dc.creator | Toschi, Luca | es |
dc.creator | Capitini, Lisa | es |
dc.creator | Davini, Viola | es |
dc.creator | Marchionne, Ilaria | es |
dc.creator | Pandolfini, Eugenio | es |
dc.creator | Sbardella, Marco | es |
dc.date.accessioned | 2022-03-29T10:18:55Z | |
dc.date.available | 2022-03-29T10:18:55Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Toschi, L., Capitini, L., Davini, V., Marchionne, I., Pandolfini, E. y Sbardella, M. (2021). New superheroes. The media relationship between children and doctors. RIHC : Revista Internacional de Historia de la Comunicación, 17, 34-62. | |
dc.identifier.issn | e 2255-5129 | es |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11441/131401 | |
dc.description.abstract | The article introduces an ongoing research realized by the Lab Center for
Generative Communication (CfGC), directed by Luca Toschi. The aim of this study is to
define the impact of media in the evolution of imagery of children and young people
regarding doctors. Today, in relation to COVID-19 emergency, doctors appear - through
media exposition - as heroic figures, with peculiar characteristics in comparison to the
classic superhero: from the various information and awareness campaigns to the streetBanksy’s art, in the media an idea of abstract super-heroism is abandoned, preferring a
more concrete and real doctor-hero model.
The first results that emerge from this study show how doctors were represented across
the years: when medicine was still an uncertain science, the arrival of the doctor at home
represented an unusual moment and, at the same time, crucial for the survival of the
youngest and most fragile people. The seriousness and respectability of his role was
often represented in pictures and illustrations in the late Nineteenth and Twentieth
centuries and it changes progressively. In fact, later the doctor starts to show a nuance
of attitudes between the vulnerable and the swindler and he relates to young people in
precarious health conditions and leaves from their presence/absence in pictures - such
as "The Doctor" by Luke Fildes (1891) or "The Sick Girl" by Edvard Munch (1885-1927) -
to its uselessness in critical situations such as in Carlo Collodi’s "The Adventures of
Pinocchio" (1881-1883).
In more recent times, the figure of the doctor seems to come out of the juvenile imagery,
given the scientific advances that have taken place over the years and that have allowed
us to eradicate lethal diseases. While there were serious problems related to the health
of young people and the limited availability of health professionals, the presence of the
doctor was seen as an unusual event and, in the solution of a serious health problem, his
intervention left indelible marks in children's perception.
Therefore, the study will explore the ways in which, from the last century to the present,
doctors are always more “human” and show empathy, changing the role of young
patients and their families. Finally, the research introduces some information about the
impact of COVID-19 in the perception of doctors, who become heroes in the imagery of
children and young people. | es |
dc.description.abstract | El artículo presenta una investigación en curso con la que el Center for
Generative Communication (CfGC) de la Universidad de Florencia y el Lab CfGC - director:
Luca Toschi - reconstruye el cambio en el imaginario infantil y juvenil en cuanto a la
relación de los jóvenes con la figura del médico, determinado por la pandemia de COVID19. Hoy en día, el médico se presenta como una figura heroica, aunque con
características peculiares en comparación con el superhéroe clásico: desde las diversas
campañas de información y concienciación hasta el street-art de Banksy, en los medios
de comunicación se abandona una idea de super-heroísmo abstracto, prefiriendo un
modelo de médico-héroe más concreto y real.
Los datos que surgen del trabajo de los investigadores del CfGC muestran una
redefinición del estándar: a diferencia de la situación actual, de hecho, cuando la
medicina aún era una ciencia incierta, la llegada del médico a casa representaba un
momento inusual y, al mismo tiempo, crucial para la supervivencia de las personas más
jóvenes y frágiles. La seriedad con la que se recibía al médico y su importancia crucial
está bien representada por los productos mediáticos de finales del siglo XIX y XX. En estos
productos el médico, mostrando un matiz de actitudes entre el vulnerable y el estafador,
se relaciona con los jóvenes en condiciones de salud precarias, y se va desde su presencia
/ ausencia en cuadros - como "El doctor" de Luke Fildes (1891) o "La niña enferma" de
Edvard Munch (1885-1927) - hasta su inutilidad en situaciones críticas como en "Las
aventuras de Pinocho" de Carlo Collodi (1881-1883).
En épocas más recientes, la figura del médico parece salir del imaginario juvenil, dados
los avances científicos que se han ido produciendo a lo largo de los años y que nos han
permitido erradicar enfermedades letales. Mientras estaban graves problemas
relacionados con la salud de los jóvenes y la escasa disponibilidad de profesionales
sanitarios, la presencia del médico se vislumbraba como un hecho insólito y, en la solución de un grave problema de salud, su intervención dejaba marcas imborrables en
el imaginario de niños y chicos.
La investigación, por tanto, pretende reconstruir las formas en las que, desde el siglo
pasado hasta la actualidad, se formó el imaginario de los niños y jóvenes hacia la
profesión médica y la relación con los profesionales de la salud. Resaltando cómo el
COVID-19 ha contribuido a redefinir este imaginario. | es |
dc.format | application/pdf | es |
dc.format.extent | 29 p. | es |
dc.language.iso | eng | es |
dc.publisher | Universidad de Sevilla | es |
dc.relation.ispartof | RIHC : Revista Internacional de Historia de la Comunicación, 17, 34-62. | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Generative Communication | es |
dc.subject | Doctor-children relationship | es |
dc.subject | Doctor | es |
dc.subject | Super hero | es |
dc.subject | Mediatical | es |
dc.subject | Generativa | es |
dc.subject | Relación médico-jóvenes | es |
dc.subject | Médico | es |
dc.subject | Súper héroe | es |
dc.subject | Mediático | es |
dc.title | New superheroes. The media relationship between children and doctors | es |
dc.title.alternative | Nuevos superhéroes. La relación mediática entre los jóvenes y los médicos | es |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
dc.relation.publisherversion | https://revistascientificas.us.es/index.php/RiHC/article/view/19000 | es |
dc.identifier.doi | 10.12795/RiCH.2021.i17.03 | es |
dc.journaltitle | RIHC : Revista Internacional de Historia de la Comunicación | es |
dc.publication.issue | 17 | es |
dc.publication.initialPage | 34 | es |
dc.publication.endPage | 62 | es |