Artículos (Psicología Evolutiva y de la Educación)
URI permanente para esta colecciónhttps://hdl.handle.net/11441/11256
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Artículo Putting excellence first: How rubric performance level order and feedback type influence students’ reading patterns and task performance(ELSEVIER, 2025) Panadero, Ernesto; Delgado Herrera, Pablo; Zamorano, David; Pinedo, Leire; Fernández-Ortube, Alazne; Barrenetxea-Mínguez, Lucía; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación; Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades (MICINN). España; Gobierno VascoBackground: Rubrics are structured assessment tools that describe criteria and levels of performance, helping students understand expectations and improve their work. They are widely used to support learning in educational settings. However, little is known about how students process rubrics in real time, and empirical research on rubric design and feedback effects is limited. Aim: This study examines how university students engage with rubrics during two landscape analysis tasks, focusing on two variables: the order of performance levels (highest first vs. last) and the type of feedback received (no feedback [control], process-based, product-based, or rubric-based). By combining eye-tracking and think-aloud protocols, the study offers a multimodal perspective on students’ visual attention and cognitive engagement. Sample: Eighty undergraduate students from six degree programs were randomly assigned to one of four feedback conditions. Methods: A randomized controlled trial was conducted. Eye-tracking data—fixation times, number of visits, and gaze transitions—and verbal data from think-aloud protocols were collected across task phases. Integrating these process-tracing methods enabled detailed analysis of how students interacted with the rubric and how engagement related to performance. Results: Students focused primarily on the highest performance level, especially when it appeared first. Visual attention to this level predicted task performance; verbal references did not. Rubric-based feedback increased visual alignment between rubric and task, while process-based feedback led to the strongest performance gains. Conclusion: Rubric design and feedback type significantly influence student engagement and performance. Eyetracking and think-aloud data provide complementary insights, reinforcing rubrics’ instructional value when paired with targeted feedback.Artículo Opiniones de alumnado de educación secundaria sobre la educación sexual recibida y deseada(UNED, 2025) Muñoz Tinoco, María Victoria; García Gómez, Mª Soledad; Baeza Caro, Cristina; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación; Universidad de Sevilla. Departamento de Didáctica y Organización EducativaLa educación sexual es una asignatura aún pendiente en el sistema educativo español. Para trascender los modelos transmisivos al uso, centrados en la prevención de enfermedades y embarazos no deseados, la literatura y la legislación recientes inciden en la necesidad de adoptar un enfoque transversal de educación sexual integral, en el que las personas destinatarias sean tenidas en cuenta. Desde esta premisa se gestó este estudio, cuyo objetivo fue conocer las opiniones de jóvenes acerca de la educación sexual que habían recibido y de sus necesidades formativas. Veintiún estudiantes sevillanos de 4º curso de Educación Secundaria Obligatoria (ESO) de tres institutos participaron en grupos de discusión en los que se abordaron diversos tópicos. A partir de las transcripciones de las grabaciones de las sesiones se realizó un análisis de contenido de sus declaraciones con un sistema de categorías. Los datos textuales han evidenciado que la formación recibida es deficiente en general, dispar, centrada en la prevención de riesgos, proporcionada por familiares, amistades en internet. Han sido escasas y puntuales las actividades formativas organizadas por los institutos. Ante esa situación reclaman que se incorpore al currículum escolar, que se inicie en cursos previos, se amplíen y diversifiquen los contenidos, y se cambie el formato de las actividades para que ellas y ellos sean protagonistas y no meros receptores de información. Las conclusiones sugieren pautas de actuación para que, desde los departamentos de orientación, con la colaboración de todo el profesorado, se den pasos en pro de una educación sexual integral de calidad.Artículo Intimate partner violence among LGB and heterosexual