dc.creator | Sánchez Queija, María Inmaculada | es |
dc.creator | García Moya, Irene | es |
dc.creator | Moreno Rodríguez, María del Carmen | es |
dc.date.accessioned | 2017-05-03T16:21:14Z | |
dc.date.available | 2017-05-03T16:21:14Z | |
dc.date.issued | 2017-05-02 | |
dc.identifier.citation | Sánchez Queija, M.I., García Moya, I. y Moreno Rodríguez, M.d.C. (2017). Trend analysis of bullying victimization prevalence in Spanish adolescent youth at school. Journal of School Health, 87(6), 457-464. | |
dc.identifier.issn | 1746-1561 | es |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11441/59171 | |
dc.description.abstract | BACKGROUND: We analyze trends in bullying victimization prevalence in a representative sample of Spanish adolescent
schoolchildren in 2006, 2010, and 2014.
METHODS: We distinguish between reported bullying, which is assessed via the global question in the Revised Bully/Victim
Questionnaire by Olweus, and observed bullying, which is a measure developed from the answers that the adolescents gave to
specific items that refer to different types of bullying that have been codified as physical, verbal, and relational bullying.
RESULTS: For 2006 and 2010/2014, the results show stability in the assessment of reported bullying and an increase in
observed bullying, analyzed both globally and within the 3 categories: physical, verbal, and relational.
CONCLUSIONS: A valid, reliable, and accurate measure to detect cases of bullying is necessary, as is the importance of
continuing efforts devoted to raising awareness and the prevention of this phenomenon. | es |
dc.description.abstract | El presente trabajo analiza las tendencias en la prevalencia de ser víctima de bullying en una muestra representativa de adolescentes escolarizados españoles entre 2006, 2010 y 2014. Para ello se diferenció entre bullying informado, evaluado mediante el indicador global del Revised Bully/Victim Questionnaire de Olweus (1996), y el bullying observado, construido a través de las respuestas de los adolescentes a ítems específicos referidos a distintos tipos de bullying del mismo instrumento, y que, además, se codificaron como maltrato físico, verbal y relacional. Los resultados muestran estabilidad entre 2006 y 2010/2014 si se evalúa el bullying informado y un aumento del bullying observado, tanto analizado globalmente como en las tres categorías: físico, verbal y relacional. Se discute la necesidad de contar con una medida válida, fiable y precisa para detectar los casos de bullying, así como la importancia de continuar dedicando esfuerzos a la concienciación y prevención de este fenómeno. | es |
dc.description.sponsorship | Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad 2315/0294 | es |
dc.description.sponsorship | Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad 1298/0294 | es |
dc.description.sponsorship | Ministerio de Sanidad y Política Social 0551/0294/2010 | es |
dc.description.sponsorship | Ministerio de Sanidad y Consumo SI-039/08 | es |
dc.description.sponsorship | Ministerio de Sanidad y Consumo SI-084/07 | es |
dc.description.sponsorship | Ministerio de Sanidad y Consumo SI-080/06 | es |
dc.description.sponsorship | Ministerio de Sanidad y Consumo SI-150/05 | es |
dc.description.sponsorship | Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad 2053/0294 | es |
dc.description.sponsorship | Ministerio de Sanidad y Política Social 0551/0294/2009 | es |
dc.format | application/pdf | es |
dc.language.iso | eng | es |
dc.publisher | Wiley | es |
dc.relation.ispartof | Journal of School Health, 87(6), 457-464 | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Bullying; | es |
dc.subject | School maltreatment | es |
dc.subject | Adolescence | es |
dc.subject | Trend analysis | es |
dc.subject | Victimization | es |
dc.title | Trend analysis of bullying victimization prevalence in Spanish adolescent youth at school | es |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es |
dcterms.identifier | https://ror.org/03yxnpp24 | |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/acceptedVersion | es |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
dc.contributor.affiliation | Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación | es |
dc.relation.projectID | 2315/0294 | es |
dc.relation.projectID | 2053/0294 | es |
dc.relation.projectID | 1298/0294 | es |
dc.relation.projectID | 0551/0294/2010 | es |
dc.relation.projectID | 0551/0294/2009 | es |
dc.relation.projectID | SI-039/08 | es |
dc.relation.projectID | SI-084/07 | es |
dc.relation.projectID | SI-080/06 | es |
dc.relation.projectID | SI-150/05 | es |
dc.relation.publisherversion | http://dx.doi.org/ 10.1111/josh.12513 | es |
dc.identifier.doi | 10.1111/josh.12513 | es |
dc.contributor.group | Universidad de Sevilla. SEJ-547: Procesos de Desarrollo y Educacion en Contextos Familiares y Escolares | es |
idus.format.extent | 8 p. | es |
dc.journaltitle | Journal of School Health | es |
dc.publication.volumen | 87 | es |
dc.publication.issue | 6 | es |
dc.publication.initialPage | 457 | es |
dc.publication.endPage | 464 | es |