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La bicicleta en el país de la (auto)movilidad eléctrica
Alternative title | The bicycle in the land of electric (auto)mobility |
Author/s | Bergua Jiménez, Edorta |
Date | 2020 |
Published in |
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Abstract | Electric mobility has had a great impact as a major axis
of intervention to move forward to a landscape at once
less dependent on fossil fuels and more sustainable.
Starting out from this framework, the objective we ... Electric mobility has had a great impact as a major axis of intervention to move forward to a landscape at once less dependent on fossil fuels and more sustainable. Starting out from this framework, the objective we wish to pursue is to draw attention to the restrictive reading imposed on the concept of electric mobility, predominately identified with its automotive branch, leaving aside the bicycle. The contribution of the electric automobile to the fulfilment of the objectives demanded by sustainable mobility has been tackled, thus demonstrating the limitations of technological solutions and emphasising the need to reduce the number of cars, their usage and speed, and the need to prioritise pedestrians, cyclists and public transport. After analysing the evolution, benefits and risks of the electric bicycle, it is confirmed that this is by far the most widespread electric vehicle, despite the tiny amount of public aid it receives. It stands out for its powerful strategic value to attract many people to cycling who are reluctant to use conventional bicycles, or who want to make longer journeys effortlessly, or are put off by steep slopes, or want to carry loads or children. Finally, greater public attention is advocated for electric bicycles, suggesting criteria and lines of action to give shape to policies in this area La movilidad eléctrica ha irrumpido como un importante eje de intervención para avanzar hacia un escenario menos dependiente de los combustibles fósiles y más sostenible. Partiendo de este marco, la meta perseguida es ... La movilidad eléctrica ha irrumpido como un importante eje de intervención para avanzar hacia un escenario menos dependiente de los combustibles fósiles y más sostenible. Partiendo de este marco, la meta perseguida es llamar la atención sobre la lectura restrictiva que se impone del concepto de movilidad eléctrica, identificada predominantemente con su vertiente automovilística, y que ignora a la bicicleta. Se aborda la aportación del automóvil eléctrico al cumplimiento de los objetivos postulados por la movilidad sostenible, evidenciando las limitaciones de las soluciones tecnológicas e insistiendo en la necesidad de reducir el número de coches, su uso y velocidad; y de primar a los peatones, ciclistas y al transporte público. Tras analizar la evolución, beneficios y riesgos de la bicicleta eléctrica, se constata que esta es el vehículo eléctrico inmensamente mayoritario, pese a las escasas ayudas públicas que recibe. Se destaca su potente valor estratégico para atraer al ciclismo a muchas personas reacias al uso de la bicicleta convencional, o que desean realizar sin esfuerzo recorridos más largos, por pendientes pronunciadas o transportar cargas o niños. Finalmente se propugna una mayor atención pública a las bicicletas eléctricas, sugiriendo criterios y líneas de actuación para perfilar las políticas en este ámbito |
Citation | Bergua Jiménez, E. (2020). La bicicleta en el país de la (auto)movilidad eléctrica. Hábitat y Sociedad, 13, 107-124. |
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