Datos de investigación (Psicología Experimental)

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    Dataset for experiments included in the article “Anxiolytic and Sedative Effects of Sodium Valproate with Different Experimental Paradigms in Male and Female Rats”
    (2024-05-27) Cintado García, María de los Ángeles; Casa Rivas, Luis Gonzalo de La; González Tirado, Gabriel; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Experimental; Casa Rivas, Luis Gonzalo de La; Casa Rivas, Luis Gonzalo de La; Casa Rivas, Luis Gonzalo de La; Agencia Estatal de Investigación. España; Universidad de Sevilla. HUM-646: Aprendizaje y Cognición
    Datos brutos correspondientes a los experimentos 1, 2 y 3 del artículo titulado "Anxiolytic and Sedative Effects of Sodium Valproate with Different Experimental Paradigms in Male and Female Rats".
  • EmbargoDataset
    Resultados medición banda gamma en EEG de controles sanos ante un paradigma de oddball visual [Dataset]
    (2024-05-16) Caballero Díaz, Rocío; Sarrias Arrabal, Esteban; Martín Clemente, Rubén; Váquez Marrufo, Manuel; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Experimental; Universidad de Sevilla. Departamento de Teoría de la Señal y Comunicaciones; Caballero Díaz, Rocío; Caballero Díaz, Rocío; Sarrias Arrabal, Esteban; Martín Clemente, Rubén; Vázquez Marrufo, Manuel; Caballero Díaz, Rocío; Sarrias Arrabal, Esteban; Martín Clemente, Rubén; Vázquez Marrufo, Manuel; Universidad de Sevilla
    Los resultados aportan mediciones de la actividad gamma tanto fase como no fase obtenida mediante la técnica "Temporal Spectral Evolution (TSE)". Se aportan datos de latencia, amplitud y exportaciones de mapas para correlaciones topográficas en formato excel. Los datos corresponden a sujetos sanos en dos mediciones temporales para evaluar replicabilidad, ante un paradigma "oddball visual".
  • Acceso AbiertoDataset
    Narrating the Self in Autobiographical Memories [Dataset]
    (2024-05-08) Santamaría Santigosa, Andrés; Mata Benítez, Manuel de La; Trigo Sánchez, María Eva; Ruiz, Marcia L.; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Experimental; Trigo Sánchez, María Eva; Ruiz, Marcia L.; Trigo Sánchez, María Eva; Universidad Autónoma de Tamaulipas; Secretaría de Educación Pública. México; Universidad de Sevilla. HUM-327: Laboratorio de Actividad Humana (LAH)
    The dataset comprises: - 3 appendices related to instruments to obtain memories: the table for the construction of the instrument, the personal memories interview (translated from Spanish), and the recording authorization form - A document with examples of memories narrative (in Spanish) - A data file from 96 participants, focusing on: 1) 3 between-groups variables: educational level, gender, and generation; and 2) A range of dependent variables derived from the analysis of participants' memories from three different life periods: childhood, youth, and adulthood. These dependent variables encompass the proportions of predicates related to actions, mental states (cognitive, intentional, or emotional/affective predicates), and metacognitive expressions, and the ratios of self vs. others mentions.
  • Acceso AbiertoDataset
    Effects of acute and chronic methylphenidate on prepulse inhibition: A sex difference study in Wistar rats [Dataset]
    (2024-03) Montiel-Herrera, Fátima; Batanero-Geraldo, Adela; López García, Juan Carlos; Vargas Romero, Juan Pedro; Quintero Sánchez, Esperanza; Díaz Argandoña, Estrella; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Experimental; Díaz Argandoña, Estrella; Montiel-Herrera, Fátima; Montiel-Herrera, Fátima; Díaz Argandoña, Estrella; Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades (MICINN). España; Universidad de Sevilla. HUM646: Aprendizaje y Cognición
    In this research, a prepulse inhibition task was carried out in which subjects were treated with a psychostimulant, methylphenidate (MPH), acutely and chronically in a population of Wistar rats. The dataset contains all the data from a sample of 56 Wistar rats (females and males). These data include the prepulses, pulses and phase of the estrous cycle in which the females were in the different prepulse inhibition sessions.
  • Acceso AbiertoDataset
    Dataset How might we explain what is happening here
    (2024-01) Cubero Pérez, Rosario; Cubero Pérez, Mercedes; Bascón Díaz, Miguel Jesús; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Experimental; Bascón Díaz, Miguel Jesús; Cubero Pérez, Rosario; Cubero Pérez, Mercedes; Bascón Díaz, Miguel Jesús; Ministerio de Economía y Competitividad (MINECO). España; Universidad de Sevilla. HUM327: Laboratorio de Actividad Humana (L.A.H)
    La reflexión es un componente vital en las prácticas docentes profesionales. La idea de la que parte la reflexión misma es la importancia de la agencia de los futuros docentes en su propio desarrollo profesional. Nuestro estudio tiene sus raíces en investigaciones recientes sobre la necesidad de apoyar procesos de reflexión entre los estudiantes de magisterio. Desde una perspectiva histórico-cultural, nuestro objetivo es analizar las interacciones discursivas que tienen lugar durante los seminarios colaborativos en una experiencia de innovación dentro de un Prácticum reflexivo, y describir cómo los tutores universitarios apoyan y fomentan la reflexión sobre la práctica. Utilizamos un diseño de casos múltiples en el que cada caso es una unidad de aula formada por una tutora y sus alumnos. El Dataset aporta los informes preliminares de dos de estos casos, con los análisis descritos por objetivos. Cada uno de los casos está descrito en tres partes, que se corresponden con la descripción de los resultados correspondientes a los diferentes análisis realizados, la caracterización de los casos estudiados en función de la formulación de los objetivos del proyecto y la descripción del propósito compartido de la reflexión que construyen conjuntamente los participantes en el caso.
  • Acceso AbiertoDataset
    Dataset Einstein Worked his Socks off Conceptions of Intelligence
    (2024-01-25) Matías García, José Antonio; Cubero Pérez, Rosario; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Experimental; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación; Matías García, José Antonio; Cubero Pérez, Rosario; Universida de Sevilla. HUM - 327: Laboratorio de Actividad Humana
    There is vast amount of research that links implicit theories of intelligence with several learning-relevant variables in both learners and teachers alike. However, there is a gap in the literature, as there is almost no research done with university teachers. Furthermore, most scientific research polarizes incremental and fixed views of intelligence in spite of data that show there is heterogeneity in participants’ views. This study explores the implicit theories of intelligence of university teachers. The sample comprised 20 university teachers (10 men and 10 women) from the University of Seville. Four participants were selected from each field of knowledge, according to the category system in place at the university in question, namely: Arts and Humanities (A&H), Sciences (S), Health Sciences (HS), Social and Legal Sciences (S&LS), and Engineering and Architecture (E&A). Also, the selection process ensured that half the participants had less than 15 years' teaching experience at the university and the other half more than 15 years' experience. A semi-structured interview called "Views on Intelligence within the Educational Field" was designed. Participants were asked to express their opinión about several small vignettes regarding intelligence. The instrument comprises short cases or vignettes, highlighting different dimensions of intelligence. We identified 12 relevant dimensions in which a view on intelligence could be expressed and contextualized. They were: Control, Heredity, Effort, Culture, Training, Critical Period, Context, Expectations, Associated Qualities, People, Gender, and Diversity of Intelligence. Data from interviews were analysed employing a category system designed to capture heterogeneity. The utterances were segmented and analyzed using a coding manual. From the units of meaning extracted from the participant’s responses, we constructed 116 different categories related to intelligence. These categories were later organized into 18 different topics, as several themes arose from the interviews. These topics were: Effort, Genetic Influence, Development in Non-Specific Terms, Global Environment, Formal Education, Culture, Activities, Teacher Influence, Parental Influence, Developmental Characteristics, Motivational and Emotional Influence, Others’ Expectations Influence, Own Expectations Influence, Other Personal Characteristics Influence, Characteristics Associated to Intelligent People, Gender, Presence of Intelligence in Activities Outside Academic Fields, and Social and Emotional Intelligence. Finally, an upper-level hierarchical categorization was developed, where different categories were put together taking into account different criteria in order to obtain global results. These categories are Global Influences of Change (all categories that relate to modifiability of the intelligence), Specific Influences of Change (all categories that expresses the relation of something specific on intelligence), Non-Specific Influences of Change (all categories that expresses that intelligence can or cannot be modified, but not telling how), Individual Influences of Change (all categories related to the individual’s actions and characteristics linked to intelligence malleability), Environmental Influences of Change (all categories related to the environment that may or may not affect the development of intelligence), and Total Genetic Influence (all categories related to genetic influence).
  • Acceso AbiertoDataset
    Dataset Heterogeneity in the conceptions of intelligence of university teaching staff
    (2024-01-25) Matías García, José Antonio; Cubero Pérez, Rosario; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Experimental; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación; Matías García, José Antonio; Cubero Pérez, Rosario; Universidad de Sevilla. HUM-327: Laboratorio de Actividad Humana
    This research project aims to measure and analyze the heterogeneity of university teachers’ conceptions of intelligence. To this end, we have developed a new method of analysis: Heterogeneity by Contradiction Analysis (HCA). We conducted semi-structured interviews with 20 university teachers, presenting them with a series of short cases or vignettes depicting different facets of intelligence. Based on the discourse elicited, we first created a category system. Then, we pre-defined a series of possible contradictions among pairs of categories. Using these pre-defined contradictions, a systematic sampling of theoretical contradictions could be obtained from the discourse. Finally, a researcher reviewed these sampled contradictions in order to find and code real contradictions, which were later analyzed.
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    Dataset, The relationship between sociocultural factors and autobiographical memories from childhood: the role of formal schooling
    (2024-01-24) Mata, Manuel de la; Santamaría Santigosa, Andrés; Trigo Sánchez, María Eva; Cubero Pérez, Mercedes; Arias Sánchez, Samuel; Antalíková, Radka; Hansen, Tia G.B.; Ruiz, Marcia L.; Hansen, Tia G.B.; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Experimental; Mata, Manuel de la; Santamaría Santigosa, Andrés; Trigo Sánchez, María Eva; Cubero Pérez, Mercedes; Arias Sánchez, Samuel; Antalíková, Radka; Ruiz, Marcia L.; Plan Estatal de Investigación Científica y Técnica y de Innovación (PEICTI). Universidad Autónoma de Tamaulipas (México).; Universidad deSevilla. HUM-327: Laboratorio de Actividad Humana
    Cross-cultural differences in autobiographical memory (AM) are associated with cultural variations. in models of the self and parental reminiscing style, but not many studies have analysed the relationship between AM and specific cultural practices such as formal schooling. Theoreticians like Greenfield (2009), Kağitçibaşi (2005) and Keller (2007) have considered formal schooling as an engine towards the model of independence; however, the empirical evidence in this regard is inconclusive: while some studies found evidence of a relation between formal schooling and characteristics of AM, others did not. To solve this inconsistency, the present study compared orally narrated childhood memories of Mexican adults with three different levels of education (from rudimentary literacy to university). Results support a relationship between formal schooling and AM in the predicted direction: More educated participants reported longer, more specific and more self-oriented memories than those with less schooling experience did. Some gender differences were also observed, with males generally reporting more individually and less socially oriented memories than females, except for university level participants. We conclude that these results support Greenfield’s theory about formal schooling as a sociocultural factor that promotes the cultural pathway to independence, as well as complexity and context-boundedness of gender differences in AM. The dimensions of analysis of the responses included in the Dataset are described in the Coding Manual.
  • Acceso AbiertoDataset
    Dataset Remembering the medical practices: How health workers narrate their most negative experiences
    (2024-01-24) Arias Sánchez, Samuel; Saavedra Macías, Francisco Javier; Santamaría Santigosa, Andrés; Smorti, Andrea; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Experimental; Arias Sánchez, Samuel; Saavedra Macías, Francisco Javier; Santamaría Santigosa, Andrés; Smorti, Andrea; This research was carried out within the framework of a research staff training grant (PIF) from the University of Seville in the 2010 call for applications, with economic and administrative effects from 1 April 2011 to 31 March 2013.(University of Seville).; Universidad de Sevilla. HUM-327: Laboratorio de Actividad Humana HUM-327
    We have focused on the analyses of the most negative memories of a particular group of doctors related to their work experience. After interviewing 24 professionals of different specialties, their narratives were analyzed using the criteria of specificity, agency, and theme of the memory. Most memories were considered specific as they were vividly remembered with attention to detail. Men have more narratives linked to agency, while the majority of women develop narratives linked to communion. Furthermore, five clearly differentiated topics were observed regarding the professional’s degree of experience. A qualitative analysis of the memories of these professionals, as well as a description of the appropriation process of the discursive features is presented. The dimensions of analysis of the responses included in the Dataset are described in the Coding Manual.
  • Acceso AbiertoDataset
    Dataset Learner identity in secondary post‑compulsory education students from Areas in Need of Social Transformation
    (2024-01-23) Cubero Pérez, Rosario; Cubero Pérez, Mercedes; Matías García, José Antonio; Bascón Díaz, Miguel Jesús; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Experimental; Cubero Pérez, Rosario; Cubero Pérez, Mercedes; Matías García, José Antonio; Bascón Díaz, Miguel Jesús; Ministerio de Economía y Competitividad (MINECO). España; Universidad de Sevilla; Fundación Banco Sabadell; Universidad de Sevilla. HUM-327: Laboratorio de Actividad Humana
    In this research, we used a convenience sampling and selected two high schools located in Areas in Need of Social Transformation in Seville (southern Spain). We studied the learner identity of all their students in the first and second grade of secondary postcompulsory education (N = 70). These students present a trajectory of resilience, as they remained in the education system despite facing many difficulties. In this exploratory research, their identity as learners was analysed through an interview applied in a focus group format (N = 12), where their supports, strengths and psycho-social obstacles that facilitate/ hinder their stay in the education system in the post-compulsory stage were also identified. Datasets show the instrument used for data collection, consisting of the LIRESI semi-structured interview script to be applied in focus groups, as well as the coding manual for the responses obtained in the interviews (narratives of the participants), that were fully transcribed.
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    Dataset From current to possible selves
    (2024-01-23) Matías García, José Antonio; Santamaría Santigosa, Andrés; Cubero Pérez, Mercedes; Cubero Pérez, Rosario; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Experimental; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación; Matías García, José Antonio; Santamaría Santigosa, Andrés; Cubero Pérez, Mercedes; Cubero Pérez, Rosario; Ministerio de Ciencia e Innovación (MICIN). España; European Commission (EC). Fondo Europeo de Desarrollo Regional (FEDER); Universidad de Sevilla; Universidad de Sevilla. Laboratorio de Actividad Humana HUM-327
    We took an approach to educational resilience based on the analysis of learner identity of students that present a trajectory of resilience in severely impoverished neighborhoods. The sample consisted of 132 students from such at-risk neighborhoods, who, despite this risk, completed mandatory secondary education successfully and continue their education beyond that level. They were administered a modified version of the Twenty Statements Test (TST) to measure current and possible selves related to their learner identity. The organization of the self, the emotional valence, the plane of action, the thematic reference, and thematic self-continuity were analyzed, as well as possible selves’ relationship with grade level, gender, and parental formal education. The dimensions of analysis of the responses to the TST included in the Dataset are described in the TST Coding Manual.
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    Virtual reality evaluation of the spatial learning strategies in gamers [Dataset]
    (2023-09) Lobato-Camacho, Francisco José; López García, Juan Carlos; Vargas Romero, Juan Pedro; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Experimental; Lobato-Camacho, Francisco José; López García, Juan Carlos; Vargas Romero, Juan Pedro; Lobato-Camacho, Francisco José; Lobato-Camacho, Francisco José; Ministerio de Ciencia e Innovación (MICIN). España; Universidad de Sevilla. HUM646: Aprendizaje y Cognición
    Psychological memory tests have traditionally relied on paper-based methods. However, the emergence of virtual reality tools, including adaptations of animal lab tests, has opened up new possibilities for evaluating and enhancing attention and memory processes. The impact of virtual environments on spatial memory remains a topic of ongoing debate. To contribute to this discussion, we conducted a comprehensive study with two primary objectives. Firstly, we aimed to develop a virtual reality tool that could effectively assess search strategies in gamers within virtual environments. To achieve this, we designed a virtual water maze inspired by those used in animal research. Secondly, we conducted a cross-sectional study involving participants to analyze how spatial memory strategies evolve in a virtual environment with increasing gaming experience. The results revealed that participants with more gaming experience exhibited faster and more precise learning in the virtual water maze, along with improved search strategies. Additionally, our study allowed for the evaluation of our software and enabled us to track changes in the efficacy of learning strategies. Overall, this study emphasizes the potential of virtual environments for both evaluation and cognitive stimulation purposes
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    RAS, CORE-OM (Problems and Risk Subscales) and WHOQOLBREF questionnaires applied in a sample of people with serious mental illness [Dataset]
    (2023-02-09) Saavedra Macías, Francisco Javier; Brzeska, Joanna; Matías García, José Antonio; Arias Sánchez, Samuel; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Experimental; Saavedra Macías, Francisco Javier; Matías García, José Antonio; Ministerio de Ciencia e Innovación (MICIN). España. Agencia Estatal de Investigación y Fondo Europeo para el Desarrollo Regional-FEDER; Universidad de Sevilla. HUM-327: Laboratorio de Actividad Humana (L.A.H.)
