Capítulos (Expresión Gráfica Arquitectónica)

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  • Acceso AbiertoCapítulo de Libro
    Chatgpt. Implications in engineering and architecture teaching
    (Universitat Politècnica de València, 2024) Cabrera Revuelta, Elena; Barrera Vera, José Antonio; Fernández Álvarez, Ángel J.; Universidad de Sevilla. Departamento de Ingeniería Gráfica
    Teachers from three Spanish universities participated in this study and shared their thoughts on how cutting-edge AI technology such as ChatGPT could disrupt the teaching and learning process in areas normally taught in technical degrees. In three disciplines, a methodology for testing both ChatGPT and students answers to different topics and questions will be proposed and implemented. The research yields intriguing findings that offer up a new window for teachers to focus their teaching methodologies in order to take benefit of AI rather than prevent students from using it. Since the study is constrained only to three technical schools and just three subjects, the results must be viewed as an experience that can be replicated by other universities and subjects so that a complete record of cases can be used to provide a more accurate reference for teachers. Considering these results, colleges can adapt their teaching methods to the new environment that the provided reflection has highlighted. The sudden emergence of ChatGPT as an outstanding application has left teachers unable to act or respond to the new circumstances. No epistemology about the topic has been published, therefore, this study can be considered a start.
  • Acceso AbiertoCapítulo de Libro
    Peer Learning aplicado a la enseñanza de CAD: Una experiencia en primer curso de fundamentos de arquitectura
    (Dykinson, 2024) Núñez-González, María; Moya Olmedo, Pilar; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica y Arquitectónica
  • Acceso AbiertoCapítulo de Libro
    Aprendizaje mediante la práctica: Dos experiencias para el aprendizaje del dibujo arquitectónico
    (Dykinson, 2024) Moya Olmedo, Pilar; Núñez-González, María; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica y Arquitectónica
  • Acceso AbiertoOtro
    Vigor y orfandad de las artes cisorias
    (Comunicación Social Ediciones y Publicaciones, 2024) Parra Bañón, José Joaquín; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica y Arquitectónica
    Texto firmado por el arquitecto y catedrático de la Universidad de Sevilla José Joaquín Parra Bañón a modo de prólogo, o epílogo, pues «es el pequeño texto previo al gran texto» pero «como aquí sucede, debe ser escrito con posterioridad a lo prologado.» Este texto, Vigor y orfandad de las artes cisorias, «tiene vocación de epílogo, libido de clímax, ansia de orgasmo. Es el vestíbulo del edificio: aquel que se construye al final, en último lugar, y que al salir se cierra para luego […] tirar la llave a las entrañas de la alcantarilla.»
  • Acceso AbiertoCapítulo de Libro
    Un cuarto y una casa en Lisboa. Cuarta cita: otoño de 2022
    (Università Ca’ Foscari Venezia, 2024) Parra Bañón, José Joaquín; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica y Arquitectónica
  • Acceso AbiertoCapítulo de Libro
    Francisco de Holanda: antigrafías, imágenes, verbos y arquitecturas dibujadas
    (Ca’ Foscari, 2024) Parra Bañón, José Joaquín; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica y Arquitectónica
    The Portuguese architect Francisco de Holanda drew and wrote with lines and letters his calligraphic books, more than half a dozen treatises and proposals for the transformation of reality, without having any of them printed: they were ignored by the typographic characters and the fortune of engraving. He called this unique work, in which it was not possible to distinguish between what was communicated literarily and what was expressed with images, antigraphy. His theories are known, but not his constructions. The whereabouts of the planimetries on which he drew his architectural projects are unknown; there is no building that, supported by historical documentation or archaeology, can be attributed to him, not even the discreet Hermitage of San Mamede, resounding in its cylindrical solitude in the region of Sintra.
