dc.contributor.advisor | Pacheco Ramos, Guillermo | es |
dc.contributor.advisor | Vázquez Valenzuela, Rafael | es |
dc.contributor.advisor | | |
dc.creator | Linares Márquez, Sergio | es |
dc.date.accessioned | 2023-07-28T11:26:13Z | |
dc.date.available | 2023-07-28T11:26:13Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Linares Márquez, S. (2023). Analysis of Dynamical Models and Design of Feedback Control Laws for E-sail Deployment Operations. (Trabajo Fin de Máster Inédito). Universidad de Sevilla, Sevilla. | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11441/148258 | |
dc.description.abstract | Las Velas Eléctricas Solares son un sistema de propulsión continua basado en la interacción electrostática entre
el viento solar y el campo eléctrico creado por un conjunto de cables muy esbeltos cargados eléctricamente.
Con aplicaciones en misiones interplanetarias para vehículos de pequeño y mediano tamaño, el despliegue
de este conjunto de cables es uno de los principales problemas a resolver para la adecuada implementación
de este tipo de dispositivos. De esta manera, el objetivo del proyecto es analizar de manera extensa el modelo
dinámico y el diseño de algoritmos de control tanto lineales como no lineales para maniobras de despliegue
de Velas Eléctricas Solares, analizando el rendimiento de las leyes de control desarrolladas a través de la
implementación de un Filtro de Kalman Extendido. | es |
dc.description.abstract | In this master’s thesis, an assessment of the dynamic modelling and control of E-sail
deployment operations has been performed. In particular, the two-dimensional equations
of motion of both tangential and radial symmetrical deployment strategies have been
derived using a Lagrangian-based approximation.
For these dynamical models, both linear and non-linear control full state laws have been
developed, as well as an Extended Kalman Filter (EKF), using the available actuators and
sensors, respectively. The performance of the output feedback control laws (this is, the
feedback control laws computed using the state estimated by the EKF) has been finally
assessed taking into account a realistic level of noise within the measurements.
Thus, the implemented control algorithms proved the controllability of both deployment
strategies, whereas the order of magnitude of the obtained errors were reasonable given the
significance of the introduced perturbations. Additionally, the radial deployment strategy
presented significantly lower control requirements with respect to the tangential deployment
strategy in terms of the torque to be applied into the hub spin axis, despite its higher
mechanical complexity and number of control variables. | inglés |
dc.format | application/pdf | es |
dc.format.extent | 118 p. | es |
dc.language.iso | eng | es |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Despliegue, Velas Eléctricas Solares, Modelado Dinámico, Leyes de Control de Bucle Cerrado, Filtro de Kalman Extendido | es |
dc.title | Analysis of Dynamical Models and Design of Feedback Control Laws for E-sail Deployment Operations | es |
dc.title.alternative | Análisis de modelos dinámicos y diseño de controladores para la fase de despliegue de E-sails | es |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | es |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
dc.contributor.affiliation | Universidad de Sevilla. Departamento de Ingeniería Aeroespacial y Mecánica de Fluidos | es |
dc.description.degree | Universidad de Sevilla. Máster en Ingeniería Aeronáutica | es |