Artículos (Teoría e Historia de la Educación y Pedagogía Social)

URI permanente para esta colecciónhttps://hdl.handle.net/11441/11271

Examinar

Envíos recientes

Mostrando 1 - 20 de 920
  • Acceso AbiertoArtículo
    El teatro como metáfora de la relación educativa
    (Universidad de Salamanca, 2025) Romero Pérez, Clara; Núñez Cubero, Luis; Universidad de Sevilla. Departamento de Teoría e Historia de la Educación y Pedagogía Social; Universidad de Sevilla. HUM708: Educación Emocional y Dramatización
    Este artículo analiza la relación educativa desde la metáfora teatral. Persigue como objetivo un nuevo modelo interpretativo de la relación interpersonal en la práctica educativa desde la mirada dramatúrgica. De todos los paralelismos posibles entre teatro y educación, el elemento humano destaca sobre los demás, fuente de vida de toda relación educativa y de toda representación escénica. Se asume en el artículo que la relación educativa constituye el componente central de toda acción educativa. En ella, cristalizan roles y biografías, escenario y escena, actores y espectadores, teatralidad y ritualización, interacción y conflicto, solución de problemas, situaciones e interacciones. El estudio de la relación educativa a partir de la metáfora teatral permite considerar dos niveles de análisis. De un lado, la teatralidad o producción de sentido enel escenario pedagógico; de otro, la puesta en escena o comunicación escénica. En el centro de este análisis, se aborda la dramaturgia o escenificación pedagógica. Asimismo, se incorpora el enfoque de la educación inclusiva en el análisis dramatúrgico de la relación educativa. Para el logro del objetivo de este estudio, se ha empleado el análisis crítico y documental de fuentes procedentes de la filosofía, la teoría teatral y la microsociología. En resumen, el artículo defiende reinterpretar y liderar la relación educativa desde la acción dramatúrgica, concibiéndola como un elemento con voz propia al servicio de todos los estudiantes, como caja de resonancia para estos, y sensible a lo infraverbal, como sucede en el juego teatral
  • Acceso AbiertoArtículo
    Matrimonio y educación. Consecuencias de la disolución matrimonial en Marruecos
    (Universidad de Córdoba, 2010) Cobano-Delgado Palma, Verónica; Universidad de Sevilla. Departamento de Teoría e Historia de la Educación y Pedagogía Social; Universidad de Sevilla. HUM596: Educación de Personas Adultas y Desarrollo
    En los estados musulmanes en general, y en Marruecos en particular, el divorcio no es un hecho reciente, sino todo lo contrario. Esta ruptura es más común de lo que se supone, ya que no está prohibida por el Corán. Aún así, en la sociedad marroquí el estatus de mujer divorciada o repudiada conlleva ciertas connotaciones vergonzosas.A pesar de las reformas introducidas con la nueva Mudawana, en las disoluciones matrimoniales se continúa manteniendo a la mujer en un estado de desigualdad respecto al marido.En esta línea, es nuestra intención conocer las repercusiones de las separaciones matrimoniales en las familias marroquíes y en la educación de los hijos.
