Capítulos (Expresión Gráfica Arquitectónica)

URI permanente para esta colecciónhttps://hdl.handle.net/11441/11323

Examinar

Envíos recientes

Mostrando 1 - 20 de 184
  • Acceso AbiertoCapítulo de Libro
    Making the air visible: Metamorphosis and transformation in Bruno Munari’s art
    (CRC Press, 2025) Mayoral Campa, Esther; Miró Miró, Cristóbal; Pozo Bernal, Melina; Expresión Gráfica y Arquitectónica; Proyectos Arquitectónicos
    Bruno Munari is one of the most important artists of the second half of the 20th century. His work is a singularity within the art world. Curious, multifaceted, and attentive to his surroundings, to the simple things in life, Munari always offers an alternative view of reality. His works question us about what things seem, are, or could be, activating the imagination and enhancing fantasy and creativity. The artist demands an active attitude from both the creator and the observer of his work, often making the processes explicit and transforming them into a learning opportunity. Because Munari’s art is not final, for him, the interesting thing is not the result but the path taken.The article aims to make visible the transformative power of his work. An apparently simple process that nevertheless encloses an authentic silent revolution, the transformation of reality through simple actions, a priori banal that seeks to make visible some issues as obvious as forgotten. Artistic manifestations in which change and transformation are always present, such as “Making the air visible” or “Travel Sculptures,” two works of paper that introduce perceptual issues, such as time, air, light, and tangible ones, such as the potential for transformation of a material through its shape, to produce a metamorphosis of thought.
  • Acceso AbiertoCapítulo de Libro
    Los alumnos y su aprendizaje: un game changer en el aula. El caso de la asignatura de Dibujo2 en las escuelas de Arquitectura
    (Universidad de Sevilla, 2022) Acosta Almeda, Eduardo; Expresión Gráfica y Arquitectónica
    Esta comunicación es el resultado del Programa de Formación e Innovación Docente del Profesorado 2021. Se propone un Ciclo de Mejora en el Aula (CIMA) en la asignatura de Dibujo 2: Expresión y comunicación, perteneciente al primer curso del Grado en Fundamentos de la Arquitectura de la Universidad de Sevilla. El objetivo ha sido reconvertir parte de las sesiones de la asignatura en un laboratorio experimental de docencia, en la que se ha puesto el foco en el aprendizaje y en los alumnos. El diseño se ha centrado en la dinamización del aula, la autoconstrucción de conocimientos y la adquisición de contenidos que permitan formar a unos arquitectos críticos y concienciados con los retos del mañana. Los resultados derivados de la aplicación de este ciclo de mejora son reveladores. El diseño propuesto ha aumentado la participación y respuesta de los estudiantes a las actividades en el aula, pero, sobre todo, ha influido positivamente en la evolución del aprendizaje de los alumnos. Este primer diseño es sin duda la base sobre la que modificar el programa completo de la asignatura en pos de un nuevo modelo de docencia que, a todas luces, resulta más efectivo tanto para alumnos como para profesores.
  • Acceso AbiertoCapítulo de Libro
    El modelo HBIM como una construcción abierta para la tutela sostenible del patrimonio arquitectónico
    (Editorial Universidad de Sevilla, 2020) Castellano Román, Manuel; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica y Arquitectónica
  • Acceso AbiertoCapítulo de Libro
  • Acceso AbiertoCapítulo de Libro
    Fotogeografías
    (RU Books - Recolectores Urbanos, 2023) Guerra Sarabia, Inmaculada; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica y Arquitectónica
    Fotogeografías recoge el trabajo colaborativo entre docentes y alumnos, sobre el deambular por tierras lusitanas en el curso 2021/22, desarrollado en el marco del Proyecto de Innovación Docente Taller de Arquitectura Iberia Sur (TAIS), y del actual programa de cooperación y armonización de intereses transnacionales. Nuestra hoja de ruta atraviesa esta ancha franja de la región del Algarve desde el Guadiana al Atlántico, e implica necesariamente un enfoque interdisciplinar y una experiencia inmersiva en la aproximaciones al territorio, la ciudad y la casa, vinculadas al andar como práctica performativa y al recorrido de nuevas miradas a través de la visión arquitectónica de la fotografía como medio para crear sinergias, propiciado nuevos espacios de análisis y experimentación que puedan derivar en un aparato crítico capaz de recuperar el valor narrativo del espacio arquitectónico.
  • Acceso AbiertoCapítulo de Libro
    California Baptist University: supernatural intelligens
    (European Cultural Centre, 2025-05) Bermúdez, Julio; Niermann, Matthew; Slagill, Jacob; Baird, David; Tracy, Torrey; Kaiser, Keelan; Gámiz-Gordo, Antonio; Ruiz Padrón, Luis; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica y Arquitectónica; Universidad de Sevilla. HUM976: Expregráfica. Lugar, Arquitectura y Dibujo
    SUPERNATURAL INTELLIGENS. https://www.supernaturalintelligens.org/ Intelligence, as explored by this year's Biennale, is understood as natural, artificial, or collective dimensions that define our capacity to interact with the world. Yet, beyond these, there lies another dimension: the supernatural. This exhibition proposes that architecture is uniquely poised to articulate and amplify the resonances between our natural and supernatural worlds. This exhibition proposes that architecture is uniquely poised to articulate and amplify the resonances between our natural and supernatural worlds. At California Baptist University (CBU), architectural design, in part, is dedicated to exploring how design can express, embody, and evoke these profound connections. 1. ‘Biological Resonance’. Julio Bermúdez (Catholic University of America); Matthew Niermann (California Baptist University); Jacob Slagill (California Baptist University). https://www.supernaturalintelligens.org/biological-resonance 2. ‘Climatological Resonance: Acts of God’. David Baird (University of Nevada Las Vegas); Torrey Tracy (University of Arkansas). https://www.supernaturalintelligens.org/climatological-resonance 3. ‘Cosmology in the Aesthetics and Craftsmanship of the Alhambra’. Keelan Kaiser (California Baptist University); Antonio Gámiz-Gordo (Universidad de Sevilla); Luis Ruiz Padrón (Universidad de Málaga). https://www.supernaturalintelligens.org/cosmological-resonance
  • Acceso AbiertoCapítulo de Libro
    La portada lateral de la Capilla de la Virgen de la Antigua, ultima traza del maestro Diego de Riaño para la catedral de Sevilla
    (Universidad de Sevilla, 2022) Mora Vicente, Gregorio Manuel; Guerrero Vega, José María; Angulo Fornos, Roque; Universidad de Sevilla. Departamento de Construcciones Arquitectónicas II (ETSIE); Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica e Ingeniería en la Edificación; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica y Arquitectónica
  • Acceso AbiertoCapítulo de Libro
    LEMA 3826-ES: Antonio Cruz y Antonio Ortiz
    (Comisaría General de España para la Exposición Universal Sevilla'92, 1986) Cruz Villalón, Antonio; Ortiz García, Antonio; Castro Gómez, Carlos; Gámiz-Gordo, Antonio; Gutiérrez, Luis; Montiel, Luis; Montiel, Fernando; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica y Arquitectónica; -; Universidad de Sevilla. HUM976: Expregráfica. Lugar, Arquitectura y Dibujo
    Concurso de ideas para la ordenación del recinto de la Exposición Universal de Sevilla de 1992 (Expo92). Propuesta de los arquitectos Antonio Cruz y Antonio Ortiz (LEMA 3826-ES). Colaboradores: Carlos Castro; Antonio Gámiz; Luis Gutiérrez; Luis Montiel; Fernando Montiel
  • Acceso AbiertoCapítulo de Libro
    Modelo grafo aplicado al patrimonio
    (Editorial Universidad de Sevilla, 2021) Ferreira Lopes, Patricia; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica y Arquitectónica
  • Acceso AbiertoCapítulo de Libro
    Una base de datos híbrida para la identificación, registro y conocimiento de un problema historiográfico la producción edilicia tardogótica en el antiguo Reino de Sevilla
    (Editorial Universidad de Sevilla, 2021) Ferreira Lopes, Patricia; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica y Arquitectónica
  • Acceso AbiertoCapítulo de Libro
    Aplicación de SIG para el análisis y simulaciones de la producción arquitectónica tardogótica en el antiguo Reino de Sevilla
    (Editorial Universidad de Sevilla, 2021) Ferreira Lopes, Patricia; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica y Arquitectónica; Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades (MICINN). España; HAR2016- 78113-R
  • Acceso AbiertoCapítulo de Libro
    Prospección de la producción científica sobre los modelos SIG aplicados al patrimonio
    (Editorial Universidad de Sevilla, 2021) Ferreira Lopes, Patricia; Moya Muñoz, Jorge; Fondevilla Aparicio, Juan José; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica y Arquitectónica; Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades (MICINN). España; HAR2016- 78113-R
  • Acceso AbiertoCapítulo de Libro
    Chatgpt. Implications in engineering and architecture teaching
    (Universitat Politècnica de València, 2024) Cabrera Revuelta, Elena; Barrera Vera, José Antonio; Fernández Álvarez, Ángel J.; Universidad de Sevilla. Departamento de Ingeniería Gráfica
    Teachers from three Spanish universities participated in this study and shared their thoughts on how cutting-edge AI technology such as ChatGPT could disrupt the teaching and learning process in areas normally taught in technical degrees. In three disciplines, a methodology for testing both ChatGPT and students answers to different topics and questions will be proposed and implemented. The research yields intriguing findings that offer up a new window for teachers to focus their teaching methodologies in order to take benefit of AI rather than prevent students from using it. Since the study is constrained only to three technical schools and just three subjects, the results must be viewed as an experience that can be replicated by other universities and subjects so that a complete record of cases can be used to provide a more accurate reference for teachers. Considering these results, colleges can adapt their teaching methods to the new environment that the provided reflection has highlighted. The sudden emergence of ChatGPT as an outstanding application has left teachers unable to act or respond to the new circumstances. No epistemology about the topic has been published, therefore, this study can be considered a start.
