Show simple item record

Article

dc.creatorJiménez Rodrigo, María Luisaes
dc.creatorGuzmán Ordaz, Raqueles
dc.date.accessioned2021-05-18T09:54:31Z
dc.date.available2021-05-18T09:54:31Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationJiménez Rodrigo, M.L. y Guzmán Ordaz, R. (2016). Defining the others: academic narratives about diversity at school. Convergencia: Revista De Ciencias Sociales, 23 (71), 13-40.
dc.identifier.issn1405-1435es
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11441/109088
dc.description.abstractThe present paper reviews Spanish social scientific literature analyzing the employment of the “diversity” concept applied to the school field. The research methodolog y started with detailed scrutiny and examination of the Social Sciences journals indexed in CSIC-ISOC and DIALNET databases, published between 2006 and 2012, followed by the documentary analysis of 218 articles extracted from those sources. Discourse analysis enables us to single out distinct narrative configurations about how “the other” is defined at school grounds. Results show two hegemonic narrative patterns: an institutional narrative based upon the legal sorting of students classified by scholar results and abilities, and an intercultural narrative constructed around cultural categories that would differentiate nationals from foreigners. We conclude that both accounts unveil predominantly essentialized views of the “diversity” idea and its conceptualization, failing to ponder over other social and economic categories when addressing school related inequalities and differences.es
dc.description.abstractEste artículo indaga en los usos académicos del concepto diversidad en el ámbito escolar a partir del análisis de la literatura científica española. El método se basa en el análisis documental partiendo de una exhaustiva búsqueda y revisión de 218 artículos publicados entre 2006 y 2012 en revistas indexadas en CSIC-ISOC y DIALNET. Se aplicó un esquema estructural de análisis que permitió identificar diferentes configuraciones narrativas en torno a la definición del “otro” en la escuela. Los resultados señalan dos relatos hegemónicos: institucional, basado en las clasificaciones legislativas del alumnado en función de sus capacidades y rendimientos escolares; e intercultural, sustentado en categorizaciones en torno a las diferencias culturales derivadas de la condición inmigrante-extranjera. Concluimos que en ambos relatos se proyecta predominantemente una visión esencializada de la diversidad construida desde parámetros dicotómicos y excluyentes, sin apenas considerar otras categorías sociales y económicas en la conformación de las diferencias y desigualdades educativas.es
dc.formatapplication/pdfes
dc.format.extent24 p.es
dc.language.isoenges
dc.publisherUniversidad Autónoma del Estado de Méxicoes
dc.relation.ispartofConvergencia: Revista De Ciencias Sociales, 23 (71), 13-40.
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectCultural diversityes
dc.subjectLiterature analysises
dc.subjectSocial construction of realityes
dc.subjectInterculturalityes
dc.subjectDiversidad culturales
dc.subjectAnálisis de la literaturaes
dc.subjectConstrucción social de la realidades
dc.subjectInterculturalidades
dc.titleDefining the others: academic narratives about diversity at schooles
dc.title.alternativeDefiniendo a los otros: relatos académicos sobre la diversidad en la escuelaes
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dcterms.identifierhttps://ror.org/03yxnpp24
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.contributor.affiliationUniversidad de Sevilla. Departamento de Sociologíaes
idus.validador.notaAlejandro González Vegaes
dc.journaltitleConvergencia: Revista De Ciencias Socialeses
dc.publication.volumen23es
dc.publication.issue71es
dc.publication.initialPage13es
dc.publication.endPage40es

FilesSizeFormatViewDescription
Definiendo a los otros- relatos ...360.2KbIcon   [PDF] View/Open  

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional