Show simple item record

Article

dc.creatorFernández Latorre, Francisco Manueles
dc.date.accessioned2016-10-28T11:11:59Z
dc.date.available2016-10-28T11:11:59Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationFernández Latorre, F.M. (2013). Fórmulas cooperativas y redes en turismo. Aplicación y potencial en Andalucía. Revista de Estudios Andaluces, 30, 102-126.
dc.identifier.issn2340-2776es
dc.identifier.issn0212-8594es
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11441/48348
dc.description.abstractLas formulas cooperativas y redes tienen relevancia en turismo, al ser éste un fenómeno inherentemente reticular. El trabajo identifica redes y formulas cooperativas en turismo, especialmente las desarrolladas en Andalucía. Primero desde el enfoque de la planificación territorial y turística. A continuación se centra en un análisis de clusters económicos y turismo. Se observa una correlación estadística entre riqueza de clusters y competitividad turística de las comunidades autónomas españolas, medidas por Monitur. Por último se propone un modelo de turismo de clusters y se aplica en Andalucía. Se concibe como un modelo-red, que trata de maximizar las relaciones colaborativas entre el turismo y los clusters presentes en cada destino.es
dc.description.abstractThe formulas cooperatives and networks have relevance to tourism, as this is a phenomenon inherently reticular. The paper identifies formulas networks and cooperatives in tourism, especially those developed in Andalusia. First, from the perspective of spatial planning and tourism. It then focuses on an analysis of economic and tourism clusters. There is a statistical correlation between wealth and tourism competitiveness clusters of Spanish autonomous communities, Monitur measures. Finally we propose a model of tourism clusters and applied in Andalusia. It is conceived as a model-network, which seeks to maximize collaborative relationships between tourism and clusters present in each destination.es
dc.formatapplication/pdfes
dc.language.isospaes
dc.publisherUniversidad de Sevillaes
dc.relation.ispartofRevista de Estudios Andaluces, 30, 102-126.
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectTurismoes
dc.subjectRedes
dc.subjectCooperaciónes
dc.subjectClusteres
dc.subjectAndalucíaes
dc.subjectTourismes
dc.subjectNetworkinges
dc.subjectCooperationes
dc.subjectClusteres
dc.subjectAndalusiaes
dc.titleFórmulas cooperativas y redes en turismo. Aplicación y potencial en Andalucíaes
dc.title.alternativeCooperative formulas and networks in tourism. Application and potential in Andalusiaes
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.contributor.affiliationUniversidad de Sevilla. Departamento de Geografía Física y Análisis Geográfico Regionales
dc.relation.publisherversionhttp://dx.doi.org/10.12795/rea.2013.i30.05es
dc.identifier.doi10.12795/rea.2013.i30.05es
idus.format.extent24es
dc.journaltitleRevista de Estudios Andaluceses
dc.publication.volumen30es
dc.publication.initialPage102es
dc.publication.endPage126es
dc.identifier.idushttps://idus.us.es/xmlui/handle/11441/48348

FilesSizeFormatViewDescription
art_5.pdf974.9KbIcon   [PDF] View/Open  

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional