dc.creator | Llorent Bedmar, Vicente | es |
dc.date.accessioned | 2016-11-28T08:23:51Z | |
dc.date.available | 2016-11-28T08:23:51Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.citation | Llorent Bedmar, V. (2011). Educación escolar/familiar y parejas marroquíes. Estudio diacrónico de la región de Casablanca. Foro de Educación, 13, 139-153. | |
dc.identifier.issn | 1698-7799 | es |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11441/49170 | |
dc.description.abstract | Los matrimonios marroquíes han sufrido importantes transformaciones en las últimas décadas.
Éstas se encuentran íntimamente relacionadas con el nivel académico de los cónyuges, con la incorporación
de la mujer al mercado de laboral de forma remunerada y con la política gubernamental relacionada
con la igualdad de género.
Pretendemos poner de relieve los importantes cambios y transformaciones habidas en las parejas marroquíes
en lo tocante a su formación escolar y su ámbito familiar, en la Región de Casablanca (Marruecos).
Para lo que hemos realizado un estudio comparado diacrónico entre las situaciones de 1986 y 2007, utilizando
como instrumentos de recogida de datos un cuestionario mixto, entrevistas y la observación directa.
Las conclusiones no dejan lugar a dudas. Aunque los cambios que se han producido son realmente
importantes, todavía mujeres y hombres poseen roles y funciones claramente diferenciadas en la institución
familiar, en un contexto social donde las mujeres tienen un papel extremadamente importante en la educación
de sus hijos e hijas. | es |
dc.description.abstract | Moroccan marriages have experienced relevant changes in the former decades. These
transformations are closely linked to issues such as the couple academic background, women incorporation
to the labour market with related incomes, or governmental policy devoted to gender equality.
In our analysis we intend to highlight the major changes and transformations developed in the fields
of family and education of Moroccan couples in the geographical region of Casablanca (Morocco). In order
to gather data concerning those issues, we have undertaken a comparative diachronic study focused on those
aspects in the two chronological moments of the years 1986 and 2007. In relation to the methodological approach
of our analysis, we have used as main instruments of data collection a mixed questionnaire, several
interviews and direct observation.
The conclusions of our analysis are sound and clear. It can be stated that, in spite of the relevance of
the changes occured in the fields of family and education in Moroccan society, currently men and women
still develop clearly distinct roles and functions in the familiar institution, in the context of a society characterized
by the extremely important role of women in the education of Moroccan children. | es |
dc.format | application/pdf | es |
dc.language.iso | spa | es |
dc.publisher | Salamanca: FahrenHousen | es |
dc.relation.ispartof | Foro de Educación, 13, 139-153. | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Marruecos | es |
dc.subject | Educación | es |
dc.subject | Morocco | es |
dc.subject | Education | es |
dc.title | Educación escolar/familiar y parejas marroquíes. Estudio diacrónico de la región de Casablanca | es |
dc.title.alternative | Scholar/familiar education and Maroccan couples. Diachronic study of Casablanca region | es |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es |
dcterms.identifier | https://ror.org/03yxnpp24 | |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
dc.contributor.affiliation | Universidad de Sevilla. Departamento de Teoría e Historia de la Educación y Pedagogía Social | es |
dc.relation.publisherversion | http://forodeeducacion.com/ojs/index.php/fde/article/view/47/45 | es |
dc.identifier.doi | 10.14516/fde | es |
idus.format.extent | 14 p. | es |
dc.journaltitle | Foro de Educación | es |
dc.publication.volumen | 13 | es |
dc.publication.initialPage | 139 | es |
dc.publication.endPage | 153 | es |
dc.identifier.idus | https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/49170 | |