dc.creator | Contreras Medina, Fernando Ramón | es |
dc.creator | Hellín Ortuño, Pedro Antonio | |
dc.date.accessioned | 2019-03-19T09:50:13Z | |
dc.date.available | 2019-03-19T09:50:13Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Contreras Medina, F.R. y Hellín Ortuño, P.A. (2018). Media Aesthetics : Two Examples in the Spanish Art. Arte y Políticas de Identidad, 18, 127-146. | |
dc.identifier.issn | 1889-979X, | es |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11441/84348 | |
dc.description.abstract | This article unveils an aesthetic based on the intervention of machinery
into creative art procedures. The study goes deeply into a machine-related
aesthetic from philosophic reflections, which range from the incursions
of, firstly, optical technologies (photography, cinematography) and then
electronic technologies (videograph, computer graphics, networks). The
research throws new light on the notion of Media Art. The media have opened
up to artists the possibilities of the laboratory for aesthetic experimentation
and the innovative inter-relationship of art, science, and technology.
In this sense, the text demonstrates how new media creativity experiments
with forms more representative of postmodern thinking. For the purposes
of a better exemplification of the question raised, this article has briefly
analysed the works of two Spanish artists, representative of the two
different phases. The first example opens with the commencement of an
incipient Media Art in the technological and mystical ruminations of José Val
del Omar. In the second example, the contemporary evolution into internet
experimentation of Antoni Muntadas is demonstrated. | es |
dc.description.abstract | Este artículo descubre una estética basada en la intervención de las máquinas
en los procedimientos creativos del arte. El estudio profundiza en una estética
del maquinismo desde la reflexión filosófica, que abarca desde la incursión
de las tecnologías ópticas (fotografía, cinematografía) a las tecnologías
electrónicas (videografía, computer graphics, redes). La investigación aporta
nuevas luces sobre la noción del Media Art. Los medios han abierto a los
artistas las posibilidades del laboratorio de experimentación estética entre
arte, ciencia e innovación tecnológica. En este sentido, el texto demuestra
como la nueva creatividad mediática ensaya formas más representativas
del pensamiento posmoderno. Para una mejor ejemplaridad de la cuestión
planteada, el artículo ha analizado brevemente las obras de dos artistas
españoles representativos de momentos distintos. En el primer ejemplo,
se expone el comienzo de un incipiente Arte de Medios en la cavilaciones
tecnológicas y místicas de José Val del Omar. En el segundo ejemplo, se
muestra la evolución contemporánea en el ensayo con Internet de Antoni
Muntadas. | es |
dc.format | application/pdf | es |
dc.language.iso | eng | es |
dc.relation.ispartof | Arte y Políticas de Identidad, 18, 127-146. | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Aesthetic | es |
dc.subject | Technology | es |
dc.subject | Postmodern Period | es |
dc.subject | Culture | es |
dc.subject | Machine intervention | es |
dc.subject | Estética | es |
dc.subject | Arte | es |
dc.subject | Maquinismo | es |
dc.subject | Tecnología | es |
dc.subject | Posmodernidad | es |
dc.subject | Cultura | es |
dc.title | Media Aesthetics : Two Examples in the Spanish Art | es |
dc.title.alternative | Estética de los medios : dos ejemplos en el arte español | es |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es |
dcterms.identifier | https://ror.org/03yxnpp24 | |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
dc.contributor.affiliation | Universidad de Sevilla. Departamento de Periodismo I | es |
dc.relation.publisherversion | https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6496678&orden=0&info=link | es |
idus.format.extent | 20 | es |
dc.journaltitle | Arte y Políticas de Identidad | es |
dc.publication.issue | 18 | es |
dc.publication.initialPage | 127 | es |
dc.publication.endPage | 146 | es |