Capítulos (Expresión Gráfica Arquitectónica)
URI permanente para esta colecciónhttps://hdl.handle.net/11441/11323
Examinar
Envíos recientes
Capítulo de Libro Documentación de elementos patrimoniales subterráneos de geometría compleja, a partir de modelos de información(Universidad de Sevilla, 2021) Galera Rodríguez, Andrés; Expresión Gráfica y ArquitectónicaCapítulo de Libro Graphic Representation Strategies for Underground Spaces Based on Sectional Drawings(Springer Nature, 2024) Galera Rodríguez, Andrés; Pinto Puerto, Francisco Sebastián; Algarín Comino, Mario José; Expresión Gráfica y Arquitectónica; Proyectos Arquitectónicos; Universidad de Sevilla; Ministerio de UniversidadesUnderground built spaces, hidden beneath cities, are difficult to relate to the city surface. This paper reflects on different concepts that influence the relationship between hidden spaces and the apparent city, using section drawings as a medium. Based on several case studies and strategies, it reflects on the perception of the underground through drawing, analysing its role in the revitalization and communication of this heritage and the design strategies for the creation of new underground architecture.Capítulo de Libro Making the air visible: Metamorphosis and transformation in Bruno Munari’s art(CRC Press, 2025) Mayoral Campa, Esther; Miró Miró, Cristóbal; Pozo Bernal, Melina; Expresión Gráfica y Arquitectónica; Proyectos ArquitectónicosBruno Munari is one of the most important artists of the second half of the 20th century. His work is a singularity within the art world. Curious, multifaceted, and attentive to his surroundings, to the simple things in life, Munari always offers an alternative view of reality. His works question us about what things seem, are, or could be, activating the imagination and enhancing fantasy and creativity. The artist demands an active attitude from both the creator and the observer of his work, often making the processes explicit and transforming them into a learning opportunity. Because Munari’s art is not final, for him, the interesting thing is not the result but the path taken.The article aims to make visible the transformative power of his work. An apparently simple process that nevertheless encloses an authentic silent revolution, the transformation of reality through simple actions, a priori banal that seeks to make visible some issues as obvious as forgotten. Artistic manifestations in which change and transformation are always present, such as “Making the air visible” or “Travel Sculptures,” two works of paper that introduce perceptual issues, such as time, air, light, and tangible ones, such as the potential for transformation of a material through its shape, to produce a metamorphosis of thought.Capítulo de Libro Los alumnos y su aprendizaje: un game changer en el aula. El caso de la asignatura de Dibujo2 en las escuelas de Arquitectura(Universidad de Sevilla, 2022) Acosta Almeda, Eduardo; Expresión Gráfica y ArquitectónicaEsta comunicación es el resultado del Programa de Formación e Innovación Docente del Profesorado 2021. Se propone un Ciclo de Mejora en el Aula (CIMA) en la asignatura de Dibujo 2: Expresión y comunicación, perteneciente al primer curso del Grado en Fundamentos de la Arquitectura de la Universidad de Sevilla. El objetivo ha sido reconvertir parte de las sesiones de la asignatura en un laboratorio experimental de docencia, en la que se ha puesto el foco en el aprendizaje y en los alumnos. El diseño se ha centrado en la dinamización del aula, la autoconstrucción de conocimientos y la adquisición de contenidos que permitan formar a unos arquitectos críticos y concienciados con los retos del mañana. Los resultados derivados de la aplicación de este ciclo de mejora son reveladores. El diseño propuesto ha aumentado la participación y respuesta de los estudiantes a las actividades en el aula, pero, sobre todo, ha influido positivamente en la evolución del aprendizaje de los alumnos. Este primer diseño es sin duda la base sobre la que modificar el programa completo de la asignatura en pos de un nuevo modelo de docencia que, a todas luces, resulta más efectivo tanto para alumnos como para profesores.Capítulo de Libro El modelo HBIM como una construcción abierta para la tutela sostenible del patrimonio arquitectónico(Editorial Universidad de Sevilla, 2020) Castellano Román, Manuel; Expresión Gráfica y ArquitectónicaCapítulo de Libro Propuesta de un modelo de registro digital de información patrimonial para los