dc.creator | Grana Gil, Isabel | es |
dc.creator | Trigueros Gordillo, María Guadalupe | es |
dc.creator | Robles Sanjuán, Victoria | es |
dc.date.accessioned | 2024-01-15T09:34:06Z | |
dc.date.available | 2024-01-15T09:34:06Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Grana Gil, I., Trigueros Gordillo, M.G. y Robles Sanjuán, V. (2022). Political participation and education of women durng the Primo de Rivera dictactorship: the womwn assembly members. HSE – Social and Education History, 11 (1), 80-106. https://doi.org/10.17583/hse.9365. | |
dc.identifier.issn | 2014-3567 | es |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11441/153356 | |
dc.description.abstract | The objective of the article is to publicize the contributions of the first women
who occupied a seat in the Spanish Congress, during the Dictatorship of Primo
de Rivera. The methodology appliedhas been the educational history, carrying
out a review of the existing bibliography and, fundamentally, the use of
primary sources such as the minutes of the newspapers of the sessions of the
National Assembly.
Through the first we approach the political participation that women had
during that period, and their ideas about female education. From the review
of the minutes, we have analyzed the interventions of the assemblywomen, of
which we have established three main nuclei that make up the issues that they
considered priorities: Feminism and women's rights, Education, teaching and
values, and Charity and Protection of children and women.
As a fundamental conclusion, it should be noted that the political activity of
these women meant a modification of their exclusion from a terrain that had
been defined in masculine, that of politics, which laid the foundations for a
female mobilization for political citizenship that intensified during the second
republic | es |
dc.description.abstract | El objetivo del artículo es dar a conocer las aportaciones de las primeras
mujeres que ocuparon un escaño en el Congreso español, durante la Dictadura
de Primo de Rivera. La metodología aplicada ha sido la histórico-educativa, y
para ello hemos revisado la bibliografía existente y, fundamentalmente,
hemos consultado fuentes primarias como son las actas de los diarios de las
sesiones de la Asamblea Nacional.
A través de la primera nos acercamos a la participación política que tuvieron
las mujeres durante ese periodo y a sus ideas sobre la educación femenina. A
partir de la revisión de las actas hemos analizado las intervenciones de las
asambleístas, de las que hemos establecido tres grandes núcleos que
conforman los temas que consideraban prioritarios: feminismo y derechos de
la mujer; educación, enseñanza y valores; y beneficencia y protección a la
infancia y a la mujer.
Como conclusión esencial, hay que destacar que la actividad política de estas
mujeres supuso una modificación de su exclusión de un terreno que había sido
definido en masculino, el de la política, que sentó las bases para una
movilización femenina por la ciudadanía política que se intensificó durante la
Segunda República. | es |
dc.format | application/pdf | es |
dc.format.extent | 27 p. | es |
dc.language.iso | spa | es |
dc.publisher | Hipatia Press | es |
dc.relation.ispartof | HSE – Social and Education History, 11 (1), 80-106. | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Mujeres | es |
dc.subject | Educación | es |
dc.subject | Participación política | es |
dc.subject | Primo de Rivera | es |
dc.subject | Asambleístas | es |
dc.subject | Mujeres en la Asamblea Nacional | es |
dc.subject | Women | es |
dc.subject | Education | es |
dc.subject | Political participation | es |
dc.subject | Primo de Rivera | es |
dc.subject | Women assembly members | es |
dc.title | Political participation and education of women durng the Primo de Rivera dictactorship: the womwn assembly members | es |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es |
dcterms.identifier | https://ror.org/03yxnpp24 | |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/acceptedVersion | es |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
dc.contributor.affiliation | Universidad de Sevilla. Departamento de Teoría e Historia de la Educación y Pedagogía Social | es |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.17583/hse.9365 | es |
dc.identifier.doi | 10.17583/hse.9365 | es |
idus.validador.nota | Paqui | es |
dc.journaltitle | HSE – Social and Education History | es |
dc.publication.volumen | 11 | es |
dc.publication.issue | 1 | es |
dc.publication.initialPage | 80 | es |
dc.publication.endPage | 106 | es |