dc.creator | Muñoz Catalán, María Cinta | es |
dc.creator | Ramírez García, Mónica | es |
dc.creator | Joglar Prieto, Nuria | es |
dc.creator | Carrillo Yáñez, José | es |
dc.date.accessioned | 2024-01-29T12:37:57Z | |
dc.date.available | 2024-01-29T12:37:57Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Muñoz Catalán, M.C., Ramírez García, M., Joglar Prieto, N. y Carrillo Yáñez, J. (2020). Early childhood teachers' specialised knowledge to promote algebraic thinking as from a task of additive decomposition. Journal for the Study of Education and Development, Infancia y Aprendizaje, 1, 1-76. https://doi.org/10.1080/02103702.2021.1946640. | |
dc.identifier.issn | 0210-3702 | es |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11441/154147 | |
dc.description.abstract | In this article we aim to deepen our understanding of the content and nature of the early
childhood teacher’s knowledge, focusing on those aspects which might promote students’
algebraic thinking. Approaching arithmetic from the viewpoint of algebra as an advanced
perspective and considering the analytical model Mathematics Teachers’ Specialized
Knowledge, we analyze the specialized knowledge in a classroom of 5-year-olds handled by
an experienced teacher in a lesson on the decomposition of the number 6. Moreover, alternative
management of the session is proposed in order to promote early algebraic thinking. In the
domain of mathematical knowledge, this analysis has revealed the specificity of the knowledge
that this professional must have of the natural number. In the domain of pedagogical content
knowledge, it has highlighted the many elements of the knowledge of mathematics teaching
that should be possessed to promote algebraic thinking at this educational stage. These
elements appear to be more closely related to a profound knowledge of the mathematics taught
than to pedagogical knowledge of a more general nature. | es |
dc.description.abstract | En este artículo tratamos de profundizar en nuestra comprensión sobre el contenido y
naturaleza del conocimiento del profesor de Educación Infantil, centrándonos en aquellos
aspectos que podrían fomentar el pensamiento algebraico de los alumnos. Enfocando la
aritmética desde el punto de vista del álgebra como perspectiva avanzada y, considerando el
modelo analítico Conocimiento especializado del profesor de matemáticas (Mathematics
Teachers’ Specialized Knowledge, MTSK), analizamos el conocimiento especializado en una
clase de alumnos de cinco años en la que una profesora con experiencia imparte una lección
sobre la descomposición del número 6. Asimismo, se propone una gestión alternativa de la
sesión para fomentar el pensamiento algebraico de los alumnos. En el dominio del
conocimiento matemático, este análisis revela la especificidad del conocimiento que este
profesional debe poseer sobre el número natural. En el dominio del conocimiento didáctico del
contenido, se ha puesto de relieve la riqueza en elementos del conocimiento de la enseñanza
de las matemáticas que debería poseer para promover el pensamiento algebraico en esta etapa
educativa. Estos elementos parecen estar más estrechamente relacionados con un conocimiento
profundo de las matemáticas que se enseñan, que con el conocimiento pedagógico de
naturaleza más general. | es |
dc.format | application/pdf | es |
dc.format.extent | 76 p. | es |
dc.language.iso | eng | es |
dc.publisher | Taylor & Francis | es |
dc.relation.ispartof | Journal for the Study of Education and Development, Infancia y Aprendizaje, 1, 1-76. | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Mathematics Teachers’ Specialized Knowledge | es |
dc.subject | Early Childhood Teacher | es |
dc.subject | Early-Algebra | es |
dc.subject | Number Decomposition | es |
dc.subject | Numerical Relationships | es |
dc.subject | Conocimiento especializado del profesor de matemáticas | es |
dc.subject | Profesor de infantil | es |
dc.subject | Álgebra temprana | es |
dc.subject | Descomposición numérica | es |
dc.subject | Relaciones numéricas | es |
dc.title | Early childhood teachers' specialised knowledge to promote algebraic thinking as from a task of additive decomposition | es |
dc.title.alternative | El conocimiento especializado del profesor de educación infantil para fomentar el pensamiento algebraico a partir de una tarea de descomposición aditiva | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
dc.contributor.affiliation | Universidad de Sevilla. Departamento de Didáctica de las Matemáticas | es |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.1080/02103702.2021.1946640 | es |
dc.identifier.doi | 10.1080/02103702.2021.1946640 | es |
dc.contributor.group | Universidad de Sevilla. FQM226: Grupo de Investigacion en Educacion Matematica | es |
idus.validador.nota | Paqui | es |
dc.journaltitle | Journal for the Study of Education and Development, Infancia y Aprendizaje | es |
dc.publication.issue | 1 | es |
dc.publication.initialPage | 1 | es |
dc.publication.endPage | 76 | es |