  • Acceso AbiertoArtículo
    Religious Education in State Schools in Southern Europe: The Rights of the Parents
    (Common Ground Research Networks, 2018) Llorent Bedmar, Vicente; Cobano-Delgado Palma, Verónica; Universidad de Sevilla. Departamento de Teoría e Historia de la Educación y Pedagogía Social; Universidad de Sevilla. HUM468: Grupo de Investigación de Educación Comparada de Sevilla (GIECSE); Universidad de Sevilla. HUM596: Educación de Personas Adultas y Desarrollo
    Christianity is one of the cultural and ethical cornerstones of Europe. In the European Union (EU) there is no overarching policy on religious education (RE) in the school system, although parents are guaranteed that their children will be educated in accordance with their religious beliefs. The authors use a comparative methodology to analyse the constitutions of France, Greece, Italy, Portugal, and Spain in relation to different aspects of RE. Whereas the right to religious freedom for all is clearly established in these constitutions, obvious differences are revealed in the legal provisions for and attitudes towards religious education. The general separation between Church and State does not prevent the subject of religion from being taught in state schools in all these countries, with the exception of France. The freedom to choose it, the teaching load, alternative subjects, and so on vary between countries
  • Acceso AbiertoArtículo
    The Muslim veil controversy in French and Spanish schools
    (Taylor & Francis, 2010) Llorent Bedmar, Vicente; Cobano-Delgado Palma, Verónica; Universidad de Sevilla. Departamento de Teoría e Historia de la Educación y Pedagogía Social; Universidad de Sevilla. HUM468: Grupo de Investigación de Educación Comparada de Sevilla (GIECSE); Universidad de Sevilla. HUM596: Educación de Personas Adultas y Desarrollo
  • Acceso AbiertoArtículo
    The Rural Exodus of Young People from Empty Spain. Socio-educational Aspects
    (Elsevier, 2021) Llorent Bedmar, Vicente; Cobano-Delgado Palma, Verónica; Navarro Granados, María; Universidad de Sevilla. Departamento de Teoría e Historia de la Educación y Pedagogía Social; Universidad de Sevilla. HUM468: Grupo de Investigación de Educación Comparada de Sevilla (GIECSE); Universidad de Sevilla. HUM596: Educación de Personas Adultas y Desarrollo
    The depopulation of rural areas in Spain, a phenomenon that has given rise to what is currently known as ‘empty Spain’, has become a serious social problem. The mass exodus of the young to the country’s cities poses the main threat to rural sustainability. In this paper, at attempt is made to determine the factors that prompt the young to leave the Celtiberian Highlands, one of the most sparsely populated areas in Southern Europe, and the socio-educational measures that could be taken to avoid this exodus. To this end, a mixed-method approach with a sequential design was employed, in which members of the region’s Rural Development Groups were administered a questionnaire and interviewed, whose findings were supplemented by in-situ observations. The young people living in the Celtiberian Highlands are currently facing a series of professional, social and personal challenges that encourage them to emigrate. A worrying feeling of rootlessness and inferiority with respect to urbanites was detected among them. In light of this, it is essential to adopt socio-educational measures that contribute to strengthen their ties to the rural community and to raise their awareness about the serious problems to which depopulation gives rise and the role that they could play to prevent it.
  • Acceso AbiertoArtículo
    School leadership in disadvantaged contexts in Spain: obstacles and improvements
    (SAGE Publications, 2017) Llorent Bedmar, Vicente; Cobano-Delgado Palma, Verónica; Navarro Granados, María; Universidad de Sevilla. Departamento de Teoría e Historia de la Educación y Pedagogía Social; Universidad de Sevilla. HUM468: Grupo de Investigación de Educación Comparada de Sevilla (GIECSE); Universidad de Sevilla. HUM596: Educación de Personas Adultas y Desarrollo
    The increase in child poverty in Spain highlights the importance of equality and inclusion of students at risk of social exclusion in the Spanish educational system. Recent research emphasises the importance of educational leadership, particularly from school principals, as a tool to improve the learning of these students. The main aim of this study is to establish the characteristics of school management in disadvantaged contexts in western Andalusia (Spain), placing special emphasis on the factors considered to hinder or aid effective leadership from principals. A mixed methodology was used in this process, surveying 282 teachers and interviewing 14 principals, and employing descriptive and contrastive statistics techniques. According to the teachers surveyed, principals tend to follow good educational leadership practices. However, the disadvantaged contexts present obstacles to their effective execution. While improvements are observed in the continuity of teaching staff, there is an urgent need to improve the qualifications of teachers working with students at risk of exclusion. In conclusion, principals need greater autonomy in relation to teachers and teaching practice
