dc.creator | Martínez Usarralde, María Jesús | es |
dc.creator | Álvarez Domínguez, Pablo | es |
dc.date.accessioned | 2022-09-06T07:13:37Z | |
dc.date.available | 2022-09-06T07:13:37Z | |
dc.date.issued | 2022-01 | |
dc.identifier.citation | Martínez Usarralde, M.J. y Álvarez Domínguez, P. (2022). Lections through Lecture-Performance. Making forgotten conflicts visible through creative innovation in International and Comparative Education. Revista Española de Educación Comparada, 40, 91-111. | |
dc.identifier.issn | 1137-8654 | es |
dc.identifier.issn | 2174-5382 | es |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11441/136749 | |
dc.description.abstract | In the supra and international scenario, conflict and education in countries involved in
armed conflicts have become a powerful raison d’être on the part of both institutions and
scholars, that have been developing various topics regarding politics and organization, in
addition to didactics. Comparative and International Education are presently redefining
its features and ontological elements and contribute to these issues, given their plural
and eclectic nature.
In the light of the abovementioned, this article aims to present the research and
results of an innovative education project that relies on International Education to
spotlight the situation of education in countries involved in conflict. The proposal
gathers different actions on methodological innovation, all with a common thread:
the implementation of drama-based techniques in the classroom, in particular, the
Lecture-Performance, an hybrid concept which combines research and student’s
autonomous work with basic resources of theatrical practice. The main results of the
study show that this teaching methodology encourages students to develop creativity,
originality and spontaneity, fostering responsibility, tolerance and empathy in relation
to international and comparative conflicts. | es |
dc.description.abstract | En el escenario supra e internacional, el conflicto y la educación en países involucrados
en conflictos armados se han convertido en una poderosa raison d’être tanto de instituciones como de la academia, que han venido desentrañando diversos temas desde
política y organización, además de la didáctica educativas. La Educación Comparada e
Internacional está redefiniendo sus rasgos y elementos ontológicos y contribuye a estos
temas, dado su carácter plural y ecléctico.
A la luz de lo anterior, este artículo tiene como objetivo presentar la investigación
y los resultados de un proyecto educativo innovador que se apoya en la Educación
Internacional para resaltar la situación de la educación en países en conflicto. La propuesta recoge diferentes acciones de innovación metodológica, todas con un hilo conductor: la implementación de técnicas basadas en el drama en el aula, en particular,
la Lecture-Performance, un concepto híbrido que combina la investigación y el trabajo
autónomo del alumnado con los recursos básicos de la práctica teatral. Los principales
resultados del trabajo ponen de manifiesto que esta metodología didáctica fomenta en el
alumnado el desarrollo de la creatividad, la originalidad y la espontaneidad, potenciando
la responsabilidad, la tolerancia y la empatía en relación con los conflictos internacionales y comparados. | es |
dc.format | application/pdf | es |
dc.format.extent | 21 p. | es |
dc.language.iso | eng | es |
dc.publisher | UNED | es |
dc.relation.ispartof | Revista Española de Educación Comparada, 40, 91-111. | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Conflict | es |
dc.subject | Education in emergencies | es |
dc.subject | International Education | es |
dc.subject | Comparative Education | es |
dc.subject | Lecture-Performance. | es |
dc.subject | Conflicto | es |
dc.subject | Educación en emergencias | es |
dc.subject | Educación Internacional | es |
dc.subject | Educación Comparada | es |
dc.title | Lections through Lecture-Performance. Making forgotten conflicts visible through creative innovation in International and Comparative Education | es |
dc.title.alternative | Lecciones desde la Lecture- Performance. Visibilizando conflictos olvidados a través de la innovación creativa en Educación Internacional y Comparada | es |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es |
dcterms.identifier | https://ror.org/03yxnpp24 | |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
dc.contributor.affiliation | Universidad de Sevilla. Departamento de Teoría e Historia de la Educación y Pedagogía Social | es |
dc.relation.publisherversion | http://doi.org/10.5944/REEC.40.2022.31171 | es |
dc.identifier.doi | 10.5944/REEC.40.2022.31171 | es |
dc.journaltitle | Revista Española de Educación Comparada | es |
dc.publication.issue | 40 | es |
dc.publication.initialPage | 91 | es |
dc.publication.endPage | 111 | es |