  • EmbargoCapítulo de Libro
    Applicability of a parametric and semantic model for the HBIM project of the Church of the Company of Jesus in Quito
    (Springer, 2025) Nieto Julián, Juan Enrique; Antón García, Daniel; Lara Calderón, Lenin; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica y Arquitectónica; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica e Ingeniería en la Edificación
    This research addresses the parametric and semantic heritage modelling of the Church of the Company of Jesus in Quito, Ecuador, within the Historic Building Information Modelling (HBIM) context to manage information and support its preventive conservation and maintenance. The construction, architectural and artistic particularities of this emblematic example of the Latin American Baroque of the Jesuit order, built from 1605 to 1765, require an exhaustive 3D digital replica. An accurate model enables programmed actions in a comprehensive management project and further monitoring of the asset. Massive data acquisition technologies, e.g., Terrestrial Laser Scanning (TLS) and Structure-from-Motion photogrammetry, greatly help capture the real state of historic constructions. These protocols provide accurate details that enrich the building’s intrinsic database—structure, materiality, evolution and metamorphosis—and are constantly updated to support future interventions. A large library of heritage objects that supports the 3D model of the historic building is pursued. To face this challenge, progress must still be made to effectively implement unstructured data organisation processes and semantic classification by architectural and artistic typologies. This work addresses the analysis and implementation of semi-automatic modelling techniques for accurate heritage representation. Based on TLS data, this Scan-to-mesh-to-BIM workflow culminates in the creation of 3D parametric objects. The methodological process developed explores several complementary paths to automate modelling processes, whether parts or complete historical systems, to reinforce the HBIM project.
  • Acceso AbiertoCapítulo de Libro
    The renovation of the Church of San Benito Abad in Agudo (Ciudad Real, Spain) through a 17th-century drawing
    (CRC Press, 2022) Ramiro Mansilla, Raquel; Pinto Puerto, Francisco Sebastián; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica y Arquitectónica
    This article addresses the architectural study of the renovation process of the Church of San Benito Abad in Agudo, Ciudad Real, Spain, through a 17th-century drawing attributed to the master builder, Antonio de Piña. The drawing is unique in that it records the construction phases of the building and includes an exceptional working drawing of a Late-Gothic vault that is currently concealed by a more recent sail vault. The authors conduct a comparative analysis between the document and the material traces in the building, revealing a modus operandi adopted by master builders at the time
  • Acceso AbiertoCapítulo de Libro
    Development and adaptation of digital information models for the management of architectural assets: case studies in archaeological and architectural heritage
    (CRC Press, 2022) Pinto Puerto, Francisco Sebastián; García Martínez, Antonio; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica y Arquitectónica; Universidad de Sevilla. Departamento de Construcciones Arquitectónicas I (ETSA)
    The project develops and adapts digital models based on BIM (building information modeling) and GIS to the comprehensive and sustainable management of architectural heritage supported by CMMS (computerized maintenance management system) software. The experience of the research team and the involved companies and institutions provides the basis for creating processes and methodologies to adapt these models for use in two cases of architectural heritage: archaeological and social housing. The efforts are focused on dening a specific working methodology for each case through meetings with the companies concerned to establish their needs and requirements, create protocols, adapt resources, and redesign the workflows.
  • Acceso AbiertoCapítulo de Libro
    La cooperación como estrategia de retroalimentación de la Red de Aprendizaje: Servicio para la acción arquitectónica, urbano y territorial (RED PASAUT 2023-24)
    (Dykinson, 2025) Donadei, Marta; González Morales, Ángel Luis; López de Asiain Alberich, María; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica y Arquitectónica; Universidad de Sevilla. Departamento de Urbanística y Ordenación del Territorio; Universidad de Sevilla. Departamento de Historia, Teoría y Composición Arquitectónicas
    Tras la propuesta de creación de una red de aprendizaje-servicio para la acción arquitectónica, urbano y rural, se constata la necesidad de alimentar esta red con numerosas experiencias que desarrollan esta metodología para poder profundizar en las oportunidades y alcances de esta. Se analizan los resultados obtenidos durante el curso 2023-2024 y los nuevos retos que deben enfrentarse para el proximo curso. Durante el seminario vinculado a la red, se desarrollan sesiones formativas para los profesores implicados sobre dos temáticas: una, el contexto de trabajo local, la Mancomunidad Sierra Minera y otra, la metodología de aprendizaje-servicio como tal, sus implicaciones y requerimientos.Tras el desarrollo de las sesiones formativas se constata que existen carencias formativas entre los profesores respecto a las distintas dinámicas de la metodología de aprendizaje-servicio que es necesario aclarar y definir estratégicamente para poder adaptarlo a las necesidades formativas de cada asignatura en cuestión. Los relatos de las experiencias de cooperación al desarrollo de algunos profesores implicados en la red, de los cuales se ejemplificó uno durante una sesión del seminario, denotan un potencial formativo relevante para profundizar en las implicaciones y logros posibles de la metodología de aprendizaje-servicio. Tras el análisis de los resultados obtenidos en las distintas acciones formativas desarrolladas por las asignaturas implicadas, se definen estrategias de colaboración, información yformación entre profesores implicados en proyectos de cooperación y aquellos participantes en la RED, con el objetivo de profundizar en materia metodológica de aprendizaje-servicio retroalimentando el seminarito de debate para el siguiente curso 2024-2025.
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    Rehabilitación, contexto y espacio de juego. El Colegio Calderón de la Barca de Sevilla
    (Universidad de Sevilla, 2024) Mayoral Campa, Esther; Miró Miró, Cristóbal; Pozo Bernal, Melina; Universidad de Sevilla. Departamento de Proyectos Arquitectónicos; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica Arquitectónica; Universidad de Sevilla. Departamento de Ingeniería del Diseño; Universidad de Sevilla. HUM789: Nuevas situaciones, otras Arquitecturas
    El espacio de juego es esencial para el desarrollo de niñas y niños. A menudo, en el entorno escolar los espacios dedicados al juego son los que menos atención reciben en el proceso de proyectos. Unas veces por falta de presupuesto, otras por falta de interés, estos espacios se transforman en lugares residuales, donde la falta de cualificación espacial, el predominio de actividades deportivas, como el futbol, sobre otras de tipo lúdico y la ausencia de vegetación, los convierten en lugares inhóspitos y difícilmente percibidos como espacios fundamentales para el aprendizaje dentro del entorno escolar. El proyecto que se presenta en este seminario, la «Rehabilitación del espacio de recreo del Colegio Calderón de la Barca de Sevilla», forma parte de una investigación en torno a la relación entre arquitectura y espacio escolar que se ha venido desarrollando en el estudio Giudecca Arquitectos desde hace 15 años en diferentes líneas de trabajo y metodologías de investigación (figura 1). Desde las más académicas como tesis doctorales, Trabajos Fin de Grados, etc., pasando por otras de carácter más divulgativos como libros, artículos o exposiciones, hasta proyectos profesionales, entendiendo siempre el proyecto arquitectónico como una investigación. Todas estas acciones convergen en una idea principal, que es recuperar la relación entre arquitectura y pedagogía y el potencial de la arquitectura como instrumento de aprendizaje, en sus dos vertientes. Por un lado, como proceso individual, teniendo en cuenta la influencia en el desarrollo de niñas y niños de los espacios vividos en la infancia y la repercusión que estos tienen en la futura personalidad de las personas en la edad adulta. Por otro lado, como proceso colectivo, entendiendo el espacio escolar como una oportunidad para la construcción social.
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    Gothic-Mudejar doorways in Seville. Observation through drawing
    (Elsevier, 2024) Molina Rozalem, Juan Francisco; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica Arquitectónica; Hermida González, Luis; Xavier, João Pedro; Sousa, José Pedro; López Chao, Vicente
    In 1248 the Castilian-Leonese king Ferdinand III conquered the city of Seville from the Almohads. After the Christian establishment of the city, it was subdivided into twenty-five parishes. According to tradition, these churches were initially built in the city's old mosques, which were only minimally converted for Christian use due to a lack of resources and personnel. However, the earthquake of 1356, which violently shook the city, marked a turning point. It was necessary to carry out the renovation or complete reconstruction of several parishes. Castilian architecture, which was already going Gothic, was then imposed, although the shortage of craftsmen from the north of Castile meant that Andalusian (Mudejar) art was incorporated into these churches. This is by no means a radical mutation, but rather the incorporation of a series of elements that reflect the union of two initially opposing styles. It is perhaps in the doorways of the churches that this mixture is most enriching. By means of point cloud surveys and subsequent photogrammetric restitution, this work aims to analyse the doorways of several of the parishes, and the degree of affinity between them, in order to draw conclusions about their construction.
  • Acceso AbiertoCapítulo de Libro
    Modelos digitales de información en la tutela sostenible del patrimonio cultural. Contribución al conocimiento e innovación social. Introducción
    (Editorial Universidad de Sevilla, 2020) Pinto Puerto, Francisco Sebastián; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica Arquitectónica
    Desde los comienzos de la reflexión teórica sobre la arquitectura como patrimonio cultural, en la Italia de la primera mitad del pasado siglo, la relación de nuestro presente con las formas históricas y, en general, con aquellas consideradas de interés patrimonial, ha girado en torno a un problema central: el del conocimiento, íntimamente ligado al objetivo genérico de su adecuada conservación. Esta publicación propone una reflexión colectiva sobre el papel que en estos procesos pueden desempeñar los modelos digitales de información en el contexto de la actual cultura visual y tecnológica, cuya complejidad es preciso descodificar desde enfoques disciplinares múltiples con el objetivo de lograr una adecuada integración.
