Artículo
De rutas seguras a rutas bakanes en Chile: cocreación con enfoque de género, educación cívica y derechos
Título alternativo | From Safe to Cool Routes in Chile: Co-creation with a gender, civic and rights-based focus From safe to cool routes in Chile: co-creation with a gender, civic and rights-based focus |
Autor/es | Sagaris, Lake
Flores, Maya Lanfranco, Daniel |
Fecha de publicación | 2020 |
Fecha de depósito | 2021-09-03 |
Publicado en |
|
Resumen | An extensive literature examines the usefulness of “Safe
Routes to Schools programs” to encourage active travel
(walking and cycling) to school, thereby increasing
physical activity with all its benefits for mental ... An extensive literature examines the usefulness of “Safe Routes to Schools programs” to encourage active travel (walking and cycling) to school, thereby increasing physical activity with all its benefits for mental and physical health, mainly in the Global North. This article reports on an adaptation for vulnerable schools in several Chilean cities (2016-2019). This change of context transformed the program, which focused on gender, civic education, and rights as central to to a just, sustainable transport system. “Sustainable transport” is an ecology of modes that improves connections among walking, cycling and public transport. “Transport justice” becomes central in an unequal country such as Chile, focus on gender, civic education and rights. During the first experience in co-design, with students, they changed the name, rejecting “safe” and insisting on “bakan”, a Chilean term for “cool”. The results included changes in attitudes, skills and visions. The resulting program, Kool Routes, improves physical activity, but above all influences the social determinants of health. It has proven to be a relatively simple way of dealing with the complexity of the challenges inherent in achieving sustainable development goals for cities in the 21st century Una literatura internacional examina la utilidad de programas denominados “Safe Routes to School” o Rutas Seguras a las Escuelas, para fomentar el transporte activo (principalmente la caminata y la bicicleta) y con ello ... Una literatura internacional examina la utilidad de programas denominados “Safe Routes to School” o Rutas Seguras a las Escuelas, para fomentar el transporte activo (principalmente la caminata y la bicicleta) y con ello niveles de actividad física suficientes para mejorar la salud física y mental, casi exclusivamente en el hemisferio norte. Este artículo presenta una adaptación de estos programas en escuelas vulnerables de varias ciudades chilenas (2016-2019), utilizando una estrategia de investigación participativa para la acción. Definimos al “transporte sustentable” como una ecología de modos que mejora las interconexiones entre la caminata, la bicicleta y el transporte público. En países tan desiguales como Chile, el transporte “justo” conecta la sustentabilidad con la acción comunitaria. Al integrar un enfoque de género, educación cívica y derechos, el programa cambió, incluso de nombre, ya que las niñas y niños querían rutas “bakanes”, o sea, “geniales”. Cocreamos el programa con sus estudiantes, profesores y, eventualmente y las autoridades de planificación local. El resultado fue cambios profundos en las actitudes, capacidades y visiones. Rutas Bakanes mejora la actividad física, pero por sobre todo actúa sobre los determinantes sociales definidos por la Organización Mundial de la Salud, abordando la complejidad de los objetivos de desarrollo sustentable |
Cita | Sagaris, L., Flores, M. y Lanfranco, D. (2020). De rutas seguras a rutas bakanes en Chile: cocreación con enfoque de género, educación cívica y derechos. Hábitat y Sociedad, 13, 169-191. |
Ficheros | Tamaño | Formato | Ver | Descripción |
---|---|---|---|---|
11255-Texto del artículo-44225 ... | 242.1Kb | [PDF] | Ver/ | |