Capítulos (Expresión Gráfica Arquitectónica)
URI permanente para esta colecciónhttps://hdl.handle.net/11441/11323
Examinar
Envíos recientes
Capítulo de Libro Gothic-Mudejar doorways in Seville. Observation through drawing(Elsevier, 2024) Molina Rozalem, Juan Francisco; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica Arquitectónica; Hermida González, Luis; Xavier, João Pedro; Sousa, José Pedro; López Chao, VicenteIn 1248 the Castilian-Leonese king Ferdinand III conquered the city of Seville from the Almohads. After the Christian establishment of the city, it was subdivided into twenty-five parishes. According to tradition, these churches were initially built in the city's old mosques, which were only minimally converted for Christian use due to a lack of resources and personnel. However, the earthquake of 1356, which violently shook the city, marked a turning point. It was necessary to carry out the renovation or complete reconstruction of several parishes. Castilian architecture, which was already going Gothic, was then imposed, although the shortage of craftsmen from the north of Castile meant that Andalusian (Mudejar) art was incorporated into these churches. This is by no means a radical mutation, but rather the incorporation of a series of elements that reflect the union of two initially opposing styles. It is perhaps in the doorways of the churches that this mixture is most enriching. By means of point cloud surveys and subsequent photogrammetric restitution, this work aims to analyse the doorways of several of the parishes, and the degree of affinity between them, in order to draw conclusions about their construction.Capítulo de Libro Modelos digitales de información en la tutela sostenible del patrimonio cultural. Contribución al conocimiento e innovación social. Introducción(Editorial Universidad de Sevilla, 2020) Pinto Puerto, Francisco Sebastián; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica ArquitectónicaDesde los comienzos de la reflexión teórica sobre la arquitectura como patrimonio cultural, en la Italia de la primera mitad del pasado siglo, la relación de nuestro presente con las formas históricas y, en general, con aquellas consideradas de interés patrimonial, ha girado en torno a un problema central: el del conocimiento, íntimamente ligado al objetivo genérico de su adecuada conservación. Esta publicación propone una reflexión colectiva sobre el papel que en estos procesos pueden desempeñar los modelos digitales de información en el contexto de la actual cultura visual y tecnológica, cuya complejidad es preciso descodificar desde enfoques disciplinares múltiples con el objetivo de lograr una adecuada integración.Capítulo de Libro Aplicación de un ciclo de mejora del aprendizaje en la asignatura de Dibujo II (Grado en Fundamentos de Arquitectura)(Editorial Universidad de Sevilla, 2024) Núñez-González, María; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica Arquitectónica; Villarejo Ramos, Ángel Francisco; Porlán Ariza, Rafael; Cattani Delord, Gabriela Carolina; Blandón González, Begoña; Universidad de Sevilla. HUM976: Expregráfica. Lugar, Arquitectura y DibujoEn el ámbito de la educación superior en arquitectura, la asignatura de Dibujo II Expresión y Comunicación es fundamental para el desarrollo de competencias en dibujo arquitectónico. El aula se concibe como un entorno dinámico que fomenta el aprendizaje interactivo. Se propone un modelo metodológico que incluye sesión crítica, intervención del alumnado, actividades de contraste y puesta en común, dando protagonismo al estudiante. El Ciclo de Mejora en el Aula (CIMA) se implementó en dos sesiones sobre luz y sombra en la forma arquitectónica y perspectiva cónica oblicua, mostrando una evolución positiva en el aprendizaje. La evaluación destaca la necesidad de flexibilidad, expectativas realistas y comunicación clara, sugiriendo una mayor integración de herramientas tecnológicas y metodologías adaptativas centradas en el estudiante. Estos principios son esenciales para una enseñanza efectiva y significativa en el futuro.Capítulo de Libro Drawing as a tool for dialogue between technicians and citizens: practical application in a neighborhood of Seville(Springer, 2024-04-07) Manuel Jerez, Esteban de; Donadei, Marta; González Arriero, Conso; Bravo Bernal, Ana María; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica Arquitectónica; Hermida González, Luis; Xavier, João Pedro; Amado Lorenzo, Antonio; Fernández Álvarez, Angel J.Drawing in participatory processes of ecosocial transition plays an interface role in presenting information, synthesizing and communicating participatory diagnoses and shaping the ideas co-created with communities. Since the Aalborg Charter for Sustainable Cities to the Urban Agendas, participation and sustainability form an inseparable binomial. The 3rd World Habitat Summit laid the foundations to link the Right to the City with the formulation of strategies, plans and projects of transition towards sustainability, deploying the Sustainable Development Goals along the territory. What forms of expression are the most appropriate in each phase of these processes according to their purpose? What techniques are most suitable? To address these questions, we establish dialogical relationships between the theory of production and social management of habitat and the theory of architectural graphic expression. With this theoretical framework we will analyze the drawings presented to the participants in the elaboration of the “Huerta del Carmen en Transición” and we will draw conclusions about the relationship between purpose, technique and form of expression of these drawings.Capítulo de Libro Digital Mapping and Demographic Challenge: a case study of application in an Andalusian Municipality(Springer, 2024-04-07) Donadei, Marta; Fernández Rodríguez, Juan Francisco; Manuel Jerez, Esteban de; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica Arquitectónica; Universidad de Sevilla. Departamento de Ingeniería del Diseño; Hermida González, Luis; Xavier, João Pedro; Sousa, José Pedro; López Chao, VicenteDrawing and graphic representation is a powerful tool in any design process. As social challenges have become more complex, the drawing techniques used to address them have evolved. Therefore, digital tools such as the Geographic Information Systems (GIS) facilitate the management of complex information about landscape and society to develop a cartography able to improve decision-making processes through graphical representation. In this context, the aim of this paper is to analyze how the use of GIS tools facilitates the development of maps for the visualization of complex problems such as the demographic challenge. The study focuses on the case of Arroyomolinos de León (Huelva), a municipality affected by demographic decline where empty and abandoned housing is located. To this end, the creation of digital maps based on data from diverse sources of information is proposed in order to geolocate the empty and rehabilitated housing of the municipality. These maps allow to visualize the housing situation of the municipality through graphic diagnosis and could be used to define strategies for the activation of this vacant stock as well as the regeneration of the area.Capítulo de Libro Experimenting Graphically with the Relationship between Form and Function through Parametric Digital Models(Springer, 2024-04-21) Díaz-Moreno, F.; Acosta Almeda, Eduardo; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica ArquitectónicaThis paper describes a teaching proposal for the Drawingsubject in Year 1 of Architecture focused on the use of digital graphical tools to learn about the relationship between design intention and architectural form. Based on a speAQ2 cific problem presented at the beginning of the year—the reconstructionof an important architectural work—students are required to model the work, focusing on the ideation process that has made it possible rather than on the end form. They then develop a personal design preserving the original creative premises. The novelty of the proposal resides in the fact that the digital model incorporates conditioned geometric control parameters that simulate the intentions of the work’s authors, enabling students to investigate possible formal variations by altering the parameters. The student architects can therefore investigate, question and rework their solution to the problem, with guidance from the teachers as and when necessary. The students’ active role in the learning process leads to very positive results, in the opinion of both students and teachers, as gleaned from the surveys conducted at different timCapítulo de Libro De lo abstracto a lo tangible: el modelo físico como apoyo al dibujo analógico(Editorial Universidad de Sevilla, 2024) Cabezas García, Gracia María; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica ArquitectónicaLa metodología implementada en el Ciclo de Mejora en el Aula (CIMA) se distingue por su enfoque centrado en la materialización concreta de la representación espacial. Siendo la representación espacial un componente esencial en el ámbito arquitectónico, también se erige como uno de los desafíos más arduos para los estudiantes. La capacidad de materializar y visualizar de manera tangencial conceptos abstractos vinculados a la representación tridimensional facilita a los alumnos la superación de esta barrera, la cual, en muchos casos, obstaculiza su progresión académica. A través de ejercicios prácticos, se brinda a los estudiantes la oportunidad de aplicar directamente sus conocimientos a la creación de representaciones espaciales, mejorando de manera sustancial su comprensión y destrezas en este aspecto crucial de la expresión gráfica arquitectónica analógica. Esta dualidad no solo facilita la comprensión de los conceptos fundamentales, sino que también contribuye a que los estudiantes superen las dificultades inherentes a la representación en Arquitectura, resultando en una formación más efectiva en expresión gráfica arquitectónica.Capítulo de Libro La plaza de San Francisco de Sevilla: de espacio de ribera extramuros a plaza mayor de la ciudad(Real Academia Sevillana de Buenas Letras, 2024) Díaz-Moreno, F.; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica Arquitectónica; Collantes de Terán Sánchez, Antonio; Universidad de Sevilla. HUM799: Estrategias de Conocimiento PatrimonialTodo trabajo que se desarrolle en el ámbito urbano o territorial debe prestar atención a la evolución histórica del área de estudio. La morfología urbana es el resultado de un proceso de estratificación selectiva, que afecta tanto a lo construido como a la actividad social que acoge, hasta tal punto que su comprensión solo es posible a través de la reconstrucción de su traza evolutiva. El conocimiento del espacio urbano se consigue mediante el análisis de las causas que se esconden detrás de las transformaciones de las que ha sido objeto a lo largo de ese proceso evolutivo. La dificultad reside en detectar dichas causas, ya que son variables dependiendo del carácter del tejido urbano y del momento histórico en el que se producen los cambios. La ciudad tiene memoria. Cualquier resultado tangible de la actividad humana la tiene, pero en el caso de la ciudad su conocimiento es primordial para su comprensión, al tratarse del escenario de la mayor parte de las acciones y creaciones del hombre. Para ello debemos retroceder en el tiempo lo que sea necesario hasta localizar las causas origen de cada una de las características que la definen en el momento histórico elegido para el análisis del tejido urbano. El proceso de formación de la estructura urbana del sector de la plaza de San Francisco parte de elementos de escala territorial, haciendo necesario la adopción de un encuadre de estudio amplio, tanto temporal como espacial. Sobre esta estructura primaria basada en la evolución del río, en la topografía, en la posición de los perímetros amurallados y en los caminos históricos de acceso a la ciudad, se desarrolló el tejido urbano, tanto por la progresiva ocupación residencial como por la incorporación de las instituciones que lo han cualificado a través de sus edificaciones.Capítulo de Libro Land Art, Ruralismo, y Paisajismo Noruego(Ed. Dykinson S.L., 2024-07-30) Agudo Martínez, María Josefa; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica Arquitectónica; Martín López, Miguel Ángel; Fillol Mazo, Adriana; Universidad de Sevilla. GRUPO HUM063: CREATIVIDAD, ARTE Y SALUD (CAS).Las rutas turísticas naturales son, sin lugar a dudas, una manera nueva de revitalizar las zonas rurales, sobre todo y especialmente asociadas a lugares de costa y montaña, pero también a cual otro tipo de atractivo cultural o paisajístico. La investigación se plantea como principal objetivo indagar el potencial de intervenir en el paisaje natural asociado a una arquitectura planteada como arte, o arquitectura de paisaje, y que realza el valor intrínseco de la belleza inaudita de numerosos paisajes, buscando con ello acercarlos a todo tipo de público. Se trata de una posible estrategia metodológica en aras de revitalizar áreas rurales desfavorecidas, o bien no suficientemente conocidas, posibilitando así conectar realidades tradicionalmente inconexas como son el mundo rural y el mundo del arte y la arquitectura contemporánea. En este sentido, se parte, a manera de introducción, de las míticas propuestas del Land Art en paisajes naturales, el arte ambiental o arte de la tierra de los años sesenta, con autores emblemáticos como Robert Smithson, Richard Long o Christo y Jeanne-Claude. Se plantea por ello un estudio de casos de arquitectura contemporánea influida por el Land Art; dicho estudio aborda como ejemplo emblemático la notoria calidad arquitectónica de las rutas panorámicas de Noruega, en relación con el diseño esmerado de los proyectos Art y Land-scape. En este sentido, cabe citar algunos ejemplos de autores como Peter Zumthor y Louise Bourgeois en Steilneset Memorial, Carl-Viggo Holmebakk y el mirador Sohlbergplassen, los landscape de Jensen & Skodvin, el estudio CODE con el mirador Utsikten o Bergsbotn, Reiulf Ramstad con Selvika o Haugen/Zohar Architects y el área de descanso de Ureddplassen.Tras el estudio se concluye que es posible y deseable una revitalización rural que vaya asociada a la revalorización del paisaje, y todo ello mediante propuestas de calidad arquitectónica que buscan despertar emociones en el espectador. // Natural tourist routes are, without a doubt, a new way of revitalizing rural areas, especially and especially associated with coastal and mountain places, but also with any other type of cultural or scenic attraction. The main objective of the research is to investigate the potential of intervening in the natural landscape associated with an architecture presented as art, or landscape architecture, and that enhances the