dc.creator | Hernández Hellín, Silvia | es |
dc.date.accessioned | 2020-09-17T07:23:38Z | |
dc.date.available | 2020-09-17T07:23:38Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Hernández Hellín, S. (2019). I have lived in my own book: Patti Smith and the reconstruction of her public persona in life writing. Revista de Estudios Norteamericanos, 23, 191-208. | |
dc.identifier.issn | 1133-309X | es |
dc.identifier.issn | 2253-8410 | es |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11441/101232 | |
dc.description.abstract | In 2010, Patti Smith published her first memoir, Just
Kids, winning the National Book Award for Nonfiction. The book
recounts Smith’s relationship with avant-garde photographer Robert
Mapplethorpe, as well as her involvement in New York City’s
burgeoning bohemian downtown scene. Five years later, she
published a second memoir, M Train, a much more experimental
narrative that goes back and forth in time and mixes dream and
reality in an attempt to convey her nostalgic recollection of the past.
This paper examines Patti Smith’s memoirs as a space where
different genres of life writing converge, thus enabling the
development of a multilayered, richly constructed narrative self
whose identity is intimately connected with loss, self-discovery and
the making of art. The analysis of her autobiographical prose works
allows us to regard life writing as a way for women to devise a public
image of their own. | es |
dc.description.abstract | En 2010, Patti Smith publicó su primer libro de
memorias, Éramos unos niños, ganando el Premio Nacional del Libro
en la categoría de no ficción. El libro relata la relación de Smith con
el fotógrafo vanguardista Robert Mapplethorpe, así como su
involucramiento en la incipiente escena bohemia de la ciudad de
Nueva York. Cinco años después, publicó un segundo libro de
memorias, M Train, con una narrativa mucho más experimental que
combina presente y pasado y mezcla sueños y realidad con la
intención de verbalizar su nostálgico recuerdo del pasado. Este
artículo estudia las memorias de Patti Smith como un espacio en el
que convergen diferentes géneros autobiográficos, permitiendo así la
construcción de un personaje narrativo con múltiples dimensiones
cuya identidad está íntimamente ligada a la pérdida, al descubrimiento de uno mismo y al arte. El análisis de su trabajo
autobiográfico en prosa nos permite entender la escritura
autobiográfica como una forma en que las mujeres pueden concebir
su propia imagen pública. | es |
dc.format | application/pdf | es |
dc.format.extent | 18 p. | es |
dc.language.iso | eng | es |
dc.publisher | Universidad de Sevilla | es |
dc.relation.ispartof | Revista de Estudios Norteamericanos, 23, 191-208. | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Patti Smith | es |
dc.subject | Memoir | es |
dc.subject | Autobiographical forms | es |
dc.subject | Just Kids | es |
dc.subject | M Train | es |
dc.subject | Identity | es |
dc.subject | Public persona | es |
dc.subject | Memorias | es |
dc.subject | Formas autobiográficas | es |
dc.subject | Éramos unos niños | es |
dc.subject | Identidad | es |
dc.subject | Personaje público | es |
dc.title | I have lived in my own book: Patti Smith and the reconstruction of her public persona in life writing | es |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
dc.relation.publisherversion | https://dx.doi.org/10.12795/REN.2019.i23.09 | es |
dc.identifier.doi | 10.12795/REN.2019.i23.09 | es |
dc.journaltitle | Revista de Estudios Norteamericanos | es |
dc.publication.issue | 23 | es |
dc.publication.initialPage | 191 | es |
dc.publication.endPage | 208 | es |