adults: Prevalence and associated minority stress factors(Taylor & Francis, 2024) Muñoz Fernández, Noelia; Sánchez Jiménez, Virginia; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación; Ministerio de Ciencia e Innovación (MICIN). España; Agencia Estatal de Investigación. EspañaThis study analyzed the prevalence and the role of minority stress factors on IPV. The sample consists of 392 Spanish adults (72.4% women) with a mean age of 28.63 (SD = 8.29). A snowball sampling was used, sending an online questionnaire through different social networks with the support of Spanish LGB associations. IPV and minority stress factors were assessed with self-report measures. Bisexual people were more involved in psychological aggression and presented greater stigma consciousness and less social support. LGB people with higher levels of sexual distress and greater stigma consciousness were more frequently involved in aggression but not victimization. Participants with higher social support showed lower aggression and victimization. The results suggest that the experiences of minority stress are crucial to understanding and preventing violence in their relationships, with social support being a protective factor.Artículo Impacto do programa de formação e apoio familiar nas competências parentais e na qualidade de vida infantil percebida em Cabo-Verde(Imprensa da Universidade de Coimbra, 2024) Correia, Adriana; Nunes, Cristina; Marotta, Gabriela; Lopes, Mariana; Martins, Cátia; Hidalgo García, María Victoria; Jesus, Saúl Neves de; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación; Fundação para a Ciência e a Tecnologia. PortugalO programa de Formação e Apoio Familiar (FAF) é uma intervenção desenhada com a finalidade de promover a parentalidade positiva e prevenir o maltrato infantil. Este estudo pretende descrever alguns dados preliminares da sua implementação com famílias em risco psicossocial da Ilha da Boavista, Cabo Verde, e analisar se existe ou não uma melhoria nos domínios das competências parentais e da qualidade de vida infantil. O FAF foi dinamizado em 12 sessões grupais, com uma metodologia experiencial e participativa, numa periocidade semanal, durante quatro meses. Participaram 66 pais, maioritariamente mães (85%), com idades entre os 26 e os 56 anos (M = 35.53; DP = 7.27), distribuídos em dois grupos (de intervenção e de controlo). A avaliação foi realizada no pré e pós--teste. O grupo de intervenção melhorou significativamente as suas pontuações após a intervenção na perceção da eficácia, da satisfação parental e na qualidade de vida das crianças, com um tamanho de efeito moderado. O grupo de controlo não apresentou diferenças significativas entre momentos. O FAF é um programa de intervenção para o desenvolvimento da parentalidade positiva, que promove os sentimentos de eficácia parental e a satisfação parental, o que consequentemente se traduz também em melhores resultados para o desenvolvimento e bem-estar infantil nas famílias em risco psicossocial.Artículo Who Benefits Most from the Family Education and Support Program in Cape Verde? A Cluster Analysis(MDPI, 2024) Correia, Adriana; Martins, Cátia; Santos, Rita dos; Hidalgo García, María Victoria; Jesus, Saúl Neves de; Nunes, Cristina; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación; Fundação para a Ciência e a Tecnologia. PortugalBackground/Objectives: Child parenting programs can enhance parental skills, prevent future issues in child development, and improve children’s quality of life. The present research aimed to study the changes promoted by the Family Education and Support Program (FAF) implemented in Cape Verde, regarding parental educational practices, perceived parental efficacy, and attitudes and beliefs of Cape Verdean parents. Methods: To this end, 37 participants were evaluated through a pretest-postest design. The evaluated dimensions were perceived parental competence, parenting practices, Parental attitudes and beliefs, mental health and perceived child quality of life. Results: A cluster analysis was conducted, distinguishing two groups. Both groups benefited from the program. Cluster 1 reported more significant gains in dimensions of parental efficacy and satisfaction, inadequate expectations, affection and support, and reactivity, while cluster 2 showed a greater difference in regulation and reactivity. Conclusions: Overall, the FAF intervention contributed to an increase in positive parenting practices. By analyzing potential underlying profiles in the change process, this study suggests that there are participants who benefit more than others from the intervention, and this information may be relevant for professionals and researchers in the field.Artículo Interpersonal risk and protective factors for adolescents’ psychosocial wellbeing in Secondary Education: a latent profile analysis(Colegio Oficial de la Psicología de Madrid, 2025) Romero Herrero, Rocío; Meulen, Kevin van der ; Granizo, Laura; Barrio, Cristina del ; Puyol, Pablo; Lara Vázquez, Laura; Olmos, Ricardo; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la EducaciónObjective: The concept of adolescent wellbeing has emerged as an essential component of adolescent health, occupying a pivotal position within public and policy agendas. While researchers agree that psychosocial wellbeing is a multidimensional construct comprising objective and subjective elements, many studies focus on a single domain or context of wellbeing. This study (1) identifies different profiles of adolescent psychosocial wellbeing (including psychological and educational domains) and (2) examines how interpersonal risk and protective factors across different ecological contexts relate to these profiles. Method: Latent profile analysis (LPA) and posterior multinomial logistic regressions were conducted on a community sample of 1,627 adolescents aged 11 to 23 in secondary education in the Madrid region. Results: Three distinct profiles emerged. Adolescents in the Behaviourally Challenging Profile (8%), with a particularly high prevalence of conduct problems, showed poor psychological and educational adjustment; adolescents in the Emotionally Struggling Profile (35.5%) had relatively high levels of psycho-emotional problems and poor educational wellbeing; and adolescents in the Psychoeducationally Adjusting Profile (56.4%) showed good educational and psychological adjustment. Results showed that migrant background, lower SES, family conflict, and perceived discrimination in school predicted adolescents to be in the Behaviourally Challenging Profile, whereas positive school climate and perceived social support from peers, teachers and parents predicted adolescents to be in the Psychoeducationally Adjusting Profile. Conclusions: Our results suggest that healthy relationships with parents, teachers, and peers facilitate the psychosocial development and wellbeing of adolescents. The findings contribute to the growing body of evidence on the role of schools in supporting the psychosocial wellbeing of adolescents in Secondary Education.Artículo An exploratory study on the perceived effectiveness of teacher interventions in bullying: Insights from the students' perspective(Wiley, 2025) Muñoz Fernández, Noelia; Wachs, Sebastian; Marcenaro, Nuria; Rey Alamillo, Rosario del; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación; Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades (MICIU). España; Agencia Estatal de Investigación. España; European Union (UE); Universidad de SevillaBackground: Bullying remains a significant problem in schools, affecting student well-being. Teachers, as primary responders, are crucial in mitigating these effects. However, the impact of different teacher intervention strategies– as perceived by students–and the roles of teacher–student relationship quality and student involvement in bullying require further investigation. Aims: This study explored how students perceive the effectiveness of teacher interventions in bullying situations and identified factors influencing these perceptions. Sample: Data were gathered from 419 students (53.7% boys) aged 9–16 years (M = 11.66, SD = 1.71) across 66 classes in southern Spain. Methods: Using latent profile analysis, students were categorized into three profiles based on their perceptions of teacher interventions: non-intervention, intermittent intervention, and consistent intervention. Multilevel multinomial regression assessed the associations between these profiles and perceived intervention success, considering student-level factors and classroom-level factors. Results: Nearly 70% of students viewed teacher interventions as effective, while 30% experienced ineffective outcomes, sometimes noting worsened bullying. The non-intervention profile correlated with ongoing or increased bullying, the intermittent profile with partial reduction, and the consistent profile with a higher likelihood of completely halting bullying. A positive teacher–student relationship emerged as protective, whereas bully-victim status heightened the risk of negative intervention outcomes. Conclusions: Consistent, visible teacher interventions are key to curbing bullying. Although most students report positive outcomes, some experience unresolved or worsened incidents when interventions are intermittent or absent. These findings underscore the need for strong teacher–student relationships and tailored strategies for vulnerable groups.Artículo Life satisfaction of adopted and non-adopted adolescents in four European countries(Springer, 2025) Ferrari, Laura; Koumantakis, E.; Ranieri, Sonia; Charrier, L.; Román Rodríguez, Maite; Cáceres Campos, Isabel María; Miller, Laurie C.; Moreno Rodríguez, María del Carmen; Rivera de los Santos, Francisco José; Berchialla, Paola; Comoretto, R. I.; Carrera, Pablo; Pérouse de Montclos, Marie-Odile; Theie, Steinar; Palacios González, Jesús; Rosnati, Rosa; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Experimental; Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades (MICIU). España; Agencia Estatal de Investigación. España; European Commission (EC). Fondo Europeo de Desarrollo Regional (FEDER)Adoptees, a group of children consistently shown to be at higher risk of psychosocial difficulties, face particular challenges during adolescence. However, few studies address the well-being of adopted adolescents, and cross-cultural comparisons are rarely reported. The present study assessed the life satisfaction of internationally adopted and non-adopted adolescents living in four European countries. An overall sample of 776 adolescents completed self-report questionnaires. Descriptive analysis and logistic regression models were performed to investigate the association between adoption status and life satisfaction. Adoptees were found at higher risk for low life satisfaction across countries compared to their non-adopted peers (OR = 5.73, 95%CI 2.70-12.16). Friend support was a protective factor, while poor communication with parents was a risk factor for low life satisfaction in both groups. Our findings highlighted the importance of promoting family and social relationships to support the well-being of adopted and non-adopted adolescents in diverse European countries.Artículo Does virtual reality increase the success of interventions? Comparing non-VR and VR Virtual-PRO programmes’ efficacy for the prevention of sexual harassment among adolescents(Masaryk University, 2025) Rodríguez de Arriba, María Luisa; Muñoz Fernández, Noelia; Durán Guerrero, Estrella; Ortega Rivera, Francisco Javier; Jódar Marín, Juan Ángel; Sánchez Jiménez, Virginia; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación; Fundación la Caixa; Ministerio de Ciencia e Innovación (MICIN). España; Agencia Estatal de Investigación. España; European Union (UE); Ministerio de UniversidadesVirtual-PRO is a bystander-based programme with a Virtual Reality (VR) component. The current study focuses on testing the effectiveness of the same programme without VR, where multimedia content is played as 2D video, to clarify the advantages of VR over traditional sources for the prevention of sexual harassment. A cluster RCT was carried out with three experimental conditions (control group, experimental VR, and experimental non-VR) and three different time points (pre-test, post-test, and follow-up), separated by three-month intervals. In the study, 847 students aged 12–17 years (M = 14.73; SD = 0.88) were randomly grouped into the experimental VR group (n=286), experimental non-VR group (n = 268), and control group (n = 293). Linear mixed model analyses were performed using SPSS 29. At follow-up, the experimental non-VR group was found to score lower for verbal/visual victimisation, online victimisation, and moral disengagement than the control group. Moreover, hostile sexism scores remained stable in the non-VR experimental group and increased in the control group. No significant differences were found when comparing the experimental condition with and without VR for online and verbal/visual sexual victimisation, moral disengagement or sexist attitudes. The only differencefound between the two experimental conditions wasin intention to intervene as a bystander, for which scores increased in the experimental group with VR. The results of this study clarify the advantages of using VR as a tool to elicit attitudinal change in sexual harassment bystanders and to aid decision-making regarding the cost-benefit of universal interventions.Artículo The identity development