Artículos (Filología Inglesa (Lengua Inglesa))

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    Labile Verbs and Word Order in Early Middle English: an Initial Study
    (Universidad de Oviedo, 2012) García García, Luisa; Ruiz Narbona, Esaúl; Universidad de Sevilla. Departamento de Filología Inglesa (Lengua Inglesa)
    This paper serves as an initial exploration of the hypothesis put forth by García García (2012) according to which morphological syncretism in the expression of valency in causative pairs may have a connection with syntactic parameters, specifi cally the overt expression of all verbal arguments and a fi xed or consistent word order. In this paper we assess the relative position of subject-verb and verb-object in early Middle English transitive and intransitive clauses containing melten, (a)quenchen, and burnen and compare them with those with a transitive- and intransitive-only verb respectively. The most outstanding result shows that labile verbs used transitively seem to anticipate the VO order that will become generalized in later stages of English.
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    The Inflection of Latin Proper Names in the Old English Translation of Bede’s Historia Ecclesiastica
    (MDPI, 2024) Ruiz Narbona, Esaúl; Universidad de Sevilla. Departamento de Filología Inglesa (Lengua Inglesa); Ministerio de Ciencia e Innovación (MICIN). España
    This paper discusses the inflections of Latin proper names in the Old English translation of Bede’s Historia Ecclesiastica. Whereas most common Latin loans are integrated into the Old English system as far as inflections are concerned, proper names, like scientific loans, can retain Latin inflections in some contexts. The analysis of the more than 700 tokens in this text reveals that the prototypical paradigm of Latin proper names results from a mixture of Latin and Old English patterns. The choice of inflections seems to be chiefly conditioned by grammatical case. While the nominative and accusative are modeled after Latin with very few exceptions, the dative and genitive are influenced by Old English paradigms as well. Both Latin and Old English inflections are evenly distributed in the dative. However, marking on names seems to be secondary and determined primarily by additional morphosyntactic means such as determiners or prepositions. As for the genitive, the predominant inflection, thematic vowel plus -s, results from the fusion of the inflections in both languages grounded in phonetic or spelling similarities.
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    Íñigo Mora, Isabel Mª. 2005 A Course in Phonetics and Phonology for Spanish and English Speakers. Sevilla: Fénix Editora, 245 págs. ISBN: 84-609-6863-4 [Reseña]
    (Editorial de la Universidad de Sevilla, 2007) López Soto, María Teresa; Universidad de Sevilla. Departamento de Filología Inglesa (Lengua Inglesa); Universidad de Sevilla. HUM609 : Grupo de lógica, lenguaje e información
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    Esposas malditas, malditas esposas: conflictos matrimoniales en el teatro inglés de la Edad Media
    (Universidad Nacional de Cuyo, 2021) Fernández Martín, Josefa; Universidad de Sevilla. Departamento de Filología Inglesa (Lengua Inglesa)
    El teatro religioso inglés medieval, en su vertiente de teatro público, conocido como Ciclos de Ministerios. presenta una visión bastante idiosincrática de conflictos sociales, políticos y religiosos que retratan a menudo, en clave de humor, la sociedad contemporánea en la que estas manifestaciones lúdicas prosperaron durante siglos. Uno de los más recurrentes en estas obras es el de los conflictos matrimoniales, donde la esposa aparece como el origen de todos los males del matrimonio, en particular, y de la sociedad en general. Sin olvidar el contexto religioso de este tipo de teatro y la interpretación teológica de estos episodios, lo cierto es que tratan temas tan actuales como la violencia de género, la criminalización de la mujer y la visión sexista de una institución que se instaura como herramienta de control político y social.
