Informes (Administración de Empresas y Comercialización e Investigación de Mercados (Marketing))
URI permanente para esta colecciónhttps://hdl.handle.net/11441/32428
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Informe Estudio sobre los recursos de emprendimiento en economía social: situación, carencias y propuestas de mejora(2023-11) Rincón Roldán, Francisco; Baena Luna, Pedro; Universidad de Sevilla. Departamento de Administración de Empresas y Comercialización e Investigación de Mercados (Marketing)Informe Informe GEM Provincia de Sevilla 2021-2022(2022) Liñán, Francisco; Cabello Medina, Carmen; Fernández Serrano, José; Carmona Lavado, Antonio; Jaén Figueroa, Inmaculada; Cubo Molina, Aida del; Universidad de Sevilla. Departamento de Economía Aplicada I; Universidad de Sevilla. Departamento de Administración de Empresas y Comercialización e Investigación de Mercados (Marketing)El Informe GEM (Global Entrepreneurship Monitor) de la Provincia de Sevilla 2021-2022 ha sido realizado por un grupo de investigadores de la Universidad Pablo de Olavide y la Universidad de Sevilla. Desde GEM se elaboran anualmente informes de ámbito global, nacional, regional y local, gracias a una red de equipos de investigación en los países que participan en el observatorio. La metodología común que se sigue en todos estos ámbitos, permite la obtención de indicadores homogéneos sobre la actividad emprendedora y, por tanto, la comparación del fenómeno entre diferentes territorios y el análisis de su evolución a lo largo del tiempo.Informe Analyzing an absorptive capacity: unlearning context and information sistem capabilities as catalysts for innovativeness(2010) Cepeda-Carrión, Gabriel; Cegarra-Navarro, Juan Gabriel; Jiménez Jiménez, Daniel; Universidad de Sevilla. Departamento de Administración de Empresas y Comercialización e Investigación de Mercados (Marketing)This study examines the impact of a company’s unlearning context and information system (IS) capabilities on the company’s ability to challenge of basic beliefs and to implement processes that are explicitly or tacitly helpful in the reception of new ideas (absorptive capacity). We also examine the relationship between absorptive capacity and the existence and enhancement of innovativeness. These relationships are examined through an empirical investigation of 286 large Spanish companies. Our results show that absorptive capacity is an important dynamic determinant for developing a company’s innovativeness. Moreover, this relationship is best explained with two related constructs. Firstly, the company’s unlearning context plays a key role in managing the tension between potential absorptive capacity and realised absorptive capacity. Secondly, the results also shed light on a tangible means for managers to enhance their company’s innovativeness through IS capabilities.Artículo La teoría de los dos factores en la satisfacción del cliente(Academia Europea de Dirección y Economía de la Empresa, 1998) Carmona Lavado, Antonio; Leal Millán, Antonio Genaro; Universidad de Sevilla. Departamento de Administración de Empresas y Comercialización e Investigación de Mercados (Marketing)En este trabajo se testa la teoría de los dos factores en la satisfacción del cliente, aplicando el método del incidente crítico en un único sector y servicio: el de las copisterías, y a un único segmento de mercado: el de los estudiantes de Empresariales. Los resultados obtenidos sugieren la necesidad de desarrollar una nueva teoría que explique la asociación de las dimensiones de los productos y/o servicios a la satisfacción e insatisfacción del cliente.Informe Organizational unlearning context fostering learning for customer capital through time: lessons from smes in the telecommunications industry(2010) Wensley, Anthony K. P.; Leal Millán, Antonio Genaro; Cepeda-Carrión, Gabriel; Cegarra-Navarro, Juan Gabriel; Universidad de Sevilla. Departamento de Administración de Empresas y Comercialización e Investigación de Mercados (Marketing)In situations where organizations and their members face changing environments it is necessary that old knowledge represented in processes and routines be challenged prior to the addition of new knowledge. It could be claimed that for learning to occur on an organizational level it must be possible for unlearning to take place. However, there have been few, if any, studies providing direct empirical evidence for this relationship. In the analysis presented in this paper we explicitly include time as a variable in order to model a situation where unlearning at time (t0) in order to learn more efficiently at a moment after occurs prior to time (t1). In addition, we also examine the relationship between organizational learning and customer capital. These relationships are examined through an empirical investigation of 107 Spanish small and medium sized enterprises (SMEs) from the Telecommunications industry. The results indicate that the effect of the unlearning at a moment (t0) on customer capital at a moment (t1) is depends on whether the learning taking place at (t1) can be characterized as either exploration or exploitation.Informe Crisis y comportamiento exportador de la empresa: estímulo para el aprovechamiento de una oportunidad(2010) Casillas Bueno, José Carlos; Acedo González, Francisco José; Moreno Menéndez, Ana MaríaEl presente trabajo analiza, desde una perspectiva teórica, el papel que la situación actual de crisis económica desempeña en relación a la actividad exportadora de las empresas de nuestra comunidad. La premisa básica de la investigación es que el hecho de que la crisis esté afectando de manera más duradera e intensa a España que a otros países de nuestro entorno puede propiciar que muchas empresas vislumbren la actividad exportadora como una oportunidad para afrontar mejor este difícil periodo. El trabajo, tras un breve análisis a algunos datos macroeconómicos, realiza una revisión de la literatura existente en relación a tres aspectos diferentes. (1) el proceso de internacionalización de la empresa; (2) el papel de los estímulos a la exportación; y (3) el proceso de identificación y explotación de oportunidades. A partir de esta revisión se propone un marco teórico que pretende ser contrastados a través de datos empíricos en una fase posterior de la investigación.Informe Entrepreneurial intention, cognitive social capital and culture: empirical analysis for Spain and Taiwan(2008) Liñán, Francisco; Santos Cumplido, Francisco Javier; Roldán Salgueiro, José Luis; Universidad de Sevilla. Departamento de Economía Aplicada I; Universidad de Sevilla. Departamento de Administración de Empresas y Comercialización e Investigación de Mercados (Marketing)Objetives:The main purpose of this paper is building a research model to integrate the socioeconomic concept of social capital within intentional models of new firm creation. Nevertheless, some researchers have found cultural differences between countries and regions to have an effect on economic development. Therefore, a second objective of this study is exploring whether those cultural differences affect entrepreneurial cognitions. Research design and methodology: Two samples of last year university students from Spain and Taiwan are studied through an Entrepreneurial Intention Questionnaire (EIQ). Structural equation models (Partial Least Squares) are used to test the hypotheses. The possible existence of differences between both sub-samples is also empirically explored through a multigroup analysis. Main outcomes and results: The proposed model explains 54. 5% of the variance in entrepreneurial intention. Besides, there are some significant differences between both subsamples that could be attributed to cultural diversity. Conclusions: This paper has shown the relevance of cognitive social capital in shaping individuals’ entrepreneurial intentions across different countries. Furthermore, it suggests that national culture could be shaping entrepreneurial perceptions, but not cognitive social capital. Therefore, both cognitive social capital and culture (made up essentially of values and beliefs), may act together to reinforce the entrepreneurial intentionInforme Big data and virtual communities: methodological issues(2014) Martínez Torres, María del Rocío; Toral, S. L.; Fornara, Nicoletta; Universidad de Sevilla. Departamento de Administración de Empresas y Comercialización e Investigación de Mercados (Marketing); Universidad de Sevilla. Departamento de Ingeniería ElectrónicaVirtual communities represent today en emergent phenomenon through which users get together to create ideas, to obtain help from one another, or just to casually engage in discussions. Their increasing popularity as well as their utility as a source of business value and marketing strategies justify the necessity of defi ning some specifi c methodologies for analyzing them. The aim of this paper is providing new insights into virtual communities from a methodological viewpoint, highlighting the main trends and challenges