  • Acceso AbiertoCapítulo de Libro
    Peer Learning aplicado a la enseñanza de CAD: Una experiencia en primer curso de fundamentos de arquitectura
    (Dykinson, 2024) Núñez-González, María; Moya Olmedo, Pilar; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica y Arquitectónica
  • Acceso AbiertoCapítulo de Libro
    Aprendizaje mediante la práctica: Dos experiencias para el aprendizaje del dibujo arquitectónico
    (Dykinson, 2024) Moya Olmedo, Pilar; Núñez-González, María; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica y Arquitectónica
  • Acceso AbiertoOtro
    Vigor y orfandad de las artes cisorias
    (Comunicación Social Ediciones y Publicaciones, 2024) Parra Bañón, José Joaquín; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica y Arquitectónica
    Texto firmado por el arquitecto y catedrático de la Universidad de Sevilla José Joaquín Parra Bañón a modo de prólogo, o epílogo, pues «es el pequeño texto previo al gran texto» pero «como aquí sucede, debe ser escrito con posterioridad a lo prologado.» Este texto, Vigor y orfandad de las artes cisorias, «tiene vocación de epílogo, libido de clímax, ansia de orgasmo. Es el vestíbulo del edificio: aquel que se construye al final, en último lugar, y que al salir se cierra para luego […] tirar la llave a las entrañas de la alcantarilla.»
  • Acceso AbiertoCapítulo de Libro
    Un cuarto y una casa en Lisboa. Cuarta cita: otoño de 2022
    (Università Ca’ Foscari Venezia, 2024) Parra Bañón, José Joaquín; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica y Arquitectónica
  • Acceso AbiertoCapítulo de Libro
    Francisco de Holanda: antigrafías, imágenes, verbos y arquitecturas dibujadas
    (Ca’ Foscari, 2024) Parra Bañón, José Joaquín; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica y Arquitectónica
    The Portuguese architect Francisco de Holanda drew and wrote with lines and letters his calligraphic books, more than half a dozen treatises and proposals for the transformation of reality, without having any of them printed: they were ignored by the typographic characters and the fortune of engraving. He called this unique work, in which it was not possible to distinguish between what was communicated literarily and what was expressed with images, antigraphy. His theories are known, but not his constructions. The whereabouts of the planimetries on which he drew his architectural projects are unknown; there is no building that, supported by historical documentation or archaeology, can be attributed to him, not even the discreet Hermitage of San Mamede, resounding in its cylindrical solitude in the region of Sintra.
  • EmbargoCapítulo de Libro
    Applicability of a parametric and semantic model for the HBIM project of the Church of the Company of Jesus in Quito
    (Springer, 2025) Nieto Julián, Juan Enrique; Antón García, Daniel; Lara Calderón, Lenin; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica y Arquitectónica; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica e Ingeniería en la Edificación
    This research addresses the parametric and semantic heritage modelling of the Church of the Company of Jesus in Quito, Ecuador, within the Historic Building Information Modelling (HBIM) context to manage information and support its preventive conservation and maintenance. The construction, architectural and artistic particularities of this emblematic example of the Latin American Baroque of the Jesuit order, built from 1605 to 1765, require an exhaustive 3D digital replica. An accurate model enables programmed actions in a comprehensive management project and further monitoring of the asset. Massive data acquisition technologies, e.g., Terrestrial Laser Scanning (TLS) and Structure-from-Motion photogrammetry, greatly help capture the real state of historic constructions. These protocols provide accurate details that enrich the building’s intrinsic database—structure, materiality, evolution and metamorphosis—and are constantly updated to support future interventions. A large library of heritage objects that supports the 3D model of the historic building is pursued. To face this challenge, progress must still be made to effectively implement unstructured data organisation processes and semantic classification by architectural and artistic typologies. This work addresses the analysis and implementation of semi-automatic modelling techniques for accurate heritage representation. Based on TLS data, this Scan-to-mesh-to-BIM workflow culminates in the creation of 3D parametric objects. The methodological process developed explores several complementary paths to automate modelling processes, whether parts or complete historical systems, to reinforce the HBIM project.
  • Acceso AbiertoCapítulo de Libro
    The renovation of the Church of San Benito Abad in Agudo (Ciudad Real, Spain) through a 17th-century drawing
    (CRC Press, 2022) Ramiro Mansilla, Raquel; Pinto Puerto, Francisco Sebastián; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica y Arquitectónica
    This article addresses the architectural study of the renovation process of the Church of San Benito Abad in Agudo, Ciudad Real, Spain, through a 17th-century drawing attributed to the master builder, Antonio de Piña. The drawing is unique in that it records the construction phases of the building and includes an exceptional working drawing of a Late-Gothic vault that is currently concealed by a more recent sail vault. The authors conduct a comparative analysis between the document and the material traces in the building, revealing a modus operandi adopted by master builders at the time