Mostrar el registro sencillo del ítem

Artículo

dc.creatorCattani Delord, Gabriela Carolinaes
dc.creatorPorlán Ariza, Rafaeles
dc.date.accessioned2024-07-08T07:28:56Z
dc.date.available2024-07-08T07:28:56Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationCattani Delord, G.C. y Porlán Ariza, R. (2024). Desing-Based research: A improvement cycle in the initial training of teachers on science teaching. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 14 (2), 181-201. https://doi.org/10.17583/remie.10662.
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11441/161154
dc.description.abstractThis article presents a Improvement Cycle in the Classroom understood as a Desing-Based Research and carried out with students of teachers in the field of science education. It was intended to promote quality learning in relation to the characteristics of science and the contributions of research to science teaching. Six sequences of constructivist and research inspired activities have been experimented with. The results have been obtained from an initial/final, open and individual questionnaire, and from a map on the learning achieved by the student teams. The analysis shows that valuable learning has been achieved in relation to the scientific method, scientific communication, the characteristics of scientists, with emphasis on the role of women in science, the scientific spirit, the teaching-learning approach through research. and the change of teaching model. Absence of learning has been detected in relation to the importance of intellectual procedures and the characteristics of scientific knowledge. Finally, improvements to be introduced in the experimented activities are provided. This work confirms the importance of Design-Based Research as an epistemological bridge between theory and classroom practice.es
dc.description.abstractEste artículo presenta un Ciclo de Mejora en el Aula entendido como una Investigación Basada en Diseño y realizado con estudiantes de maestros en el ámbito de la enseñanza de las ciencias. Se pretendía favorecer un aprendizaje de calidad en relación con las características de la ciencia y las aportaciones de la investigación a la enseñanza de las ciencias. Se han experimentado seis secuencias de actividades de inspiración constructivista e investigativa. Los resultados se han obtenido de un cuestionario inicial/final, abierto e individual, y de un mapa sobre los aprendizajes alcanzados realizados por los equipos de estudiantes. El análisis muestra que se han logrado aprendizajes valiosos en relación con el método científico, la comunicación científica, las características de los científicos, con énfasis en el papel de la mujer en la ciencia, el espíritu científico, el enfoque de enseñanza-aprendizaje por investigación y el cambio de modelo docente. Se ha detectado ausencia de aprendizaje en relación con la importancia de los procedimientos intelectuales y con las características del conocimiento científico. Finalmente, se aportan mejoras a introducir en las actividades experimentadas. Este trabajo confirma la importancia de las Investigaciones Basadas en Diseño como puente epistemológico entre la teoría y la práctica de aula.es
dc.formatapplication/pdfes
dc.format.extent21 p.es
dc.language.isospaes
dc.publisherHIPATIA PRESSes
dc.relation.ispartofMultidisciplinary Journal of Educational Research, 14 (2), 181-201.
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectCiclos de mejora en el aulaes
dc.subjectInvestigación basada en diseñoes
dc.subjectCaracterísticas de la cienciaes
dc.subjectEnseñanza de las cienciases
dc.subjectAprendizajees
dc.subjectImprovement cycles in the classroomes
dc.subjectDesing-based researches
dc.subjectCharacteristics of sciencees
dc.subjectScience teachinges
dc.subjectLearninges
dc.titleDesing-Based research: A improvement cycle in the initial training of teachers on science teachinges
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/acceptedVersiones
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.contributor.affiliationUniversidad de Sevilla. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y Socialeses
dc.relation.publisherversionhttp://dx.doi.org/10.17583/remie.10662es
dc.identifier.doi10.17583/remie.10662es
idus.validador.notaPaquies
dc.journaltitleMultidisciplinary Journal of Educational Researches
dc.publication.volumen14es
dc.publication.issue2es
dc.publication.initialPage181es
dc.publication.endPage201es

FicherosTamañoFormatoVerDescripción
Desing based research. A impro ...907.1KbIcon   [PDF] Ver/Abrir  

Este registro aparece en las siguientes colecciones

Mostrar el registro sencillo del ítem

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional