dc.creator | Boté Vericad, Juan José | es |
dc.creator | Palacios Rodríguez, Antonio de Padua | es |
dc.creator | Gorchs Molistc, Montse | es |
dc.creator | Llorente Cejudo, María del Carmen | es |
dc.date.accessioned | 2023-02-10T09:27:12Z | |
dc.date.available | 2023-02-10T09:27:12Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Boté Vericad, J.J., Palacios Rodríguez, A.d.P., Gorchs Molistc, M. y Llorente Cejudo, M.d.C. (2023). Comparison of the teaching of digital competences between health science faculties in Andalusia and Catalonia. Educación Médica, 24, 1-9. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2023.100791. | |
dc.identifier.issn | 1575-1813 | es |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11441/142617 | |
dc.description.abstract | Introduction: Covid-19 brought great restrictions to face-to-face classes throughout the
university system in Spain. In the field of health sciences, face-to-face teaching has been
transformed into a virtual format. In most cases, teaching activities could not be prepared or
planned, leading to unprecedented challenges for students and teachers, making it clear that
some teachers have not developed an optimal level of digital skills.
Materials and methods: This descriptive-comparative study aims to analyse the level of digital
teaching competence among the university health sciences teaching staff in two Spanish
autonomous communities: Andalusia and Catalonia. 561 teachers participated in the study and
answered the DigCompEdu check-In questionnaire.
Results: The results show how, in general, the level of their professed digital skills is basic,
without significant differences between the participating communities. Further, technological
mastery appears to be greater than pedagogical mastery with respect to one of the classroom
technologies. The lack of technological training is highlighted and there is a discussion of the
structuring of personalized learning itineraries by competences.
Conclusions: With regard to possible limitations of the research, we could reflect on the
different areas for improvement and how comparative studies between future works with similar
characteristics should be approached. One of the main weaknesses lies in the types of samples
used, since the intentional sampling method indicates that it is not random, therefore, the
results found should be considered non-extrapolatable to other areas of knowledge | es |
dc.description.abstract | Introduction: Covid-19 trajo importantes restricciones a las clases presenciales en todo el
sistema universitario español. En ciencias de la salud, la enseñanza presencial se transformó en
un formato virtual. En la mayoría de los casos, no ha sido posible planificar las actividades
docentes, lo que ha supuesto un reto para alumnado y profesorado, en el que algunos docentes
no han desarrollado un nivel óptimo de competencias digitales.
Materials and Methods: Este estudio descriptivo-comparativo analiza el nivel de competencia
digital docente de los profesores universitarios de ciencias de la salud de dos comunidades
autónomas españolas: Andalucía y Cataluña. Participaron 561 profesores que respondieron al
cuestionario DigCompEdu check-In.
Resultados: Los resultados muestran que, en general, el nivel de competencias digitales
impartidas es básico, sin diferencias significativas entre las comunidades participantes. El
dominio tecnológico parece ser mayor que el pedagógico con respecto a una de las tecnologías
del aula. Se debate sobre la estructuración de los itinerarios de aprendizaje personalizados por
competencias.
Conclusiones: En cuanto a las posibles limitaciones de la investigación, podríamos reflexionar
sobre las diferentes áreas de mejora y cómo se deben abordar los estudios comparativos entre
futuros trabajos de similares características. Una de las principales debilidades radica en los
tipos de muestras utilizadas, ya que el método de muestreo intencional indica que no es
aleatorio, por lo tanto, los resultados encontrados deben considerarse no extrapolables a otras
áreas del conocimiento. La incorporación de muestras probabilísticas para cada área a estudiar
en futuros estudios permitirá recopilar datos más representativos y extrapolables a nivel
mundial. | es |
dc.format | application/pdf | es |
dc.format.extent | 9 p. | es |
dc.language.iso | eng | es |
dc.publisher | Elsevier España, S.L.U. | es |
dc.relation.ispartof | Educación Médica, 24, 1-9. | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Digital competence | es |
dc.subject | Digital Skills | es |
dc.subject | DigCompEdu | es |
dc.subject | Higher education | es |
dc.subject | questionnaire | es |
dc.subject | Health Sciences | es |
dc.subject | Competencia Digital | es |
dc.subject | Habilidades digitales | es |
dc.subject | DigCompEdu | es |
dc.subject | Educación Superior | es |
dc.subject | Ciencias de la Salud | es |
dc.title | Comparison of the teaching of digital competences between health science faculties in Andalusia and Catalonia | es |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/acceptedVersion | es |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
dc.contributor.affiliation | Universidad de Sevilla. Departamento de Didáctica y Organización Educativa | es |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.1016/j.edumed.2023.100791 | es |
dc.identifier.doi | 10.1016/j.edumed.2023.100791 | es |
idus.validador.nota | Paqui | es |
dc.journaltitle | Educación Médica | es |
dc.publication.volumen | 24 | es |
dc.publication.initialPage | 1 | es |
dc.publication.endPage | 9 | es |