  • Acceso AbiertoArtículo
    Pedagogical leadership exercised by the principals of disadvantaged schools in Spain
    (Taylor & Francis, 2021) Llorent Bedmar, Vicente; Navarro Granados, María; Cobano-Delgado Palma, Verónica; Universidad de Sevilla. Departamento de Teoría e Historia de la Educación y Pedagogía Social; Universidad de Sevilla. HUM468: Grupo de Investigación de Educación Comparada de Sevilla (GIECSE); Universidad de Sevilla. HUM596: Educación de Personas Adultas y Desarrollo
    Numerous studies have highlighted the important role played by school principals in improving the learning of their students, especially those at risk of social exclusion. Thus, the purpose of this paper is to analyse the pedagogical leadership exercised by the principals of disadvantaged schools in the Community of Madrid (Spain). To this end, the approach employed was based on a mixed methodology, combining quantitative and qualitative techniques. with an ad hoc teaching staff questionnaire, on the one hand, and interviews with school principals, on the other. Low scores were obtained in those leadership practices relating to teacher individualism, such as the supervision of classroom teaching and collaboration with other schools for exchanging best practices. The teachers surveyed and the principals interviewed both agreed that the latter should be given a greater say in decision-making, especially when hiring teaching staff, in order to allow them to manage truly efficient schools. This in turn points to the need for a consensus on education policy regulating the role of Spanish school principals, in order to allow them to exercise real pedagogical leadership and thus guarantee optimal teaching-learning processes
  • Acceso AbiertoArtículo
    El papel de la mujer en las imágenes de los libros de texto de Educación Primaria. Estudio comparado entre España y Marruecos
    (Universidada de Murcia, 2009) Terrón Caro, María Teresa; Cobano-Delgado Palma, Verónica; Universidad de Sevilla. Departamento de Teoría e Historia de la Educación y Pedagogía Social; Universidad de Sevilla. HUM596: Educación de Personas Adultas y Desarrollo
    El presente artículo es resultado de una investigación realizada en el marco del Grupo de Investigación de Educación Comparada de Sevilla, con el objetivo de estudiar el papel otorgado a la mujer a través de las ilustraciones, en los textos escolares españoles y marroquíes correspondientes a las áreas de conocimiento del medio natural, social y cultural; lengua castellana y literatura, así como matemáticas del ciclo de educación primaria. Para ello se han analizado 1062 imágenes en el caso Español y 921 en el caso de Marruecos, de diferentes editoriales. Con este estudio comparado sobre el análisis del rol de la mujer y el hombre en los manuales, podemos conocer no sólo las ideas, los valores o las actitudes latentes en estos dos países, sino además la forma en la que los conocimientos son transmitidos en las aulas tanto a niños como a niñas. Los textos escolares se muestran así como mecanismos invisibles a través de los cuales aparecen y se refuerzan desigualdades. Conscientes de esta realidad, en estos momentos las ilustraciones recogidas en los textos escolares deben ser lo suficientemente representativas de los cambios sociales que se producen en los distintos contextos y capaces de plasmar modelos reales y no estereotipados.
  • Acceso AbiertoArtículo
    Identity and gender in childhood. Representation of Moroccan women in textbooks
    (Elsevier, 2019) Cobano-Delgado Palma, Verónica; Llorent Bedmar, Vicente; Universidad de Sevilla. Departamento de Teoría e Historia de la Educación y Pedagogía Social; Universidad de Sevilla. HUM596: Educación de Personas Adultas y Desarrollo; Universidad de Sevilla. HUM468: Grupo de Investigación de Educación Comparada de Sevilla (GIECSE)
    The current study investigated the role of women as represented in preschool textbooks in Morocco. To this end, we have carried out a content analysis on the images representing female figures from 5 publishers (N=2789 images, N=95 books).The expectation that images of women would appear more prominently in domestic and leisure settings than in professional ones was generally supported by the results. Although most of the professions represented are those traditionally associated with women, greater equity between men and women can still be observed. Publishers are attempting to represent a society that is dynamic, despite certain deep-rooted customs and traditions. Textbooks contribute to the learning and perpetuation of stereotyped perceptions. The results imply that it is important that the roles of women are evolving more quickly towards modernisation/westernisation than those of Moroccan society is. The traditional influences still visible in these books are a reflection of the current situation of Moroccan society.