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    Espacios: naturaleza, poder y género
    (Universidad Pablo de Olavide, 2021) Marín Conejo, Sergio; Vahí Serrano, Amalia; Pacheco Costa, Verónica; Universidad de Sevilla. Departamento de Filología Inglesa (Lengua Inglesa)
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    Traumatic Seclusion in M. Night Shyamalan’s Garrison Trilogy: Signs (2002), The Village (2004) and The Lady in the Water (2006)
    (Asociación Española de Estudios Anglo-Norteamericanos, 2023) Prieto Pablos, Juan Antonio; Universidad de Sevilla. Departamento de Filología Inglesa (Lengua Inglesa)
    This paper argues that M. Night Shyamalan’s Signs, The Village and The Lady in the Water turn around the need to find refuge from violence, in an updated version of Northrop Frye’s garrison motif. The protection that these refuges offer is nevertheless put to the test by the presence of threatening, monstrous creatures. These creatures can be defined as projections of two traumatic experiences: on the one hand, the terrorist attacks of September 2001; on the other, and more significantly, the violence that, according to Shyamalan, is rampant in North American society
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    Presentación del número 10 (X): Investigaciones feministas desde la práctica reflexiva
    (Universidad Pablo de Olavide, 2023) Pacheco Costa, Verónica; Pérez Bernal, Marian; Marín Conejo, Sergio; Universidad de Sevilla. Departamento de Filología Inglesa (Lengua Inglesa)
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    The Inflection of Latin Feminine Proper Names in the Old English Martyrology
    (Sociedad Española de Lengua y Literatura Inglesa Medieval = Spanish Society for Medieval English Language & Literature, SELIM y Universidad de Oviedo, 2023) Ruiz Narbona, Esaúl; Universidad de Sevilla. Departamento de Filología Inglesa (Lengua Inglesa)
    This paper focuses on the inflections of Latin feminine names in Old English. Whereas most Latin loanwords are perfectly integrated and behave like Old English words as far as their morphology is concerned, like scientific loans, names can take inflectional endings from both Latin and Old English. Ruiz Narbona (2023) has shown that, in the case of masculine names, the distribution of both types of inflections followed certain clear patterns. Following the model of that study, the analysis of the 125 tokens from theOld English Martyrologyshows that certain rules can also be established in the case of feminine names. In general terms, the inflections of these names are modelled after Old English weak n-stems, although nominative inflections are invariably Latin. The case with the more widespread variation is the genitive, where both Old English and Latin inflections are consistently used. The latter, however, are heavily restricted to introductory sections and function solely as post-modifiers.
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    Deverbal discourse-pragmatic markers in English and Spanish: A contrastive corpus-based study on wait and espera
    (Grupos de Investigación Estudios de Pragmalinguistica y Semainein, 2023) Lastres López, Cristina; Camacho Salas, Nazaret; Universidad de Sevilla. Departamento de Filología Inglesa (Lengua Inglesa); Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades (MICINN). España
    This paper offers a contrastive analysis of two deverbal discourse-pragmatic markers, English wait and its equivalent in Spanish espera. Although discourse-pragmatic markers have been widely ex-plored over the years, wait and espera have received very little scholarly attention, especially from a contrastive viewpoint. This paper intends to contribute to fill this gap in the literature by offering a corpus-based analy-sis of English wait and Spanish espera as discourse-pragmatic markers. The data analysed are retrieved from the spoken com-ponent of the British National Corpus 2014, for English, and Corpes XXI, for Spanish. The re-sults throw light on the uses of these two discourse-pragmatic markers, distinguishing five different discourse functions and unveiling some similarities and differences across the two languages examined
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    El sujeto nulo español para aprendientes anglófonos: tratamiento en manuales de ELE y reflexiones didácticas
    (MarcoELE, 2019) Jiménez Fernández, Ángel Luis; Gómez Marzo, Lucía; Universidad de Sevilla. Departamento de Filología Inglesa (Lengua Inglesa)
    El presente artículo pretende revisar el uso de los sujetos tácitos en la interlengua de los anglófonos aprendientes de español. Esto es de especial interés puesto que parten de una lengua en la que el parámetro del sujeto nulo está desactivado y aprenden otra con la opción seleccionada. Los diferentes estudios empíricos revelan que los aprendientes de nivel C1 no solo siguen teniendo dificultades, sino que además muestran una evolución negativa. Concretamente, se detectan problemas que influyen en la naturalidad de la producción del aprendiente avanzado. Creemos que el Plan Curricular del Instituto Cervantes (PCIC) debería fortalecer y ampliar los aspectos vistos en otros niveles, pues a partir del B2 no se introducen nuevos contenidos y, consecuentemente, tampoco lo hacen libros de español C1 que siguen sus directrices
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    Interpreting Charles Lamb's 'Neat-bound books'
    (SCIENDO, 2019) Wright, Laura; Langmuir Thomson, Christopher Eric; ; Universidad de Sevilla. Departamento de Filología Inglesa (Lengua Inglesa)
    In this paper we consider a much-quoted phrase published by the essayist Charles Lamb (1775–1834) in the London Magazine in 1822 about a desirable quality in books: that they should be ‘strong-backed and neat-bound’. We identify meanings of modifier neat as evidenced by different communities of practice in early nineteenth-century newspapers, and in particular we present meanings of neat as used in certain Quaker writings known to have been read with approval by Lamb. By this method we assemble a series of nuanced meanings that the phrase neat-bound would have conveyed to contemporary readers – specifically, the readership of the London Magazine.
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    ¿Se puede enseñar la pronunciación?
