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Artículo

dc.creatorCuesta Valiño, Pedroes
dc.creatorGutiérrez Rodríguez, Pabloes
dc.creatorContreras, Pabloes
dc.date.accessioned2023-05-12T10:08:55Z
dc.date.available2023-05-12T10:08:55Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationCuesta Valiño, P., Gutiérrez Rodríguez, P. y Contreras, P. (2023). Consumer Happiness: Origin and Develoment of the Concept. Anduli: Revista andaluza de ciencias sociales, 23, 83-98. https://doi.org/10.12795/anduli.2023.i23.05.
dc.identifier.issn2340-4973es
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11441/145913
dc.description.abstractThe pursuit of happiness is the most gen-eral explanation of human behavior. Over the years, attempts have been made to establish measurement approaches to facilitate its analysis. A first step is the need to understand people’s well-being through the idea of “feeling better”, which has led to the measurement of subjective and not only biological health. This pa-per aims to better understand the origins of the concept of consumer happiness, its approaches and the measurement scales. To this end, a methodology based on a review of the most recent literature has been applied, identifying the most relevant analyses of the concept. This research shows the growing use of the concept of consumer happiness, and the creation of various scales for measuring happiness. Based on these ideas, we pro-pose the use a model that approximates the three constituent approaches of the holistic concept of happiness: an enjoya-ble, meaningful and committed life, which can facilitate its applicability in manage-ment environments.es
dc.description.abstractLa búsqueda de la felicidad es la expli-cación más general del comportamiento humano. A lo largo de los años se ha in-tentado establecer enfoques de medición que faciliten su análisis. Un primer paso es la necesidad de entender el bienestar de las personas a través de la idea de “sen-tirse mejor” que ha llevado a la medición de la salud subjetiva y no sólo biológica. Este artículo pretende comprender mejor los orígenes del concepto de felicidad del consumidor, sus enfoques y las escalas de medición. Para ello, se ha aplicado una metodología basada en la revisión de la literatura más reciente, identificando los análisis más relevantes del concepto. Esta investigación muestra el creciente uso del concepto de felicidad del consu-midor y la creación de diversas escalas de medición de la felicidad. A partir de es-tas ideas, se propone la utilización de un modelo que aproxima los tres enfoques constituyentes del concepto holístico de felicidad: una vida agradable, significativa y comprometida, que puede facilitar su aplicabilidad en entornos de gestión.es
dc.formatapplication/pdfes
dc.format.extent14es
dc.language.isoenges
dc.publisherUniversidad de Sevillaes
dc.relation.ispartofAnduli: Revista andaluza de ciencias sociales, 23, 83-98.
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectconsumer hapinesses
dc.subjectwellnesses
dc.subjectquality of lifees
dc.subjectmeasurement scaleses
dc.subjectmeaningful lifees
dc.subjectengaged lifees
dc.subjectfelicidad del consumidores
dc.subjectbienestares
dc.subjectcalidad de vidaes
dc.subjectescalas de mediaciónes
dc.subjectvidas significativases
dc.subjectvida comprometidaes
dc.titleConsumer Happiness: Origin and Develoment of the Conceptes
dc.title.alternativeFelicidad del consumidor: Origen y desarrollo del conceptoes
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.relation.publisherversionhttp://doi.org/10.12795/anduli.2023.i23.05es
dc.identifier.doi10.12795/anduli.2023.i23.05es
dc.journaltitleAnduli: Revista andaluza de ciencias socialeses
dc.publication.issue23es
dc.publication.initialPage83es
dc.publication.endPage98es

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