  • Acceso AbiertoArtículo
    Los Centros de Profesores en España: El caso de Andalucía
    (Murcia : Editum, 2012) Llorent Bedmar, Vicente; Cobano-Delgado Palma, Verónica; Universidad de Sevilla. Departamento de Teoría e Historia de la Educación y Pedagogía Social; Universidad de Sevilla. HUM468: Grupo de Investigación de Educación Comparada de Sevilla (GIECSE); Universidad de Sevilla. HUM596: Educación de Personas Adultas y Desarrollo
    Los cambios sociales, económicos, tecnológicos y educativos son cada vez más frecuentes en los países desarrollados e imponen una formación permanente del profesorado que les permita adecuarse a los nuevos conocimientos y avances que continuamente se van produciendo. En España, desde hace una veintena de años, los centros de profesores (CEPs) han tenido una importante labor. Éstos se constituyen a modo de plataformas estables para el trabajo en equipo de los profesores sea gestionado de forma democrática, participativa y apoyado por la Administración. El proceso de descentralización educativa ha hecho que las competencias en esta materia recaigan sobre las comunidades autónomas. En la comunidad de Andalucía se están potenciando estos centros y reformando su estructura y funcionamiento, de tal modo que se han constituido en instancias clave para la formación permanente de los profesores, siendo unos verdaderos intermediarios entre la Administración, los Centros de Enseñanza y los Docentes
  • Acceso AbiertoArtículo
    Enablers, barriers and proposals for child participation in Spanish municipalities
    (Sociedad Española de Pedagogía, Consejo Superior de Investigaciones Científicas- CSIC, 2023) Novella Càmara, Anna Maria; Romero Pérez, Clara; Barba Núñez, María; Quirós Guindal, Alba; Universidad de Sevilla. Departamento de Teoría e Historia de la Educación y Pedagogía Social; Universidad de Sevilla. HUM708: Educación Emocional y Dramatización
    The EU Strategy for the Rights of the Child (2022-2027) has highlighted the importance of strengthening working relationships between the political authorities and children population to defend youth rights and inclusion in local, national and European decision making. This paper aims to identify enabling factors and barriers to participatory practices with children and to make proposals for developing these practices in the context of the network of municipalities belonging to the International Association of Educating Cities (IAEC) and the Child-Friendly Cities Initiative (CFCI). Identifying these factors will enable to propose strategic actions leading to a full children participation in political and democratic life. METHOD. The study was part of a nationwide project with a mixed-method approach. Data were collected via two self-administered online surveys with ad hoc design. The sample consisted of 136 girls, boys and adolescents, 191 local government officers and 88 elected representatives. The resulting data was analysed via a content analysis using Atlas-ti software. RESULTS. Respondents agreed on the need for greater political commitment towards child participation, and to increase the arenas where under-18s can make decisions and carry out initiatives to transform their social environments. DISCUSSION. The obtained results support the importance of valuing child participation and highlighted the need to promote cooperative actions between girls, boys and adolescents and policy makers to influence municipal policy. The need for child participation as an indispensable element of the public sphere was made visible, for it to be articulated in settings where children can work together with elected representatives, and for it to have a tangible impact on municipal policy, as recommended by the Council of Europe
  • Acceso AbiertoArtículo
    Child‐Led Participation: A Scoping Review of Empirical Studies
    (Cogitatio, 2022) Mateos Blanco, Tania; Sánchez Lissen, Encarnación; Gil Jaurena, Inés; Romero Pérez, Clara; Universidad de Sevilla. Departamento de Teoría e Historia de la Educación y Pedagogía Social; Universidad de Sevilla. HUM708: Educación Emocional y Dramatización; Universidad de Sevilla. HUM468: Grupo de Investigación de Educación Comparada de Sevilla (GIECSE)
