Artículos (Filosofía y Lógica y Filosofía de la Ciencia)
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Artículo The Feminine Sacred: An Ontosociology of Woman as a Symbol(MDPI, 2025) Choza Armenta, Jacinto Luis; Universidad de Sevilla. Departamento de Filosofía y Lógica y Filosofía de la CienciaIn contemporary development, feminism is divided into two major trends, that of difference and that of equality. The former tends to rely more on ontology and religious symbolism, and the latter on sociology and political praxis. This paper aims to show that this antagonism has as its background the complementarity and unity between both approaches, which are based on religious symbolism. Religious symbolism has both an ontological value and a sociological value, which give both internal consistency and external form to society.Artículo Hábito y patología mental en Hegel(Universidade Federal de São Paulo, 2025) Ortigosa Peña, Andrés; Universidad de Sevilla. Departamento de Filosofía y Lógica y Filosofía de la CienciaA relação entre a patologia mental (loucura) e o hábito ocupa um lugar sistemático na filosofia psiquiátrica de Hegel. O espírito, na antropologia, é ainda uma substância subjetiva, pois ainda não é um sujeito. Isto significa que as relações entre sensações, sentimentos, impulsos e desejos com o mundo estão depositadas no inconsciente, no sentido do eu. O mecanismo do sentido do eu é o hábito. Assim, habituarmo-nos às determinações do nosso estado pré-consciente é para Hegel o critério que nos permite não cair na loucura. Assim sendo, a patologia mental é um erro dos mecanismos do sentido do eu.Artículo Reseña de Rafael Reyna Fortes, Unidad conceptual y síntesis objetiva en Kant. Un estudio sobre la función de los conceptos en la producción de conocimiento, Hildesheim: Georg Olms Verlag, 2021, ISBN: 978-3-487-15982-9, 216 pp.(UMA Editorial, 2022) Ortigosa Peña, Andrés; Universidad de Sevilla. Departamento de Filosofía y Lógica y Filosofía de la CienciaArtículo Reseña de Hegel, G. W. F., Líneas fundamentales de la filosofía del derecho, Madrid: Ápeiron Ediciones, 2022, ISBN: 978-84-124800-3-0, 454 pp.(UMA Editorial, 2022) Ortigosa Peña, Andrés; Universidad de Sevilla. Departamento de Filosofía y Lógica y Filosofía de la CienciaArtículo Reseña de Battistoni, Giulia, Azione e imputazione in G. W. F. Hegel alla luce dell´interpretazione di K. L. Michelet, Napoli: Istituto Italiano per gli Studi Filosofici, 2020, 237 pp., ISBN: 978-88-97820-37-6.(UMA Editorial, 2022) Ortigosa Peña, Andrés; Universidad de Sevilla. Departamento de Filosofía y Lógica y Filosofía de la CienciaArtículo La noción de causalidad en el de Broglie de 1952(Universidade Federal do Tocantins, 2022) De Paz, María; Universidad de Sevilla. Departamento de Filosofía y Lógica y Filosofía de la CienciaEste artículo comenta una conferencia de Louis de Broglie de 1952 en la que se replantea sus ideas iniciales sobre la mecánica cuántica. Defenderemos la tesis de que, en ese trabajo, pese a la referencia al indeterminismo, el objetivo del físico francés es presentar una interpretación causal de esta teoría y no poner de manifiesto su indeterminismo. Así, analizaremos la noción de causalidad que presenta con el objetivo de separarla del determinismo. Estructuraremos la noción presentada por de Broglie en tres partes y la conexión entre las mismas. Para separar causalidad de determinismo utilizaremos una definición no restrictiva de esta noción y presentaremos los problemas que tiene la noción de causalidad utilizada por de Broglie. Finalmente, defenderemos una interpretación de las ideas de de Broglie más como una concepción filosófica que científica y ofreceremos alternativas filosóficas a la misma.Artículo Heidegger, M. (2024): El comienzo de la filosofía occidental. Interpretación de Anaximandro y de Parménides, Editorial Trotta, Madrid, 256 páginas, rústica. Edición de Peter Trawny. Traducción de Alberto Ciria. ISBN 978-84-1364-209-3 [Reseña](UMA Editorial, 2024) Rodríguez Valls, Francisco Paula; Universidad de Sevilla. Departamento de Filosofía y Lógica y Filosofía de la CienciaArtículo Jason y los argonautas: temporalidad, usabilidad y conocimiento tácito en el monitoreo oceánico de Argo(CSIC, 2024) Camprubí Bueno, Lino; Universidad de Sevilla. Departamento de Filosofía y Lógica y Filosofía de la Ciencia; Ministerio de Economia, Industria y Competitividad (MINECO). España; European Research Council (ERC)El sistema de monitoreo marino Argo, inaugurado en 1999, proporciona un continuo de datos recopilados en una cuadrícula global por un ejército de 4.000 boyas auto-flotantes que se sumergen de forma automática y salen a la superficie para enviar la información vía satélite. Según sus promotores, se trata de un nuevo modo de hacer oceanografía: la posibilidad del monitoreo constante permite construir modelos de cambio a nivel global. La visión que Argo proporciona de la variabilidad de mares y océanos complementa la del satélite Jason y otros en el objetivo de producir estimaciones del estado del medio marino y sus transformaciones. Para cumplir su objetivo, las boyas y los datos que producen tienen que cumplir los requisitos de durabilidad, usabilidad y fiabilidad. Este artículo analiza el papel del conocimiento tácito o experiencial en garantizar estos requisitos. En concreto, los científicos que actúan como expertos de Argo combinan un conocimiento de los sensores, de las boyas y del medio marino que les prepara para identificar anomalías de un modo difícil de automatizar. Estudiar el papel del conocimiento tácito en un contexto aparentemente muy alejado del conocimiento artesanal permite evaluar hasta qué punto las infraestructuras de durabilidad, usabilidad y fiabilidad de Argo producen un nuevo tipo de océano y un nuevo estilo de hacer oceanografía y hasta qué punto mantienen estructuras epistemológicas preexistentes.Artículo Han, Byung-Chul. El espíritu de la esperanza. Contra la sociedad del miedo. Con imágenes de Anselm Kiefer. Traducción de Alberto Ciria. Barcelona: Ed. Herder, 2024, 144 pp. [Reseña](Editorial Universidad de Sevilla, 2024) Rodríguez Valls, Francisco Paula; Universidad de Sevilla. Departamento de Filosofía y Lógica y Filosofía de la CienciaArtículo La alteridad en la construcción del sujeto: Los apócrifos machadianos(Editorial Universidad de Sevilla, 2024) Sánchez Espillaque, Jéssica; Universidad de Sevilla. Departamento de Filosofía y Lógica y Filosofía de la CienciaPartiendo de la concepción asistemática y fragmentaria que Machado tiene de la filosofía, en este estudio se analiza la consideración antropológica del yo machadiano como una construcción “introspectiva” mediante la creación de personajes apócrifos. Con el objetivo de descubrir en la esencial heterogeneidad del ser uno de los problemas fundamentales de la filosofía machadiana. Según la cual el tiempo aparece como el horizonte de comprensión del ser (humano), haciendo que esa exploración de lo esencialmente otro nos proporcione una percepción de la realidad como algo mutable y cambiante. Semejante mutabilidad del ser dotará al hombre de la capacidad de hacerse y conocerse a través de sus otros yosArtículo La estructura de la matemática en Comte y su aplicación a la astronomía(Universidad de Comillas, 2024) Luque Linero, Blanca; De Paz, María; Universidad de Sevilla. Departamento de Filosofía y Lógica y Filosofía de la CienciaEl objetivo de este artículo es presentar la estructura de la matemática en el Cours de Philosophie Positive de Comte. A pesar de ser un autor muy influyente, cuya obra sobre sociología es ampliamente conocida, las contribuciones de Comte a la filosofía de las «ciencias duras» han sido a menudo descuidadas. La matemática, junto con su aplicación a la astronomía, ejemplifica lo que para Comte significaba el método positivo en la obtención del conocimiento, por lo que su consideración es relevante para una visión adecuada del sistema filosófico comteano. Así, esperamos contribuir a la comprensión de una de las corrientes filosóficas más significativas del siglo XIX.Artículo ¿Era verdaderamente necesario para Descartes su dualismo antropológico?