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Artículo

dc.creatorCruces Roldán, Cristinaes
dc.date.accessioned2024-06-20T10:36:30Z
dc.date.available2024-06-20T10:36:30Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationCruces Roldán, C. (2016). Fandangos, fandanguillos and fandangazos: Fernando el de Triana on popular and flamenco music. Música oral del Sur: revista internacional, 13, 105-126.
dc.identifier.issn1138-8579es
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11441/160727
dc.description.abstractArte y artistas flamencos (1935) is an indispensable text with reference to the “GoldenAge” of flamenco and its protagonists, according to the vision of flamenco guitarist andsinger Fernando el de Triana (1867–1940). The book bears witness to a moment in whichflamenco experienced a genuine morphological revolution, developing positions andapplying patrimonial logic, and thus complicating the dichotomies with which flamencowas commonly viewed, as it sought to define itself in light of territorial, artistic, andpersonal dimensions of meaning. Fernando el de Triana intuited the differences between popular fandango, flamencofandango, and the then-fashionable fandanguillo; his exposition of these forms distils theinfluences of early-twentieth-century andalucismo (an Andalusian parochialism andpopulism). I argue there that conditions under which this book was published explain theoscillations between these popularist positions, and the degree of political accommodationbetween flamenco and Spanish nationalism, seen as a metonymic extension of “loandaluz”—and foreshadowing the coming propaganda of the Franco regime.es
dc.description.abstractArte y artistas flamencos (1935) es un texto de referencia obligada para conocer la “Edadde Oro” del género flamenco y sus protagonistas, según la visión del guitarrista y cantaorFernando el de Triana (1867-1940). Testigo de un tiempo en el que el fandango vive unaverdadera revolución morfológica, despliega posiciones y razonamientospatrimonializadores acerca de este estilo que complejizan las dicotomías aplicadas almundo flamenco, al afrontar sus formas territoriales, artísticas y personales. ROLDÁN Fernando el de Triana intuye las diferencias entre el flamenco popular, flamenco y elfandanguillo de moda, en cuya exposición se destilan las influencias del andalucismo de lasprimeras décadas del siglo XX. Sugerimos que las condiciones de edición del libro explicanlos vaivenes entre estas posiciones popularistas, y cierta asimilación política del flamencorespecto a “lo español-nacional” como generalización metonímica de “lo andaluz”, queanuncian el propagandismo por venir.es
dc.formatapplication/pdfes
dc.language.isoenges
dc.publisherCentro de Documentación Musical de Andalucíaes
dc.relation.ispartofMúsica oral del Sur: revista internacional, 13, 105-126.
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectFlamencoes
dc.subjectFandangoes
dc.subjectFandanguilloes
dc.subjectFernando el de Trianaes
dc.subjectAndalucismoes
dc.titleFandangos, fandanguillos and fandangazos: Fernando el de Triana on popular and flamenco musices
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.contributor.affiliationUniversidad de Sevilla. Departamento de Antropología Sociales
dc.journaltitleMúsica oral del Sur: revista internacionales
dc.publication.issue13es
dc.publication.initialPage105es
dc.publication.endPage126es

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