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Artículo

dc.creatorSalvaterra, Patriziaes
dc.date.accessioned2023-01-16T12:41:21Z
dc.date.available2023-01-16T12:41:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationSalvaterra, P. (2023). Philosophy as a best practice: towards a possible guideline for philosophical counselling. Haser, 14, 59-81. https://doi.org/10.12795/HASER/2023.i14.04.
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11441/141389
dc.description.abstractThis article aims to be a brief synthesis of my personal experience as a certified philosophical counsellor –as practised in the last 10 years –that I shared in the form of a presentation with the global audience of students and expert colleagues during the 1st International Conference on Philosophical Counselling, organized by Professor Balakanapathi Devarakonda, Department of Philosophy, at the University of Delhi, 14-16 January 2022. The conference was held under the aegis of the Indian Council of Philosophical Research (ICPR), New Delhi, and the Department of Education, University of Delhi. The philosophical horizon, “the train of thought” (Whitehead, 1978), within which I find most of the ‘travel friends’ for extending the dialogue with my clients, forms the first part of the article, together with some frequently asked questions, both on the client’s and the counsellor’s side. The second part of the article includes a couple of real practical cases, a good and a bad one. As a presentation, it was aimed to stimulate discussion on the decisions made, and analyse eventual controversies together. Thus, for the time being, the presentation was meant to be mainly a helpful handout, while as a work in progress, it has a more ambitious goal: to become a sort of ‘Guideline for Philosophical Counselling as a Best Practice’, that borrows some lexicon from the medical field, along with few methodological criteria. I am well aware that this goal may appear as risky as hard to fulfil, since we all know there is not only ‘one philosophy’, neither only one vision of the world, nor a unique method for philosophical counselling. There are too many geographical, historical, anthropological, linguistic –in one word, cultural –implications that make the philosophical scenario always complex and multifaceted. Therefore, not a one-size-fits-all handbook on philosophical practice, but rather a guideline based on evidences that will end with some recommendations. As a matter of fact, one frequent objection moved against the application of philosophy as an effective way to help ordinary people in managing everyday life problems is that philosophical counsellors generally refuse to adhere to standards that may prove the quality of their work, and ground its validity. Recommendations will be classified from grade A to grade C, according to their validity in terms of practical efficacy and positive outcomes for the clients: - Category A: strongly recommended for implementation, and supported by numerous successful cases, philosophical texts and studies; - Category B: recommended and accepted as a practice, supported by limited evidence and philosophical literature; - Category C: represents an issue for which limited consensus regarding its validity exists. In the final text I would like to include a few pitfalls, as well as some open issues and a list of tips and tricks which may be beneficial to our younger colleagues and practitioners.es
dc.description.abstractEste artículo pretende ser una breve síntesis de mi experiencia personal como asesora filosófica certificada – ejercitada en los últimos 10 años – que compartí en forma de presentación con la audiencia global de estudiantes y colegas expertos durante el Primer Congreso Internacional Conferencia sobre Orientación Filosófica, organizada por el Profesor Balakanapathi Devarakonda, Departamento de Filosofía, Universidad de Delhi, del 14 al 16 de enero de 2022. La conferencia se llevó a cabo bajo los auspicios del Consejo Indio de Investigación Filosófica (ICPR), Nueva Delhi, y el Departamento de Educación, Universidad de Delhi. El horizonte filosófico, “el tren de pensamiento” (Whitehead, 1978) dentro del cual encuentro a la mayoría de los 'amigos de viaje' para ampliar el diálogo con mis clientes, forma la primera parte del artículo, junto con algunas preguntas frecuentes, tanto del lado del cliente como del consejero. La segunda parte del artículo incluye un par de casos prácticos reales, uno bueno y otro malo. Como mi presentación tuvo el objetivo de estimular la discusión sobre las decisiones tomadas y analizar en conjunto eventuales controversias. Por lo tanto, así, la presentación pretendía ser principalmente un folleto útil, mientras que como trabajo en curso tiene un objetivo más ambicioso: convertirse en una especie de 'Guía de Buenas Prácticas para la Orientación Filosófica', que toma prestado algún léxico del campo médico, junto con pocos criterios metodológicos. Soy muy consciente de que este objetivo puede parecer tan arriesgado como difícil de cumplir, ya que todos sabemos que no existe una sola filosofía, ni una sola visión del mundo, ni un único método de asesoramiento filosófico. Hay demasiadas implicaciones geográficas, históricas, antropológicas, lingüísticas, en una palabra, culturales, que hacen que el escenario filosófico sea siempre complejo y multifacético. Por lo tanto, no se trata de un manual de práctica filosófica de talla única, sino de una guía basada en evidencias, que terminará con algunas recomendaciones. De hecho, una objeción frecuente en contra de la aplicación de la filosofía como una forma efectiva de ayudar a la gente común a manejar los problemas de la vida cotidiana es que los asesores filosóficos generalmente se niegan a adherirse a estándares que puedan probar la calidad de su trabajo, y fundamentan su validez. Las recomendaciones se clasificarán del grado A al grado C, según su validez en términos de eficacia práctica y resultados positivos para los clientes: - Categoría A: fuertemente recomendada para su implementación y respaldada por numerosos casos exitosos, textos filosóficos y estudios; - Categoría B: recomendada y aceptada como práctica, respaldada por evidencia limitada y literatura filosófica; - Categoría C: representa un tema para el cual existe un consenso limitado en cuanto a su validez. En el texto final me gustaría incluir algunas ‘trampas’, así como algunas cuestiones abiertas y una lista de consejos y trucos que pueden ser beneficiosos para nuestros colegas y profesionales más jóvenes.es
dc.formatapplication/pdfes
dc.format.extent23es
dc.language.isoenges
dc.relation.ispartofHaser, 14, 59-81.
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectPhilosophical counsellinges
dc.subjectMeaningful questionses
dc.subjectCommunicationes
dc.subjectTimees
dc.subjectHappinesses
dc.subjectRecognitiones
dc.subjectArtes
dc.titlePhilosophy as a best practice: towards a possible guideline for philosophical counsellinges
dc.title.alternativeLas buenas prácticas en la filosofía: hacia una posible directriz para la orientación filosóficaes
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.relation.publisherversionhttps://doi.org/10.12795/HASER/2023.i14.04es
dc.identifier.doi10.12795/HASER/2023.i14.04es
dc.journaltitleHaseres
dc.publication.issue14es
dc.publication.initialPage59es
dc.publication.endPage81es

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