intrinsic value of the unprecedented beauty of numerous landscapes, thus seeking to bring them closer to all types of audiences. It is a possible methodological strategy in order to revitalize disadvantaged rural areas, or those that are not sufficiently known, thus making it possible to connect traditionally unconnected realities such as the rural world and the world of contemporary art and architecture. In this sense, it starts, as an introduction, from the mythical proposals of Land Art in natural landscapes, environmental art or art of the earth of the sixties, with emblematic authors such as Robert Smithson, Richard Long or Christo and Jeanne-Claude. A case study of contemporary architecture influenced by Land Art is therefore proposed; this study addresses as an emblematic example the notorious architectural quality of Norway's scenic routes, in relation to the careful design of the Art and Land-scape projects. In this sense, it is worth mentioning some examples of authors such as Peter Zumthor and Louise Bourgeois in Steilneset Memorial, Carl-Viggo Holmebakk and the Sohlbergplassen viewpoint, the landscapes of Jensen & Skodvin, the CODE studio with the Utsikten or Bergsbotn viewpoint, Reiulf Ramstad with Selvika or Haugen/Zohar Architects and the rest area of Ureddplassen. After the study, it is concluded that a rural revitalization that is associated with the revaluation of the landscape is possible and desirable, and all this through proposals of architectural quality that seek to awaken emotions in the viewer.Capítulo de Libro ¿Modos góticos en Siloé? Traza, número y proporción en las condiciones para el Salvador de Úbeda(Universidad de Sevilla Universidad de Granada, 2022) García Ortega, Antonio Jesús; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica Arquitectónica; Ampliato Briones, Antonio Luis; López Guzmán, Rafael; Rodríguez Estévez, Juan Clemente; Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades.; Universidad de Sevilla. HUM799. Estrategias de Conocimiento PatrimonialCapítulo de Libro Alvaro Siza. The Architect Sculptor of Angels(Springer, 2024-03-30) Agudo Martínez, María Josefa; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica Arquitéctonica.; Hermida González, Luis; Xavier, João Pedro; Pernas Alonso, María Inés; Losada Pérez, Carlos; HUM-1012This research is framed within a broader line in which the author addresses the reciprocal relations between Art and Architecture of the twentieth and twenty-first centuries. Thus, the essential figure of Álvaro Siza, architect and artist, is analysed in relation to the role of drawing in his process of artistic-architectural ideation. The aim is to clarify, not only the genius of his production, but above all and especially his role as a catalyst and defender of a total art, undoubtedly charged with mysticism. In this sense, his integrative conception of art makes it possible to see the richness of his thought, which is expressed through a 'hand that knows', that is, wise, human and divine at the same time.Capítulo de Libro Drawing without Drawing(Springer, 2018) Agudo Martínez, María Josefa; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica Arquitectónica.; Castaño Perea, Enrique; Echeverria Valiente Ernesto; HUM-1012Parametric modeling integrates both experimental design (CAD) and its realization (CAM) and verification (CAE). It is susceptible generative systems variations and ‘mutations’, based on parameters that are translated into a pro gramming language by ‘genetic algorithms’, as the named John Holland in 1970. This raises the possibility to operate, simultaneously, with multiple solutions, for the sake of ideation and prototyping later. These prototypes programmatically parameterized with Grasshopper, may even become smart objects with Arduino hardware microprocessor programming electronic components.Capítulo de Libro Aprendizaje-Servicio para la acción arquitectónica, urbano y territorial(Dykinson, 2024-03-12) Donadei, Marta; Prieto Peinado, María; López de Asiain Alberich, María; Manuel Jerez, Esteban de; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica Arquitectónica; Universidad de Sevilla. Departamento de Proyectos Arquitectónicos; Universidad de Sevilla. Departamento de Historia, Teoría y Composición Arquitectónicas; Llorente Cejudo, María del Carmen; Barragán Sánchez, Raquel; Pérez Rodríguez, Noelia; Martín Párraga, Lorena; HUM810: ADICI Aula Digital de la Ciudad; HUM965: TRAnSHUMANCIAS hábitat, salud, patrimonio, tecnología y arteEste capítulo desarrolla la investigación en materia de metodologías docentes para la enseñanza de la arquitectura de manera transdisciplinar y participativa mediante el aprendizaje servicio. La investigación parte de la generación de una red de conocimiento y formación transdisciplinar para abordar el problema de la vivienda en el medio rural.Capítulo de Libro Revisión del concepto de modelo digital de información(Editorial Universidad de Sevilla, 2020) González Gracia, Elena; Angulo Fornos, Roque; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica Arquitectónica; Pinto Puerto, Francisco SebastiánCapítulo de Libro El proceso de construcción del modelo digital del edificio: de la captura a la parametrización(Editorial Universidad de Sevilla, 2020) Angulo Fornos, Roque; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica Arquitectónica; Pinto Puerto, Francisco SebastiánCapítulo de Libro Analysis of the Plan for the Study of the Historic City. Methodological Transfers Between Architecture and Archeology(Springer, 2018) Díaz Garrido, Mercedes; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica Arquitectónica.; Castaño Perea, Enrique; Echeverria Valiente Ernesto; Universidad de Sevilla. HUM799: Estrategias de conocimiento patrimonial.This paper deals with the study of the historic city through the plot plan as a source of knowledge. Methodological issues are tackled in their relation to two different yet linked concepts, morphology and stratigraphy, with the purpose of setting the basis for each and their respective links to the areas of architecture and archeology as disciplines, and a proposal is made for the application of both concepts to the analysis of the plan. At the background lies the reflection on drawing in investigation and on the need for multidisciplinary outlooks.Capítulo de Libro The Use of the Graphic Medium in the Method of the Urban Planner C.A. Doxiadis.(Springer, 2020-05-12) Díaz Garrido, Mercedes; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica Arquitectónica; Agustín Hernández, Luís; Vallespín Muniesa, Aurelio; Fernández-Morales, Angélica; Universidad de Sevilla. HUM799: Estrategias de conocimiento patrimonial.The communication deals about C.A. Doxiadis, Greek architect and urban planner, known in our schools especially for his Architectural Space in Ancient Greece (Doxiadis 1972), a late publication of his doctoral thesis, although not so much for his work as city planner and theorist. As such, he developed an extensive activity, in which the graphic medium plays a leading role. Here we analyze his graphic production, reflection of a particular way of understanding the urban, around his concept of “ekistics”, as science and art of human settlements. After a brief review of his work, we continue through three sections. The first corresponds to the theoretical model of the ekistic object of study, the so-called “Anthropocosmos”. The second and third correspond to two main and complementary project issues, the dynamic city or “Dynapolis”, and the City of the Future or “Ecumenopolis”. The analyzed images are all part of the numerous publications with which the author spreads his method. They are therefore black and white images, depurated and encoded with respect to a first production and they show, by this same fact, the result of personal reworking of a material initially produced collectively.Capítulo de Libro Tiempo, arte y arquitectura(Dykinson, 2023-12) Agudo Martínez, María Josefa; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica Arquitectónica.; Olivero Guidobono, Sandra Fabiana; Paz Reverol, Carmen Laura; Universidad de Sevilla. HUM1012: Teorías Estéticas ContemporáneasTiempo, Arte y Arquitectura. Las relaciones interdisciplinares entre el arte y la arquitectura, no sólo han sido siempre frecuentes, sino que se acrecientan con el paso del tiempo. Así, si desde el punto de vista de la representación, el control del espacio fue el principal leitmotiv del arte, a partir del siglo XX el tiempo pasó a convertirse el concepto protagonista. La revisión que el Cubismo hizo del “cuadro ventana” a partir de 1907 y de la mano de Picasso y Braque, supuso la utilización de la simultaneidad de vistas mediante el recurso de la faceta, y, en el ámbito arquitectónico, la plasmación del dinamismo temporal se vió completada con propuestas como ‘La Maison Cubiste’ (1912) de Raymond Duchamp-Villon y las aportaciones del cubismo checo, con representantes como Pavel Janák o Josef Gočár. El Futurismo, por su parte, liderado por Filippo Tommasi Marinetti en 1909, abogó por una apología del maquinismo, mediante la representación de la ráfaga, con artistas punteros como Umberto Boccioni y Giacomo Balla, junto a arquitectos como Antonio Sant’Elia o Enrico Prampolini. La temática de la temporalidad, así como la interdisciplinariedad en grupos de artistas que colaboran juntos, será también recurrente en propuestas como “Victoria sobre el sol” (San Petersburgo, 1913) en la que participó Kazimir Malévich, y a partir de 1914 en el Constructivismo, tal y como se pone de manifiesto en la obra de Vladimir Tatlin, Naum Gabo o El Lissitzky. A caballo entre el Dadaísmo (1916) y el Surrealismo (1917), cabe mencionar a artistas interesados por el dinamismo y el movimiento, como Marcel Duchamp con “Rueda de bicicleta sobre un taburete” (1913), Kurt Schwitters y su propuesta ‘Merzbau’ (1923-37) o Tristan Tzara y el ‘Cadáver exquisito’ (1925). Por otro