dc.creator | Carnero Díaz, Ángel | es |
dc.creator | Lara Bocanegra, Alejandro | es |
dc.creator | Muñoz Llerena, Antonio | es |
dc.creator | Alcaraz Rodríguez, Virginia | es |
dc.date.accessioned | 2023-09-29T07:15:06Z | |
dc.date.available | 2023-09-29T07:15:06Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Carnero Díaz, Á., Lara Bocanegra, A., Muñoz Llerena, A. y Alcaraz Rodríguez, V. (2023). Use of different teaching stratefies during the practical teaching of Weightlifting in the sports Science Degree. ESHPA - Education, Sport, Health and Physical Activity, 7 (2), 149-160. https://doi.org/10.5281/zenodo.8188648. | |
dc.identifier.issn | 2603-6789 | es |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11441/149222 | |
dc.description.abstract | La enseñanza de movimientos olímpicos es un proceso difícil debido a la naturaleza del propio movimiento.
Las diferentes estrategias de enseñanza tienen características singulares modulando el aprendizaje. Objetivos: El objetivo de
este estudio es hacer una prueba piloto para comparar la influencia de diferentes tipos de instrucción en la enseñanza de este
tipo de levantamientos. Métodos: 35 alumnos, fueron evaluados. Un grupo recibió instrucciones relacionadas con estrategias
de enseñanza implícitas y el otro fue instruido a través de estrategias de enseñanza explícitas. El movimiento de arrancada fue
el contenido principal de la sesión. Fueron valoradas las respuestas afectivas y la mejora en el rendimiento del ejercicio.
Resultados y discusión: Los resultados muestran que las instrucciones implícitas generaron una carga mental para entender de
2,71, 2,71 para conseguir el objetivo y una mejora en el rendimiento de la tarea del 32,2%. Las instrucciones explícitas
consiguieron unos resultados de 3,14, 3,76 y 15,8% respectivamente. Conclusiones: Las instrucciones implícitas aportaron
mayores mejoras en el rendimiento de la tarea, así como unas respuestas afectivas mejores durante el aprendizaje técnico de la
arrancada de halterofilia. Entrenadores y profesores pueden apoyarse en este tipo de estrategias de enseñanza como alternativa
a la enseñanza tradicional con alto conocimiento explícito | es |
dc.description.abstract | Teaching Olympic movements is a difficult process due to the inherent nature of the movements themselves. To
promote learning, different teaching strategies are used. The different teaching strategies have unique characteristics that
modulate learning. Aim: The objective of this study is to conduct a pilot test to compare the influence of different types of
instruction in teaching these types of lifts. Methods: 35 students with no prior experience in sports science were evaluated.
One group received instructions related to implicit teaching strategies (N=14) while the other was instructed through explicit
teaching strategies. The snatch movement was the main content of the 1.5-hour class. Affective responses were assessed in
different elements such as mental effort to understand the instructions, mental effort to achieve the task objective, and
improvement in exercise performance. Results & discussion: Results show that implicit instructions generated a mental load
to understand of 2.71, 2.71 to achieve the objective, and a 32.2% improvement in task performance. Explicit instructions
yielded results of 3.14, 3.76, and 15.8%, respectively. Conclusions: Implicit instructions provided greater improvements in
task performance, as well as better affective responses during the technical learning of the snatch lift. Coaches and teachers
can rely on these teaching strategies as an alternative to traditional teaching with high explicit knowledge | es |
dc.format | application/pdf | es |
dc.format.extent | 12 p. | es |
dc.language.iso | spa | es |
dc.relation.ispartof | ESHPA - Education, Sport, Health and Physical Activity, 7 (2), 149-160. | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Enseñanza-Aprendizaje | es |
dc.subject | Aprendizaje implícito | es |
dc.subject | Aprendizaje explícito | es |
dc.subject | Ciencias del Deporte | es |
dc.subject | Teaching-Learning | es |
dc.subject | Implicit Learning | es |
dc.subject | Explicit Learning | es |
dc.subject | Sports Science | es |
dc.subject | Sport Sciences | es |
dc.title | Use of different teaching stratefies during the practical teaching of Weightlifting in the sports Science Degree | es |
dc.title.alternative | Uso de diferentes estrategias de enseñanza durante las enseñanzas prácticas de halterofilia en el grado de Ciencias del Deporte | es |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es |
dcterms.identifier | https://ror.org/03yxnpp24 | |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/acceptedversion | es |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
dc.contributor.affiliation | Universidad de Sevilla. Departamento de Educación Física y Deporte | es |
dc.relation.publisherversion | http://doi.org/10.5281/zenodo.8188648 | es |
dc.identifier.doi | 10.5281/zenodo.8188648 | es |
idus.validador.nota | Paqui | es |
dc.journaltitle | ESHPA - Education, Sport, Health and Physical Activity | es |
dc.publication.volumen | 7 | es |
dc.publication.issue | 2 | es |
dc.publication.initialPage | 149 | es |
dc.publication.endPage | 160 | es |