    Estos datos parten del proyecto “Desafíos del Yo: Reconstrucción de las Identidades en Situaciones de Desigualdad y Exclusión Social” (DYRISES, Ref: PSI2016-80112-P), que tiene como objetivo estudiar los procesos de reconstrucción de la identidad de colectivos vulnerables, entre ellos, las personas con trastorno mental grave (SMI). Los datos aquí incluidos pertenecen en concreto a un estudio donde se pretendió 1) analizar la relación entre las variables sociodemográficas y la recuperación personal, distrés psicológico y calidad de vida; 2) analizar los efectos lineales de la recuperación personal y el distrés psicológico sobre la calidad de vida y 3) estudiar si existe moderación y/o moderación de la recuperación personal en la relación entre distrés psicológico y calidad de vida. Participantes: La muestra original constó de 250 participantes, 16 de los cuales fueron excluidos (6,4%) debido a ítems incompletos en variables dependientes o independientes, quedando una muestra final, aquí incluida, de 234. Los criterios de inclusión fueron: un diagnóstico psiquiátrico considerado SMI que condujera a algún grado de discapacidad oficialmente reconocida, causante de dificultades para llevar a cabo las funciones de la vida diaria. Este SMI debía haber sido diagnosticado durante al menos un año. Además, los participantes tenían que estar asistiendo a servicios de salud mental, en particular a servicios especializados de rehabilitación de salud mental o de asesoramiento laboral. Dado que la categoría de SMI se centra en el deterioro grave del funcionamiento, en el análisis de mediación-moderación se incluyó a una minoría de pacientes con diagnósticos distintos de esquizofrenia, trastorno bipolar o trastorno de la personalidad, así como a 39 participantes con datos de diagnóstico ausentes. Toda la muestra tenía un reconocimiento oficial de discapacidad debido a un trastorno psicológico y estaban siendo atendidos por servicios de apoyo especializados. Los criterios de exclusión fueron los siguientes: no tener la condición de persona con discapacidad por trastorno psíquico reconocida oficialmente por la Consejería de Igualdad y Políticas Sociales; tener un problema neurológico; haber sido diagnosticado hace menos de un año; tener un episodio agudo de la enfermedad en el momento de firmar el consentimiento o cumplimentar los instrumentos; ser menor de 18 años o no saber leer y escribir en español. Materiales: Los participantes cumplimentaron tres cuestionarios de autoinforme de lápiz y papel que comenzaban con preguntas sobre características demográficas. El Recovery Assessment Scale-24 (RAS-24) es el cuestionario de autoinforme más utilizado para medir la recuperación de la salud mental (Biringer y Tjoflåt, 2018; Salzer y Brusilovskiy, 2014). Cuenta con 24 ítems que miden cinco factores diferentes: Confianza y esperanza personal, Disposición a pedir ayuda, Orientación a la meta y al éxito, Dependencia en los demás y No dominación por los síntomas (Corrigan et al., 2004). Saavedra, et al. (2021) validaron este cuestionario en una muestra clínica española, con índices de ajuste y consistencia interna satisfactorios (α = 0,93; ω = 0,95) para la estructura original de cinco factores. Los resultados para los factores fueron similares a la versión original en una muestra clínica (Corrigan et al., 2004). El World Health Organization QoL (WHOQOL-BREF) consta de 26 ítems basados en la definición de calidad de vida de la OMS que miden cuatro dimensiones diferentes: Salud Física, Salud Psicológica, Relaciones Sociales y Salud Ambiental, también tiene un ítem sobre QoL Global, y otros ítems referidos a la Salud General (Harper et al., 1998; Vahedi, 2010). La ventaja importante de este cuestionario son sus preguntas sobre diferentes aspectos de la calidad de vida. Lucas-Carrasco (1998) validó este cuestionario en población española, encontrando índices de ajuste y consistencia interna satisfactorios, con alfa de Cronbach de 0,70 a 0,80 para la estructura original de cuatro factores. En la versión original los resultados con la muestra clínica fueron similares (0,65 a 0,78 para las dimensiones) (Mas-Expósito et al., 2011). El Clinical Outcomes in Routine Evaluation-Outcome Measure (CORE-OM) tiene 34 ítems que miden el malestar psiquiátrico y que proporcionan resultados en cuatro dimensiones diferentes: Bienestar, Problemas/Síntomas, Funcionamiento y Riesgo. Para evitar posibles problemas de multicolinealidad, para este estudio sólo se utilizaron los