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Artículo

dc.creatorDevarakonda, Saathvikdes
dc.date.accessioned2023-01-16T12:42:21Z
dc.date.available2023-01-16T12:42:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationDevarakonda, S. (2023). Syad-narrative as a philosophical practice method to minimize cognitive biases. Haser, 14, 159-179. https://doi.org/10.12795/HASER/2023.i14.08.
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11441/141393
dc.description.abstractThe term ‘health’ does not merely apply to physical, social, and psychological spheres, but also extends to the philosophical sphere. Philosophical Counseling has recently emerged as a productive method to resolve issues concerning one’s philosophical health, by employing Socratic dialogue and related techniques to cross-examine the relevant thoughts, values, intentions, and actions, to spur realizations that alleviate the issues. In this paper, I introduce two interdependent ancient Jain philosophical doctrines that may be applied fruitfully in Philosophical Counseling practice, namely, Anekāntavāda, which is ontological, and Syadvada, which is epistemological. Anekāntavāda is the doctrine of non-one-sidedness, that is, that reality is multi-faceted, and Syadvada is the corollary doctrine that knowledge is therefore necessarily relative and perspectival. I exapt some ways in which these twin doctrines may be fruitfully applied to resolve various issues connected with the sorts of cognitive biases and bounded rationality that often present themselves in Philosophical Counseling sessions. Research has proven bounded rationality and heuristics to be the principal causes of cognitive biases. This paper discusses the causes and impacts of cognitive biases on the processes of judgment forming and decision making and focuses primarily on two applications of the two Jain doctrines: (1) to understand the multiple dimensions of reality through Anekāntavāda in order to minimize reliance on heuristics and bounded rationality, and (2) to identify and minimize specific cognitive biases. The objective is to propose Anekāntavāda and Syadvada as methodological tools of Philosophical Counseling that may be used to reduce bounded rationality, and to propose the blend of Syadvada and Narrative Therapy –the “Syad-Narrative” method –to attenuate cognitive biases and thus to yield productive outcomes in Philosophical Counseling.es
dc.description.abstractEl término “salud” no solo se aplica a las esferas física, social y psicológica, sino que también a la esfera filosófica. La orientación filosófica ha surgido recientemente como un método útil para afrontar problemas personales relacionados con la salud filosófica mediante el empleo del diálogo socrático y técnicas relacionadas para examinar los pensamientos, valores, intenciones y acciones relevantes y para estimular las acciones que alivian los problemas. En este artículo, presento dos doctrinas filosóficas jainistas antiguas interdependientes que aplicables a la práctica de la orientación filosófica, a saber, la Anekāntavāda, de naturaleza ontológica, y la Syadvada, de naturaleza epistemológica. Anekāntavāda es la doctrina de la no unilateralidad, es decir, plantea que la realidad es multifacética, y Syadvada es la doctrina que establece que el conocimiento es relativo y en perspectiva. El artículo explica algunas formas en las que estas doctrinas alienadas pueden aplicarse fructíferamente para resolver varios problemas relacionados con los tipos de sesgos cognitivos y la racionalidad limitada, que a menudo se presentan en las sesiones de orientación filosófica. La investigación ha demostrado que la limitada racionalidad y la heurística son las principales causas de los sesgos cognitivos. Este documento analiza las causas y los impactos de los sesgos cognitivos en los procesos de formación de juicios y toma de decisiones y se centra principalmente en dos aplicaciones de las dos doctrinas jainistas: (1) comprender las múltiples dimensiones de la realidad a través de Anekāntavāda para minimizar la dependencia de la heurística y de una racionalidad limitada, y (2) identificar y minimizar sesgos cognitivos específicos. El objetivo es proponer la Anekāntavāda y la Syadvada como herramientas metodológicas de orientación filosófica para ser utilizadas y proponer la combinación de Syadvada y Terapia Narrativa – el método “Syad-Narrative” – para atenuar los sesgos cognitivos y así producir resultados en la orientación filosófica.es
dc.formatapplication/pdfes
dc.format.extent21es
dc.language.isoenges
dc.relation.ispartofHaser, 14, 159-179.
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectPhilosophical Practicees
dc.subjectPhilosophical Healthes
dc.subjectPhilosophical Counselinges
dc.subjectIndian Philosophyes
dc.subjectJainismes
dc.subjectAnekāntavādaes
dc.subjectSyadvadaes
dc.subjectFilosofía Aplicadaes
dc.subjectSalud filosóficaes
dc.subjectOrientación filosóficaes
dc.subjectFilosofía indiaes
dc.subjectJainismoes
dc.titleSyad-narrative as a philosophical practice method to minimize cognitive biaseses
dc.title.alternativeLa narrative Syad como un método de Filosofía Aplicada para minimizar los sesgos cognitivoses
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.relation.publisherversionhttps://doi.org/10.12795/HASER/2023.i14.08es
dc.identifier.doi10.12795/HASER/2023.i14.08es
dc.journaltitleHaseres
dc.publication.issue14es
dc.publication.initialPage159es
dc.publication.endPage179es

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