    Children’s participation is a universal right recognised by the United Nations Convention on the Rights of the Child. This right corresponds to an image of children as social actors because of their relevant role in achieving inclusive, equitable, and sustainable development. Participation can take different forms and levels of involvement: consultative, collaborative, and child‐led. This study aimed to explore types and results of child‐led participatory practices. A scoping review was carried out to find out what evidence is available on child‐led participatory experiences. Based on 674 identified papers, a total of 33 studies met the inclusion criterion. The qualitative analysis employed in this review allowed us to explore the depth and themes of these experiences. The results obtained showed that the experiences analysed differed in (a) the research design and data collection methods of the studies, (b) the age of the participating children, (c) countries in which the experiences took place, (d) specific topics, and (e) outcomes. Moreover, they all shared a non adult‐centric view of children’s capacities for transformative action. The review has contributed to improving our understanding of children’s transformative capacities based on the possibilities offered by adults when they adopt a child‐rights approach and integrate co‐participatory approaches, encouraging us to rethink childhood from other cultural codes inspired by equality, recognition, and agency
  • Acceso AbiertoArtículo
    Facilitadores y barreras en la implementación de proyectos de educación emocional en Andalucía
    (Universidad de La Rioja, 2022) Yunta Ibarrondo, Miguel Ángel; Romero Pérez, Clara; Universidad de Sevilla. Departamento de Teoría e Historia de la Educación y Pedagogía Social; Universidad de Sevilla. HUM708: Educación Emocional y Dramatización
    Numerosos sistemas educativos desarrollan planes para fomentar las competencias sociales y emocionales de los escolares. La Comisión Europea incluye la competencia social y emocional como una dimensión clave y recomienda integrar esta competencia en el currículo. Este estudio persigue identificar los elementos facilitadores y barreras percibidas por el profesorado en la puesta en marcha de proyectos de educación emocional y explorar posibles diferencias significativas en la percepción de estos factores en función del liderazgo del profesorado en dichos proyectos y de la experiencia docente. La muestra fue de 869 profesores de educación infantil, primaria y secundaria de centros públicos de Andalucía. Se realizó un estudio no experimental descriptivo y comparativo con diseño transversal mediante un cuestionario ad hoc. Los elementos que facilitan el desarrollo de los proyectos en educación emocional se identifican con la planificación, gestión y disponibilidad de recursos, la cultura del centro y el apoyo percibido por el equipo directivo. El profesorado no ha reseñado barreras destacadas. La identificación de facilitadores y obstáculos percibidos es diferente en función del liderazgo y de los años de experiencia docente. Estos resultados muestran que el profesorado encuestado percibe más facilitadores que barreras en la puesta en marcha de los proyectos de educación emocional que llevan a cabo. Asimismo, indican la importancia de la planificación, el liderazgo y la cultura institucional para el adecuado desarrollo de estos proyectos
  • Acceso AbiertoArtículo
    El alumnado inmigrante en los centros escolares europeos. Los casos de Alemania, Francia, Inglaterra, Suecia y España
    (Fundación San Pablo CEU, 2006) Llorent Bedmar, Vicente; Cobano-Delgado Palma, Verónica; Universidad de Sevilla. Departamento de Teoría e Historia de la Educación y Pedagogía Social; Universidad de Sevilla. HUM596: Educación de Personas Adultas y Desarrollo; Universidad de Sevilla. HUM468: Grupo de Investigación de Educación Comparada de Sevilla (GIECSE)
    En la Unión Europea asistimos a una compleja realidad cuya evidencia está fuera de toda duda. Por un lado, nos encontramos con una enorme diversidad cultural aportada por los emigrantes venidos allende de nuestras fronteras y, por otro, nos hallamos ante el rico mosaico idiosincrásico conformado por los pueblos que integran nuestro continente. Dada esta heterogeneidad entre los países europeos, no es de extrañar que las medidas escolares de apoyo destinadas al colectivo inmigrante varíen también en función de la situación de cada estado
  • Acceso AbiertoArtículo
    La perspectiva del profesorado sobre la cultura de paz y la no violencia. Estudio comparado de la asignatura de religión en España y Marruecos
    (UAM Ediciones, 2008) Cobano-Delgado Palma, Verónica; Terrón Caro, Teresa; Universidad de Sevilla. Departamento de Teoría e Historia de la Educación y Pedagogía Social
