Article
Tan real como la ficción
Author/s | Marín Casanova, José Antonio |
Department | Universidad de Sevilla. Departamento de Metafísica y Corrientes Actuales de la Filosofía, Ética y Filosofía Política |
Publication Date | 2015 |
Deposit Date | 2016-10-20 |
Published in |
|
Abstract | Reflexión acerca de la “ficción de la realidad” en el doble sentido del genitivo. La lectura objetiva, predominante en la tradición de Occidente, interpreta la ficción como (un tipo más o menos aparente de) realidad: ... Reflexión acerca de la “ficción de la realidad” en el doble sentido del genitivo. La lectura objetiva, predominante en la tradición de Occidente, interpreta la ficción como (un tipo más o menos aparente de) realidad: ficción de realidad. Pero aquí se ensaya la lectura inversa, subjetiva, reforzada por el auge de las nuevas tecnologías, y se interpreta la realidad como un tipo de ficción: realidad de ficción. Así la doble lectura permite repensar la ficción: si nada resulta tan ficticio como lo real, nada resulta tan real como lo ficticio. Reflection about the “fiction of the reality” in the double sense of the genitive. The objective, predominant reading in the Western tradition, interprets fiction as (a type more or less apparent of ) reality: reality ... Reflection about the “fiction of the reality” in the double sense of the genitive. The objective, predominant reading in the Western tradition, interprets fiction as (a type more or less apparent of ) reality: reality fiction. But the inverse, subjective reading, reinforced by the boom of the new technologies, is tried here, and the reality is interpreted like a type of fiction: fiction reality. Thus the double reading allows rethinking fiction: if nothing is as fictitious as the real thing, nothing is as real as the fictitious thing. |
Citation | Marín Casanova, J.A. (2015). Tan real como la ficción. Philologia hispalensis, 27 (3/4), 25-49. |
Files | Size | Format | View | Description |
---|---|---|---|---|
tan real como la ficción.pdf | 281.9Kb | [PDF] | View/ | |