and adjustment of Spanish emerging adult college students: A study across two waves(Sage, 2025) Domínguez Alarcón, Paula; Parra Jiménez, Águeda; Schwartz, Seth J.; Montero-Zamora, Pablo; Sánchez Queija, María Inmaculada; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación; Junta de Andalucía; Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades (MICIU). España; Agencia Estatal de Investigación. España; European Commission (EC). Fondo Europeo de Desarrollo Regional (FEDER); Ministerio de Economía y Competitividad (MINECO). EspañaThe aim of this study was to explore identity development across two waves, and its relationship with adjustment, among Spanish emerging adults. The sample consisted of 400 emerging adult undergraduates (67% women, 33% men) aged between 18–29 years (M = 20.31, SD = 2.04 in Wave 1; M = 23.66, SD = 2.08 in Wave 2) from two Spanish universities. Results indicated that identification with commitment decreased, and exploration in depth increased, over time. For men, cross-lagged effects showed that exploration in breadth positively predicted exploration in depth, while ruminative exploration negatively predicted commitment making. In women, identification with commitment positively predicted commitment making, and exploration in depth positively predicted exploration in breadth. Significant associations of wave 1 identity dimensions with adjustment variables at wave 2 were observed. Gender differences emerged both in terms of (a) mean levels of identity processes and (b) associations of identity processes with outcome variables.Artículo Hacia la igualdad desde la exclusión: una experiencia de psicología comunitaria feminista con mujeres del polígono sur de Sevilla(Colegio Oficial de Psicología de Andalucía Occidental, Universidad de Cádiz, Universidad de Córdoba, Universidad de Huelva, Universidad de Sevilla, 2025) Gómez Terrón, Lita; González Rodríguez, María del Mar; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la EducaciónEl Polígono Sur de Sevilla es un barrio de más de 30.00 habitantes que soporta graves circunstancias de exclusión multidimensional y en el que son apreciables claras desigualdades de género que, sin embargo, no habían sido con-templadas en el diseño de su Plan Integral. Desde el marco conceptual y metodológico de la Psicología Comunitaria Feminista, se impulsó entre 2017 y 2019 una línea estratégica de Igualdad de Género en ese barrio, que fue construida colaborativamente con vecindario y personal técnico de entidades sociales y servicios públicos. Se pusieron en marcha cuatro tipos de iniciativas: (a) una coalición comunitaria para impulsar la sensibilización en materia de igualdad de género; (b) una red técnica para coordinar y optimizar el trabajo con víctimas de violencia de género; (c) un grupo de coordinación del trabajo educativo en los centros escolares en estas materias y (d) actuaciones de transversalización de la perspectiva de género en programas y proyectos de servicios públicos, entidades sociales y vecinales. Se hace una síntesis de lecciones aprendidas de cara a futuras intervenciones.Artículo Los Procesos de Socialización del Género y la Salud Adolescente en España(Colegio Oficial de Psicología de Andalucía Occidental, Universidad de Cádiz, Universidad de Córdoba, Universidad de Huelva, Universidad de Sevilla, 2025) Leal López, Eva; Moreno Rodríguez, María del Carmen; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación; Ministerio de Sanidad. EspañaIntroducción. Existen diferencias de género en la salud adolescente que no solo son relevantes para su desarrollo actual, sino que también pueden afectar a su salud futura. Este trabajo analiza indicadores de salud psicosocial de manera diferencial para chicos y chicas para poder detectar áreas específicas necesitadas de atención e intervención. Método. La muestra está compuesta por 33194 adolescentes de 11 a 18 años del estudio Health Behaviour in School-aged Children (HBSC)-2022 en España. Resultados. Las chicas muestran resultados desfavorables en comparación con los chicos en diferentes indicadores de salud, tanto en sus estilos de vida (menores niveles de desayuno, actividad física, satisfacción con la imagen corporal y uso del preservativo y mayor uso de la píldora anticonceptiva) y salud mental (menores niveles de salud percibida, satisfacción vital y bienestar emocional, así como mayores niveles de malestares psicosomáticos y sentimientos de soledad), como en la familia (menor satisfacción familiar) y la escuela (mayor estrés escolar y menor satisfacción con las relaciones con sus compañeros y compañeras de clase). Además, la brecha de género ha crecido en 2022 respecto a 2018. Discusión. Se discuten los resultados y se presentan propuestas de prevención de desigualdades de género en los diferentes contextos de desarrollo en la adolescencia.Artículo Laziness and competence: The discursive social construction of resilient learner identity(PERGAMON-ELSEVIER SCIENCE LTD, 2025) Matías García, José Antonio; Cubero Pérez, Mercedes; Cubero Pérez, Rosario; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Experimental; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la EducaciónStudents from marginalised and impoverished areas face significant challenges that increase the likelihood of school dropout and social exclusion. However, some students exhibit a resilient trajectory, completing compulsory studies and pursuing education beyond that level. To do so, these students must construct a learner identity that is coherent with school continuation while navigating the difficulties present in their context. The objective of this article is to examine the social construction of the learner identity of students who present such a resilient trajectory. The sample consisted of four focus groups of post-compulsory education students from Spain. Their discourse was studied qualitatively through an I-position and voices analysis, examining their view of themselves, the voices of their parents, teachers, peers and people from their neighbourhood, and the student’s view of others. The results indicated that the students developed a ‘lazy but capable’ view of themselves, in line with the social discourses present in the voices of their parents, teachers, and peers. Their voices served as resources for identity construction in interaction, which allowed the students’ confrontation and navigation of several risk factors from their context. Additionally, the view of others (i.e. enriched neighbourhoods) impacted the students’ construction of themselves. Lastly, the transformation of negative past self-views as positive ones in the present was frequent. The implications for psychosocial interventions in vulnerable neighbourhoods are discussed.Artículo Víctimas de ciberviolencia: formas, prevalencia y diferencias de género(Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia (UPTC), 2022) Barrera-Mesa, Carmen Emilce; Caro-Caro, Edgar Orlando; Rey Alamillo, Rosario del; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la EducaciónEsta investigación tiene como objetivo analizar la cibervictimización en adolescentes escolarizados, por medio de un estudio descriptivo en una muestra de 656 estudiantes de básica secundaria y media de una institución educativa colombiana, a quienes se les aplicó el Cuestionario de Cibervictimización en Estudiantes de Secundaria. Los resultados evidencian que el 63,41% de los estudiantes manifiestan haber sufrido de cibervictimización, presentándose en mayor medida en quienes no se identifican con ninguno de los dos géneros, seguido de los géneros masculino y femenino, respectivamente. En cuanto a los tipos de cibervictimización, se presenta en mayor medida la relacional sexual, sufrida principalmente por niñas, seguida de la exclusión online, presente mayormente en los niños, y la cibervictimización verbal-escrita, la cual se presenta en la misma medida en los dos géneros. Se concluye que es necesario establecer estrategias que contribuyan a mejorar la convivencia en espacios virtuales frecuentados por los escolares colombianos.Artículo Young Councilwomen in Spain: Evolution of Political Engagement and Political Identity Construction(Hipatia Press, 2025) Pinheiro e Silva, Ana Beatriz; Parra Jiménez, Águeda; Sánchez Queija, María Inmaculada; Mata Benítez, Manuel de La; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Experimental; Junta de AndalucíaLa participación de las mujeres en los órganos legislativos ha aumentado en las últimas décadas. Sin embargo, a pesar de esto, las mujeres todavía están subrepresentadas en todos los niveles políticos. El objetivo de este artículo es estudiar el compromiso y la construcción de la identidad política de mujeres jóvenes en España, analizando la trayectoria de mujeres concejalas del partido político español Podemos. Para ello se realizó un estudio cualitativo, utilizando el método biográfico, mediante entrevistas semiestructuradas sobre la trayectoria de mujeres concejalas de ese grupo político de izquierda. Los resultados fueron analizados a partir de la teoría ecológica del desarrollo humano de Bronfenbrener. Los resultados evidenciaron que el compromiso político de las participantes se desarrolló como un proceso que ha tenido influencias de factores que corresponden, tanto al nivel del microsistema, como del macrosistema. La investigación ha pretendido contribuir al campo de estudio de los temas de género, juventud, identidad y compromiso político con el objetivo de comprender las trayectorias vitales de las mujeres jóvenes que buscan más representatividad en la política municipal, teniendo en cuenta la diversidad de esas trayectorias y experiencias.Artículo Los valores como componente terapéutico desde una perspectiva contextual. Una mirada hacia la adolescencia: Revisión sistemática(Universidad Miguel Hernández, 2025) Escoz Rodríguez, Isabel; Flujas Contreras, Juan Miguel; Gómez Becerra, Inmaculada; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación; European Commission (EC). Fondo Europeo de Desarrollo Regional (FEDER)Los valores son un constructo ampliamente abordado en la psicología. Entendemos como valor la “dirección vital global, elegida, deseada y construida verbalmente”, alcanzable pero no obtenible, que se encuentra presente como horizonte proveyendo una guía o significado personal en nuestras acciones. En la etapa de la adolescencia, los valores se han abordado teniendo presente el proceso de construcción en el que se encuentran. En la intervención psicológica se han abordado desde diversas aproximaciones, con especial relevancia en la perspectiva contextual. El objetivo de la presente revisión sistemática es analizar y evaluar los valores desde una perspectiva contextual, especialmente en la intervención psicológica. Se han incluido un total de 29 artículos, obtenidos en dos bases de datos (“PubMed” y “Scopus”). Los resultados muestran un reducido número de instrumentos de evaluación de valores y una falta de consenso y uso explícito de definiciones para este constructo; si bien, se ha estudiado la relación entre valores y diversos constructos psicológicos. Por otro lado, no se encuentran instrumentos formales y validados para medir valores en la adolescencia, poniendo de manifiesto la escasa existencia de instrumentos adaptados a la adolescencia para evaluar valores y su necesidad.Artículo The Role of Dosage and Family Profiles in a Child Welfare Home Visiting Program(Springer, 2025) Hidalgo García, María Victoria; Pérez Padilla, Javier; Camacho Martínez Vara de Rey, Carlos; Jiménez García, Lucía; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la EducaciónBackground: Among the different modalities of family support, home visiting programs have proved to be one of the most effective secondary prevention models for families involved in child welfare services. Despite the promising outcomes and the extensive available literature, further research is needed to investigate target population characteristics and implementation factors that may explain the heterogeneity in the outcomes of these programs for families receiving child welfare services. Objective: This longitudinal study explored the role of dosage and family characteristics related to the effectiveness of the Family Intervention Program (FIP), which is a homebased Spanish child welfare service for supporting families at psychosocial risk. Method: To this end, a quasi-experimental design was followed, including a time-series evaluation of the 289 families receiving the FIP. In order to examine the impact of the FIP, the evolution of child well-being (CWB) was evaluated with Child Well-Being Scales every 6 months. Results: The results showed that the highest average CWB score was observed after 39 months of intervention, observing no improvements in CWB from that point. Similarly, the results showed that the FIP was more effective for single parent families at higher socioeconomic levels. Conclusions: This article provides new knowledge for the understanding of home visiting programs success, concluding that the programs are not equally effective for all family profiles, and that it is necessary to adjust each program to the specific characteristics of the target population.Artículo La gamificación en Educación Superior: una comparativa entre escenarios de aprendizaje presencial y virtual(Universidad Oviedo, 2023) López Verdugo, Isabel; Ridao Ramírez, Pilar; Reina Flores, María del Carmen; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación; Universidad de Sevilla. SEJ705: Parentalidad y Bienestar Familiar; Universidad de Sevilla. SEJ547: Procesos de Desarrollo y Educación en Contextos Familiares y EscolaresLa gamificación en la Educación Superior está ganando protagonismo por su beneficio en el desarrollo de competencias profesionales y por su adecuación a las nuevas realida- des sociales. En este estudio se analiza la influencia de la gamificación en la motivación y el compromiso con el aprendizaje en dos escenarios distintos. Se combina el análisis cualitativo y cuantitativo de la información, a partir de un cuestionario elaborado ad hoc y aplicado a 447 estudiantes de los Grados de Infantil y Primaria durante el escenario prepandemia (presencial) y durante la pandemia COVID-19 (virtual). Los resultados muestran que esta actividad es especialmente útil para facilitar la motivación y el com- promiso con el aprendizaje, así como para estudiar los contenidos y mejorar la calidad de las interacciones. Los aspectos relacionados con las interacciones personales fueron valo- rados más positivamente en la docencia desarrollada durante la pandemia. El alumnado muestra una buena valoración de la actividad diseñada, tanto en el escenario presencial como en el virtualArtículo Las ideas parentales sobre educación y desarrollo un estudio longitudinal(Parental beliefs about education and development: a longitudinal study, 2021) Ridao Ramírez, Pilar; López Verdugo, Isabel; Moreno Rodríguez, María del Carmen; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación; Universidad de Sevilla. SEJ705: Parentalidad y Bienestar Familiar; Universidad de Sevilla. SEJ547: Procesos de Desarrollo y Educación en Contextos Familiares y EscolaresEl presente estudio tiene como objetivo conocer las ideas parentales a lo largo de las principales etapas de desarrollo de los hijos y las hijas. Du-rante dieciséis años se realiza un seguimiento longitudinal a 102 progeni-tores (55 madres y 47 padres). Se les administra el CIP (cuestionario de ideas de padres) en las distintas etapas del desarrollo infantil: nacimiento (tiempo 1), 22 meses (tiempo 2), 7 años (tiempo 3) y 16 años (tiempo 4). Aunque, en líneas generales, el contenido de las ideas de los padres y de las madres tiende a mantenerse estable a lo largo del tiempo, existen patrones de configuración específicos asociados al momento evolutivo de los hijos y las hijas, encontrándose más semejanzas entre el tiempo 1y el tiempo 4, por un lado, y entre el tiempo 2 y el tiempo 3, por otro. Se discuten estos resultados argumentando que los grandes momentos de cambio o de inseguridad en el ejercicio de la paternidad contribuyen a subrayar los planteamientos de la ideología tradicional, y se plantea la utilidad de conocer las ideas evolutivo-educativas de los progenitores de cara al desarrollo de programas psicoeducativos para padres y madresArtículo Evaluación de cobertura del Programa NAYFA en Andalucía para familias en situación de conflictividad en el ámbito familiar(Col·legi Oficial de Psicòlegs de la Comunitat Valenciana, 2024) Lorence Lara, Bárbara; Hidalgo García, María Victoria; Maya, Jesús; Rodriguez Carrasco, Carmen Rocío; Arias Rivera, Shirley; Universidad de Sevilla. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación; Universidad de Sevilla. SEJ705: Parentalidad y Bienestar FamiliarSe presenta la evaluación de cobertura del Programa NAYFA, una intervención de prevención secundaria para familias en situación de conflictividad que se aplica en la Comunidad de Andalucía desde 2019. Con el objeto de prevenir la VFP, este programa se plantea la promoción de competencias parentales, de competencias socioemocionales en niños, niñas y adolescentes y la mejora del funcionamiento familiar de las participantes. Los datos de cobertura 2022-2023 muestran un índice de participación de 323 familias, distribuidas equitativamente por toda Andalucía, y de las cuales 383 figuras parentales completaron la evaluación inicial del programa e iniciaron la intervención. Los resultados mostraron un perfil de familias que vivían en situación de conflictividad familiar (en torno al 50% con conductas de VFP graves), cuyas figuras parentales presentaban inadecuadas competencias parentales para el ejercicio positivo de la parentalidad, y en el que existían bastantes hijos/as con problemas emocionales y conductuales. Esta evaluación de cobertura refuta la pertinencia de los objetivos del Programa NAYFA, así como el enfoque metodológico psicoeducativo y psicoterapéutico que propone la intervención