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Artículos (Filosofía y Lógica y Filosofía de la Ciencia)

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    The Awakening of the Soul and the Sleep of the Spirit: Hegel’s Philosophy of Dreams
    (Slovak Academy of Sciences, 2024) Ortigosa Peña, Andrés; Universidad de Sevilla. Departamento de Filosofía y Lógica y Filosofía de la Ciencia
    In his Anthropology, Hegel uses two apparently contradictory terms to refer to the soul: one is the “awakening of the soul” (Erwachen der Seele), and the other is the “sleeping of the spirit” (Schlafen des Geistes). In this paper, I will discuss how the soul awakens and, at the same time, remains a sleeping of the spirit. In this context, the problem of the distinction between waking and sleeping, or even dreaming, arises. We argue that in order to explain the non-contradiction between the awakening of the soul and the sleeping of the spirit, it is necessary to pay attention to the differences that Hegel establishes between wakefulness and sleeping or dreaming. I further argue that it is the intermediate position of the soul, between nature and spirit, that makes it possible for it to be both an awakening and a sleeping at the same time.
  • Acceso AbiertoArtículo
    Determinism in Current Physics. Is It Possible?
    (Springer, 2024) Heredia González, Daniel; Gomboso, Marco; Universidad de Sevilla. Departamento de Filosofía y Lógica y Filosofía de la Ciencia
    We discuss the possibilities of determinism in reality, taking under consideration both quantum and classical physics. We present this firstly by questioning the supposed nature of quantum physics as non-deterministic, following the proposal of Penrose: the collapse of the wavefunction interpreted as particular measurements which seem to indicate certain contingency does not actually give the full picture of the reality of the former. In addition to what Penrose suggests, we consider this collapse as part of a bigger deterministic picture. Secondly, we analyse the distinction between this microphysical scenario and our macrophysical experience, in the light of determinism as well. We suggest that this experience can be understood as particular “measurements” similar to what happens in quantum mechanics. For instance, the image of a person with certain identity features is a highlight or particularization of all the possibilities the identity of this person experienced, experiences and will experience through time. The “collapse” is thus linked to individuation, not less real, but incomplete of reality. By linking the domain of quantum physics in a deterministic fashion to the phenomenological or macrophysical realm, we aim to show that a non-contingent character of reality is possible when accepting measurements or particular instances of things as forms of comprehension given by the physical world (thus not just mere subjective interventions). We argue that the complete picture (closer to the wavefunction) cannot give distinctive information (understanding this as differentiation of elements, such as particles in the microphysical domain and a certain colour in the macrophysical one).
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    Experiencias traumáticas y subjetividad dañada: la relación entre manía, mal hábito y recuerdos según Hegel
    (Universidad de Valaparaíso, 2024) Ortigosa Peña, Andrés; Universidad de Sevilla. Departamento de Filosofía y Lógica y Filosofía de la Ciencia
    Hegel no ha sido considerado como filósofo del trauma. Pero lo cierto es que el trauma es uno de los temas más elaborados por Hegel en su Antropología bajo la noción de manía (Wahnsinn). La manía fue considerada como una serie de comportamientos patológicos a causa de ideas o elementos fijos que la desencadenaban. Eso causa un mal hábito asociativo, cuyo asidero es involuntario e inconsciente. Este se sedimenta en el ser humano en la memoria y el recuerdo. Hegel va a situar que la memoria y el recuerdo son necesarias para la representación, dando lugar a que si estos están asociados por habituación con experiencias traumáticas entonces esa persona genere representaciones patologizadas. Esta teoría de la manía de Hegel es más tarde comparada con el DSM-5 para corroborar que la teoría sobre la manía que postuló Hegel es lo que actualmente denominados trauma.
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    Assessing the capability approach as a justice basis of climate resilience strategies
    (Informa UK Limited, 2024) Cañizares Gaztelu, José Carlos; Copeland, Samantha M.; Doorn, Neelke; Universidad de Sevilla. Departamento de Filosofía y Lógica y Filosofía de la Ciencia; Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek
    Climate adaptation and resilience scholars are struggling to address distributive and procedural justice in climate resilience efforts. While the capability approach (CA) has been widely appraised as a suitable justice basis for this context, there are few detailed studies assessing this possibility. This paper addresses this gap by advancing discussions about the prospects of the CA for guiding justice work in climate resilience. With its emphasis on the final value and mutually irreducible character of the concrete beings and doings of individuals, we find the CA relevant for tackling salient aspects of adaptation, such as the multi-faceted and locally specific nature of climate vulnerability. We also present and discuss a capability application that has particular relevance for including distributive and procedural justice considerations in climate resilience. On the other hand, we find that extant arguments in support of the CA neglect the limitations of the CA and some dilemmas involved in applying it, also overestimating the differences between the CA and other justice approaches, especially those based on resources and needs. These problems lead us to advise against treating the CA as a one-size-fits all solution to the ills of climate resilience and they further raise a need for joining efforts with complementary approaches.
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    El orden del saber. La Enciclopedia como sistema orgánico en Hegel
    (Universidad Complutense, 2024) Ortigosa Peña, Andrés; Universidad de Sevilla. Departamento de Filosofía y Lógica y Filosofía de la Ciencia
    Se examina la compleja articulación de la Enciclopedia de las ciencias filosóficas en compendio. Para ello se expone el proyecto enciclopédico del siglo XVIII. Con las enciclopedias se instaura el problema del orden del saber. Uno de sus representantes principales será Kant, quien trata de dar cuenta de ello con su noción de arquitectónica. Ante este problema, y separándose de la línea de Kant, Hegel plantea su Enciclopedia. Esta obra encuentra su orden en su método dialéctico-especulativo, el cual le permite a Hegel plantear la analogía con el organismo. Desde dicha noción Hegel da respuesta al problema del orden del saber entre las distintas ciencias.
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    ¿Por qué solo hay una enfermedad mental según Hegel? Un acercamiento a su nosografía psíquica
    (Sociedad Española de Estudios sobre Hegel, 2024) Ortigosa Peña, Andrés; Universidad de Sevilla. Departamento de Filosofía y Lógica y Filosofía de la Ciencia
    En esta investigación se muestra que Hegel seguía la corriente psiquiátrica de la psicosis unitaria (Einheitpsychose), según la cual solo existe una enfermedad mental que se ramifica en especies. Luego, se pasa a vislumbrar la teoría de la locura de Hegel. Finalmente, se aportan varios argumentos acerca de por qué la teoría de la locura de Hegel se cimenta necesariamente sobre la idea de la psicosis unitaria.
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    PEREZ MARCOS, M., ¿Qué es neuroteología? Senderos: Sevilla, 2023 [Reseña]
    (Universidad de Málaga, 2024) Ortigosa Peña, Andrés; Universidad de Sevilla. Departamento de Filosofía y Lógica y Filosofía de la Ciencia
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    Cuando Reil dejó a Kant para leer a Schelling: el nacimiento de la psiquiatría
    (UNED, 2023) Ortigosa Peña, Andrés; Universidad de Sevilla. Departamento de Filosofía y Lógica y Filosofía de la Ciencia
    En el presenta artículo se muestra el aporte de la filosofía alemana al nacimiento de la psiquiatría a inicios del siglo XIX. El médico y padre del término psiquiatría (Psychiatrie), Johann Christian Reil evolucionará en su pensamiento. Esta evolución se debe al paso entre una primera etapa, como reduccionista químico, a una segunda etapa, cercano a la filosofía de la naturaleza. El tránsito en su pensamiento se produce con el cambio de orientación filosófica de Reil: de la filosofía crítica kantiana a la filosofía de Schelling, teniendo como consecuencia que Reil proponga la psiquiatría como disciplina.
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    Tras el laberinto humeano: una concepción material de la inducción sin tesis ontológica
    (Universidad Nacional de Colombia, 2024) Anta Pulido, Javier; Universidad de Sevilla. Departamento de Filosofía y Lógica y Filosofía de la Ciencia
    En este artículo defiendo que el problema humeano de la justificación racional de la inducción no ha contribuido a la comprensión filosófica de este tipo de inferencias. La teoría material de la inducción propuesta por Norton (2003) permite analizar el razonamiento inductivo más allá del laberinto justificativo humeano, pero con un corte demasiado alto: asumir que las inducciones dependen intrínsecamente de cómo es localmente la realidad. En su lugar, propongo una teoría de la inducción en la que las inducciones dependen no de tesis ontológicas, sino de las capacidades cognitivas para comprimir información de un modo epistémicamente efectivo.
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    Reseña de Maurer, Caterina, La razionalità del sentire. Gefühl e Ver-nunft nella Filosofia dello spirito soggetivo di Hegel, Padova: Verifiche, 2021, 321 pp., ISBN: 978-88-88286-59-4 [Reseña]
    (Universidad de Málaga, 2023) Ortigosa Peña, Andrés; Universidad de Sevilla. Departamento de Filosofía y Lógica y Filosofía de la Ciencia
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    Principia's second law (as Newton understood it) from Galileo to Laplace [Reseña]
    (American Mathematical Society, 2020-11-24) De Paz, María; Universidad de Sevilla. Departamento de Filosofía y Lógica y Filosofía de la Ciencia
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    How to read d'Alembert's correspondence? [Reseña]
    (American Mathematical Society, 2019-02-22) De Paz, María; Universidad de Sevilla. Departamento de Filosofía y Lógica y Filosofía de la Ciencia
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    A mestizo cosmographer in the New Kingdom of Granada: astronomy and chronology in Sánchez de Cozar Guanientá's Tratado (c.1696) [Reseña]
    (American Mathematical Society, 2022-04-19) De Paz, María; Universidad de Sevilla. Departamento de Filosofía y Lógica y Filosofía de la Ciencia
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    Consolidation of research in mathematics in Brazil [Reseña]
    (American Mathematical Society, 2023-07-31) De Paz, María; Universidad de Sevilla. Departamento de Filosofía y Lógica y Filosofía de la Ciencia
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    Introducing differential calculus in Spain: the fluxion of the product and the quadrature of curves by Tomàs Cerdà [Reseña]
    (American Mathematical Society, 2022-02-08) De Paz, María; Universidad de Sevilla. Departamento de Filosofía y Lógica y Filosofía de la Ciencia
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    "One common matter" in Descartes' physics: the Cartesian concepts of matter quantities, weight and gravity [Reseña]
    (American Mathematical Society, 2021-04-22) De Paz, María; Universidad de Sevilla. Departamento de Filosofía y Lógica y Filosofía de la Ciencia
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    Geometry, mechanics, and experience: a historico-philosophical musing [Reseña]
    (American Mathematical Society, 2023-09-08) De Paz, María; Universidad de Sevilla. Departamento de Filosofía y Lógica y Filosofía de la Ciencia
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    Gunpowder & geometry. The life of Charles Hutton: pit boy, mathematician and scientific rebel [Reseña]
    (American Mathematical Society, 2019-08-22) De Paz, María; Universidad de Sevilla. Departamento de Filosofía y Lógica y Filosofía de la Ciencia
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    La bibliotheca mathematica du XVIIe siècle en Europe. Premier Volume. Analyse [Reseña]
    (American Mathematical Society, 2020-06-02) De Paz, María; Universidad de Sevilla. Departamento de Filosofía y Lógica y Filosofía de la Ciencia
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    A brief history of Ars Conjectandi [Reseña]
    (American Mathematical Society, 2017-06-16) De Paz, María; Universidad de Sevilla. Departamento de Filosofía y Lógica y Filosofía de la Ciencia