Ponencia
A critical analysis of the architectural work of Milton Barragán
Título alternativo | Análisis crítico de la obra arquitectónica de Milton Barragán |
Autor/es | Casado López, Guillermo |
Coordinador/Director | Tejedor Cabrera, Antonio
Molina Huelva, Marta |
Fecha de publicación | 2017 |
Fecha de depósito | 2018-02-07 |
Publicado en |
|
ISBN/ISSN | 978-84-16784-99-8 |
Resumen | This paper presents part of the research done for a doctoral thesis on the work of the Ecuadorian architect and sculptor, Milton Barragán. Belonging to the modernist movement and affiliated with ‘brutalism’ undertook most ... This paper presents part of the research done for a doctoral thesis on the work of the Ecuadorian architect and sculptor, Milton Barragán. Belonging to the modernist movement and affiliated with ‘brutalism’ undertook most of his work in Quito, Ecuador. Milton Barragán has been the main source of research information, providing material archiving and video format interviews about his biography, his influences and his work. The results presented correspond to early phases of the research study, and comprise a characterisation of his architecture and a preview of the critical analysis of his work based on studies of the influences on and the creative processes of four of his most important works: the Artigas Building (1974), the ‘Templo de La Dolorosa’ (1979), the CIESPAL Building (1980) and the ‘Templo de la Patria’ (1980). His works emerge from the site, with dialogues and connections between the architecture and the environment being established. Milton Barragán Interprets ‘brutalism’ through a prominent use of reinforced concrete and taking on structural and construction challenges. The application of sculptural concepts and the organic use of the exterior spaces make his work an element of great architectonic and heritage importance. La presente comunicación forma parte de la investigación de tesis doctoral sobre la obra del arquitecto y escultor ecuatoriano Milton Barragán. Perteneciente al movimiento moderno y adscrito al “brutalismo” ha desarrollado ... La presente comunicación forma parte de la investigación de tesis doctoral sobre la obra del arquitecto y escultor ecuatoriano Milton Barragán. Perteneciente al movimiento moderno y adscrito al “brutalismo” ha desarrollado la mayor parte de sus obras en Quito, Ecuador. Milton Barragán es la fuente de información principal de la investigación, aportando el material de su archivo y las entrevistas en formato video sobre su biografía, sus influencias y su obra. Los resultados presentados corresponden a las primeras fases de estudio de la investigación, realizándose la caracterización y un avance del análisis crítico de su obra. Todo ello en base a los estudios de sus influencias y de los procesos creativos de cuatro de sus obras más relevantes: el Edificio Artigas (1974), el Templo de La Dolorosa (1979), el Edificio CIESPAL (1980) y el Templo de la Patria (1980). Sus obras surgen del lugar, estableciéndose diálogos y conexiones entre la arquitectura y el entorno. Interpreta el “brutalismo” a través de un uso prominente del hormigón armado y la toma de retos estructurales y constructivos. La aplicación de conceptos escultóricos y el uso orgánico de los espacios exteriores convierten su obra en un elemento de enorme importancia arquitectónica y patrimonial. |
Cita | Casado López, G. (2017). A critical analysis of the architectural work of Milton Barragán. En IDA: Advanced Doctoral Research in Architecture (1º. 2017. Sevilla), Sevilla. |
Ficheros | Tamaño | Formato | Ver | Descripción |
---|---|---|---|---|
CASADO LOPEZ, GUILLERMO - ENG.pdf | 8.161Mb | [PDF] | Ver/ | |
CASADO LOPEZ, GUILLERMO - ESP.pdf | 8.374Mb | [PDF] | Ver/ | |