dc.contributor.editor | Tejedor Cabrera, Antonio | es |
dc.contributor.editor | Molina Huelva, Marta | es |
dc.creator | Besa Díaz, Eneko | es |
dc.date.accessioned | 2018-02-07T11:36:17Z | |
dc.date.available | 2018-02-07T11:36:17Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Besa Díaz, E. (2017). Architect, work and method. En IDA: Advanced Doctoral Research in Architecture (1º. 2017. Sevilla) (1157-1179), Sevilla: Universidad de Sevilla. | |
dc.identifier.isbn | 978-84-16784-99-8 | es |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11441/70078 | |
dc.description.abstract | This thesis approaches the question of Method in architecture by focusing its analysis on 5 specific contemporary projects, trying to unveil their underlying constitutive motivations. KAZUYO SEJIMA (AND SANAA AND RYUE NISHIZAWA), House in a Plum Grove in Tokyo. FRANK O. GEHRY, Walt Disney Concert Hall in Los Angeles. ÁLVARO SIZA, Mimesis Museum in Paju Book City. REM KOOLHAAS, The Dutch Embassy in Berlin. PETER ZUMTHOR, Kolumba Museum in Cologne. Thus, architectonical object and work are considered the susceptible elements that provide the material knowledge that unravels the manner and the methodology by which they were conceived. With this particular approach, this thesis challenges other traditional studies, those that regard the Method in architecture as a regulated or universal systematic procedure. On the contrary, the purpose of this thesis is to clarify the foundations and principles that underlie
each specific architectonical object. Meanwhile, the conclusion of the thesis (which is the object of this paper) shows a position that complements the specific character of the previous chapters, since it dares to move forward conclusively towards the definition of the essential principles of the Method in architecture today. The thesis differentiates itself from the scientific-historical researches, having them as a support, it opens a new way for future researches which can be specifically focused on the architectonical project’s methodology. | es |
dc.description.abstract | La tesis se acerca a la cuestión del método en arquitectura focalizando su
análisis principalmente en 5 obras concretas del panorama contemporáneo, tratando dedesvelar las motivaciones últimas que las constituyen. KAZUYO SEJIMA (Y SANAA y RYUE NISHIZAWA), Casa en un Huerto de Ciruelos en
Tokio. FRANK O. GEHRY, Walt Disney Concert Hall en Los Ángeles. ÁLVARO SIZA, Museo Mimesis en Paju Book City. REM KOOLHAAS, La Embajada de Holanda en Berlín. PETER ZUMTHOR, Museo Kolumba en Colonia. El objeto y la obra arquitectónica se consideran así los elementos susceptibles de ofrecer el conocimiento material que permite desentrañar el modo y la metodología por el que éstos han sido concebidos. Con esta particular aproximación se desafían los tradicionales estudios que han comprendido al método como una sistemática universal o reglada, ya que en este caso el
propósito consiste más bien en esclarecer los fundamentos y principios que subyacen a cada objeto arquitectónico más específico. Por su parte, la conclusión de la tesis (objeto del presente paper) muestra una complementariedad al carácter específico de los capítulos previos, ya que se atreve a avanzar con cierta voluntad conclusiva hacia la definición de los principios más sustanciales del método en arquitectura hoy. La tesis se diferencia de las investigaciones científico-históricas. Teniendo a éstas como soporte, la abre el camino a futuras investigaciones focalizadas específicamente en el método de proyectos en arquitectura. | es |
dc.format | application/pdf | es |
dc.language.iso | spa | es |
dc.language.iso | eng | es |
dc.publisher | Universidad de Sevilla | es |
dc.relation.ispartof | IDA: Advanced Doctoral Research in Architecture (1º. 2017. Sevilla) (2017), p 1157-1179 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | process | es |
dc.subject | conceptualization | es |
dc.subject | method | es |
dc.subject | creation | es |
dc.subject | architecture | es |
dc.subject | proceso | es |
dc.subject | conceptualización | es |
dc.subject | método | es |
dc.subject | creación | es |
dc.subject | arquitectura | es |
dc.title | Architect, work and method | es |
dc.title.alternative | Arquitecto, obra y método | es |
dc.type | info:eu-repo/semantics/conferenceObject | es |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
idus.format.extent | 22 | es |
dc.publication.initialPage | 1157 | es |
dc.publication.endPage | 1179 | es |
dc.eventtitle | IDA: Advanced Doctoral Research in Architecture (1º. 2017. Sevilla) | es |
dc.eventinstitution | Sevilla | es |
dc.relation.publicationplace | Sevilla | es |