procesos de tutela de bienes inmuebles del patrimonio cultural: la guía para la intervención en el conjunto monumental de La Cartuja de Nuestra Señora de La Defensión en Jerez de la Frontera(Editorial Universidad de Sevilla, 2020) Castellano Román, Manuel; Castellano Bravo, Beatriz; Expresión Gráfica y ArquitectónicaCapítulo de Libro Fotogeografías(RU Books - Recolectores Urbanos, 2023) Guerra Sarabia, Inmaculada; Expresión Gráfica y ArquitectónicaFotogeografías recoge el trabajo colaborativo entre docentes y alumnos, sobre el deambular por tierras lusitanas en el curso 2021/22, desarrollado en el marco del Proyecto de Innovación Docente Taller de Arquitectura Iberia Sur (TAIS), y del actual programa de cooperación y armonización de intereses transnacionales. Nuestra hoja de ruta atraviesa esta ancha franja de la región del Algarve desde el Guadiana al Atlántico, e implica necesariamente un enfoque interdisciplinar y una experiencia inmersiva en la aproximaciones al territorio, la ciudad y la casa, vinculadas al andar como práctica performativa y al recorrido de nuevas miradas a través de la visión arquitectónica de la fotografía como medio para crear sinergias, propiciado nuevos espacios de análisis y experimentación que puedan derivar en un aparato crítico capaz de recuperar el valor narrativo del espacio arquitectónico.Capítulo de Libro California Baptist University: supernatural intelligens(European Cultural Centre, 2025-05) Bermúdez, Julio; Niermann, Matthew; Slagill, Jacob; Baird, David; Tracy, Torrey; Kaiser, Keelan; Gámiz-Gordo, Antonio; Ruiz Padrón, Luis; Expresión Gráfica y Arquitectónica; HUM976: Expregráfica. Lugar, Arquitectura y DibujoSUPERNATURAL INTELLIGENS. https://www.supernaturalintelligens.org/ Intelligence, as explored by this year's Biennale, is understood as natural, artificial, or collective dimensions that define our capacity to interact with the world. Yet, beyond these, there lies another dimension: the supernatural. This exhibition proposes that architecture is uniquely poised to articulate and amplify the resonances between our natural and supernatural worlds. This exhibition proposes that architecture is uniquely poised to articulate and amplify the resonances between our natural and supernatural worlds. At California Baptist University (CBU), architectural design, in part, is dedicated to exploring how design can express, embody, and evoke these profound connections. 1. ‘Biological Resonance’. Julio Bermúdez (Catholic University of America); Matthew Niermann (California Baptist University); Jacob Slagill (California Baptist University). https://www.supernaturalintelligens.org/biological-resonance 2. ‘Climatological Resonance: Acts of God’. David Baird (University of Nevada Las Vegas); Torrey Tracy (University of Arkansas). https://www.supernaturalintelligens.org/climatological-resonance 3. ‘Cosmology in the Aesthetics and Craftsmanship of the Alhambra’. Keelan Kaiser (California Baptist University); Antonio Gámiz-Gordo (Universidad de Sevilla); Luis Ruiz Padrón (Universidad de Málaga). https://www.supernaturalintelligens.org/cosmological-resonanceCapítulo de Libro La portada lateral de la Capilla de la Virgen de la Antigua, ultima traza del maestro Diego de Riaño para la catedral de Sevilla(Universidad de Sevilla, 2022) Mora Vicente, Gregorio Manuel; Guerrero Vega, José María; Angulo Fornos, Roque; Construcciones Arquitectónicas II (ETSIE); Expresión Gráfica e Ingeniería en la Edificación; Expresión Gráfica y ArquitectónicaCapítulo de Libro LEMA 3826-ES: Antonio Cruz y Antonio Ortiz(Comisaría General de España para la Exposición Universal Sevilla'92, 1986) Cruz Villalón, Antonio; Ortiz García, Antonio; Castro Gómez, Carlos; Gámiz-Gordo, Antonio; Gutiérrez, Luis; Montiel, Luis; Montiel, Fernando; Expresión Gráfica y Arquitectónica; -; HUM976: Expregráfica. Lugar, Arquitectura y DibujoConcurso de ideas para la ordenación del recinto de la Exposición Universal de Sevilla de 1992 (Expo92). Propuesta de los arquitectos Antonio Cruz y Antonio Ortiz (LEMA 3826-ES). Colaboradores: Carlos Castro; Antonio Gámiz; Luis Gutiérrez; Luis Montiel; Fernando MontielCapítulo de Libro Modelo grafo aplicado al patrimonio(Editorial Universidad de Sevilla, 2021) Ferreira Lopes, Patricia; Expresión Gráfica y ArquitectónicaCapítulo de Libro Una base de datos híbrida para la identificación, registro y conocimiento de un problema historiográfico la producción edilicia tardogótica en el antiguo Reino de Sevilla(Editorial Universidad de Sevilla, 2021) Ferreira Lopes, Patricia; Expresión Gráfica y ArquitectónicaCapítulo de Libro Aplicación de SIG para el análisis y simulaciones de la producción arquitectónica tardogótica en el antiguo Reino de Sevilla(Editorial Universidad de Sevilla, 2021) Ferreira Lopes, Patricia; Expresión Gráfica y Arquitectónica; Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades (MICINN). España; HAR2016- 78113-RCapítulo de Libro Prospección de la producción científica sobre los modelos SIG aplicados al patrimonio(Editorial Universidad de Sevilla, 2021) Ferreira Lopes, Patricia; Moya Muñoz, Jorge; Fondevilla Aparicio, Juan José; Expresión Gráfica y Arquitectónica; Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades (MICINN). España; HAR2016- 78113-RCapítulo de Libro Chatgpt. Implications in engineering and architecture teaching(Universitat Politècnica de València, 2024) Cabrera Revuelta, Elena; Barrera Vera, José Antonio; Fernández Álvarez, Ángel J.; Ingeniería GráficaTeachers from three Spanish universities participated in this study and shared their thoughts on how cutting-edge AI technology such as ChatGPT could disrupt the teaching and learning process in areas normally taught in technical degrees. In three disciplines, a methodology for testing both ChatGPT and students answers to different topics and questions will be proposed and implemented. The research yields intriguing findings that offer up a new window for teachers to focus their teaching methodologies in order to take benefit of AI rather than prevent students from using it. Since the study is constrained only to three technical schools and just three subjects, the results must be viewed as an experience that can be replicated by other universities and subjects so that a complete record of cases can be used to provide a more accurate reference for teachers. Considering these results, colleges can adapt their teaching methods to the new environment that the provided reflection has highlighted. The sudden emergence of ChatGPT as an outstanding application has left teachers unable to act or respond to the new circumstances. No epistemology about the topic has been published, therefore, this study can be considered a start.Capítulo de Libro Peer Learning aplicado a la enseñanza de CAD: Una experiencia en primer curso de fundamentos de arquitectura(Dykinson, 2024) Núñez-González, María; Moya Olmedo, Pilar; Expresión Gráfica y ArquitectónicaCapítulo de Libro Aprendizaje mediante la práctica: Dos experiencias para el aprendizaje del dibujo arquitectónico(Dykinson, 2024) Moya Olmedo, Pilar; Núñez-González, María; Expresión Gráfica y ArquitectónicaOtro Vigor y orfandad de las artes cisorias(Comunicación Social Ediciones y Publicaciones, 2024) Parra Bañón, José Joaquín; Expresión Gráfica y ArquitectónicaTexto firmado por el arquitecto y catedrático de la Universidad de Sevilla José Joaquín Parra Bañón a modo de prólogo, o epílogo, pues «es el pequeño texto previo al gran texto» pero «como aquí sucede, debe ser escrito con posterioridad a lo prologado.» Este texto, Vigor y orfandad de las artes cisorias, «tiene vocación de epílogo, libido de clímax, ansia de orgasmo. Es el vestíbulo del edificio: aquel que se construye al final, en último lugar, y que al salir se cierra para luego […] tirar la llave a las entrañas de la alcantarilla.»Capítulo de Libro Un cuarto y una casa en Lisboa. Cuarta cita: otoño de 2022(Università Ca’ Foscari Venezia, 2024) Parra Bañón, José Joaquín; Expresión Gráfica y ArquitectónicaCapítulo de Libro Francisco de Holanda: antigrafías, imágenes, verbos y arquitecturas dibujadas(Ca’ Foscari, 2024) Parra Bañón, José Joaquín; Expresión Gráfica y ArquitectónicaThe Portuguese architect Francisco de Holanda drew and wrote with lines and letters his calligraphic books, more than half a dozen treatises and proposals for the transformation of reality, without having any of them printed: they were ignored by the typographic characters and the fortune of engraving. He called this unique work, in which it was not possible to distinguish between what was communicated literarily and what was expressed with images, antigraphy. His theories are known, but not his constructions. The whereabouts of the planimetries on which he drew his architectural projects are unknown; there is no building that, supported by historical documentation or archaeology, can be attributed to him, not even the discreet Hermitage of San Mamede, resounding in its cylindrical solitude in the region of Sintra.