dc.creator | Aguilera Jiménez, Antonio | es |
dc.creator | Mora Roche, Joaquín | es |
dc.date.accessioned | 2016-04-08T12:19:26Z | |
dc.date.available | 2016-04-08T12:19:26Z | |
dc.date.issued | 2004 | |
dc.identifier.citation | Aguilera Jiménez, A. y Mora Roche, J. (2004). Interaction and cognitive development: Cognitive mobilizing patterns (CMP). Psychology in Spain, 8 (1), 16-27. | es |
dc.identifier.issn | 1137-9685 | es |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11441/39845 | |
dc.description.abstract | The data presented here was obtained within the context of a broader study related to the thinking skills programme
“Comprehending and Transforming (C&T)” (Mora, 1991, 1995, 1997). The sample was made up of three groups of schoolchildren
that participated in this programme with differing pretest-posttest gains. We hypothesized that it is teachers’ different
interaction styles in the classroom that explains the different results of each group. In order to confirm this, an observation instrument
was developed and 26 programme videotaped sessions were analyzed. Results support the idea that certain aspects of
interaction (which we call “Cognitive Mobilizing Patterns”) are relevant for the stimulation of thinking skills. Conclusions
point to the need to incorporate these patterns into the training of those responsible for implementing C&T. | es |
dc.description.abstract | Este trabajo se ha realizado en el contexto de otra investigación más amplia en torno al programa de estimulación de habilidades
de pensamiento “Comprender y Transformar (CyT)” (Mora, 1991, 1995, 1997). Hemos partido de tres grupos de
escolares que han seguido el citado programa con ganancias distintas en un estudio pretest-postest. Tomamos dichos grupos
como sujetos de nuestra investigación y propusimos la hipótesis de que es el distinto estilo de interacción en el aula
que mantiene cada aplicador el que explica la diferencia de resultados. Con objeto de comprobarla procedimos a la construcción
de instrumentos de observación y al análisis de 26 sesiones de aplicación del citado programa grabadas en vídeo.
Los resultados confirman la hipótesis destacando algunos aspectos de la interacción (a los que denominamos “Patrones
de Movilización Cognitiva”) como relevantes para la estimulación del pensamiento. Como consecuencia, la formación de
los aplicadores de CyT debe incorporar el entrenamiento para la activación de dichas pautas de interacción. | es |
dc.format | application/pdf | es |
dc.language.iso | eng | es |
dc.publisher | Colegio Oficial de Psicólogos (España) | es |
dc.relation.ispartof | Psychology in Spain, 8(1), 16-27 | es |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | interaction | es |
dc.subject | teaching of the thinking | es |
dc.subject | cognitive enrichment programmes | es |
dc.subject | comprehending and transforming | es |
dc.subject | cognitive mobilizing patterns | es |
dc.subject | teacher's training | es |
dc.subject | interacción | es |
dc.subject | enseñar a pensar | es |
dc.subject | programas de enriquecimiento cognitivo | es |
dc.subject | Comprender y Transformar | es |
dc.subject | Patrones de Movilización Cognitiva | es |
dc.subject | formación del profesorado | es |
dc.title | Interaction and cognitive development: Cognitive mobilizing patterns (CMP) | es |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es |
dcterms.identifier | https://ror.org/03yxnpp24 | |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
dc.contributor.affiliation | Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación | es |
dc.relation.publisherversion | http://www.psychologyinspain.com/engine/default.asp?search=INTERACTION+cognitive&submit=Search+&mode=allwords | es |
dc.journaltitle | Psychology in Spain | es |
dc.publication.volumen | 8 | es |
dc.publication.issue | 1 | es |
dc.publication.initialPage | 16 | es |
dc.publication.endPage | 27 | es |
dc.identifier.idus | https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/39845 | |