Presentation
Ciudad sostenible: arquitectura, arte y máquina
Alternative title | Sustainable City: architecture, art and machine. |
Author/s | Agudo Martínez, María Josefa |
Editor | Hernández Minguillón, Rufino J.
Araújo Corral, Víctor Loi, Raffaelina |
Department | Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica Arquitectónica. |
Publication Date | 2016-07-04 |
Deposit Date | 2016-07-19 |
ISBN/ISSN | 9788490824306 |
Abstract | Abstract: The use of digital technology in architecture and art is associated often with the collaboration of interdisciplinary teams in participatory and experimental spaces, especially in the Media Lab model or its ... Abstract: The use of digital technology in architecture and art is associated often with the collaboration of interdisciplinary teams in participatory and experimental spaces, especially in the Media Lab model or its variants, such as the City Lab, Living Lab, the New Media Art and even the World Wide Lab. This is a model that combines the premises of the technological and innovation hand advanced users and whose clear precedents are, on the one hand, Russian Constructivism, and decades later the MIT hand Nicholas Negroponte. In the first case, in the Constructivism, there may be mentioned emblematic examples such as the Experimental Laboratory Building Kinetics of Proletkult in Moscow, Workshops Higher Education Arts and Techniques (VKHUTEMAS) founded in 1920, or the Group of Constructivists in Action the Institute of Artistic Culture (1921). The second case, the model Media Lab, Media Laboratory English acronym, translated as "Media Lab", originated in 1985 within the "Group of Architecture and Machines". The group has its immediate precedent in the draft Computer Aided Design (1959-1967), funded to maximize military power and whose director was Douglas T. Ross; it was addressing the man-machine complementary binding and design computationally, with a direct applicability of the technology. This model will be adopted by the architects of the Institute to raise new urban proposals based on component technology and social utopias. Also within the Media Lab, emerged in the late nineties, the term Living Lab hand WJ Mitchell and referred to urban planning using digital tools and with the involvement of the people themselves, albeit with different "degrees of citizen participation". This ever-closer union between man and machine is the direct consequence of the unstoppable digital revolution that is transforming the ways of city planning. Resumen: El uso de tecnología digital en arquitectura y arte va asociado, con frecuencia, a la colaboración de equipos interdisciplinares en espacios participativos y experimentales, especialmente en el modelo Media Lab o sus variantes, como el City Lab, el Living Lab, el New Media Art e incluso el World Wide Lab. Se trata de un modelo que aúna las premisas de lo tecnológico y la innovación, de la mano de usuarios avanzados y cuyos precedentes claros son, por un lado, el Constructivismo ruso, y décadas después el MIT de la mano de Nicholas Negroponte. En el primer caso, dentro del Constructivismo, pueden citarse ejemplos emblemáticos como el Laboratorio Experimental de Construcciones Cinéticas del Proletkult en Moscú, los Talleres de Enseñanza Superior de las Artes y las Técnicas (VKHUTEMAS) fundados en 1920, o el Grupo de Constructivistas en Acción del Instituto de Cultura Artística (1921). El segundo caso, el modelo Media Lab, acrónimo del inglés Media Laboratory, traducido como “Laboratorio de medios de comunicación”, tiene su origen en 1985 en el seno del “Grupo de Arquitectura y Máquinas”. Dicho grupo tiene su precedente inmediato en el Proyecto de Diseño Asistido por Computador (1959-67), financiado para maximizar el poderío bélico y cuyo director fue Douglas T. Ross; se trataba de abordar la unión complementaria hombre-máquina y el diseño en términos computacionales, con una aplicabilidad directa de la tecnología. Este modelo será adoptado por los arquitectos del Instituto para plantear nuevas propuestas urbanas basadas en la componente tecnológica y en utopías sociales. También en el seno del Media Lab, surge, a finales de los noventa, el término Living Lab de la mano de W. J. Mitchell y referido a planificación urbana mediante herramientas digitales y con la implicación de los propios habitantes, si bien con diferentes “grados de participación ciudadana”. Esta unión cada vez más estrecha entre hombre y máquina es la consecuencia directa de la imparable revolución digital que está transformando los modos de planificación de las ciudades. |
Funding agencies | Universidad del País Vasco |
Citation | Agudo-Martínez, M.J. (2016). Ciudad sostenible: arquitectura, arte y máquina.. En 7º Congreso Europeo sobre Eficiencia Energética y Sostenibilidad en Arquitectura y Urbanismo/ 7th European Conference on Energy Efficiency and Sustainability in Architecture and Planning (27-36), Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea. Donostia-San Sebastian, Spain. 4-6 julio 2016. XXXV Cursos de Verano / XXXV. Uda Ikastaroak.: Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea.. |
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EESAP7+proceedings_MJAM.pdf | 1.012Mb | [PDF] | View/ | "Comunicación". |