lado, el arte participativo que se iguala con la vida misma, adquiere la forma del Happening, un concepto interdisciplinar nacido en los años 50 de la mano de artistas como John Cage, Allan Kaprow o Wolf Vostell, éste último autor del primer Happening en Europa, ‘Das Theater ist auf der Strasse’ (París,1958). Una década después, y en la misma línea de experimentación con nuevos medios de hibridación artística, procede citar al movimiento Fluxus, con artistas tales como el mencionado Wolf Vostell, junto a otros como Joseph Beuys o Nam June Paik. Por otro lado, los artistas del Land Art, entre los que cabe citar a Robert Smithson, Richard Long o Christo y Jeanne-Claude, exploraron también el discurrir del tiempo, si bien utilizando a la propia naturaleza para su producción artística. Por último, la exposición titulada “Deconstructivist Architecture” (Museo de Arte Moderno, Nueva York 1988), dió nombre al Deconstructivismo, un movimiento arquitectónico que reinterpretaba el Constructivismo y que cuenta con ilustres representantes, tales como Coop Himmelb(l)au, Frank Gehry o Rem Koolhaas. // Time, Art and Architecture. The interdisciplinary relationship between art and architecture has not only always been frequent, but also increases with the passage of time. Thus, if from the point of view of representation, the control of space was the main leitmotif of art, from the twentieth century onwards time became the main concept. The revision that Cubism made of the "window painting" from 1907 onwards and with the help of Picasso and Braque, involved the use of the simultaneity of views through the use of facets, and, in the architectural field, the embodiment of temporal dynamism was completed with proposals such as 'La Maison Cubiste' (1912) by Raymond Duchamp-Villon and the contributions of Czech Cubism. with representatives such as Pavel Janák or Josef Gočár. Futurism, on the other hand, led by Filippo Tommasi Marinetti in 1909, advocated an apology for machinism, through the representation of the burst, with leading artists such as Umberto Boccioni and Giacomo Balla, together with architects such as Antonio Sant'Elia and Enrico Prampolini. The theme of temporality, as well as interdisciplinarity in groups of artists who collaborate together, will also be recurrent in proposals such as "Victory over the Sun" (St. Petersburg, 1913) in which Kazimir Malevich participated, and from 1914 onwards in Constructivism, as evidenced in the work of Vladimir Tatlin, Naum Gabo or El Lissitzky. Halfway between Dadaism (1916) and Surrealism (1917), it is worth mentioning artists interested in dynamism and movement, such as Marcel Duchamp with "Bicycle Wheel on a Stool" (1913), Kurt Schwitters and his proposal 'Merzbau' (1923-37) or Tristan Tzara and the 'Exquisite Corpse' (1925). On the other hand, participatory art, which is equated with life itself, takes the form of the Happening, an interdisciplinary concept born in the 50s by artists such as John Cage, Allan Kaprow or Wolf Vostell, the latter author of the first Happening in Europe, 'Das Theater ist auf der Strasse' (Paris, 1958). A decade later, and in the same line of experimentation with new means of artistic hybridization, it is appropriate to mention the Fluxus movement, with artists such as the aforementioned Wolf Vostell, along with others such as Joseph Beuys or Nam June Paik. On the other hand, the artists of Land Art, including Robert Smithson, Richard Long and Christo and Jeanne-Claude, also explored the passage of time, although using nature itself for their artistic production. Finally, the exhibition entitled "Deconstructivist Architecture" (Museum of Modern Art, New York 1988), gave its name to Deconstructivism, an architectural movement that reinterpreted Constructivism and which has illustrious representatives, such as Coop Himmelb(l)au, Frank Gehry or Rem Koolhaas.Capítulo de Libro El cuerpo y máquina en el arte contemporáneo(Dykinson, 2023-12) Agudo Martínez, María Josefa; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica Arquitectónica.; Gómez Gómez, Agustín; Acle Vicente, Daniel; Carballeda Camacho, Mireya Rocío; Universidad de Sevilla. HUM1012: Teorías Estéticas ContemporáneasEl cuerpo y máquina en el arte contemporáneo. La figura humana tiene una tradición ancestral y un protagonismo indiscutible en el arte de todos los tiempos y culturas. Se trata de una búsqueda artística que guarda una estrecha relación con los avances tecnológicos de la humanidad, los cuales sin duda contribuyen a la revisión y sustitución de los paradigmas vigentes por otros mucho más acordes con la época en la que tienen lugar dichos avances. En este sentido, el arte se revisa y renueva continuamente de la mano de la tecnología. La investigación se plantea como objetivo poner de manifiesto las diversas maneras cómo ha sido abordado el cuerpo, en el sentido de material artístico, por parte del arte contemporáneo, así como las correspondientes repercusiones asociadas