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Artículo

dc.creatorBoté Vericad, Juan Josées
dc.creatorPalacios Rodríguez, Antonio de Paduaes
dc.creatorGorchs Molistc, Montsees
dc.creatorLlorente Cejudo, María del Carmenes
dc.date.accessioned2023-02-10T09:27:12Z
dc.date.available2023-02-10T09:27:12Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationBoté Vericad, J.J., Palacios Rodríguez, A.d.P., Gorchs Molistc, M. y Llorente Cejudo, M.d.C. (2023). Comparison of the teaching of digital competences between health science faculties in Andalusia and Catalonia. Educación Médica, 24, 1-9. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2023.100791.
dc.identifier.issn1575-1813es
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11441/142617
dc.description.abstractIntroduction: Covid-19 brought great restrictions to face-to-face classes throughout the university system in Spain. In the field of health sciences, face-to-face teaching has been transformed into a virtual format. In most cases, teaching activities could not be prepared or planned, leading to unprecedented challenges for students and teachers, making it clear that some teachers have not developed an optimal level of digital skills. Materials and methods: This descriptive-comparative study aims to analyse the level of digital teaching competence among the university health sciences teaching staff in two Spanish autonomous communities: Andalusia and Catalonia. 561 teachers participated in the study and answered the DigCompEdu check-In questionnaire. Results: The results show how, in general, the level of their professed digital skills is basic, without significant differences between the participating communities. Further, technological mastery appears to be greater than pedagogical mastery with respect to one of the classroom technologies. The lack of technological training is highlighted and there is a discussion of the structuring of personalized learning itineraries by competences. Conclusions: With regard to possible limitations of the research, we could reflect on the different areas for improvement and how comparative studies between future works with similar characteristics should be approached. One of the main weaknesses lies in the types of samples used, since the intentional sampling method indicates that it is not random, therefore, the results found should be considered non-extrapolatable to other areas of knowledgees
dc.description.abstractIntroduction: Covid-19 trajo importantes restricciones a las clases presenciales en todo el sistema universitario español. En ciencias de la salud, la enseñanza presencial se transformó en un formato virtual. En la mayoría de los casos, no ha sido posible planificar las actividades docentes, lo que ha supuesto un reto para alumnado y profesorado, en el que algunos docentes no han desarrollado un nivel óptimo de competencias digitales. Materials and Methods: Este estudio descriptivo-comparativo analiza el nivel de competencia digital docente de los profesores universitarios de ciencias de la salud de dos comunidades autónomas españolas: Andalucía y Cataluña. Participaron 561 profesores que respondieron al cuestionario DigCompEdu check-In. Resultados: Los resultados muestran que, en general, el nivel de competencias digitales impartidas es básico, sin diferencias significativas entre las comunidades participantes. El dominio tecnológico parece ser mayor que el pedagógico con respecto a una de las tecnologías del aula. Se debate sobre la estructuración de los itinerarios de aprendizaje personalizados por competencias. Conclusiones: En cuanto a las posibles limitaciones de la investigación, podríamos reflexionar sobre las diferentes áreas de mejora y cómo se deben abordar los estudios comparativos entre futuros trabajos de similares características. Una de las principales debilidades radica en los tipos de muestras utilizadas, ya que el método de muestreo intencional indica que no es aleatorio, por lo tanto, los resultados encontrados deben considerarse no extrapolables a otras áreas del conocimiento. La incorporación de muestras probabilísticas para cada área a estudiar en futuros estudios permitirá recopilar datos más representativos y extrapolables a nivel mundial.es
dc.formatapplication/pdfes
dc.format.extent9 p.es
dc.language.isoenges
dc.publisherElsevier España, S.L.U.es
dc.relation.ispartofEducación Médica, 24, 1-9.
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectDigital competencees
dc.subjectDigital Skillses
dc.subjectDigCompEdues
dc.subjectHigher educationes
dc.subjectquestionnairees
dc.subjectHealth Scienceses
dc.subjectCompetencia Digitales
dc.subjectHabilidades digitaleses
dc.subjectDigCompEdues
dc.subjectEducación Superiores
dc.subjectCiencias de la Saludes
dc.titleComparison of the teaching of digital competences between health science faculties in Andalusia and Cataloniaes
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/acceptedVersiones
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.contributor.affiliationUniversidad de Sevilla. Departamento de Didáctica y Organización Educativaes
dc.relation.publisherversionhttps://doi.org/10.1016/j.edumed.2023.100791es
dc.identifier.doi10.1016/j.edumed.2023.100791es
idus.validador.notaPaquies
dc.journaltitleEducación Médicaes
dc.publication.volumen24es
dc.publication.initialPage1es
dc.publication.endPage9es

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