    (Euskaltzaindia, 2019) Cuenca Villarín, María Heliodora; Universidad de Sevilla. Departamento de Filología Inglesa (Lengua Inglesa)
    Ahoskerak axola du eta ahoskera arloko instrukzioak funtzionatzen du. Artikulu honetan azaltzen diren ideiak, bigarren hizkuntza edo atzerri hizkuntza modura (L2), ingelesaren ahoskera irakaste-ikaste prozesuaren ikerketatik eratorritako bibliografiak dakartzan froga enpirikoetan oinarritzen da. Halaber, kasu gehienetan beste hizkuntzen ahoskera ikasketetan aplika daiteke. Literatura espezializatuaren arabera, Ahoskeraren irakaskuntzan eragiten duten faktoreen, oztopoen eta helburuen berrikusketek, nabarmentzekoak diren eta ahoskeraren irakaskuntza eraginkorra ahalbidetzen duten printzipio multzoak sartuko dituzte.
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    Attacking epistemic personhood on Twitter (X): A Spanish corpusbased examination
    (John Benjamins Publishing Company, 2024-04-19) Padilla Cruz, Manuel; Universidad de Sevilla. Departamento de Filología Inglesa (Lengua Inglesa); European Commission (EC). Fondo Europeo de Desarrollo Regional (FEDER); Junta de Andalucía; Universidad de Sevilla. HUM640: Estudios Interculturales (Inglés-Español): Aspectos Pragmáticos y Discursivos
    This paper reports on an examination of the actions that Spanish epistemic agents perform in order to question, challenge, undermine and/or destroy the epistemic personhood of an informer on Twitter, recently been renamed ‘X’. Relying on a corpus of reactions to information about sanitary measures released during the COVID-19 pandemic by an allegedly reliable and trustworthy information source, namely the Spanish Ministry of Health, the analysis looks into the said actions and how these are arranged in larger digital discourse sequences. While contributing to extant research on conflict talk in Spanish on social networks, the paper also aims to raise vulnerable epistemic agents’ awareness of the varied forms and dynamics of threats to epistemic personhood as a way of empowering them to identify and counteract such threats.
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    El sistema de traducción asistida por ordenador MicroCAT: sus ventajas y limitaciones
    (1989) Amores Carredano, José Gabriel De; Amores Carredano, J. G. (1989). El sistema de traducción asistida por ordenador MicroCAT: sus ventajas y limitaciones. Revista española de lingüística aplicada, (5), 63-72.; Universidad de Sevilla. Departamento de Filología Inglesa (Lengua Inglesa); Universidad de Sevilla. HUM547: Julietta
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    Un mecanismo de transferencia para LFG en DCG- Prolog
    (1991) Amores Carredano, José Gabriel De; Universidad de Sevilla. Departamento de Filología Inglesa (Lengua Inglesa); Universidad de Sevilla. HUM547: Julietta
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    JULIETTA: Un prototipo de TA basado en LFG
    (1993) Amores Carredano, José Gabriel De; Universidad de Sevilla. Departamento de Filología Inglesa (Lengua Inglesa); Universidad de Sevilla. HUM547: Julietta
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    Módulo de generación en JULIETTA
    (1994) Amores Carredano, José Gabriel De; Universidad de Sevilla. Departamento de Filología Inglesa (Lengua Inglesa); Universidad de Sevilla. HUM547: Julietta
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    Diseño e implementación de una estrategia de asignación de funciones sintácticas para un analizador en castellano
    (1994) Sánchez Valderrábanos, Antonio; Amores Carredano, José Gabriel De; Universidad de Sevilla. Departamento de Filología Inglesa (Lengua Inglesa); Universidad de Sevilla. HUM547: Julietta
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    Traducción automática: concepto y aplicación práctica en sistema LEKTAIL
    (Universidad de Cádiz, 1995) Quesada Moreno, José Francisco; Amores Carredano, José Gabriel De; López Soto, María Teresa; Universidad de Sevilla. Departamento de Filología Inglesa (Lengua Inglesa); Universidad de Sevilla. HUM547: Julietta
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    Los sistemas de traducción automática ENGSPAN TM y SPANAM TM de la Organización Panamericana de Salud
    (1996) Amores Carredano, José Gabriel De; Universidad de Sevilla. Departamento de Filología Inglesa (Lengua Inglesa); Universidad de Sevilla. HUM547: Julietta
    El propósito de este artículo es describir los sistemas ENGSPAN y SPANAM de la Organización Panamericana de la Salud (Vasconcellos y León 1988), y añadirlos a la lista de los sistemas que más han influido hasta ahora en TA. ENGSPAN y SPANAM son similares a Météo en que están diseñados para un sólo par de lenguas (inglés-castellano), y similar a SYSTRAN en que no están restringidos a un tipo de textos o de sintaxis. Como veremos, el éxito de un sistema no se basa exclusivamente en la elegancia de su arquitectura o de sus formalismos lingüísticos. Por el contrario, trataré de mostrar que el éxito de ENGSPAN y SPANAM se fundamenta en lo adecuado del entorno global de TA para el que estos sistemas fueron creados; un entorno que difícilmente se podrá superar, y que los investigadores en TA debemos tratar de imitar.