    A lo largo de la historia, los movimientos poblacionales han estado siempre presentes en casi todos los lugares del planeta. Como bien sabemos, el fenómeno migratorio es multidimensional. Atender a su globalidad resulta una tarea alto complicada, de ahí que en el transcurso del presente artículo nos centremos en una de las dimensiones que incide directamente en dicho fenómeno, nos referimos a la dimensión religiosa. La situación creciente de pluralismo religioso en las sociedades receptoras de inmigración, hace que ésta pase a contemplarse como una variable esencial en el proceso de integración social y de construcción comunitaria
  • Acceso AbiertoArtículo
    The main Socio-educational factors in the present-day evolution of marriage in Morocco
    (Elsevier, 2011) Llorent Bedmar, Vicente; Cobano-Delgado Palma, Verónica; Universidad de Sevilla. Departamento de Teoría e Historia de la Educación y Pedagogía Social; Universidad de Sevilla. HUM468: Grupo de Investigación de Educación Comparada de Sevilla (GIECSE); Universidad de Sevilla. HUM596: Educación de Personas Adultas y Desarrollo
    The social changes that have been taking place for many years in Morocco have undoubtedly had a major bearing on the formation of many Moroccan families. Our objective is to investigate the principal socioeducational factors that have influenced the significant transformations within Moroccan marriages recently. We carried out a comparative study in three regions which represent, as far as possible, the socioeconomic and cultural variety that exists in the country. To collect data we have used: a questionnaire, documentary research, direct observation and interviews. We conclude that further modernization in Morocco is possible but that it must respect cultural diversity
  • Acceso AbiertoArtículo
    Parent Participation in the Spanish School System: School Councils
    (Canadian Center os Science and Education, 2017) Cobano-Delgado Palma, Verónica; Universidad de Sevilla. Departamento de Teoría e Historia de la Educación y Pedagogía Social; Universidad de Sevilla. HUM596: Educación de Personas Adultas y Desarrollo
    Parents of pupils participate in the supervision and management of Spanish schools through the School Council [Consejo Escolar], which is the principal body through which such participation and oversight is channeled. Through it families, pupils, teachers and non-teaching staff contribute collectively to making the important decisions affecting schools. Its members are chosen by means of an electoral process that must be public and objective; voting must be personal, direct, secret and not delegable. The Council’s composition varies from one Autonomous Community to another and its character depends on the characteristics of each school – public or private – on the type of education offered as well as on the space, teaching staff and pupils it has at its disposal. Under the recent educational reform, democratic participation on the part of the various sectors which make up the school community has been drastically curtailed. Parents’ representatives, teachers, pupils, administrative and municpal staff on the School Council find their contribution relegated to a merely consultative level
  • Acceso AbiertoArtículo
    La formación en educación para la salud del alumnado universitario del grado de educación infantil en España
    (Associação Brasileira de Saúde Coletiva, 2019) Llorent Bedmar, Vicente; Cobano-Delgado Palma, Verónica; Universidad de Sevilla. Departamento de Teoría e Historia de la Educación y Pedagogía Social; Universidad de Sevilla. HUM596: Educación de Personas Adultas y Desarrollo
    In Spain, Health Education is included in the Early Childhood Education curriculum, but teachers do not manage to develop it effectively. We intended to verify the opinion of the students of the Early Childhood Education Degree of the universities of Andalusia about their education and the relevance of this subject. The research was conducted on a population of 2,178 students, using the questionnaire as the main instrument. Its validation required measuring its internal consistency with Cronbach’s alpha coefficient and exploratory factor analysis. The students consider essential Child Health Education training (87.8%), and affirmed that the one they received in the official curricula had been weak. The subjects offered are mostly focused on the promotion of healthy lifestyles (61.5%) and prevention (38.5%). On the other hand, they consider first aid training very important. We propose the implementation of a complete and appropriate Health Education in the training of teachers.
