dc.creator | Bastida Freijedo, Francisco J. | es |
dc.date.accessioned | 2021-09-03T11:06:01Z | |
dc.date.available | 2021-09-03T11:06:01Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Bastida Freijedo, F.J. (2020). La Bicicleta y el Estado social de derecho. Hábitat y Sociedad, 13, 63-85. | |
dc.identifier.issn | ISSN 2173-125X | es |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11441/125357 | |
dc.description.abstract | The aim of this work is analyzing the legal relevance
of the bicycle in a social rule of law, as well as the poor
and unfortunate legal attention that has been paid to
this mode of transport. Its social role has been limited,
at least in Spain, to being a toy and a casual instrument
of leisure, combined with the political function
of extolling patriotic sporting achievements of illustrious
cyclists. Until recently, the bicycle suffered a social
stigma as a vehicle linked to a status of poverty and insufficient
resources to buy a car, of inability to thrive.
This social contempt has been reflected in its legal
regulation, as will be seen later. It seems however that
something is changing presently, mainly at the local
government level | es |
dc.description.abstract | El objeto de este trabajo es analizar la relevancia jurídica
de la bicicleta en el Estado social de derecho y la escasa
y desafortunada atención legal que se le ha dado
a este medio de desplazamiento. Su función social se
ha limitado, al menos en España, a ser juguete e instrumento
ocasional de ocio, combinada con su función
política de ensalzar patrióticas gestas deportivas de ilustres
ciclistas. Hasta hace bien poco la bicicleta ha sufrido
como vehículo la estigmatización social, al estar
vinculada a un estatus de pobreza, de insuficiencia de
recursos para comprar un automóvil, de incapacidad
para prosperar. Este desprecio social ha tenido su reflejo
en su regulación jurídica, como se verá más adelante.
No obstante, parece que algo comienza a cambiar,
sobre todo en el ámbito municipal | es |
dc.format | application/pdf | es |
dc.language.iso | spa | es |
dc.publisher | Editorial de la Universidad de Sevilla | es |
dc.relation.ispartof | Hábitat y Sociedad, 13, 63-85. | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Social Rule of Law | es |
dc.subject | Bicycle | es |
dc.subject | Social function | es |
dc.subject | Local government | es |
dc.subject | Personal Mobility vehicles | es |
dc.subject | Environment | es |
dc.subject | Sustainable mobility | es |
dc.subject | Video cam | es |
dc.subject | Criminal law | es |
dc.subject | Estado social de derecho | es |
dc.subject | Bicicleta | es |
dc.subject | Función social | es |
dc.subject | Gobierno municipal | es |
dc.subject | Vehículos de Movilidad Personal | es |
dc.subject | Medioambiente | es |
dc.subject | Movilidad sostenible | es |
dc.subject | Videocámara | es |
dc.subject | Código penal | es |
dc.title | La Bicicleta y el Estado social de derecho | es |
dc.title.alternative | Bicycle and social rule of law | es |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
dc.relation.publisherversion | https://revistascientificas.us.es/index.php/HyS/article/view/11351 | es |
dc.identifier.doi | 10.12795/HabitatySociedad.2020.i13.05 | es |
dc.journaltitle | Hábitat y Sociedad | es |
dc.publication.issue | 13 | es |
dc.publication.initialPage | 63 | es |
dc.publication.endPage | 85 | es |