dominios de Problemas/Síntomas y Riesgo, que son los valores que se incluyen. La suma de estos dos constituyó nuestra de distrés psiquiátrico. Feixas et al. (2012) validaron la versión española de la escala que presenta una buena fiabilidad para todas las dimensiones con un alfa de Cronbach de 0,77 a 0,94, similar a la versión original de 0,75 a 0,94 (Evans et al., 2002). También se confirmó la validez convergente del cuestionario. Se han observado fuertes correlaciones en muestras clínicas entre estas dimensiones y las medidas referenciales: Problemas/Síntomas y Symptom Checklist-90-Revised (0,87), Riesgo y Cuestionario General de Salud GHQ-D (0,69), así como Todos los ítems y SCL-90-R (0,88), entre otras (Evans et al., 2002). Procedimiento: Tras recibir la aprobación del comité ético (código de dictamen: 0339-N-17/12-Julio-2017), se contactó con dos tipos de instituciones del sur de España (Andalucia): un servicio público de orientación laboral y un servicio comunitario de salud mental. A continuación, después de que estas instituciones aceptaran colaborar en la investigación, el coordinador de cada servicio identificó a participantes con al menos un diagnóstico de SMI y algún grado de discapacidad reconocido por los servicios sociales que pudieran estar interesados en participar en el proyecto. Se presentaron los objetivos generales y se remitió a los voluntarios al equipo de investigación para concertar una cita. El día de la reunión con el investigador, se aclaró cualquier duda de los participantes, dieron su consentimiento por escrito para la participación y el uso de sus datos en el estudio, y se les informó de que podían retirarse en cualquier momento. Aunque se preguntó a los participantes por sus diagnósticos, éstos fueron confirmados por los servicios sanitarios y sociales donde fueron reclutados. A continuación, rellenaron los cuestionarios. Los datos se recogieron individualmente en persona con la supervisión de psicólogos, entre ellos los autores del estudio, a lo largo de 2017 y 2018. Todos los datos se recogieron en los centros comunitarios de salud mental o en los servicios especiales de orientación y apoyo al empleo donde fueron atendidos.
  • Acceso AbiertoDataset
    Methodological Quality. Supplementary Material [Dataset]
    (2022-06) Chacón Moscoso, Salvador; Sanduvete Chaves, Susana; Lozano Lozano, José Antonio; Holgado Tello, Francisco Pablo; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Experimental; Chacón Moscoso, Salvador; Sanduvete Chaves, Susana; Fondo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico (FONDECYT). Chile; Junta de Andalucía; Universidad de Sevilla; Ministerio de Ciencia e Innovación (MICIN). España; Universidad de Sevilla. HUM-649: Innovaciones metodológicas en evaluación de programas
    Existe una amplia variedad de enfoques para medir la calidad metodológica (MQ). Los profesionales, generalmente no expertos en metodología, no tienen criterios claros para evaluar la MQ de los programas de intervención o estudios primarios. Además, las propuestas existentes carecen de evidencia de sus propiedades métricas y no explican los motivos de los indicadores seleccionados. Este estudio propone la Escala de Calidad Metodológica (MQS) como una herramienta simple y útil con fiabilidad, con evidencias de validez y propiedades métricas adecuadas. Se parte de una revisión de la literatura de todos los instrumentos existentes [DataS1] y como resultado final del proyecto se presenta una nueva escala para medir la calidad metodológica [DataS5]. La escala final resultante se aplica sobre un conjunto de estudios primarios sobre ‘organizational training programs’ [DataS3]. Para ello se desarrolló un manual de codificación [DataS2] de tal forma que dos codificadores independientes lo aplicaron para codificar los estudios que estaban en la base de datos de estudios primarios, generando una nueva base de datos [DataS4]. Fechas de generación de las bases de datos: La DataS1 estaba ya disponible como material suplementario en un ‘paper’ publicado en Frontiers: ‘Chacón-Moscoso, S., Sanduvete-Chaves, S., & Sánchez-Martín, M. (2016). The development of a checklist to enhance methodological quality in intervention programs. Frontiers in Psychology, 7: 1811. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01811’ - DataS2SupportingInformationCodingManual: 12/4/2020 - DataS3SupportingInformationReference299PrimaryStudies: 22/4/2020 - DataS4SupportingInformationDatabase: 25/5/2021 - DataS5_MQS: 02/3/2022