Show simple item record

Article

dc.creatorKanižaj, Igores
dc.date.accessioned2018-04-16T07:15:19Z
dc.date.available2018-04-16T07:15:19Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationKanižaj, I. (2017). The role of civil society organisations in promoting media literacy, transliteracy and media and information literacy in EU. Revista Fuentes, 19 (2), 69-80.
dc.identifier.issn1575-7072es
dc.identifier.issn2172-7775es
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11441/72871
dc.description.abstractCivil society has an important role in our societies. Its importance has been recognized in political science, media studies, communication science, sociology and in a multidisciplinary approach. From previous research we know that civic engagement is in a positive correlation to media literacy (ML) (Frau-Meigs & Torrent, 2009). Civil society organisations (CSOs) are one of the most important media literacy stake-holders in most of our societies. In this study we examine and analyze the results of two European research projects that analyzed in detail the CSOs’ role in the European context. The ANR TRANSLIT scientific research project is one of the projects analyzing the role of CSOs in media and information literacy. Mapping of media literacy practices and actions in EU-28 (European Audiovisual Observatory, Council of Europe) is the second one. Both projects included more than 100 European scientists and experts. We analyze the scope of CSOs activities, recognized as key stake-holders. Furthermore, we question the role they have in relation to other actors and sectors. We also discuss the historical differences and similarities in neighbouring countries. This article also calls for the necessity to indicate posible risks in CSOs activities and policies. In order to coordinate CSOs activities in the EU we offer a new model based upon six key elements of CSOs, as stake-holders in ML and MIL, in the EU and abroad.es
dc.description.abstractLa sociedad civil tiene un papel importante en nuestras sociedades. Su importancia ha sido reconocida en las ciencias políticas, en los estudios mediáticos, las ciencias de la comunicación, la sociología y en un enfoque multidisciplinario. De investigaciones previas, sabemos que el compromiso cívico está en una correlación positiva con la alfabetización mediática (Frau-Megis & Torrent, 2009). Las organizaciones de la sociedad civil (OSC) son una de las partes interesadas más importantes de la alfabetización mediática en la mayoría de nuestras sociedades. En este artículo examinamos y analizamos los resultados de dos proyectos de investigación europeos que han analizado en detalle el papel de las OSC en el contexto europeo. El proyecto de investigación científica ANR TRANSLIT es uno de los proyectos que analiza el papel de las OSC en alfabetización mediática e informacional. Mapeo de prácticas y acciones de alfabetización mediática en la UE-28 (Observatorio Europeo del Audiovisual, Consejo de Europa) ha publicado el segundo proyecto, Ambos proyectos incluyen más de 100 científicos y expertos europeos. En este estudio analizaremos el alcance de las actividades de las OSC, reconocidas como partes interesadas claves, además de cuestionar el papel que tienen en relación con otros actores y sectores. También expondremos las diferencias históricas y las similitudes en los países vecinos. Este artículo también exige la necesidad de indicar posibles riesgos en las actividades y políticas de las OSC. Para coordinar las actividades de las OSC en la UE, ofrecemos un nuevo modelo basado en seis elementos clave de las OSC, como partes interesadas en alfabetización mediática y AMI, en la UE y en el exterior.es
dc.formatapplication/pdfes
dc.language.isoenges
dc.publisherUniversidad de Sevillaes
dc.relation.ispartofRevista Fuentes, 19 (2), 69-80.
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectCSOses
dc.subjectMedia Literacyes
dc.subjectMedia and Information Literacyes
dc.subjectDigital Literacyes
dc.subjectPublic policieses
dc.subjectEuropees
dc.subjectOSCses
dc.subjectAlfabetización mediaticaes
dc.subjectAlfabetización mediatica e informacionales
dc.subjectAlfabetización digitales
dc.subjectPolíticas públicases
dc.subjectEuropaes
dc.titleThe role of civil society organisations in promoting media literacy, transliteracy and media and information literacy in EUes
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.relation.publisherversionhttps://revistascientificas.us.es/index.php/fuentes/article/view/4393es
idus.format.extent12 p.es
dc.journaltitleRevista Fuenteses
dc.publication.volumen19es
dc.publication.issue2es
dc.publication.initialPage69es
dc.publication.endPage80es

FilesSizeFormatViewDescription
4393-13730-2-PB.pdf204.3KbIcon   [PDF] View/Open  

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional