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Artículo

dc.creatorWydra, Haraldes
dc.date.accessioned2023-05-10T09:57:07Z
dc.date.available2023-05-10T09:57:07Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationWydra, H. (2023). The Disintegration of Christianity: Catholicism and Protestantism. Araucaria, 25 (52), 493-513. https://doi.org/10.12795/araucaria.2023.i52.2.
dc.identifier.issn1575-6823 (impreso)es
dc.identifier.issn2340-2199 (electrónico)es
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11441/145770
dc.description.abstractThis paper explores cultural conflicts that marked the disintegration of Christianity under the challenges of various Reformation movements. The protestant reformation proposed a new age based on the liberation of conscience and emancipation from tradition. It would cause unprecedented social turmoil, where new religious freedoms required protection by means of secular coercion. The subsequent confessionalisation of territories proliferated new cultural models with the pretension to toleration but also increased the likelihood of civil war. Lastly, Reformation movements would create quasi-religious ideologies of chosen nations based on world-immanent perceptions of time. This essay ends with a reflection on the ambivalence of the Christian foundations for the collectivist and individualist radicalism of secular movements.es
dc.description.abstractEste artículo explora los conflictos culturales que marcaron la desintegración del cristianismo bajo los desafíos de varios movimientos de Reforma. La reforma protestante propuso una nueva era basada en la liberación de la conciencia y la emancipación de la tradición. Causaría una agitación social sin precedentes, donde las nuevas libertades religiosas requerían protección por medio de la coerción secular. El posterior proceso para dotar de un carácter confesional a los territorios produjo nuevos modelos culturales con pretensiones de tolerancia, pero también aumentó la probabilidad de guerra civil. Por último, los movimientos de Reforma crearían ideologías casi religiosas de naciones elegidas basadas en percepciones del tiempo inmanentes al mundo. Este ensayo termina con una reflexión sobre la ambivalencia de los fundamentos cristianos para el radicalismo colectivista e individualista de los movimientos seculares.es
dc.formatapplication/pdfes
dc.format.extent21 p.es
dc.language.isoenges
dc.publisherEditorial Universidad de Sevillaes
dc.relation.ispartofAraucaria, 25 (52), 493-513.
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectCultural Modelses
dc.subjectCatholicismes
dc.subjectReformation movementses
dc.subjectProtestantismes
dc.subjectModelos culturaleses
dc.subjectCatolicismoes
dc.subjectMovimientos de Reformaes
dc.subjectProtestantismoes
dc.titleThe Disintegration of Christianity: Catholicism and Protestantismes
dc.title.alternativeLa Desintegración del Cristianismo: Catolicismo y protestanismoes
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.relation.publisherversionhttps://doi.org/10.12795/araucaria.2023.i52.2es
dc.identifier.doi10.12795/araucaria.2023.i52.2es
dc.journaltitleAraucariaes
dc.publication.volumen25es
dc.publication.issue52es
dc.publication.initialPage493es
dc.publication.endPage513es

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