Anuario de Psicología Clínica y de la Salud, 2012, nº 8

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  • Acceso AbiertoArtículo
    Issue on Virtual Reality: Editorial
    (Universidad de Sevilla, 2012) Río Sánchez, Carmen del; Universidad de Sevilla. Departamento de Personalidad, Evaluación y Tratamiento Psicológicos
  • Acceso AbiertoArtículo
    Monográfico sobre Realidad Virtual: Editorial
    (Universidad de Sevilla, 2012) Río Sánchez, Carmen del; Universidad de Sevilla. Departamento de Personalidad, Evaluación y Tratamiento Psicológicos
  • Acceso AbiertoArtículo
    What does resilience refer to when talking about people living in extreme poverty in Central Mexico?
    (Universidad de Sevilla, 2012) Palomar Lever, Joaquina; Matus García, Graciela Lorena; Victorio Estrada, Amparo
    The aim of this study was to identify the factors that predict resilience in people living in extreme poverty in Mexico, analyzing a broad set of social, school, family and personal variables. A total of 913 adults were interviewed. Four regression analyses were done, one for each area and a fifth that combined all areas. The factors that predict resilience in each individual area are optimism, depression, locus of control, coping, emotional intelligence and achievement motivation. In terms of schools, a reflexive learning style is the variable that predicts resilience. For the area of family, the significant variables were authoritative parenting styles and family relations, while in the social area, the predictors were social support and social identity. In the general regression, locus of control, coping, achievement motivation and sense of humor were identified as significant predictors of the resilience. The results are discussed in terms of their implications for this segment of the population.
  • Acceso AbiertoArtículo
    ¿De qué está hecha la resiliencia de pobres extremos del Centro de México?
    (Universidad de Sevilla, 2012) Palomar Lever, Joaquina; Matus García, Graciela Lorena; Victorio Estrada, Amparo
    Objetivos: Identificar los factores que predicen la resiliencia en personas que viven en extrema pobreza en México, analizando un amplio conjunto de variables personales, familiares, escolares y sociales. Método: Se encuestó a 913 adultos. Se realizaron cinco análisis de regresión, uno para cada área y uno general. Los factores asociados con la resiliencia en el área individual son: optimismo, depresión, locus de control, afrontamiento, inteligencia emocional y motivación al logro. Para el área escolar, la variable predictora es el estilo de aprendizaje reflexivo. En el área familiar las variables significativas fueron las relaciones familiares, así como los estilos de paternidad democrático y autoritario. En el área social las variables explicativas fueron apoyo social y la identidad social. Finalmente, en la regresión general, se identificó al locus de control, el estilo de afrontamiento, la motivación al logro y el sentido del humor como predictores significativos de la resiliencia. Los resultados son discutidos en términos de sus implicaciones para este sector de la población.
  • Acceso AbiertoArtículo
    Normalization of the eating patterns in a patient with anorexia nervosa, purgative subtype, with the support of a virtual environment. A case study
    (Universidad de Sevilla, 2012) Perpiñá Tordera, Conxa; Ferrero, Ángela; Carrió, Carmen; Roncero Sanchís, María
    The aim of this study was to analyze the usefulness and effectiveness of a virtual environment as a complementary tool to cognitive-behavioral treatment in normalizing the food intake of a patient with a diagnosis of AN, purging subtype. After the6-session VR module, the results indicated that the patient was normalizing her eating patterns. Her binging and vomiting had decreased; she had introduced forbidden foods avoided for years like toast and pizza, and her weight had increased slightly. There was also an improvement in all factors assessed by the EDI, highlighting a major change in “perfectionism” and “drive to thinness”. Her depressive and anxious symptoms had decreased, and her social interaction had increased progressively. Virtual experiences were evaluated as very real by the patient, who felt quite involved with the virtual environment. The level of satisfaction and degree of usefulness of the VR component were rated highly by the patient. Finally, the need to explore new therapeutic strategies in order to increase adherence and motivation in these kinds of patients and disorders is discussed.
  • Acceso AbiertoArtículo
    Normalización de la ingesta en una paciente con anorexia nerviosa purgativa con el apoyo de un entorno virtual. Un estudio de caso
    (Universidad de Sevilla, 2012) Perpiñá Tordera, Conxa; Ferrero, Ángela; Carrió, Carmen; Roncero Sanchís, María
    El objetivo de este estudio fue analizar la utilidad y efectividad del uso de un entorno virtual como herramienta complementaria al tratamiento cognitivo conductual en la normalización de la ingesta de una paciente con diagnóstico de AN subtipo purgativo. Tras el módulo de RV de 6 sesiones los resultados indicaron que la paciente fue normalizando su alimentación, los atracones y vómitos se redujeron, introdujo alimentos prohibidos como tostadas o pizza evitados durante años, y su peso experimentó un ligero incremento. También se produjo una mejoría en todos los factores evaluados por el EDI, destacando un mayor cambio en los factores perfeccionismo y tendencia a adelgazar. Su sintomatología depresiva y ansiosa disminuyó, y su interacción social se incrementó progresivamente. Las experiencias virtuales fueron evaluadas como muy reales por la paciente, quien se sintió muy involucrada con el ambiente virtual. El nivel de satisfacción con el componente de RV, así como el grado de utilidad del mismo fue altamente valorado por la paciente. Finalmente se reflexiona sobre la necesidad de estudiar nuevas estrategias terapéuticas que aumenten la adherencia y la motivación al cambio de estos trastornos.
  • Acceso AbiertoArtículo
    Virtual reality for the treatment of emotional disorders: A review
    (Universidad de Sevilla, 2012) Quero Castellano, Soledad; Botella Arbona, Cristina; Guillén Botella, Verónica; Molés, Mar; Nebot, Sara; García-Palacios, Azucena; Baños Rivera, Rosa María
    At this moment a great expansion of Information and Communications Technologies such as Virtual Reality and Augmented Reality is taking place in several fields, including the psychological treatments field. These technologies help the patient both to confront his/her problems in a meaningful yet controlled and safe setting. Further, they open the possibility of experiencing his/her life in another, more satisfactory, way. There are already data on the effectiveness of these procedures for the treatment of different psychological disorders. In the present work a review of the different studies made in this field for emotional disorders is presented. Besides, the advantages and disadvantages of VR, and the future lines of work concerning these technologies are also analysed.
  • Acceso AbiertoArtículo
    Virtual Reality Applications in Attention Deficit Disorder with Hyperactivity: An approximation
    (Universidad de Sevilla, 2012) Delgado Pardo, Gracia; Moreno García, Inmaculada; Universidad de Sevilla. Departamento de Personalidad, Evaluación y Tratamiento Psicológicos
    The goal of this work is to analyze the areas of application of virtual reality in attention deficit disorder with hyperactivity. Taking into account the brief and recent history of this technology in the area of childhood, we have reviewed all publications dealing with the topic from 1990-2012. Based on our research, we have distinguished two basic applications: 1) virtual reality as an instrument for the assessment and diagnosis of this disorder; 2) virtual reality as a procedure for intervention and treatment. In this case, virtual reality can be applied as the sole technique or as part of multimodal programs, combined with cognitivebehavioral techniques or with neurofeedback. This work presents the advances and drawbacks of this technology with respect to attention deficit-hyperactivity disorder.
  • Acceso AbiertoArtículo
    Predictors of referential thinking: analyses of clinical subjects and controls
    (Universidad de Sevilla, 2012) Rodríguez Testal, Juan Francisco; Senín Calderón, María Cristina; Perona Garcelán, Salvador Félix; Ruiz Veguilla, Miguel; Fernandez Jiménez, Eduardo; Universidad de Sevilla. Departamento de Personalidad, Evaluación y Tratamiento Psicológicos
    Background. Referential thinking (RT) is a common characteristic of human mentation. In psychopathology, RT has been traditionally associated with psychosis. In this study we analyze RT (self-references, SR) differences between clinical and control samples, and we identify variables to predict RT. METHODS. 120 adults (70 patients and 50 control subjects from the general population), with a mean age of 34.49 (SD, 10.63); 60% female. RESULTS. The number of SR among patients, especially patients with diagnosed psychoses, was significantly greater than that among controls. No significant differences in RT were observed among patients characterized by axis II diagnoses or between patients characterized on different axes. The variables that were most predictive for SR were psychotic thinking (MCMI-II personality inventory, thought disorder), conceptual disorganization (BPRS psychiatric scale), age, and vulnerability indicators of mood disturbances (DAS scale). This set of state and trait variables accounted for 56.4% of the RT variance. CONCLUSIONS. There were more differences between patients and controls in terms of frequency of SR than of content (RT processes occur along a continuum). RT may be both a manifestation of state (with an additive effect on other psychopathologies), and a manifestation of trait (a characteristic of psychotic processes, one possibly associated with vulnerability indicators of mood disorders).
  • Acceso AbiertoArtículo
    Pictogram Room: Natural interaction technologies to aid in the development of children with autism
    (Universidad de Sevilla, 2012) Herrera Gutiérrez, Gerardo; Casa, Xavier; Sevilla, Javier; Rosa Escribano, Luis; Pardo Carpio, Carlos; Plaza, Javier; Jordan, Rita; Le Groux, Sylvain
    The pictogram room is a set of educational video games for children and adults with autistic spectrum disorder (ASD). Aspects like music and structured learning have been taken into account in the game designs, because many studies have indicated that such aspects improve the learning results among people with ASD. To define the educational goals of the project, specific difficulties in key development areas have been considered: corporal language, attention and imitation. There is already extensive knowledge on how to provide effective support to people with ASD through visual structure and music. Based on this knowledge, we have created a pedagogical proposal aimed at overcoming their difficulties while making use of their personal strong points and taking advantage of new technologies as well.
  • Acceso AbiertoArtículo
    Pictogram Room : Aplicación de tecnologías de interacción natural para el desarrollo del niño con autismo
    (Universidad de Sevilla, 2012) Herrera Gutiérrez, Gerardo; Casas, Xavier; Sevilla, Javier; Rosa Escribano, Luis; Pardo Carpio, Carlos; Plaza, Javier; Jordan, Rita; Le Groux, Sylvain
    El pictogram room es un conjunto de video juegos educativos para niños y adultos con trastorno del espectro del autismo (TEA). Se han tenido en cuenta aspectos como la música y el aprendizaje estructurado en el diseño de los juegos. Numerosos estudios indican que el uso de estas estrategias mejora el resultado del aprendizaje en personas con TEA. Para definir los objetivos educativos del proyecto han sido consideradas dificultades específicas de áreas claves del desarrollo: lenguaje corporal, atención conjunta e imitación. Hemos usado el extenso conocimiento existente sobre la forma de proporcionar apoyos efectivos a estas personas, a través de la estructura visual y la música, para crear una propuesta pedagógica dirigida a superar estas dificultades sacando partido de sus puntos fuertes y de las nuevas tecnologías.
  • Acceso AbiertoArtículo
    Predictores del pensamiento referencial: análisis de sujetos clínicos y controles
    (Universidad de Sevilla: Departamento de Personalidad, Evaluación y Tratamiento Psicológicos, 2012) Rodríguez Testal, Juan Francisco; Senín Calderón, María Cristina; Perona Garcelán, Salvador Félix; Ruiz Veguilla, Miguel; Fernández Jiménez, Eduardo; Universidad de Sevilla. Departamento de Personalidad, Evaluación y Tratamiento Psicológicos
    Antecedentes: El pensamiento referencial (PR) es una característica común de la actividad mental humana. En psicopatología, el PR se suele asociar a las psicosis. Este estudio analiza las diferencias en PR (auto-referencias, AR) entre una muestra clínica y de control. Se identifican variables que predicen el PR. Método: 120 adultos (70 pacientes, y 50 controles de población general), edad media: 34.49 años (DE: 10.63); 60% mujeres. Resultados: El número de AR entre los pacientes, especialmente entre los diagnosticados de psicosis, fue significativamente mayor que entre los controles. No hubo diferencias significativas en el PR de pacientes con diagnósticos del Eje II, o con diagnósticos en diferentes ejes. Las variables predictivas de AR son: pensamiento psicótico (inventario de personalidad MCMI-II, trastornos del pensamiento), desorganización conceptual (escala psiquiátrica BPRS), edad, y vulnerabilidad para las alteraciones anímicas (escala DAS). Estas variables de estado y rasgo representaron el 56.4% de la varianza del PR. Conclusiones: Hubo más diferencias entre pacientes y controles en frecuencia de AR que de contenido (el PR tiene lugar en un continuo). El PR puede ser tanto una manifestación de estado (con un efecto aditivo de psicopatologías), como de rasgo (característica de los procesos psicóticos y posiblemente asociado a la vulnerabilidad para las alteraciones anímicas).
  • Acceso AbiertoArtículo
    Aplicaciones de la Realidad Virtual en el Trastorno por Déficit de Atención con Hiperactividad: Una aproximación
    (Universidad de Sevilla, 2012) Delgado Pardo, Gracia; Moreno García, Inmaculada; Universidad de Sevilla. Departamento de Personalidad, Evaluación y Tratamiento Psicológicos
    Este trabajo tiene como objetivo analizar los ámbitos de aplicación de la tecnología de Realidad Virtual en el Trastorno por Déficit de Atención con Hiperactividad. Teniendo en cuenta la breve y reciente historia de esta tecnología en el ámbito infantil se han revisado las publicaciones aparecidas sobre el tema entre 1990 y 2012. Las investigaciones realizadas permiten diferenciar dos aplicaciones básicas: 1) Realidad Virtual como instrumento para evaluación y diagnóstico de este trastorno; 2) Realidad Virtual como procedimiento para la intervención y tratamiento. En este caso se aplica bien como técnica exclusiva o formando parte de programas multimodales, combinada con técnicas cognitivo-conductuales o con neurofeedback. Se exponen las ventajas e inconvenientes de esta tecnología respecto al trastorno hiperactivo-atencional.
  • Acceso AbiertoArtículo
    La realidad virtual para el tratamiento de los trastornos emocionales: una revisión
    (2012) Quero Castellano, Soledad; Botella Arbona, Cristina; Guillén Botella, Verónica; Molés, Mar; Nebot, Sara; García-Palacios, Azucena; Baños Rivera, Rosa María