a los diferentes cambios, tanto conceptuales como tecnológicos. Desde un punto de vista metodológico, se trata por ello de plantear un estudio de casos que permitan poner de manifiesto la búsqueda de un hombre nuevo, asociado a las relaciones artísticas interdisciplinares del arte contemporáneo. Dicha búsqueda, iniciada en la primera mitad del siglo XX, supone además la apertura de nuevos horizontes culturales y de internacionalización en la génesis de la obra artística, lo que sin duda se traduce en un enriquecimiento recíproco de los artistas implicados. De esta forma, partiendo de las vanguardias históricas, encontramos ejemplos interdisciplinares como los diseños y escenografías teatrales del Constructivismo, el Futurismo o la Bauhaus, coexistiendo con nuevos medios técnicos como las fotografías de László Moholy-Nagy y Lucia Moholy. Dicha coexistencia tiene su continuación en otros contextos diferentes, como es el caso del Black Mountain College, que sigue los postulados de John Dewey, con el arte como principio de la educación y con artistas como Merce Cunningham, John Cage, Josef Albers o Richard Buckminster Fuller. Otros ejemplos revisionistas son el The Living Theatre, o teatro experimental de Julian Beck y Judith Malina, pero también la actual ciberdanza de Ricardo Barreto y Paula Perissinotto. En la misma argumentación, podría hablarse del cuerpo como concepto en Marcel Duchamp, e incluso de la importancia de la propia acción corporal, en artistas como Jackson Pollock y la Action Paiting, o de otros como Piero Manzoni e Ives Klein, así como de las implicaciones en arquitectura con Gordon Matta-Clark. En este sentido, en la Performance se hace ciertamente un uso claro del cuerpo, como es el caso del propio artista, ejemplificado sobre todo en Joseph Beuys, pero sucede lo mismo en el Happening, al utilizar como medio el cuerpo de los participantes del evento. Por ello, en el Body Art el cuerpo pasa a ser el máximo protagonista, al convertirse en el medio exclusivo, es decir, la materia prima de la obra artística. Cabe mencionar ejemplos como el del Accionismo vienés, con artistas como Hermann Nitsch, Günter Brus y Otto Muehl, o de artistas como Marina Abramovic, Vito Acconci, Chris Burden, Gina Pane o Lygia Clark. Como resultado, se constata en nuestros días un progresivo, pero imparable, predominio tecnológico, que conecta a las personas y ofrece oportunidades nuevas de interacción e inmersión sensorial, real y/o virtual. Este planteamiento tecnológico despliega, sin duda, nuevos canales de exploración y comunicación. Se trata, en algunos casos, de novedosos enfoques con fronteras diluidas y ejemplos como el del arte ciborg de Stelarc, que postula la obsolescencia del cuerpo, junto a otros como Mona Hatoum o Neil Harbisson. // The Body and Machine in Contemporary Art. The human figure has an ancestral tradition and an indisputable prominence in the art of all times and cultures. It is an artistic quest that is closely related to the technological advances of humanity, which undoubtedly contribute to the revision and replacement of the current paradigms with others much more in line with the time in which these advances take place. In this sense, art is continually revised and renewed hand in hand with technology. The aim of this research is to highlight the different ways in which the body has been approached in the sense of artistic material by contemporary art, as well as the corresponding repercussions associated with different changes, both conceptual and technological. From a methodological point of view, it is therefore a question of proposing a case study that allows us to highlight the search for a new man, associated with the interdisciplinary artistic relations of contemporary art. This search, which began in the first half of the 20th century, also entails the opening of new cultural horizons and internationalization in the genesis of the artistic work, which undoubtedly translates into a reciprocal enrichment of the artists involved. In this way, starting from the historical avant-gardes, we find interdisciplinary examples such as the theatrical designs and scenography of Constructivism, Futurism or the Bauhaus, coexisting with new technical media such as the photographs of László Moholy-Nagy and Lucia Moholy. This coexistence continues in other different contexts, such as Black Mountain College, which follows the postulates of John Dewey, with art as a principle of education and with artists such as Merce Cunningham, John Cage, Josef Albers or Richard Buckminster Fuller. Other revisionist examples are The Living Theatre, or experimental theatre by Julian Beck and Judith Malina, but also the current cyberdance by Ricardo Barreto and Paula Perissinotto. In the same argument, one could speak of the body as a concept in Marcel Duchamp, and even of the importance of bodily action itself, in artists such as Jackson Pollock and Action Paiting, or others such as Piero Manzoni and Ives Klein, as well as the implications in architecture with Gordon Matta-Clark. In this sense, in the Performance there is certainly a clear use of the body, as is the case of the artist himself, exemplified above all in Joseph Beuys, but the same happens in the Happening, when he uses the body of the participants of the event as a medium. For this reason, in Body Art the body becomes the main protagonist, becoming the exclusive medium, that is, the raw material of the artistic work. Examples include Viennese Actionism, with artists such as Hermann Nitsch, Günter Brus and Otto Muehl, or artists such as Marina Abramovic, Vito Acconci, Chris Burden, Gina Pane and Lygia Clark. As a result, there is a progressive, but unstoppable, technological predominance that connects people and offers new opportunities for interaction and sensory immersion, real and/or virtual. This technological approach undoubtedly opens up new channels of exploration and communication. These are, in some cases, novel approaches with diluted boundaries and examples such as Stelarc's cyborg art, which postulates the obsolescence of the body, along with others such as Mona Hatoum or Neil Harbisson.Capítulo de Libro Esto no es una pipa, ni una silla, ni una casa.(Dykinson, 2023-12) Agudo Martínez, María Josefa; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica Arquitectónica.; Bermúdez Vázquez, Manuel; Rojano Simón, Marta; Universidad de Sevilla. HUM1012: Teorías Estéticas ContemporáneasLa investigación se plantea como objetivo poner de manifiesto que las relaciones entre el arte, la arquitectura y la tecnología se hacen cada vez más estrechas y complejas. Así lo demuestran las propuestas del grupo de arquitectura NOX (Lars Spuybroek) o las admirables producciones artísticas multidisciplinares de Zaha Hadid, algunas junto a Patrik Schumacher. En ese sentido, partiendo de las dos obras parafraseadas en el título, la del pintor surrealista René Magritte titulada "Ceci n'est pas une pipe" (1929) y la del artista conceptual Joseph Kosuth "One and Three Chairs" (1965), ambas son una demostración de que asistimos a numerosos cambios operados en el arte contemporáneo, en el cual se cuestiona, no sólo las fronteras estancas entre disciplinas tradicionales, sino además y sobre todo el concepto de la propia obra artística y su manera de materializarse. Se trata, por lo tanto y mediante un estudio de casos, de analizar un arte basado en la innovación permanente y que se presenta a sí mismo como experiencia o evento artístico, si bien cada vez con connotaciones tecnológicas más evidentes y manifiestas. Así, por ejemplo, pueden citarse a grupos que supusieron una ruptura con la tradición académica, como Archigram o Superstudio, junto a otros muchos como Coop Himmelb(l)au, UNStudio, Research + Design, Emergent Architecture, Haque Design + Research, Hackitectura.net, InformationLab, Höweler +Yoon Archittecture/ MY Studio o Studio Arne Quinze. Pero cabe también mencionar a artistas y arquitectos como Gordon Matta-Clark, Olafur Eliasson, Rafael Lozano-Hemmer, Licht Kunst Licht, Vicente Guallart, J. Mayer H., Tom Kovac o Kengo Kuma, por citar tan sólo a unos cuantos. Todos ellos ejemplifican cómo el arte se convierte en tecnología, en una creciente e imparable ola creativa. // The aim of the research is to show that the relationships between art, architecture and technology are becoming increasingly close and complex. This is demonstrated by the proposals of the NOX architecture group (Lars Spuybroek) or the admirable multidisciplinary artistic productions of Zaha Hadid, some of them together with Patrik Schumacher. In this sense, starting from the two works paraphrased in the title, that of the surrealist painter René Magritte entitled "Ceci n'est pas une pipe" (1929) and that of the conceptual artist Joseph Kosuth "One and Three Chairs" (1965), both are a demonstration that we are witnessing numerous changes in contemporary art, in which it is questioned, Not only the watertight boundaries between traditional disciplines, but also and above all the concept of the artistic work itself and its way of materializing. It is, therefore, a matter of analysing an art based on permanent innovation and that presents itself as an artistic experience or event, although with increasingly evident and manifest technological connotations. For example, there are groups that broke with academic tradition, such as Archigram and Superstudio, along with many others such as Coop Himmelb(l)au, UNStudio, Research + Design, Emergent Architecture, Haque Design + Research, Hackitectura.net, InformationLab, Höweler +Yoon Archittecture/ MY Studio and Studio Arne Quinze. But it is also worth mentioning artists and architects such as Gordon Matta-Clark, Olafur Eliasson, Rafael Lozano-Hemmer, Licht Kunst Licht, Vicente Guallart, J. Mayer H., Tom Kovac or Kengo Kuma, to name just a few. All of them exemplify how art becomes technology, in a growing and unstoppable creative wave.