NombreOrtega Riejos, Francisco Alonso
DepartamentoMatemática Aplicada I
Área de conocimientoMatemática Aplicada
Categoría profesionalCatedrático de Universidad
Correo electrónicoSolicitar
           
  • Nº publicaciones

    46

  • Nº visitas

    7058

  • Nº descargas

    11928


 

Artículo
Icon

Designing ecotourism routes with time-dependent benefits along arcs and waiting times at nodes

Piedra de la Cuadra, Ramón; Ortega Riejos, Francisco Alonso (MDPI, 2024)
Ecotourism routes serve as powerful tools for fostering environmental awareness. To achieve this, it is crucial to design ...
Tesis Doctoral
Icon

Knapsack models applied to the solution of complex problems in transport planning

Piedra de la Cuadra, Ramón; Ortega Riejos, Francisco Alonso (2023)
This thesis has been developed during the competitive research projects aimed at promoting the use of mathematical ...
Ponencia
Icon

Algorithm for planning faster routes in urban networks with time-dependant arcs and the possibility of introducing waiting periods at nodes

Ortega Riejos, Francisco Alonso; Marseglia, Guido; Mesa López-Colmenar, Juan Antonio; Piedra de la Cuadra, Ramón; Passerini, Giorgio; Ricci, Stefano (WIT Press, 2022)
Navigation systems implemented in mobile devices allow users to search for the shortest routes between pairs of points. ...
Artículo
Icon

Solidarity Behaviour for Optimizing the Waste Selective Collection

Barrena, Eva; Canca Ortiz, José David; Ortega Riejos, Francisco Alonso; Piedra de la Cuadra, Ramón (International Information and Engineering Technology Association, 2020)
The problem of managing selective collection of waste using containers inside historic city centres can be performed in ...
Ponencia
Icon

Experimental techniques and numerical models to detect pollutant emission in the transport sector

Marseglia, Guido; Medaglia, Carlo Maria; Ortega Riejos, Francisco Alonso; Mesa López-Colmenar, Juan Antonio; Canca Ortiz, José David (WITPress, 2019)
In recent years, the growth of fossil fuel use and greenhouse gases emissions (GHGs) has been promoted by the population ...
Artículo
Icon

Optimal Alignments for Designing Urban Transport Systems: Application to Seville

Marseglia, Guido; Medaglia, Carlo Maria; Ortega Riejos, Francisco Alonso; Mesa López-Colmenar, Juan Antonio (MDPI, 2019)
The achievement of some of the Sustainable Development Goals (SDGs) from the recent 2030 Agenda for Sustainable Development ...
Artículo
Icon

A matheuristic for optimizing skip–stop operation strategies in rail transit lines

Ortega Riejos, Francisco Alonso; Mesa López-Colmenar, Juan Antonio; Piedra de la Cuadra, Ramón; Pozo Montaño, Miguel Ángel (WIT Press, 2019)
In many transit systems, operators use skip–stop strategies to reduce travel time of particular train services by not ...
Artículo
Icon

Railway traffic disturbance management by means of control strategies applied to operations in the transit system

Ortega Riejos, Francisco Alonso; Mesa López-Colmenar, Juan Antonio; Pozo Montaño, Miguel Ángel; Puerto Albandoz, Justo (WIT Press, 2018)
Railway systems in metropolitan areas support a high density of daily traffic that is exposed to different types of ...
Artículo
Icon

Applying an entropic analysis to locate rapid transit lines in sprawled cities

Ortega Riejos, Francisco Alonso; Piedra de la Cuadra, Ramón; Ventura Pérez, Soly (WIT Press, 2018)
Urban sprawl is a phenomenon that leads to an extensive use of motorized transport modes with negative environmental impacts ...
Trabajo Fin de Grado
Icon

Casos de estudio del factor climatológico en ciudades, Umea (Suecia) una ciudad dual

Raya Martínez de Abellanosa, Carmen; Martínez Roldán, María Nieves; Zamarreño García, Teófilo; Ortega Riejos, Francisco Alonso (2017)
Trabajo Fin de Grado
Icon

Del olvido de una traza a una nueva oportunidad, el caso del trazado ferroviario regional en desuso de Marchena, Sevilla, y su reconversión en Corredor Verde, urbanismo, paisaje y sostenibilidad

Jiménez Jiménez, Moisés Sebastián; Martínez Roldán, María Nieves; Ortega Riejos, Francisco Alonso; Zamarreño García, Teófilo (2017)
Trabajo Fin de Grado
Icon

Desarrollo sostenible de una infraestructura ciclista mediante enfoque SIG

Pérez Casanova Gómez, Germán; Martínez Roldán, María Nieves; Ortega Riejos, Francisco Alonso; Zamarreño García, Teófilo (2017)
Trabajo Fin de Máster
Icon

Transporte urbano y sistemas de articulaciones hacia un nuevo modelo de movilidad sostenible, caso distrito nacional- Provincia Santo Domingo, República Dominicana

Ventura Pérez, Soly; Ortega Riejos, Francisco Alonso; Del Espino Hidalgo, Blanca (2017)
El objetivo general de este trabajo es analizar el sistema de movilidad actual del Distrito Nacional- provincia Santo ...
Trabajo Fin de Grado
Icon

La regeneración artística de Málaga, Río Guadalmedina y Barrio de las Artes SOHO

Martínez Segovia, Alejandro; Martínez Roldán, María Nieves; Ortega Riejos, Francisco Alonso; Zamarreño García, Teófilo (2017)
Desde sus orígenes, Málaga ha sido una ciudad que se ha conformado entorno al Río Guadalmedina con sus pros y contras. A ...
Trabajo Fin de Grado
Icon

Soundscape, casco histórico de la Ciudad de Cáceres

Bermúdez Ollero, Salvador; Zamarreño García, Teófilo; Ortega Riejos, Francisco Alonso; Martínez Roldán, María Nieves (2017)
El objetivo del trabajo desarrollado es parametrizar, tras el adecuado trabajo de campo, la calidad acústica de las cuatro ...
Trabajo Fin de Grado
Icon

Transformaciones urbanas en la ciudad de Sevilla, a través de la interacción con su río, claves para recuperar los márgenes no antropizados

Cid Escobar, Germán; Zamarreño García, Teófilo; Ortega Riejos, Francisco Alonso; Martínez Roldán, María Nieves (2017)
Trabajo Fin de Grado
Icon

Estudio del mapa estratégico de ruido de Santander, relación entre morfología urbana y niveles acústicos

Lastra del Rey, Abel; Zamarreño García, Teófilo; Ortega Riejos, Francisco Alonso; Martínez Roldán, María Nieves (2017)
Artículo
Icon

Multi-objective integration of timetables, vehicle schedules and user routings in a transit network

Laporte, Gilbert; Ortega Riejos, Francisco Alonso; Pozo Montaño, Miguel Ángel; Puerto Albandoz, Justo (Elsevier, 2017)
The Transit Network Timetabling and Scheduling Problem (TNTSP) aims at determining anoptimal timetable for each line of a ...
Trabajo Fin de Grado
Icon

Estudio de la nominación "Capital Europea de la Cultura" y análisis de la propuesta ganadora de WROCLAW 2016

Pérez Selim, Mario; Ortega Riejos, Francisco Alonso (2016)
Cada año un par de ciudades del viejo continente celebran ser Capital Europea de la Cultura. Múltiples preparativos, cambios ...
Trabajo Fin de Grado
Icon

Los campos electromagnéticos en las edificaciones y sus efectos en las personas

Cerrato Rodríguez, Juan; Ortega Riejos, Francisco Alonso; Martínez Roldán, María Nieves; Zamarreño García, Teófilo (2016)
Trabajo Fin de Grado
Icon

Intervención en el límite sur de El Ejido

Miticeva, Marta; Ortega Riejos, Francisco Alonso; Martínez Roldán, María Nieves; Zamarreño García, Teófilo (2016)
El objetivo general de este trabajo es estudiar una zona del municipio de El Ejido (Almería) que presenta problemática ...
Trabajo Fin de Grado
Icon

Algeciras y Ceuta, dos litorales, dos miradas

Abderrazak, Ih’ssan Ali; Ortega Riejos, Francisco Alonso; Martínez Roldán, María Nieves; Zamarreño García, Teófilo (2016)
Algeciras y Ceuta, por su ubicación estratégica, como ciudades que miran al Estrecho de Gibraltar, han tenido desde sus ...
Trabajo Fin de Grado
Icon

Iluminación natural en viviendas

Osuna Hens, Antonio; Ortega Riejos, Francisco Alonso; Martínez Roldán, María Nieves; Zamarreño García, Teófilo (2016)
Artículo
Icon

A short-turning policy for the management of demand disruptions in rapid transit systems

Canca Ortiz, José David; Barrena, Eva; Laporte, Gilbert; Ortega Riejos, Francisco Alonso (Springer, 2016)
Rapid transit systems timetables are commonly designed to accommodate passenger demand in sections with the highest passenger ...
Artículo
Icon

Analyzing the theoretical capacity of railway networks with a radial-backbone topology

Ortega Riejos, Francisco Alonso; Barrena, Eva; Canca Ortiz, José David; Laporte, Gilbert (Elsevier, 2016)
In this work we propose a mechanism to optimize the capacity of the main corridor within a railway network with a ...
Ponencia
Icon

Determining Routes for an Auxiliary Fleet in Presence of Emergencies on a Railway Line

Ortega Riejos, Francisco Alonso; Mesa López-Colmenar, Juan Antonio; Pozo Montaño, Miguel Ángel (Springer, 2016)
Transportation on-demand represents a mode of transport in which a set of users formulates transport requests between ...
Trabajo Fin de Grado
Icon

La ciudad del puerto, el puerto de la ciudad, el caso de Huelva en la integración urbana de los espacios portuarios

Rodríguez Garrido, María; Ortega Riejos, Francisco Alonso; Martínez Roldán, María Nieves; Zamarreño García, Teófilo (2015)
La ciudad de Huelva es portuaria desde sus orígenes, sin embargo hoy día vive de espaldas a su río, olvidada de su condición ...
Tesis Doctoral
IconIcon

Mathematical models for the design and planning of transportation on demand in urban logistics networks

Pozo Montaño, Miguel Ángel; Ortega Riejos, Francisco Alonso; Puerto Albandoz, Justo (2015)
The freight-transport industry has made enormous progress in the development and application of logistics techniques that ...
Artículo
Icon

Modelling and planning public cultural schedules for efficient use of resources

Ortega Riejos, Francisco Alonso; Pozo Montaño, Miguel Ángel; Puerto Albandoz, Justo (Elsevier, 2015)
This paper addresses a decision making problem concerning the planning of cultural schedules. The model maximizes the ...
Capítulo de Libro
Icon

Rescheduling Railway Timetables in Presence of Passenger Transfers Between Lines Within a Transportation Network

Mesa López-Colmenar, Juan Antonio; Ortega Riejos, Francisco Alonso; Pozo Montaño, Miguel Ángel; Puerto Albandoz, Justo; Sousa, J.; Rossi, R. (Springer, 2014)
The problem of coordinating transfers consists of determining timetables which ensure the transfer of passengers between ...
Artículo
Icon

Locating optimal timetables and vehicle schedules in a transit line

Mesa López-Colmenar, Juan Antonio; Ortega Riejos, Francisco Alonso; Pozo Montaño, Miguel Ángel (Springer, 2014)
This paper deals with the Transit Network Timetabling and Scheduling Problem (TNTSP) in a public transit line. The TNTSP ...
Artículo
Icon

Planning Rapid Transit Networks

Laporte, Gilbert; Mesa López-Colmenar, Juan Antonio; Ortega Riejos, Francisco Alonso; Perea Rojas-Marcos, Federico (Elsevier, 2011)
Rapid transit construction projects are major endeavours that require long-term planning by several players, including politicians, ...
Artículo
Icon

Locating a metro line in a historical city centre: application to Sevilla

Laporte, Gilbert; Mesa López-Colmenar, Juan Antonio; Ortega Riejos, Francisco Alonso; Pozo Montaño, Miguel Ángel (Taylor and Francis, 2009)
When constructing a metro alignment under a historical city centre, it is important to generate a cost-effective path ...
Artículo
Icon

Forecasting the flight activity of Lobesia botrana (Denis & Schiffermüller) (Lepidoptera, Tortricidae) in Southwestern Spain

Gallardo, Antonio; Ocete Rubio, Rafael; López Martínez, María Ángeles; Maistrello, Lara; Ortega Riejos, Francisco Alonso; Semedo, A.; Soria Iglesias, Francisco Javier (Wiley, 2009)
This study aimed at elaborating a forecasting tool of the phenology of the serious pest Lobesia botrana in Southwestern ...
Artículo
Artículo
Icon

Locating a Central Hunter on the Plane

Cera López, Martín; Mesa López-Colmenar, Juan Antonio; Ortega Riejos, Francisco Alonso; Plastria, Frank (Springer, 2007)
Protection, surveillance or other types of coverage services of mobile points call for different, asymmetric distance ...
Artículo
Icon

Locating waste pipelines to minimize their impact on marine environment

Cáceres Sansaloni, María Teresa; Mesa López-Colmenar, Juan Antonio; Ortega Riejos, Francisco Alonso (Elsevier, 2007)
A waste pipeline, considered as an undesirable facility, is to be located in a coastal region. Two criteria are taken ...
Ponencia
Icon

Analysis of the Parameters of Transfers in Rapid Transit Network Design

García, Ricardo; Garzón Astolfi, Armando; Marín, Ángel; Mesa López-Colmenar, Juan Antonio; Ortega Riejos, Francisco Alonso (Schloss Dagstuhl--Leibniz-Zentrum fuer Informatik, 2006)
The rapid transit network design problem consists of the location of train alignments and stations in an urban traffic ...
Artículo
Icon

Maximizing Trip Coverage in the Location of a Single Rapid Transit Alignment

Laporte, Gilbert; Mesa López-Colmenar, Juan Antonio; Ortega Riejos, Francisco Alonso; Sevillano, Ignacio (Springer, 2005)
This article describes several heuristics for the construction of a rapid transit alignment. The objective is the maximization ...
Ponencia
Icon

Metaheurística GRASP para el diseño de redes de tránsito rápido

Martínez, Francisco Javier; Melián, Belén; Moreno, José A.; Garzón Astolfi, Armando; Mesa López-Colmenar, Juan Antonio; Ortega Riejos, Francisco Alonso (Universidad de Granada, Soft Computing and Intelligent Information Systems Research Group, 2005)
En este trabajo se presenta un procedimiento heurístico GRASP para el problema del diseño de redes rápidas de transito ...
Ponencia
Icon

An Integrated Methodology for the Rapid Transit Network Design

Laporte, Gilbert; Marín, Ángel; Mesa López-Colmenar, Juan Antonio; Ortega Riejos, Francisco Alonso (Springer, 2004)
The Rapid Transit System Network Design Problem consists of two intertwined location problems: the determination of ...
Artículo
Icon

Location of p Facilities in a Multi-Storey Building

Arriola Hernández, Rosario; Laporte, Gilbert; Ortega Riejos, Francisco Alonso (GERAD, Groupe d'etudes et de Recherche en Analyse des Décisions, 2002)
This paper investigates several questions related to the location of facilities in multi- storey buildings in the presence ...
Artículo
Icon

Optimization methods for the planning of rapid transit systems

Laporte, Gilbert; Mesa López-Colmenar, Juan Antonio; Ortega Riejos, Francisco Alonso (Elsevier, 2000)
A central question when planning rapid transit systems is the determination of alignments and stations. Operational research ...
Artículo
Icon

A Methodology for Modelling Travel Distances by Bias Estimation

Ortega Riejos, Francisco Alonso; Mesa López-Colmenar, Juan Antonio (Sociedad de Estadistica e lnvestigaci6n Operativa, 1998)
Round norms τl p, p ∈ (1,2] and block norms have been utilised for modelling actual distances in transportation networks. ...
Tesis Doctoral
Icon

Localización y trazado de redes

Ortega Riejos, Francisco Alonso; Mesa López-Colmenar, Juan Antonio (1997)
El Capítulo 1 se dedica a la descripción y estimación de distancias de viaje en una red plana. Especial relevancia tiene ...
Artículo
Icon

Assessing the Efficiency of Rapid Transit Configurations

Laporte, Gilbert; Mesa López-Colmenar, Juan Antonio; Ortega Riejos, Francisco Alonso (Sociedad de Estadistica e lnvestigaci6n Operativa, 1997)
Eight basic transit network configurations are analyzed with respect to two measures: passenger/network ef[ectiveness and ...