dc.creator | Ferreira, João Pedro | es |
dc.creator | Isidoro, Catarina | es |
dc.creator | Sá, Federico Moura | es |
dc.creator | Baptista Da Mota, José Carlos | es |
dc.date.accessioned | 2021-09-06T09:53:16Z | |
dc.date.available | 2021-09-06T09:53:16Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Ferreira, J.P., Isidoro, C., Sá, F.M. y Baptista Da Mota, J.C. (2020). The economic value for cycling – a methodological assessment for Starter Cities. Hábitat y Sociedad, 13, 29-45. | |
dc.identifier.issn | ISSN 2173-125X | es |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11441/125417 | |
dc.description.abstract | The concerns about climate change, the effects of congestion
and pollution in urban areas have led to the debate
about the need for alternative mobility patterns to
reduce the negative impacts of transport. At the same
time, research on sustainable urban mobility highlights
the value of cycling as a mean of transport and its economic,
social and environmental benefits. Despite the
proven benefits, investments in cycling are not always
considered a priority, especially in contexts where cycling
is residual, such as Portuguese cities, with an average
modal share of 0.5%. In this context, the Boost project
is developing a Starter Cities Roadmap to promote
cycling. This article aims to discuss the methodological
steps beyond a comprehensive Economic Value for Cycling
(EVC) tool. This tool is aimed to analyze the impacts
of a higher use of the bicycle as a transportation
mode and its multi-dimensional impacts in the economy.
Departing from the example of starter cities in Portugal
and the available statistical information, a full description
of the methodology applied (and challenges)
is offered. This method covers from the calculation of
the bicycle industry value chain; economic impacts of
reduced fuel consumption caused by modal shift; and
the value of environmental, energy and health benefits
at a local level | es |
dc.description.abstract | Las preocupaciones sobre el cambio climático, los efectos
de la congestión y la contaminación en las áreas
urbanas han puesto en evidencia la necesidad de patrones
de movilidad alternativos que reduzcan los impactos
negativos del transporte. Al mismo tiempo, la investigación
sobre movilidad urbana sostenible destaca
la bicicleta como un medio de transporte eficaz y sus
beneficios económicos, sociales y medioambientales. A
pesar de esto, la inversión en la bicicleta no siempre se
considera una prioridad, especialmente en contextos
donde el uso de la bicicleta es residual. Esto ocurre en
las ciudades portuguesas con una participación modal
promedio de 0,5%. En este contexto, el proyecto Boost
desarrolló un guion de “Starter Cities” para promover
el uso de la bicicleta. Este artículo tiene como objetivo
discutir los pasos metodológicos para desarrollar una
herramienta multidimensional a partir Valor Económico
para la Bicicleta (VEB), para analizar los impactos
directos e indirectos de un mayor uso de la bicicleta sobre
la economía. Partiendo del ejemplo de las “Starter
Cities” en Portugal y de la información estadística disponible,
se ofrece una descripción completa de los desafíos
y metodología aplicada. Este método abarca el
cálculo de la cadena de valor de la industria de la bicicleta;
los impactos económicos del consumo reducido
de combustible causado por el cambio modal; y el valor
de los beneficios ambientales, energéticos y para la salud
a nivel local | es |
dc.format | application/pdf | es |
dc.language.iso | eng | es |
dc.publisher | Editorial de la Universidad de Sevilla | es |
dc.relation.ispartof | Hábitat y Sociedad, 13, 29-45. | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Value of Cycling | es |
dc.subject | Cycling Impacts | es |
dc.subject | Cycling Benefits | es |
dc.subject | Economic Impacts | es |
dc.subject | Valor del ciclismo | es |
dc.subject | Impactos de la bicicleta | es |
dc.subject | Beneficios del ciclismo | es |
dc.subject | Impactos económicos | es |
dc.title | The economic value for cycling – a methodological assessment for Starter Cities | es |
dc.title.alternative | El valor económico del ciclismo - una evaluación metodológica para las “Starter Cities” | es |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
dc.relation.publisherversion | https://revistascientificas.us.es/index.php/HyS/article/view/11217/11203 | es |
dc.identifier.doi | 10.12795/HabitatySociedad.2020.i13.03 | es |
dc.journaltitle | Hábitat y Sociedad | es |
dc.publication.issue | 13 | es |
dc.publication.initialPage | 29 | es |
dc.publication.endPage | 45 | es |