Repositorio de producción científica de la Universidad de Sevilla

Are companies less environmentally-friendly due to the crisis? Evidence from Europe

 

Advanced Search
 
Opened Access Are companies less environmentally-friendly due to the crisis? Evidence from Europe
Cites
Show item statistics
Icon
Export to
Título alternativo: ¿Son las empresas menos respetuosas con el medioambiente durante la crisis? Evidencia europea
Author: Miras Rodríguez, María del Mar
Escobar Pérez, Bernabé
Carrasco Gallego, Amalia
Department: Universidad de Sevilla. Departamento de Contabilidad y Economía Financiera
Date: 2015
Document type: Article
Abstract: Academicians and managers are worried about what is going to happen with the Environmental Responsibilities of companies due to the worsening of their financial situation caused by the severe economic crisis that is significantly affecting them. The aim of this paper is to study the effect of the crisis on the environmental behavior of companies from the European countries that are suffering the financial crisis most (Greece, Ireland, Italy, Portugal, and Spain) through a data panel study between 2005 and 2012. The results show surprisingly that proactive, environmentallyfriendly actions have not decreased during the crisis but rather that the crisis has meant an increase in environmental commitment. This is strongly motivated by the Product Innovation actions which attain the highest increase. Las consecuencias que la crisis económica pueda tener sobre la responsabilidad medioambiental de las empresas preocupan tanto a directivos como a académicos. Por ello, el objetivo de este trabajo es estudiar el efecto que la crisis está teniendo sobre los comportamientos medioambientales de las empresas, en particular, de los países europeos que más están sufriendo la crisis (España, Grecia, Irlanda, Italia y Portugal) a través de un estudio de datos de panel (2005-2012). Los resultados muestran que las acciones medioambientalmente proactivas no han disminuido durante la crisis, sino que por el contrario, la crisis ha supuesto un incremento en el compromiso ambiental de las empresas. Ahora bien, es necesario señalar que estos resultados están fuertemente determinados por las acciones relativas a la Innovación en los Productos, ya que son éstas las que han experimentado el mayor incremento.
Cite: Miras Rodríguez, M.d.M., Escobar Pérez, B. y Carrasco Gallego, A. (2015). Are companies less environmentally-friendly due to the crisis? Evidence from Europe. Tourism and Management Studies, 11 (1), 129-135.
Size: 765.2Kb
Format: PDF

URI: https://hdl.handle.net/11441/85190

This work is under a Creative Commons License: 
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional

This item appears in the following Collection(s)