dc.creator | Cattani Delord, Gabriela Carolina | es |
dc.creator | Porlán Ariza, Rafael | es |
dc.date.accessioned | 2024-07-08T07:28:56Z | |
dc.date.available | 2024-07-08T07:28:56Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.citation | Cattani Delord, G.C. y Porlán Ariza, R. (2024). Desing-Based research: A improvement cycle in the initial training of teachers on science teaching. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 14 (2), 181-201. https://doi.org/10.17583/remie.10662. | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11441/161154 | |
dc.description.abstract | This article presents a Improvement Cycle in the Classroom understood as a Desing-Based
Research and carried out with students of teachers in the field of science education. It was
intended to promote quality learning in relation to the characteristics of science and the
contributions of research to science teaching. Six sequences of constructivist and research
inspired activities have been experimented with. The results have been obtained from an
initial/final, open and individual questionnaire, and from a map on the learning achieved by
the student teams. The analysis shows that valuable learning has been achieved in relation to
the scientific method, scientific communication, the characteristics of scientists, with
emphasis on the role of women in science, the scientific spirit, the teaching-learning approach
through research. and the change of teaching model. Absence of learning has been detected in
relation to the importance of intellectual procedures and the characteristics of scientific
knowledge. Finally, improvements to be introduced in the experimented activities are
provided. This work confirms the importance of Design-Based Research as an
epistemological bridge between theory and classroom practice. | es |
dc.description.abstract | Este artículo presenta un Ciclo de Mejora en el Aula entendido como una Investigación
Basada en Diseño y realizado con estudiantes de maestros en el ámbito de la enseñanza de las
ciencias. Se pretendía favorecer un aprendizaje de calidad en relación con las características
de la ciencia y las aportaciones de la investigación a la enseñanza de las ciencias. Se han
experimentado seis secuencias de actividades de inspiración constructivista e investigativa.
Los resultados se han obtenido de un cuestionario inicial/final, abierto e individual, y de un
mapa sobre los aprendizajes alcanzados realizados por los equipos de estudiantes. El análisis
muestra que se han logrado aprendizajes valiosos en relación con el método científico, la
comunicación científica, las características de los científicos, con énfasis en el papel de la
mujer en la ciencia, el espíritu científico, el enfoque de enseñanza-aprendizaje por
investigación y el cambio de modelo docente. Se ha detectado ausencia de aprendizaje en
relación con la importancia de los procedimientos intelectuales y con las características del
conocimiento científico. Finalmente, se aportan mejoras a introducir en las actividades
experimentadas. Este trabajo confirma la importancia de las Investigaciones Basadas en
Diseño como puente epistemológico entre la teoría y la práctica de aula. | es |
dc.format | application/pdf | es |
dc.format.extent | 21 p. | es |
dc.language.iso | spa | es |
dc.publisher | HIPATIA PRESS | es |
dc.relation.ispartof | Multidisciplinary Journal of Educational Research, 14 (2), 181-201. | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Ciclos de mejora en el aula | es |
dc.subject | Investigación basada en diseño | es |
dc.subject | Características de la ciencia | es |
dc.subject | Enseñanza de las ciencias | es |
dc.subject | Aprendizaje | es |
dc.subject | Improvement cycles in the classroom | es |
dc.subject | Desing-based research | es |
dc.subject | Characteristics of science | es |
dc.subject | Science teaching | es |
dc.subject | Learning | es |
dc.title | Desing-Based research: A improvement cycle in the initial training of teachers on science teaching | es |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/acceptedVersion | es |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
dc.contributor.affiliation | Universidad de Sevilla. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales | es |
dc.relation.publisherversion | http://dx.doi.org/10.17583/remie.10662 | es |
dc.identifier.doi | 10.17583/remie.10662 | es |
idus.validador.nota | Paqui | es |
dc.journaltitle | Multidisciplinary Journal of Educational Research | es |
dc.publication.volumen | 14 | es |
dc.publication.issue | 2 | es |
dc.publication.initialPage | 181 | es |
dc.publication.endPage | 201 | es |