  • Acceso AbiertoArtículo
    Young Muslim Perceptions of Their Socio-Educational Inclusion, Religiosity, and Discrimination in Spain: Identifying Risks for Understanding
    (Mdpi, 2024) Navarro Granados, María; Cobano-Delgado Palma, Verónica; Universidad de Sevilla. Departamento de Teoría e Historia de la Educación y Pedagogía Social; Universidad de Sevilla. HUM596: Educación de Personas Adultas y Desarrollo
    The Muslim population is one of the religious groups facing the greatest obstacles to full socio-educational inclusion in the West. These are particularly noticeable among young people in areas such as access to employment. The purpose of this study was to find out their own perceptions of their socio-educational inclusion, discrimination, and religiosity. An eminently quantitative methodology was used, with an ad hoc questionnaire administered to a representative sample of a total of 1157 Muslims aged between 18 and 24. The results show that a higher level of religiosity is not related to a lower sense of belonging to Spanish society and should no longer be considered an obstacle to the socio-educational inclusion of young Muslims in Spanish society. On the other hand, their responses show that there is a relationship with greater perceived discrimination, especially in access to employment. In particular, women wearing hijab are substantially vulnerable. Young people, and especially Muslim women, make up a vulnerable population that requires specific schoolto-work transition policies to improve their inclusion in the Spanish labour market. This research contributes to an important reflection based on the opinions of young Muslims themselves about supporting better socio-educational inclusion in Spain
  • Acceso AbiertoArtículo
    Interculturalidad e inclusión del alumnado marroquí en educación primaria de Andalucía
    (Universidade de São Paulo (USP), 2015) Terrón-Caro, Teresa; Cobano-Delgado Palma, Verónica; Universidad de Sevilla. Departamento de Teoría e Historia de la Educación y Pedagogía Social; Universidad de Sevilla. HUM596: Educación de Personas Adultas y Desarrollo
    En este trabajo se muestran los resultados de una investigación desarrollada en una de las zonas prioritarias para el asentamiento de población extranjera en España, concretamente la Comunidad Autónoma de Andalucía. En el curso 2011-2012, había en la región de estudio un total de 32.308 alumnos extranjeros matriculados en régimen general en Educación Primaria. En este sentido, se plantea el siguiente problema de investigación: ¿en qué medida se siente integrado el alumnado de origen marroquí de educación obligatoria en Andalucía? y ¿cuáles podrían ser las líneas de actuación para favorecer la convivencia escolar? Con el propósito de dar respuesta al problema planteado, el objetivo general de esta investigación es analizar aquellos factores más relevantes que favorecen la inclusión del alumnado de origen marroquí matriculado en centros de educación primaria públicos de Andalucía. La metodología utilizada es múltiple y diversa, combinando el enfoque cualitativo y cuantitativo. Se han empleado varias técnicas de recogida de información: el análisis documental, el cuestionario y la observación participante. Entre los principales resultados hallados, cabe destacar que el mayor obstáculo que el alumnado ha encontrado al llegar a España en su proceso de integración es la lengua. No obstante, la mayor parte del alumnado estudiado afirma tener una identidad múltiple, definiéndose a sí mismo tanto marroquí como español. Esta realidad demanda por parte de los educadores intervenciones pedagógicas planificadas para seguir favoreciendo y madurando las identidades múltiples, así como para mejorar la adquisición de la lengua de la escuela, instrumento clave para favorecer la inclusión