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Ponencia

dc.contributor.editorMercader-Moyano, Pilares
dc.creatorLópez Ortiz, J.es
dc.date.accessioned2017-05-15T11:37:49Z
dc.date.available2017-05-15T11:37:49Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationLópez Ortiz, J. (2015). Anthropic impact mitigation throught design strategies: Interdunal wetlands systems associated to the coast case studies. En Congreso Internacional de Costrucción Sostenible y Soluciones Ecoeficientes (1132-1154), Sevilla: Universidad de Sevilla. Escuela Técnica Superior de Arquitectura..
dc.identifier.isbn978-84-617-3964-6es
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11441/59832
dc.description.abstractThe lack of knowledge of the complexity from the natural systems within the city generates an irregular urban development because the cities grow without a coherent planning; those issues develop problems like the ecological fragmentation, the social and cultural decomposition, because these problems are being analyzed as an isolated element, without noticing the relation between them. Architecture needs to rethinks the role it plays in the environment in order to find a way to equilibrate the natural stage with the artificial environment, making people a crucial player in this process. The main objective of this research is to develop architectural design strategies that promotes understanding of the complexity of the interdunal lagoon system associated with the coast, as an starting point to mitigate the anthropic impact that the fragmentation press in this and other natural systems, so we can make a way to generate habitability and a community responsibility. The main components of the Interdunal lagoon system are wetlands, these are surrounded by sand dunes, those are connected with the coastal zone, this system is involved with many biological cycles, and they are important to give natural services and resources to populations, humanity is one of them, to make life affordable in the Sotavento zone, in the state of Veracruz, México. In the city of Veracruz, where the ecosystems have been pressing because of the anthropic impact, we propose the development of a case study in a place where the urban area is pressing an uncatalogued ecological patch, from the landscaping design perspective. In this case and other ones that are being developing, we propose design elements to establish strategies that will serve as an starting point to mitigate the damage that this absence of knowledge of our environment has made, offering alternatives that allow the development of infrastructure without risking the life of the ecosystems and the community.es
dc.description.abstractEl desconocimiento de la complejidad de los sistemas naturales inmersos en la ciudad genera que el crecimiento asentamientos humanos, urbanizaciones y desarrollos inmobiliarios sea de forma irregular, sin planificación coherente con el entorno; lo que detona la fragmentación ecológica y descomposición social y cultural, debido a que estas situaciones son vistas como elementos aislados, sin tomar en cuenta la relación que estos tienen entre sí. El papel que juega la arquitectura debe replantearse para buscar equilibrio entre entornos naturales y artificiales, haciendo participe a la población en el proceso. El objetivo principal de esta investigación es desarrollar estrategias de diseño arquitectónico que promuevan el entendimiento de la complejidad de los sistemas lagunares interdunarios asociados a la costa, como punto de partida para la mitigación gradual del impacto antrópico en el proceso de fragmentación que ejerce sobre éste y otros sistemas naturales, de tal manera que mejore el equilibrio natural y que se pueda generar habitabilidad y una corresponsabilidad en la comunidad. En la ciudad de Veracruz, donde la presión antrópica sobre el ecosistema ha tenido un gran impacto, se plantea el desarrollo de un caso de estudio desde la óptica del diseño de paisaje, en una zona urbana que ejerce presión sobre un parche ecológico no catalogado. En este y otros casos que se están desarrollando, se proponen elementos de diseño para establecer estrategias que servirán como punto de partida para mitigar gradualmente el daño que el desconocimiento de nuestro entorno ha provocado, ofreciendo alternativas que permitan desarrollar infraestructura sin poner en riesgo los ecosistemas y a la población.es
dc.formatapplication/pdfes
dc.language.isospaes
dc.language.isoenges
dc.publisherUniversidad de Sevilla. Escuela Técnica Superior de Arquitectura.es
dc.relation.ispartofCongreso Internacional de Costrucción Sostenible y Soluciones Ecoeficientes (2015), p 1132-1154
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectEcological Designes
dc.subjectWetlandses
dc.subjectPublic Spacees
dc.subjectHabitabilityes
dc.subjectSocial Inclusiones
dc.subjectDiseño ecológicoes
dc.subjectHumedadeses
dc.subjectEspacio públicoes
dc.subjectHabitabilidades
dc.subjectInclusión sociales
dc.titleAnthropic impact mitigation throught design strategies: Interdunal wetlands systems associated to the coast case studieses
dc.title.alternativeMitigación de impacto antrópico mediante estrategias de diseño: El caso del sistema lagunar interdunario asociado a la costaes
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectes
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
idus.format.extent23 p.es
dc.publication.initialPage1132es
dc.publication.endPage1154es
dc.eventtitleCongreso Internacional de Costrucción Sostenible y Soluciones Ecoeficienteses
dc.eventinstitutionSevillaes
dc.relation.publicationplaceSevillaes

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