Show simple item record

Article

dc.creatorFernández Serrano, Josées
dc.creatorLiñán, Franciscoes
dc.date.accessioned2017-03-30T11:10:30Z
dc.date.available2017-03-30T11:10:30Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationFernández Serrano, J. y Liñán, F. (2014). Culture and Entrepreneurship: The Case of Latin America. Innovar, 24 (Extra 54), 169-180.
dc.identifier.issn0121-5051 (Impreso)es
dc.identifier.issn2248-6968 (Electrónico)es
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11441/56648
dc.description.abstractThe aim of this paper is to contribute to an increased knowledge of the cultural values and the entrepreneurial activity that are present in countries with different levels of development. Within the group of developing countries, we focus our analysis on the case of Latin America. The study uses data from the Schwartz Value Survey (SVS) to measure cultural values, and Global Entrepreneurship Monitor (GEM) for information regarding entrepreneurship. The results show that cultural variables, together with the rate of entrepreneurial activity, clearly distinguish developing countries from developed ones. Higher entrepreneurial activity is found in countries with lower levels of development; however, the cultural value dimensions of Autonomy and Egalitarianism are associated with higher development levels. In the specific case of Latin America, the results reveal the existence of two groups of countries. Firstly, Bolivia, Peru and Venezuela have higher rates of entrepreneurship and, at the same time, a greater prevalence of some cultural values (notably Embeddedness, but also Hierarchy). In contrast, another group of countries in the region—Argentina, Brazil, Chile, Costa Rica and Mexico—is characterized by the presence of opposing cultural values (Autonomy and Egalitarianism), more in line with those corresponding to developed countries. The paper concludes with a discussion of the results, including some interesting implications, from both academic and policy perspectives. In the case of Latin America, a certain combination of cultural values (Embeddedness and Egalitarianism) may be leading to higher start-up rates. Thus, promoting these values could contribute to entrepreneurship and economic development.es
dc.description.abstractEl objetivo de este artículo es contribuir a aumentar el conocimiento de los valores culturales y la actividad emprendedora que están presentes en países con diferentes niveles de desarrollo. Dentro del grupo de los países en desarrollo, vamos a centrar nuestro análisis en el caso de América Latina. Para este estudio se han usado datos provenientes de la Schwartz Value Survey (SVS), para medir los valores culturales, y del Global Entrepreneurship Monitor (GEM) para la información referente a la actividad emprendedora. Los resultados muestran que las variables culturales, junto con la tasa de actividad emprendedora, distinguen claramente a los países en desarrollo de los desarrollados. Un mayor nivel de emprendimiento se da en los países con menor desarrollo. Mientras, las dimensiones culturales de autonomía e igualitarismo se asocian con países de mayor desarrollo. En el caso específico de América Latina, los resultados revelan la existencia de dos grupos de países. En primer lugar, Bolivia, Perú y Venezuela tienen tasas más altas de iniciativa empresarial y, al mismo tiempo, una mayor prevalencia de algunos valores culturales (en particular, la pertenencia —o conservación—, pero también jerarquía). Por el contrario, otro grupo de países de la región, Argentina, Brasil, Chile, Costa Rica y México, se caracteriza por la mayor presencia de valores culturales opuestos (autonomía e igualitarismo), más similares a los que corresponden a los países desarrollados. El artículo concluye con una discusión de los resultados, incluyendo algunas implicaciones interesantes, desde las perspectivas académicas y políticas. En el caso de América Latina, una cierta combinación de valores culturales (pertenencia e igualitarismo) puede estar provocando mayor tasa de creación de empresas. Por tanto, la promoción de esos valores podría contribuir al emprendimiento y al desarrollo económico.es
dc.formatapplication/pdfes
dc.language.isoenges
dc.publisherUniversidad Nacional de Colombiaes
dc.relation.ispartofInnovar, 24 (Extra 54), 169-180.
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectEntrepreneurshipes
dc.subjectCultural valueses
dc.subjectLatin Americaes
dc.subjectEconomic developmentes
dc.subjectEmprendimientoes
dc.subjectValores culturaleses
dc.subjectLatinoaméricaes
dc.subjectDesarrollo económicoes
dc.titleCulture and Entrepreneurship: The Case of Latin Americaes
dc.title.alternativeCultura y emprendimiento: el caso de Latinoaméricaes
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dcterms.identifierhttps://ror.org/03yxnpp24
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.contributor.affiliationUniversidad de Sevilla. Departamento de Economía Aplicada Ies
dc.relation.publisherversionhttps://doi.org/10.15446/innovar.v24n1spe.47616es
dc.identifier.doi10.15446/innovar.v24n1spe.47616es
idus.format.extent12es
dc.journaltitleInnovares
dc.publication.volumen24es
dc.publication.issueExtra 54es
dc.publication.initialPage169es
dc.publication.endPage180es

FilesSizeFormatViewDescription
Culture and Entrepreneurship.pdf418.7KbIcon   [PDF] View/Open  

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional