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Artículo

dc.creatorCastillo Manzano, José I.es
dc.creatorLópez Valpuesta, Lourdeses
dc.creatorPozo Barajas, Rafael deles
dc.date.accessioned2020-03-27T09:27:34Z
dc.date.available2020-03-27T09:27:34Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationCastillo Manzano, J.I., López Valpuesta, L. y Pozo Barajas, R.d. (2018). At a time of insurgent parties, can societies believe in election polls?. The Spanish experience. Revista de economía aplicada, 26 (78), 81-97.
dc.identifier.issn1133-455Xes
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11441/94630
dc.description.abstractThe main purpose of this paper is to use the Spanish case, through an econometric analysis of 226 electoral polls, to explain why polls are making more mistakes in times of great socioeconomic slumps, political instability and the emergence of new political parties. In this context, it is the very instrument with which society tries to reduce the reigning uncertainty that, paradoxically, can ultimately drive uncertainty up. Our results show that the prediction error for the new emerging parties is significantly higher than for the traditional parties and this error is not sensitive to solutions for increasing the reliability of surveys, such as increasing sample size, transparency constantly conducting periodical surveys, the closeness of the approaching election or the survey mode that is used. It can be observed that pollsters do not want to make predictions that vary greatly from the average of the other polls. Finally, editorial bias appears to play a significant role, especially in the case of traditional parties.es
dc.description.abstractEl principal objetivo de este artículo es explicar por qué las encuestas electorales cometen más errores en épocas de crisis económica, inestabilidad política y con partidos emergentes como Podemos y Ciudadanos. Para ello utilizamos una base de datos de 226 encuestas previas a las elecciones generales españolas de 2016. En este contexto, paradójicamente vemos como el instrumento que la sociedad utiliza para reducir su incertidumbre puede acabar aumentándola. Nuestros resultados muestran como el error de predicción de los nuevos partidos es significativamente mayor que los tradicionales e insensible a las soluciones clásicas para aumentar la precisión de las encuestas, como el tamaño de la muestra, el método de muestreo, la experiencia del encuestador, o la proximidad de la cita electoral. Además, se observa que las empresas que desarrollan las encuestas realizan de forma sistemática predicciones muy próximas a las que han realizado las encuestas recientes de sus competidores. Finalmente, el sesgo editorial parece ser una variable relevante, especialmente en lo relativo a las predicciones de los partidos tradicionaleses
dc.formatapplication/pdfes
dc.format.extent18es
dc.language.isoenges
dc.publisherUniversidad de Zaragoza: Departamento de Estructura e Historia Económicas y Economía Públicaes
dc.relation.ispartofRevista de economía aplicada, 26 (78), 81-97.
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectElection pollses
dc.subjectInsurgent partieses
dc.subjectInaccuracyes
dc.subjectSpaines
dc.titleAt a time of insurgent parties, can societies believe in election polls?. The Spanish experiencees
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dcterms.identifierhttps://ror.org/03yxnpp24
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.contributor.affiliationUniversidad de Sevilla. Departamento de Análisis Económico y Economía Políticaes
dc.contributor.affiliationUniversidad de Sevilla. Departamento de Economía Financiera y Dirección de Operacioneses
dc.relation.publisherversionhttps://www.revecap.alde.es/revista/numeros/78/pdf/REVECAP-78-(4).pdfes
dc.journaltitleRevista de economía aplicadaes
dc.publication.volumen26es
dc.publication.issue78es
dc.publication.initialPage81es
dc.publication.endPage97es

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