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Artículo

dc.creatorBastida Freijedo, Francisco J.es
dc.date.accessioned2021-09-03T11:06:01Z
dc.date.available2021-09-03T11:06:01Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationBastida Freijedo, F.J. (2020). La Bicicleta y el Estado social de derecho. Hábitat y Sociedad, 13, 63-85.
dc.identifier.issnISSN 2173-125Xes
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11441/125357
dc.description.abstractThe aim of this work is analyzing the legal relevance of the bicycle in a social rule of law, as well as the poor and unfortunate legal attention that has been paid to this mode of transport. Its social role has been limited, at least in Spain, to being a toy and a casual instrument of leisure, combined with the political function of extolling patriotic sporting achievements of illustrious cyclists. Until recently, the bicycle suffered a social stigma as a vehicle linked to a status of poverty and insufficient resources to buy a car, of inability to thrive. This social contempt has been reflected in its legal regulation, as will be seen later. It seems however that something is changing presently, mainly at the local government leveles
dc.description.abstractEl objeto de este trabajo es analizar la relevancia jurídica de la bicicleta en el Estado social de derecho y la escasa y desafortunada atención legal que se le ha dado a este medio de desplazamiento. Su función social se ha limitado, al menos en España, a ser juguete e instrumento ocasional de ocio, combinada con su función política de ensalzar patrióticas gestas deportivas de ilustres ciclistas. Hasta hace bien poco la bicicleta ha sufrido como vehículo la estigmatización social, al estar vinculada a un estatus de pobreza, de insuficiencia de recursos para comprar un automóvil, de incapacidad para prosperar. Este desprecio social ha tenido su reflejo en su regulación jurídica, como se verá más adelante. No obstante, parece que algo comienza a cambiar, sobre todo en el ámbito municipales
dc.formatapplication/pdfes
dc.language.isospaes
dc.publisherEditorial de la Universidad de Sevillaes
dc.relation.ispartofHábitat y Sociedad, 13, 63-85.
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectSocial Rule of Lawes
dc.subjectBicyclees
dc.subjectSocial functiones
dc.subjectLocal governmentes
dc.subjectPersonal Mobility vehicleses
dc.subjectEnvironmentes
dc.subjectSustainable mobilityes
dc.subjectVideo cames
dc.subjectCriminal lawes
dc.subjectEstado social de derechoes
dc.subjectBicicletaes
dc.subjectFunción sociales
dc.subjectGobierno municipales
dc.subjectVehículos de Movilidad Personales
dc.subjectMedioambientees
dc.subjectMovilidad sosteniblees
dc.subjectVideocámaraes
dc.subjectCódigo penales
dc.titleLa Bicicleta y el Estado social de derechoes
dc.title.alternativeBicycle and social rule of lawes
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.relation.publisherversionhttps://revistascientificas.us.es/index.php/HyS/article/view/11351es
dc.identifier.doi10.12795/HabitatySociedad.2020.i13.05es
dc.journaltitleHábitat y Sociedades
dc.publication.issue13es
dc.publication.initialPage63es
dc.publication.endPage85es

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