Article
Un excelente alegato a favor de los derechos de la mujer por una pintora. La representación de la femme moderne en la obra de Amélie Beaury- Saurel (1848-1924)
Alternative title | ‘A female painter’s excellent argument in favour of women’s rights’. The representation of the femme moderne in Amélie Beaury-Saurel’s work (1848-1924) |
Author/s | Illán Martín, Magdalena |
Department | Universidad de Sevilla. Departamento de Historia del Arte |
Publication Date | 2021 |
Deposit Date | 2022-10-05 |
Published in |
|
Abstract | En las últimas décadas del siglo XIX y primeras del XX, la artista española Amélie Beaury-
Saurel (1848-1924) contribuyó notoriamente, a través de su obra, a la renovación de los discursos
iconográficos que se aplicaban ... En las últimas décadas del siglo XIX y primeras del XX, la artista española Amélie Beaury- Saurel (1848-1924) contribuyó notoriamente, a través de su obra, a la renovación de los discursos iconográficos que se aplicaban a las representaciones artísticas de las mujeres, enfrentándose a los estereotipos tradicionales y sexistas vigentes. Con ello, Beaury-Saurel reflejó, como pocos artistas en ese momento, la personalidad de la denominada femme moderne y difundió la imagen de mujeres emancipadas, profesionales, intelectuales, viajeras o deportistas, que no siempre fue bien recibida por parte de la crítica artística. Este artículo aporta información inédita sobre la aún desconocida trayectoria creativa de la artista y analiza las obras más relevantes de su producción, en las que están presentes las influencias de los movimientos feministas y el firme compromiso de la pintora con promover la igualdad de género y la visibilización de las mujeres en ámbitos tradicionalmente masculinizados In the last decades of the nineteenth and the first of the twentieth century, the Spanish artist Amélie Beaury-Saurel (1848-1924) made a huge contribution, through her work, to modernising the iconographic discourses ... In the last decades of the nineteenth and the first of the twentieth century, the Spanish artist Amélie Beaury-Saurel (1848-1924) made a huge contribution, through her work, to modernising the iconographic discourses reigning in artistic representations of women, challenging the prevailing traditional and sexist stereotypes. In doing so, Beaury-Saurel reflected, as few artists managed to do at the time, the personality of the so-called ‘femme moderne’, promoting the image of emancipated, professional, intellectual, well-travelled or sporty women, which did not always go down well with art critics. This article provides unpublished information about the artist’s still unknown creative career and analyses her most relevant works which clearly reflect the influence of the feminist movements and her firm commitment to the promotion, through her paintings, of gender equality and to giving visibility to women in traditionally masculinised areas |
Citation | Illán Martín, M. (2021). Un excelente alegato a favor de los derechos de la mujer por una pintora. La representación de la femme moderne en la obra de Amélie Beaury- Saurel (1848-1924). Arenal: Revista de historia de las mujeres, 28 (1), 129-156. https://doi.org/10.30827/arenal.v28i1.7953. |
Files | Size | Format | View | Description |
---|---|---|---|---|
7953-PDF publicado-64089-1-10- ... | 708.2Kb | [PDF] | View/ | |
This item appears in the following collection(s)
This document is protected by intellectual and industrial property rights. Without prejudice to existing legal exemptions, its reproduction, distribution, public communication or transformation is prohibited without the authorization of the rights holder, unless otherwise indicated.