Show simple item record

Article

dc.creatorKriznar, Anabellees
dc.date.accessioned2023-07-11T07:19:02Z
dc.date.available2023-07-11T07:19:02Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationKriznar, A. (2023). Material and Technical Analysis as a Support for Art-Historical Characterization of Selected Mural Paintings in Austria around 1400. Colorants, 2 (3), 471-486. https://doi.org/10.3390/colorants2030022.
dc.identifier.issn2079-6447es
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11441/147834
dc.description.abstractSeveral medieval mural cycles in Austria were studied from the material and technical point of view, aiming to confirm (or reject) the art-historical hypothesis of their stylistic and workshop connection. These paintings can be found in the churches of Rust (“Fischerkirche”), Marz (Virgin’s Coronation parish church), Kobenz (St. Ruprecht parish church), Ofenbach (St. Veid parish church), and St. Johann am Steinfelde (St. John parish church). They were carried out around 1400 in the International Gothic style. Their workshop connections based on the style are doubtful, therefore, a material and technical study was carried out. Results showed different plaster composition, similar pigment palette, and diverse painting procedures. The murals in Marz, St. Johann, and the older register in Rust reveal important similarities such as plaster composition, predominant a fresco painting technique, the use of natural inorganic pigments, as well as many aspects of the painting procedure and modeling. On the contrary, those in Kobenz, Ofenbach, and the younger register in Rust differ considerably. The second group reveals lower quality in plaster composition, larger a secco parts, addition of synthetic pigments (Kobenz), and a rougher color modeling, indicating less skilled artists. The lower quality also results in a worse conservation state of these murals. The obtained results confirm the same workshop, but different artists in the first group, while in the second group no clear workshop/artist connection could be establishedes
dc.description.abstractSe estudiaron varios ciclos murales medievales en Austria desde el punto de vista material y técnico, con el objetivo de confirmar (o rechazar) la hipótesis histórico-artística de su conexión estilística y de taller. Estas pinturas se pueden encontrar en las iglesias de Rust ("Fischerkirche"), Marz (iglesia parroquial de la Coronación de la Virgen), Kobenz (iglesia parroquial de St. Ruprecht), Ofenbach (iglesia parroquial de St. Veid) y St. Johann am Steinfelde (iglesia de St. .parroquia de San Juan). Se realizaron hacia 1400 en estilo gótico internacional. Sus conexiones de taller basadas en el estilo son dudosas, por lo que se realizó un estudio material y técnico. Los resultados mostraron una composición de yeso diferente, una paleta de pigmentos similar y diversos procedimientos de pintura. Los murales de Marz, St. Johann y el registro más antiguo de Rust revelan importantes similitudes, como la composición del yeso, la técnica predominante de pintura al fresco, el uso de pigmentos inorgánicos naturales, así como muchos aspectos del procedimiento de pintura y modelado. Por el contrario, los de Kobenz, Ofenbach y el registro más joven de Rust difieren considerablemente. El segundo grupo revela una menor calidad en la composición del yeso, partes a secco más grandes, adición de pigmentos sintéticos (Kobenz) y un modelado de color más tosco, lo que indica artistas menos hábiles. La menor calidad se traduce también en un peor estado de conservación de estos murales. Los resultados obtenidos confirman el mismo taller, pero diferentes artistas en el primer grupo, mientras que en el segundo grupo no se pudo establecer una conexión clara taller/artistaes
dc.formatapplication/pdfes
dc.format.extent15es
dc.language.isoenges
dc.publisherMDPIes
dc.relation.ispartofColorants, 2 (3), 471-486.
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectAustriaes
dc.subjectMedieval mural paintinges
dc.subjectPlasterses
dc.subjectPigmentses
dc.subjectPainting techniqueses
dc.subjectMaterial analysises
dc.subjectPintura mural medievales
dc.subjectPigmentoses
dc.subjectAnálisis de materialeses
dc.subjectTécnicas de pinturaes
dc.subjectYesoses
dc.titleMaterial and Technical Analysis as a Support for Art-Historical Characterization of Selected Mural Paintings in Austria around 1400es
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.contributor.affiliationUniversidad de Sevilla. Departamento de Escultura e Historia de las Artes Plásticases
dc.identifier.doi10.3390/colorants2030022es
dc.contributor.groupUniversidad de Sevilla. RNM-138: Física Nuclear aplicadaes
dc.journaltitleColorantses
dc.publication.volumen2es
dc.publication.issue3es
dc.publication.initialPage471es
dc.publication.endPage486es

FilesSizeFormatViewDescription
Idus_Colorants-Anabelle Kriznar.pdf4.510MbIcon   [PDF] View/Open  

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional