dc.creator | Cubero Pérez, Rosario | es |
dc.creator | Cubero Pérez, Mercedes | es |
dc.creator | Bascón Díaz, Miguel Jesús | es |
dc.date.accessioned | 2023-11-06T10:04:21Z | |
dc.date.available | 2023-11-06T10:04:21Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Cubero Pérez, R., Cubero Pérez, M. y Bascón Díaz, M.J. (2023). “How might we explain what is happening here?” Help offered by Practicum Tutors in Preservice Teacher Education. Revista de Investigación Educativa, 41 (2), 357-376. https://doi.org/10.6018/rie.517801. | |
dc.identifier.issn | 0212-4068 | es |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11441/150168 | |
dc.description.abstract | Reflection is a vital component in professional teaching practices. The idea from which reflection itself stems is that of teachers’ agency in their own professional development. Our study is rooted in recent research into the need to support processes of reflection among student teachers. From a historical-cultural perspective, our aim is to analyze the discursive interactions which take place during collaborative seminars in an innovation experience within a reflective Practicum, and to describe how the university tutors support and foster reflection on practice. We use a multiple case design in which each case is a classroom unit made up of a tutor and her students. We identified 24 types of discursive educational supports or Aids to Joint Reflection. Results indicate a profile characterized by the presence of aids related to three dimensions: dialogical, interpretative and theory-practice relationships. Contributions are made for the training of student teachers and for practicum tutors. | es |
dc.description.abstract | La reflexión es un componente vital en las prácticas docentes profesionales. La idea de la que parte la reflexión misma es la importancia de la agencia de los futuros docentes en su propio desarrollo profesional. Nuestro estudio tiene sus raíces en investigaciones recientes sobre la necesidad de apoyar procesos de reflexión entre los estudiantes de magisterio. Desde una perspectiva histórico-cultural, nuestro objetivo es analizar las interacciones discursivas que tienen lugar durante los seminarios colaborativos en una experiencia de innovación dentro de un Prácticum reflexivo, y describir cómo los tutores universitarios apoyan y fomentan la reflexión sobre la práctica. Utilizamos un diseño de casos múltiples en el que cada caso es una unidad de aula formada por una tutora y sus alumnos. Identificamos 24 tipos de apoyos educativos discursivos o Ayudas a la Reflexión Conjunta. Los resultados indican un perfil caracterizado por la presencia de ayudas relacionadas con tres dimensiones: relaciones dialógicas, interpretativas y teoría-práctica. Se realizan aportes para la formación de futuros maestros y tutores de prácticas. | es |
dc.format | application/pdf | es |
dc.format.extent | 20 p. | es |
dc.language.iso | eng | es |
dc.publisher | Universidad de Murcia | es |
dc.relation.ispartof | Revista de Investigación Educativa, 41 (2), 357-376. | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Instructional aids | es |
dc.subject | Higher education | es |
dc.subject | Teaching training | es |
dc.subject | Critical sense | es |
dc.subject | Teaching practice | es |
dc.subject | Educational aids | es |
dc.subject | Ayudas instruccionales | es |
dc.subject | Educación superior | es |
dc.subject | Formación docente | es |
dc.subject | Sentido crítico | es |
dc.subject | Práctica docente | es |
dc.subject | Ayudas educativas | es |
dc.title | “How might we explain what is happening here?” Help offered by Practicum Tutors in Preservice Teacher Education | es |
dc.title.alternative | “Cómo podríamos explicar lo que está pasando aquí”Las ayudas ofrecidas por tutores y tutoras del Prácticum en la formación inicial del profesorado | es |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
dc.contributor.affiliation | Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación | es |
dc.contributor.affiliation | Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Experimental | es |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.6018/rie.517801 | es |
dc.identifier.doi | 10.6018/rie.517801 | es |
dc.journaltitle | Revista de Investigación Educativa | es |
dc.publication.volumen | 41 | es |
dc.publication.issue | 2 | es |
dc.publication.initialPage | 357 | es |
dc.publication.endPage | 376 | es |