Show simple item record

Article

dc.creatorGómez Gutiérrez, Juan Josées
dc.creatorAnchústegui Igartua, Estebanes
dc.date.accessioned2020-11-17T11:19:46Z
dc.date.available2020-11-17T11:19:46Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.issn0718-5049es
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11441/102658
dc.description.abstractAl tratar la relación entre arte y revolución rusa, suele establecerse un corte histórico entre prácticas iniciales de vanguardia y la tendencia a la propaganda que acompañó la consolidación del nuevo Estado, concluyendo con la liquidación del arte moderno en la URSS. Este artículo matiza esta perspectiva, examinando la evolución de las vanguardias rusosoviéticas en conexión con distintas y contrapuestas interpretaciones de la noción de “arte revolucionario.” Se concluye que, junto a la subordinación del arte a la política, persistieron prácticas marginales que, desde la autonomía de la estética, asignaban efectos políticos a la crítica modernista de la representación artística.es
dc.description.abstractWhen examining the relationship between art and the Russian Revolution, it has been commonly established a historical divide between early (pre-revolutionary) avant-garde practices and the propagandistic élan of the new State, which eventually liquidated Modern art in the USSR. This article qualifies this view by examining the development of the RussianSoviet avant-garde from the perspective of conflicting interpretations of "revolutionary art." It concludes that, together with the subordination of art to politics, there persisted in the USSR marginal practices which, highlighting the autonomy of aesthetics, assigned political effects to avant-garde criticism of artistic representation.es
dc.description.sponsorshipMinisterio de Ciencia, Innovación y Universidades PGC2018-095712-B-100es
dc.description.sponsorshipGobierno Vasco IT-1263-19es
dc.formatapplication/pdfes
dc.format.extent17 p.es
dc.language.isospaes
dc.publisherAriadna Edicioneses
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectestéticaes
dc.subjecthistoriaes
dc.subjectpolíticaes
dc.subjectarte modernoes
dc.subjectrevolución rusaes
dc.subjectAestheticses
dc.subjecthistoryes
dc.subjectpoliticses
dc.subjectModern artes
dc.subjectRussian Revolutiones
dc.titleEstética y revolución: consideraciones políticas sobre las vanguardias ruso-soviéticas (1911-1936)es
dc.title.alternativeAesthetics and revolution. Political considerations on the Russian-Soviet Avant-Garde (1911-1936)es
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.contributor.affiliationUniversidad de Sevilla. Departamento de Estética e Historia de la Filosofíaes
dc.relation.projectIDPGC2018-095712-B-100es
dc.relation.projectIDIT-1263-19es
dc.journaltitleRevista Izquierdases
dc.publication.issue49es
dc.publication.initialPage3286es
dc.publication.endPage3302es

FilesSizeFormatViewDescription
Estética y revolución.pdf1.044MbIcon   [PDF] View/Open  

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional