Article
Heterogeneity in the conceptions of intelligence of university teaching staff
Author/s | Matías García, José Antonio
Cubero Pérez, Rosario |
Department | Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Experimental Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación |
Publication Date | 2020 |
Deposit Date | 2020-10-16 |
Published in |
|
Awards | Premio Trimestral Publicación Científica Destacada de la US. Facultad de Psicología |
Abstract | Using Cultural Psychology as a framework, this research measures and analyses heterogeneity in university teachers’ conceptions of intelligence through semi-structured interviews (N = 20). A new type of analysis, called ... Using Cultural Psychology as a framework, this research measures and analyses heterogeneity in university teachers’ conceptions of intelligence through semi-structured interviews (N = 20). A new type of analysis, called Heterogeneity by Contradictions Analysis (HCA), was developed. First, a category system was created by making use of the interview data. Then, a series of possible contradictions among pairs of categories was pre-defined. Using these pre-defined contradictions, a systematic sampling of theoretical contradictions could be obtained from discourse. This sampling was then reviewed by the researcher in order to find and code real contradictions, which were later analyzed. 85% of participants presented at least some heterogeneity in their discourse by expressing an idea and its opposite in different parts of the interview. Content of discourse and context are analyzed in heterogeneity expression, which yields future implications for research, intervention, and teacher training. Utilizando la Psicología Cultural como marco teórico, esta investigación mide y analiza la heterogeneidad en las concepciones de inteligencia del profesorado universitario a través de la realización de entrevistas ... Utilizando la Psicología Cultural como marco teórico, esta investigación mide y analiza la heterogeneidad en las concepciones de inteligencia del profesorado universitario a través de la realización de entrevistas semiestructuradas (N = 20). Se desarrolló un nuevo tipo de análisis, denominado Análisis de Heterogeneidad por Contradicciones (HCA). Primero, se creó un sistema de categorías utilizando los datos de la entrevista. Luego, se predefinieron una serie de posibles contradicciones entre pares de categorías. Utilizando estas contradicciones predefinidas, se pudo obtener una muestra sistemática de contradicciones teóricas a partir del discurso. Este muestreo fue luego revisado por un investigador para encontrar y codificar contradicciones reales, que luego fueron analizadas. El 85% de los participantes presentó en algún momento heterogeneidad en su discurso al expresar una idea y su opuesta en diferentes partes de la entrevista. El contenido del discurso y el contexto se analizaron para comprender la expresión de heterogeneidad, lo que presenta futuras implicaciones para la investigación, la intervención y la formación docente. |
Funding agencies | Universidad de Sevilla |
Project ID. | I-PPITUS |
Referenced by | Matías García, J.A., y Cubero Pérez, R. (2024). Dataset Heterogeneity in the conceptions of intelligence of university teaching staff. idUS (Depósito de Investigación de la Universidad de Sevilla). https://doi.org/10.12795/11441/153967
https://idus.us.es/handle/11441/153967 |
Citation | Matías García, J.A. y Cubero Pérez, R. (2020). Heterogeneity in the conceptions of intelligence of university teaching staff. Culture & Psychology. |
Files | Size | Format | View | Description |
---|---|---|---|---|
Matias-Garcia & Cubero-Pérez ... | 514.8Kb | [PDF] | View/ | Artículo |