  • Acceso AbiertoCapítulo de Libro
    Aplicación de un ciclo de mejora del aprendizaje en la asignatura de Dibujo II (Grado en Fundamentos de Arquitectura)
    (Editorial Universidad de Sevilla, 2024) Núñez-González, María; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica Arquitectónica; Villarejo Ramos, Ángel Francisco; Porlán Ariza, Rafael; Cattani Delord, Gabriela Carolina; Blandón González, Begoña; Universidad de Sevilla. HUM976: Expregráfica. Lugar, Arquitectura y Dibujo
    En el ámbito de la educación superior en arquitectura, la asignatura de Dibujo II Expresión y Comunicación es fundamental para el desarrollo de competencias en dibujo arquitectónico. El aula se concibe como un entorno dinámico que fomenta el aprendizaje interactivo. Se propone un modelo metodológico que incluye sesión crítica, intervención del alumnado, actividades de contraste y puesta en común, dando protagonismo al estudiante. El Ciclo de Mejora en el Aula (CIMA) se implementó en dos sesiones sobre luz y sombra en la forma arquitectónica y perspectiva cónica oblicua, mostrando una evolución positiva en el aprendizaje. La evaluación destaca la necesidad de flexibilidad, expectativas realistas y comunicación clara, sugiriendo una mayor integración de herramientas tecnológicas y metodologías adaptativas centradas en el estudiante. Estos principios son esenciales para una enseñanza efectiva y significativa en el futuro.
  • Acceso AbiertoCapítulo de Libro
    Drawing as a tool for dialogue between technicians and citizens: practical application in a neighborhood of Seville
    (Springer, 2024-04-07) Manuel Jerez, Esteban de; Donadei, Marta; González Arriero, Conso; Bravo Bernal, Ana María; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica Arquitectónica; Hermida González, Luis; Xavier, João Pedro; Amado Lorenzo, Antonio; Fernández Álvarez, Angel J.
    Drawing in participatory processes of ecosocial transition plays an interface role in presenting information, synthesizing and communicating participatory diagnoses and shaping the ideas co-created with communities. Since the Aalborg Charter for Sustainable Cities to the Urban Agendas, participation and sustainability form an inseparable binomial. The 3rd World Habitat Summit laid the foundations to link the Right to the City with the formulation of strategies, plans and projects of transition towards sustainability, deploying the Sustainable Development Goals along the territory. What forms of expression are the most appropriate in each phase of these processes according to their purpose? What techniques are most suitable? To address these questions, we establish dialogical relationships between the theory of production and social management of habitat and the theory of architectural graphic expression. With this theoretical framework we will analyze the drawings presented to the participants in the elaboration of the “Huerta del Carmen en Transición” and we will draw conclusions about the relationship between purpose, technique and form of expression of these drawings.
  • Acceso AbiertoCapítulo de Libro
    Digital Mapping and Demographic Challenge: a case study of application in an Andalusian Municipality
    (Springer, 2024-04-07) Donadei, Marta; Fernández Rodríguez, Juan Francisco; Manuel Jerez, Esteban de; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica Arquitectónica; Universidad de Sevilla. Departamento de Ingeniería del Diseño; Hermida González, Luis; Xavier, João Pedro; Sousa, José Pedro; López Chao, Vicente
    Drawing and graphic representation is a powerful tool in any design process. As social challenges have become more complex, the drawing techniques used to address them have evolved. Therefore, digital tools such as the Geographic Information Systems (GIS) facilitate the management of complex information about landscape and society to develop a cartography able to improve decision-making processes through graphical representation. In this context, the aim of this paper is to analyze how the use of GIS tools facilitates the development of maps for the visualization of complex problems such as the demographic challenge. The study focuses on the case of Arroyomolinos de León (Huelva), a municipality affected by demographic decline where empty and abandoned housing is located. To this end, the creation of digital maps based on data from diverse sources of information is proposed in order to geolocate the empty and rehabilitated housing of the municipality. These maps allow to visualize the housing situation of the municipality through graphic diagnosis and could be used to define strategies for the activation of this vacant stock as well as the regeneration of the area.
  • Acceso AbiertoCapítulo de Libro
    Experimenting Graphically with the Relationship between Form and Function through Parametric Digital Models
    (Springer, 2024-04-21) Díaz-Moreno, F.; Acosta Almeda, Eduardo; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica Arquitectónica
    This paper describes a teaching proposal for the Drawingsubject in Year 1 of Architecture focused on the use of digital graphical tools to learn about the relationship between design intention and architectural form. Based on a speAQ2 cific problem presented at the beginning of the year—the reconstructionof an important architectural work—students are required to model the work, focusing on the ideation process that has made it possible rather than on the end form. They then develop a personal design preserving the original creative premises. The novelty of the proposal resides in the fact that the digital model incorporates conditioned geometric control parameters that simulate the intentions of the work’s authors, enabling students to investigate possible formal variations by altering the parameters. The student architects can therefore investigate, question and rework their solution to the problem, with guidance from the teachers as and when necessary. The students’ active role in the learning process leads to very positive results, in the opinion of both students and teachers, as gleaned from the surveys conducted at different tim
  • Acceso AbiertoCapítulo de Libro
    De lo abstracto a lo tangible: el modelo físico como apoyo al dibujo analógico
    (Editorial Universidad de Sevilla, 2024) Cabezas García, Gracia María; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica Arquitectónica
    La metodología implementada en el Ciclo de Mejora en el Aula (CIMA) se distingue por su enfoque centrado en la materialización concreta de la representación espacial. Siendo la representación espacial un componente esencial en el ámbito arquitectónico, también se erige como uno de los desafíos más arduos para los estudiantes. La capacidad de materializar y visualizar de manera tangencial conceptos abstractos vinculados a la representación tridimensional facilita a los alumnos la superación de esta barrera, la cual, en muchos casos, obstaculiza su progresión académica. A través de ejercicios prácticos, se brinda a los estudiantes la oportunidad de aplicar directamente sus conocimientos a la creación de representaciones espaciales, mejorando de manera sustancial su comprensión y destrezas en este aspecto crucial de la expresión gráfica arquitectónica analógica. Esta dualidad no solo facilita la comprensión de los conceptos fundamentales, sino que también contribuye a que los estudiantes superen las dificultades inherentes a la representación en Arquitectura, resultando en una formación más efectiva en expresión gráfica arquitectónica.
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    La plaza de San Francisco de Sevilla: de espacio de ribera extramuros a plaza mayor de la ciudad
    (Real Academia Sevillana de Buenas Letras, 2024) Díaz-Moreno, F.; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica Arquitectónica; Collantes de Terán Sánchez, Antonio; Universidad de Sevilla. HUM799: Estrategias de Conocimiento Patrimonial
    Todo trabajo que se desarrolle en el ámbito urbano o territorial debe prestar atención a la evolución histórica del área de estudio. La morfología urbana es el resultado de un proceso de estratificación selectiva, que afecta tanto a lo construido como a la actividad social que acoge, hasta tal punto que su comprensión solo es posible a través de la reconstrucción de su traza evolutiva. El conocimiento del espacio urbano se consigue mediante el análisis de las causas que se esconden detrás de las transformaciones de las que ha sido objeto a lo largo de ese proceso evolutivo. La dificultad reside en detectar dichas causas, ya que son variables dependiendo del carácter del tejido urbano y del momento histórico en el que se producen los cambios. La ciudad tiene memoria. Cualquier resultado tangible de la actividad humana la tiene, pero en el caso de la ciudad su conocimiento es primordial para su comprensión, al tratarse del escenario de la mayor parte de las acciones y creaciones del hombre. Para ello debemos retroceder en el tiempo lo que sea necesario hasta localizar las causas origen de cada una de las características que la definen en el momento histórico elegido para el análisis del tejido urbano. El proceso de formación de la estructura urbana del sector de la plaza de San Francisco parte de elementos de escala territorial, haciendo necesario la adopción de un encuadre de estudio amplio, tanto temporal como espacial. Sobre esta estructura primaria basada en la evolución del río, en la topografía, en la posición de los perímetros amurallados y en los caminos históricos de acceso a la ciudad, se desarrolló el tejido urbano, tanto por la progresiva ocupación residencial como por la incorporación de las instituciones que lo han cualificado a través de sus edificaciones.
  • Acceso AbiertoCapítulo de Libro
    Alvaro Siza. The Architect Sculptor of Angels.
    (Springer, Cham., 2024-03-30) Agudo Martínez, María Josefa; Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica Arquitectónica; Universidad de Cádiz. GRUPO HUM063: CREATIVIDAD, ARTE Y SALUD (CAS).
    This research is framed within a broader line in which the author addresses the reciprocal relations between Art and Architecture of the twentieth and twenty-first centuries. Thus, the essential figure of Álvaro Siza, architect and artist, is analysed in relation to the role of drawing in his process of artistic-architectural ideation. The aim is to clarify, not only the genius of his production, but above all and especially his role as a catalyst and defender of a total art, undoubtedly charged with mysticism. In this sense, his integrative conception of art makes it possible to see the richness of his thought, which is expressed through a 'hand that knows', that is, wise, human and divine at the same time.