dc.creator | Ferreira Lopes, Patricia | es |
dc.date.accessioned | 2018-03-22T07:52:51Z | |
dc.date.available | 2018-03-22T07:52:51Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Ferreira Lopes, P. (2015). The production of the rail system. Towards a historical IDE of rail heritage of Andalusia. Virtual Archaeology Review, 6 (13), 41-50. | |
dc.identifier.issn | 1989-9947 | es |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11441/71219 | |
dc.description.abstract | The railway process (1854-1940) in Andalucia contributed to the formation of a new territorial structure. The railway, built and used, was also a means of production: business networks, flows of raw materials and people, energy technologies that shaped the land and also were shaped by it. In this sense, the railroad, produced and producer of various changes, cannot be understood without its productive forces, including knowledge and technology, the working class, the superstructure of society, the State and nether can't be separated from nature, where the topography and hydrology played important role. These factors are combined, juxtaposed, are interspersed, engage and sometimes collide, creating what might be called the " rail rhizome", a hyper complex space, intervened and shaped by a diversity of actors.This paper presents a new interpretation of the Andalucia railway heritage through the application of a Geographic Information System (GIS), which based on the historical creation of a spatial data infrastructure (SDI) of railways in Andalucia, open and expands its spatiotemporal vision. | es |
dc.description.abstract | El proceso ferroviario (1854-1940) en Andalucía contribuyó a la formación de una nueva estructura
territorial. El ferrocarril, construido y utilizado, fue también un medio de producción: redes de negocios,
flujos de materias primas y personas, energías, tecnologías que configuraron el territorio y fueron
configurados por él. En este sentido, el ferrocarril, producido y productor de diversos cambios, no puede ser
entendido sin sus fuerzas productivas, incluyendo el conocimiento y la técnica, la clase trabajadora, las
superestructuras de la sociedad, el Estado, ni puede ser separado de la naturaleza, en el cual la orografía y
la hidrología jugaron importante papel. Estos factores, se combinan, se yuxtaponen, se intercalan, se
compenetran y a veces se colisionan, creando lo que podríamos llamar de "rizoma ferroviario", un espacio
hipercomplejo, intervenido y conformado por una gran diversidad de actores.
Este trabajo presenta una nueva interpretación del patrimonio ferroviario andaluz a partir de la aplicación
de un Sistema de Información Geográfica (SIG), el cual partiendo de la creación de una Infraestructura de
Datos Espaciales (IDE) histórica del ferrocarril en Andalucía, amplia y expande su visión espacio-temporal. | es |
dc.description.sponsorship | Ministerio de Economía y Competitividad HAR2012-34571 | es |
dc.format | application/pdf | es |
dc.language.iso | spa | es |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | es |
dc.relation.ispartof | Virtual Archaeology Review, 6 (13), 41-50. | |
dc.rights | Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional | * |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Railway Heritage | es |
dc.subject | Geographic Information System | es |
dc.subject | Space Production | es |
dc.subject | GIS | es |
dc.subject | Historic Spatial Data Infrastructure | es |
dc.subject | Historical GIS | es |
dc.subject | Patrimonio ferroviario | es |
dc.subject | Sistema de información geográfica | es |
dc.subject | Producción del espacio | es |
dc.subject | SIG | es |
dc.subject | Infraestructura de datos espaciales histórica | es |
dc.subject | SIG histórico | es |
dc.title | The production of the rail system. Towards a historical IDE of rail heritage of Andalusia | es |
dc.title.alternative | La producción del sistema ferroviario. Hacia una IDE histórica del patrimonio ferroviario de Andalucía | es |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es |
dcterms.identifier | https://ror.org/03yxnpp24 | |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
dc.contributor.affiliation | Universidad de Sevilla. Departamento de Expresión Gráfica Arquitectónica | es |
dc.relation.projectID | HAR2012-34571 | es |
dc.identifier.doi | 10.4995/var.2015.4371 | es |
dc.contributor.group | Universidad de Sevilla. HUM799: Estrategias de conocimiento patrimonial | es |
idus.format.extent | 10 | es |
dc.journaltitle | Virtual Archaeology Review | es |
dc.publication.volumen | 6 | es |
dc.publication.issue | 13 | es |
dc.publication.initialPage | 41 | es |
dc.publication.endPage | 50 | es |
dc.identifier.sisius | 22181 | es |
dc.contributor.funder | Ministerio de Economía y Competitividad (MINECO). España | |