(Universidad Loyola, 2025) Ortigosa Peña, Andrés; Universidad de Sevilla. Departamento de Filosofía y Lógica y Filosofía de la CienciaLa coherencia del dualismo antropológico cartesiano entre el cuerpo y el alma es difícil de asumir desde su sistema filosófico. Por ello, en esta investigación se indaga por los motivos que le llevaron a mantenerlo. Para ello se presenta a la filosofía de Descartes como un voluntarismo que establece los límites de la razón. Luego se acude a las Meditaciones para comprobar que, aunque Descartes establezca dos entidades (cuerpo como res extensa y alma como res cogitans) también afirma que son una sola unidad. La hipótesis de esta investigación es que Descartes se enroca en su dualismo para justificar por una parte la inmortalidad del alma y, por otra parte, permitir el avance de la ciencia de su época.Artículo Derivas de la conciencia religiosa entre el romanticismo y Hegel(Universidad de Málaga, 2010) Martín Navarro, Alejandro; Universidad de Sevilla. Departamento de Filosofía y Lógica y Filosofía de la CienciaArtículo Schiller y la teología romántica de la Historia(Universidad de Sevilla, 2011) Martín Navarro, Alejandro; Universidad de Sevilla. Departamento de Filosofía y Lógica y Filosofía de la CienciaArtículo Whose self-sufficiency? Energy dependency in Spain from 1939(Elsevier, 2019) Camprubí Bueno, Lino; Universidad de Sevilla. Departamento de Filosofía y Lógica y Filosofía de la CienciaAfter Civil War (1936–1939), economic scarcity and political isolation reduced Spanish energy imports to about 10%. After a decade of stagnation, Spanish economy recovered, industrialized and boomed. Without domestic resources, this process largely depended on foreign imports. This paper analyzes the different actors involved in developing the infrastructural and institutional networks that enabled those imports. While it focuses on the Francoist regime (1939–1975) it is attentive to continuities and changes with respect to prior and, particularly, later periods. The article's thesis is that, rather than assuming a homogeneous state with a unique strategy, different actors within the administration and in private industry pursued competing strategies and favored different resources–coal, hydropower, oil and nuclear and, later, natural gas and renewable energies. These actors shared a rhetoric of autarky and self-sufficiency, which they then mobilized to build their systems of domestic infrastructures and international connections. Given an increasing dependency on imports, competition between powerful state and private organizations was constantly evolving in response to altering expectations and perceptions of energy vulnerability and scarcity. Transition to democracy in 1978 and access to the EEC in 1985 led to a gradual liberalization, acquisition of infrastructures by foreign companies, and internationalization of Spanish firms. Today's diversification of imports can be seen as the result not of a unified strategy but of competing alternative strategies.Artículo La cristiandad insatisfecha. Novalis y las heterodoxias religiosas del siglo XVIII(Instituto Superior de Filosofía de Valladolid O.P., 2009) Martín Navarro, Alejandro; Universidad de Sevilla. Departamento de Filosofía y Lógica y Filosofía de la Ciencia; Universidad de Sevilla. HUM226: Instituto de Filosofía de la Economía y Filosofía AlemanaEste artículo analiza la posición religiosa de Novalis en el marco de los distintos movimientos religiosos del siglo XVIII. Destacaremos el papel del pietismo como movimiento de reacción ante la ortodoxia luterana, y trataremos de poner de relieve la presencia de esta religiosidad en los escritos filosóficos de Novalis, especialmente en aquellos que tienen po robjeto el cristianismo. Asimismo, analizaremos el papel de otros movimientos heterodoxos cristianos en el pensamiento de este autor.Artículo Degrees of Objectivity? Mathemata and Social Objects(Springer, 2023) Ferreirós Domínguez, José Manuel; Universidad de Sevilla. Departamento de Filosofía y Lógica y Filosofía de la Ciencia; Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades (MICINN). EspañaA down-to-earth admission of abstract objects can be based on detailed explanation of where the objectivity of mathematics comes from, and how a ‘thin’ notion of object emerges from objective mathematical discourse or practices. We offer a sketch of arguments concerning both points, as a basis for critical scrutiny of the idea that mathematical and social objects are essentially of the same kind—which is criticized. Some authors have proposed that mathematical entities are indeed institutional objects, a product of our collective imposition of function onto reality (the phrase comes from Searle) and of surrogation or hypostasis. Yet there are significant disanalogies between the typical social objects and mathemata, on which basis I argue that one should make a clear distinction between both. The comparison of mathematical with social objects helps understanding how non-physical objects can figure prominently in our explanations of reality. Yet mathematical objects have a different kind of cognitive grounding, and the more elementary of them emerge under relatively very simple sociocultural conditions. The differences are also reflected in the wide scope of use of mathematical concepts, and the much higher degree of variation found among social objects. On the basis of all of these features, I defend the thesis that one can significantly distinguish degrees of objectivity, and I use the distinction to articulate a graded ontology where one can locate the different kinds of mathematical and social objects.Artículo Beyond natural geometry: on the nature of proto-geometry(Taylor & Francis, 2020) Ferreirós Domínguez, José Manuel; García Pérez, Manuel Jesús; Universidad de Sevilla. Departamento de Filosofía y Lógica y Filosofía de la Ciencia; Junta de Andalucía; Ministerio de Economía y Competitividad (MINECO). EspañaWe discuss the thesis of universality of geometric notions and offer critical reflections on the concept of “natural geometry” employed by Spelke and others. Promoting interdisciplinary work in this field, we bring in logical results and historical evidence, turning to cognitive history and cognitive archaeology in search of clarification of what basic “proto-geometry” might be. This notion is proposed as an alternative to “natural geometry.” Moreover, we highlight the role of cognitive artifacts and external representations (e.g., pictures, diagrams) in making possible the emergence of proto-geometric notions, and we end up with a tentative characterization of “proto-geometry” that underscores its differences with Euclidean geometry. Regarding universality, we suggest that a line of argument toward such a conclusion might be based on comparative historical considerations.Artículo Reconsidering Mach in the light of the interplay of practices(Faculdade de Filosofia de Braga, 2018) De Paz, María; Universidad de Sevilla. Departamento de Filosofía y Lógica y Filosofía de la CienciaThe aim of this paper is to reconsider Mach’s position in the light of the recent approach on the interplay of mathematical practices provided by José Ferreirós’ book Mathematical Knowledge and the Interplay of Practices. In the first section the main approach of the book is presented, with a characterization of the notion of ‘scientific practice’ and the triple approach used to understand mathematical knowledge: cognitive, pragmatist and historical. In the sections 2, 3 and 4 Mach’s philosophical views are presented according to this epistemological approach. The fifth section is the conclusion.Artículo Poincaré, Le Roy, and the Nouveau positivisme(Chicago University Press, 2021) De Paz, María; Universidad de Sevilla. Departamento de Filosofía y Lógica y Filosofía de la Ciencia; Ministerio de Ciencia e Innovación (MICIN). EspañaHenri Poincaré’s philosophy of science has been widely studied and has been related to other important scientific and philosophical figures such as Einstein, Hilbert, Helmholtz, Duhem, and even Bergson. Poincaré refers to many people in his works, but there is one name that appears repeatedly in his texts, in particular when he develops his general views on the value of science. That is Édouard Le Roy. There is a lack of secondary sources on Le Roy’s work and, when compared to Poincaré, references are usually given to Poincaré’s interpretation of his works and not to Le Roy himself. When writing on the value of science, Poincaré structures his discourse as a reply to Le Roy’s views. This paper aims at clarifying why it was so important for Poincaré to reply to Le Roy. To do that, we will discuss the figure of Le Roy in the context of the time, his philosophy (which he called nouveau positivisme), and the relation between Poincaré’s philosophical position and Le Roy’s. This will make Le Roy’s work more familiar to contemporary audiences but will also clarify some controversial aspects in Poincaré’s position.