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dc.creatorFerreira Lopes, Patriciaes
dc.date.accessioned2018-03-22T07:52:51Z
dc.date.available2018-03-22T07:52:51Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationFerreira Lopes, P. (2015). The production of the rail system. Towards a historical IDE of rail heritage of Andalusia. Virtual Archaeology Review, 6 (13), 41-50.
dc.identifier.issn1989-9947es
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11441/71219
dc.description.abstractThe railway process (1854-1940) in Andalucia contributed to the formation of a new territorial structure. The railway, built and used, was also a means of production: business networks, flows of raw materials and people, energy technologies that shaped the land and also were shaped by it. In this sense, the railroad, produced and producer of various changes, cannot be understood without its productive forces, including knowledge and technology, the working class, the superstructure of society, the State and nether can't be separated from nature, where the topography and hydrology played important role. These factors are combined, juxtaposed, are interspersed, engage and sometimes collide, creating what might be called the " rail rhizome", a hyper complex space, intervened and shaped by a diversity of actors.This paper presents a new interpretation of the Andalucia railway heritage through the application of a Geographic Information System (GIS), which based on the historical creation of a spatial data infrastructure (SDI) of railways in Andalucia, open and expands its spatiotemporal vision.es
dc.description.abstractEl proceso ferroviario (1854-1940) en Andalucía contribuyó a la formación de una nueva estructura territorial. El ferrocarril, construido y utilizado, fue también un medio de producción: redes de negocios, flujos de materias primas y personas, energías, tecnologías que configuraron el territorio y fueron configurados por él. En este sentido, el ferrocarril, producido y productor de diversos cambios, no puede ser entendido sin sus fuerzas productivas, incluyendo el conocimiento y la técnica, la clase trabajadora, las superestructuras de la sociedad, el Estado, ni puede ser separado de la naturaleza, en el cual la orografía y la hidrología jugaron importante papel. Estos factores, se combinan, se yuxtaponen, se intercalan, se compenetran y a veces se colisionan, creando lo que podríamos llamar de "rizoma ferroviario", un espacio hipercomplejo, intervenido y conformado por una gran diversidad de actores. Este trabajo presenta una nueva interpretación del patrimonio ferroviario andaluz a partir de la aplicación de un Sistema de Información Geográfica (SIG), el cual partiendo de la creación de una Infraestructura de Datos Espaciales (IDE) histórica del ferrocarril en Andalucía, amplia y expande su visión espacio-temporal.es
dc.description.sponsorshipMinisterio de Economía y Competitividad HAR2012-34571es
dc.formatapplication/pdfes
dc.language.isospaes
dc.publisherUniversitat Politècnica de Valènciaes
dc.relation.ispartofVirtual Archaeology Review, 6 (13), 41-50.
dc.rightsAtribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional*
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectRailway Heritagees
dc.subjectGeographic Information Systemes
dc.subjectSpace Productiones
dc.subjectGISes
dc.subjectHistoric Spatial Data Infrastructurees
dc.subjectHistorical GISes
dc.subjectPatrimonio ferroviarioes
dc.subjectSistema de información geográficaes
dc.subjectProducción del espacioes
dc.subjectSIGes
dc.subjectInfraestructura de datos espaciales históricaes
dc.subjectSIG históricoes
dc.titleThe production of the rail system. Towards a historical IDE of rail heritage of Andalusiaes
dc.title.alternativeLa producción del sistema ferroviario. Hacia una IDE histórica del patrimonio ferroviario de Andalucíaes
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dcterms.identifierhttps://ror.org/03yxnpp24
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.contributor.affiliationUniversidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica Arquitectónicaes
dc.relation.projectIDHAR2012-34571es
dc.identifier.doi10.4995/var.2015.4371es
dc.contributor.groupUniversidad de Sevilla. HUM799: Estrategias de conocimiento patrimoniales
idus.format.extent10es
dc.journaltitleVirtual Archaeology Reviewes
dc.publication.volumen6es
dc.publication.issue13es
dc.publication.initialPage41es
dc.publication.endPage50es
dc.identifier.sisius22181es
dc.contributor.funderMinisterio de Economía y Competitividad (MINECO). España

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VAR_Patricia Ferreira Lopes_Hi ...620.0KbIcon   [PDF] View/Open   Articulo The production of the rail system, Historical ...

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