Article
Aprendizaje arquitectónico en tiempos de emergencia: ideas para una movilidad post-Covid
Alternative title | Architectural learning in emergency times: ideas for a post-Covid mobility plan |
Author/s | Manuel Jerez, Esteban de
Andrades Borrás, Mercedes Rueda Barroso, Sergio Villanueva Molina, Isabel María |
Department | Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica Arquitectónica |
Publication Date | 2022 |
Deposit Date | 2023-05-11 |
Published in |
|
Abstract | The 2019/2020 academic year began with a climate emergency declaration in many universities and ended in a health emergency declaration. We dedicated the first term of our Concept Drawing Course to work on ideas for a ... The 2019/2020 academic year began with a climate emergency declaration in many universities and ended in a health emergency declaration. We dedicated the first term of our Concept Drawing Course to work on ideas for a Climate Emergency Plan for our university and, in the aftermath of the COVID-19 crisis, we adapted them and presented them to the mayor of the city in the form of a post-COVID-19 mobility plan. For this we followed a problem-based and a Community Service Learning curriculum design where the student group was organized as a large Action Research group. The developed proposals were spread by different means: performances, exhibitions, social networks, video-creation, presentations on university TV and finally, after the pandemic, they were adapted as proposals to the climate emergency and presented in a virtual public event to the mayor and those responsible for urban public transport. El curso 2019/2020 comenzó con una declaración de emergencia climática en muchas universidades y terminó con una declaración de emergencia sanitaria. Dedicamos el primer cuatrimestre de nuestra asignatura de dibujo de ... El curso 2019/2020 comenzó con una declaración de emergencia climática en muchas universidades y terminó con una declaración de emergencia sanitaria. Dedicamos el primer cuatrimestre de nuestra asignatura de dibujo de ideación a trabajar ideas para un Plan de Emergencia Climática de nuestra universidad y, sobrevenida, la crisis provocada por el COVID-19, las adaptamos y las presentamos al alcalde de la ciudad en forma de plan de movilidad post-covid. Para ello seguimos un diseño curricular de aprendizaje basado en problemas y Aprendizaje y Servicio a la Comunidad y el grupo de estudiantes se organizó como un gran grupo de Investigación-acción. Las propuestas elaboradas fueron divulgadas por diferentes medios: performances, exposición, redes sociales, videocreación, presentaciones en la TV universitaria y finalmente, sobrevenida la pandemia, adaptadas como propuestas a la emergencia climática y presentadas en acto virtual público al alcalde y a los responsables del transporte público urbano. |
Citation | Manuel Jerez, E.d., Andrades Borrás, M., Rueda Barroso, S. y Villanueva Molina, I.M. (2022). Aprendizaje arquitectónico en tiempos de emergencia: ideas para una movilidad post-Covid. JIDA. Textos de Arquitectura, Docencia e Innovación, 10, 516-534. https://doi.org/10.5821/jida.2022.11620. |
Files | Size | Format | View | Description |
---|---|---|---|---|
Aprendizaje arquitectónico en ... | 4.371Mb | [PDF] | View/ | |